Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 6 خرداد 1397 - 00:45

1
دی
راهكار‌های كنترل آلرژی با تغذيه

راهكار‌های كنترل آلرژی با تغذيه

غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی فصلی را تشدید می‌كند.

دكتر كوروش جعفريان؛ متخصص تغذيه

 

 

حداقل 25 درصد افراد به آلرژی‌های فصلی بخصوص در فصل بهار مبتلا می‌شوند. این نوع حساسیت به درجات متفاوتی در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست می‌شود. در واقع حساسیت‌های فصلی در برخورد با بیش از 130هزار ماده آلرژی‌زا به وجود می‌آید كه از راه‌های تنفسی، تماس‌های پوستی، خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شود و برخی افراد نیز به طور ژنتیكی آلرژی را از خانواده‌شان به ارث می‌برند.

غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی فصلی را تشدید می‌كند. با این همه پزشكان دریافته‌اند كه نوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را كاهش داده یا بدن را نسبت به آنها تضعیف و آسیب‌پذیرتر كند.

به بیان دیگر، كاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به‌اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن ما را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت كند. 

وزن طبیعی

كسانی كه وزن خود را در حد طبیعی و مهم‌تر از آن، نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ كرده‌اند، علائم آلرژی را كمتر از سایر افراد بروز می‌دهند. برخی از غذاها سبب افزایش یا كاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد. برای نمونه، از سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، كرفس و برخی از شكلات‌ها می‌تواند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید كند. 

 سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن در مواجهه با مواد آلرژی‌زا باعث ترشح هیستامین‌ها می‌شود كه عوارضی چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشكلات تنفسی و گوارشی را همراه می‌آورد. همچنین عواملی چون كار و فعالیت زیاد، كاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، قرارگرفتن در محیط‌های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها نیز می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز آلرژی منجر شود. 

مصرف مواد غذایی صنعتی

مصرف مواد غذایی صنعتی و كارخانه‌ای فرآوری شده به‌دلیل وجود نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌های موجود در آنها، آجیل‌های كهنه، كنسروها، كمپوت‌ها و غذاهایی كه به مدت طولانی فریز می‌شود و نیز غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع چون شیرینی‌های خامه‌ای، سس مایونز، روغن‌های جامد و نیز فست‌فودها تضعیف‌كننده سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی كمك كنند. 

لبنیات كم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه، ضدآلرژی 

متخصصان تغذیه بر نقش برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌های فصلی اتفاق نظر دارند؛ از جمله این متخصصان تاكید می‌كنند كه مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبزتیره مثل اسفناج، كرفس و انواع ویتامین‌های گروه C، مانند مركبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‌ها بكاهد. مصرف ماست كم‌چرب بخصوص ماست پروبیوتیك (فرآورده‌هایی كه مایه بایو به آنها افزوده شده است و هضم و جذب مواد خوراكی درون دستگاه گوارش به كمك آنها انجام می‌شود) می‌تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژی كمتر كند.

براین اساس افرادی كه به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه 3- 2 لیوان ماست از ماه‌های قبل از شروع فصل آلرژی‌زا در مقابل حساسیت‌های فصلی ایمن می‌شوند. همچنین نوشیدن چای سبز به دلیل برخورداری از آنتی‌اكسیدان بالا، علائم التهابی در شخص را كاهش می‌دهد.

سیر و پیاز نیز به عنوان یك تقویت‌كننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن و یك ماده غذایی ضدباكتری و ویروس به كاهش عوارض آلرژی كمك می‌كند. همچنین مصرف روغن‌های امگا- 3 شامل روغن ماهی و روغن دانه كتان و كانولا به پیشگیری از بروز عوارض آلرژی و نیز به تامین مواد معدنی نظیر ید و روی نیز كمك می‌كند.

 

برچسب ها: آلرژی غذایی، آلرژی های فصلی، غذا برای آلرژی، سیستم ایمنی بدن در مقابل آلرژی، مواد غذایی ضد آلرژی تعداد بازديد: 235 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز