Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:35

17
آذر
ماكارونی؛ غذای جهاني

ماكارونی؛ غذای جهاني

آنچه امروز در فرهنگ غذایی ما با نام «ماکارونی» شناخته می‌شود، هم شامل ماکارونی رشته‌ای است که در فرهنگ غرب به آن «اسپاگتی» گفته می شود

 مهیندخت دهنادی

 

آنچه امروز در فرهنگ غذایی ما با نام «ماکارونی» شناخته می‌شود، هم شامل ماکارونی رشته‌ای است که در فرهنگ غرب به آن «اسپاگتی» گفته می شود و هم شامل ماکارونی فرمی است که «پاستا» نام دارد. گرچه در ایران و برخی از کشورهای شرق آسیا به دلیل وجود برنج که سهم ویژه‌ای در رژیم غذایی خانواده‌ها دارد، تا چند سال پیش ماکارونی نقشی نداشت، اما پس از راه‌اندازی کارخانه‌های پیشرفته تولید ماکارونی و با ایجاد تنوع در تولید محصولات، هواداران این محصول غذایی نیز افزایش یافتند. 

بالاترين مصرف سرانه ماكارونی

در کشورهايي مانند ایتالیا ماکارونی سهم بزرگی از غذای مردم را تشکیل می‌دهد به طوری که بالاترین مصرف سرانه در جهان مربوط به کشور ایتالیا است و این مهم کم‌کم همه دنیا را دربرگرفته است. بر پایه آماری که سازمان جهانی پاستا در سال 2012 منتشر کرده است در میان 51 کشور جهان پس از ایتالیا، کشورهای ونزوئلا و تونس مقام دوم و سوم را در مصرف سرانه به خود اختصاص داده‌اند و برپایه‌ این گزارش کشور ایران در جایگاه هشتم قرار دارد. جالب آنکه هم اکنون بیش از 600  مدل پاستا یا همان ماکارونی فرمی در دنیا تولید می‌شود. فرم‌هایی که علاوه بر رنگ‌ها و شکل‌های تازه، با فرمول‌های ترکیبی جدید، جذابیت  این ماده غذایی را بالا برده است.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌سرطانی   

ماکارونی به عنوان یک غذای جهانی در 5 قاره جهان پیدا می شود و به دلیل استفاده از گندم دوروم در تولید آن، دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌سرطانی است، چراکه در گندم دوروم رنگدانه‌های طبیعی بیشتری نسبت به انواع گندم های دیگر وجود دارد. گندم دوروم گندمی است سخت، کشیده تر از حد معمول، زردرنگ و کمی براق که میزان کربوهیدرات ها، پروتئین و گلوتن آن بیشتر از سایر گونه‌های گندم است که ارزش غذایی ویژه ای به ماکارونی می بخشد. 

روز جهانی پاستا 

ارزش این غذا تا آنجایی است که در کنگره جهانی ماکارونی که در سال 1995 میلادی در رم برگزار شد این توافق به دست آمد که روزی را به نام «روز جهانی پاستا» نام‌گذاری کنند. اتحادیه تولیدکنندگان محصولات پاستا در اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که روز 25 اکتبر را روز جهانی پاستا بگذارند. در سال 1998 میلادی این روز به ثبت جهانی رسید. هدف آنها این بود که نشان دهند ماکارونی یک غذای جهانی است، غذایی سالم که نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. شعار آنها نیز بر این پایه بنا شده است که ماکارونی هم سهم بزرگی از غذای مصرفی مردم جهان را تشکیل می دهد و هم سهم بزرگی در اقتصاد کشورها دارد پس «ماکارونی، غذایی جهانی است». 

همایش روز جهانی ماکارونی 

همایش روز جهانی ماکارونی هر سال در یک کشور برگزار می‌شود. این همایش که قبلا به صورت کنگره برگزار می‌شد از سال 2005 برای نخستین بار با شکل‌گیری «سازمان جهانی پاستا» در قالب همایشی در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار شد. سال گذشته میلادی این همایش در مکزیکوسیتی برگزار گرديد و پیش از آن نیز کشورهایی چون آمریکا، ایتالیا و ... میزبان این همایش بوده‌اند. امسال نیز روز 25 اکتبر برابر با 3 آبان، این همایش در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد. همایش یک روزه ماکارونی علاوه بر گردهمایی دوستداران صنعت ماکارونی، به بررسی چشم‌انداز بازار گندم دوروم می‌پردازد و در بخش‌های دیگر، تقویت این صنعت، و نقش آن بر سلامتی را مورد توجه قرار می‌دهد.

سازمان جهانی پاستا (IPO) که مرکز آن در شهر رم ایتالیا است، برگزاری این همایش را زیرنظر دارد. اعضای اصلی آن کشورهای بلژیک، کلمبیا، فرانسه، ایتالیا، برزیل، مکزیک، پرتغال، اسپانیا، ترکیه، اروگوئه، آمریکا و ونزوئلا هستند، که هرسال پس از پایان همایش اعضای اصلی، کشوری را برای برگزاری همایش سال آتی انتخاب می‌کنند. 25اکتبر، روز جهانی ماکارونی ممکن است در بسیاری از کشورها هنوز جا نیفتاده باشد، اما در مهد ماکارونی یا همان ایتالیا برخی رستوران‌ها در این روز تخفیف ویژه براي غذاها و یا ارسال رایگان پاستا برای مشترکانشان را در برنامه خود دارند.

 

برچسب ها: اسپاگتی، پاستا، ماکارونی، انواع ماکارونی، غذا با ماکارونی تعداد بازديد: 848 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز