Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:23

12
فروردین
تـوصيه های مهم تغذيه ای برای ايام نوروز

تـوصيه های مهم تغذيه ای برای ايام نوروز

در تعطیلات كه فرصت بیشتری برای بودن در كنار خانواده و خوردن غذا دارید، هوشیارانه غذایی كه می‌خورید را انتخاب كنید و بعد بدون عذاب وجدان گرفتن با آرامش آن را بخورید.

تحريريه دنيای زنان

 

اینكه در طول تعطیلات بتوانید از خوردن برخی خوراكی‌ها و غذاهای پركالری و اغلب مضر، پرهیز كنید، دشوار است چرا كه اینگونه از خوردنی‌ها اغلب اغواگر هستند ولی با این وجود می‌توان با رعایت چند نكته، كاری كرد كه هم تعطیلات از خوردن غذاها لذت ببرید و هم دچار اضافه وزن و خطرات احتمالی ناشی از آن نشد.

اجازه ندهید كه حضور در جمع باعث پرخوری‌تان شود

همه می‌دانیم كه وقتی اطراف‌مان شلوغ است، نمی‌توانیم روی آن چیزی كه می‌خوریم یا می‌نوشیم، تمركز كنیم. 

آرام آرام غذا بخورید

بسیاری از ما عادت داریم خود را برای مدت زمان طولانی در آشپزخانه حبس كنیم تا غذایی خاص را تهیه نماییم و بعد در عرض چند دقیقه تند و تند آن غذا را با آن همه زحمتی كه برای تهیه و پختش كشیده‌ایم، سریع بخوریم، بدون آنكه واقعا از طعم آن غذا لذت برده باشیم؟

یكی از نكات مهم در داشتن تغذیه سالم و عادات درست تغذیه، این است كه غذا را آرام آرام بخوریم و از آن لذت ببریم وقتی كه روی صندلی می‌نشینید و می‌خواهید غذا خوردن را شروع كنید، بهتر است چند لحظه كوتاه به غذا نگاه كنید، عطر آن را بچشید.

پیش از آنكه لقمه‌های‌تان را قورت بدهید. بگذارید كه طعم و مزه آن روی زبان‌تان بنشیند اینكار به شما یاد می‌دهد كه از غذای‌تان لذت ببرید.

مخصوصاً در تعطیلات كه فرصت بیشتری برای بودن در كنار خانواده و خوردن غذا دارید، هوشیارانه غذا خوردن یعنی اینكه با هوشیاری غذایی كه می‌خورید را انتخاب كنید و بعد بدون عذاب وجدان گرفتن با آرامش آن را بخورید.

به همین دلیل احتمالا دچار زیاده‌روی می‌شویم. بنابراین باید سعی كنید كه در حضور دیگران و در مهمانی‌ها نیز این مسئله را رعایت كنیم و بهتر است كه امسال در تعطیلات بیشتر حواسمان به غذاهایی كه می‌خوریم باشد، مثلا در حین غذا خوردن گاهی اوقات لقمه خود را پایین بیاوریم كمی مكث كنیم و یا با اطرافیان خود كمی صحبت كنیم و بعد لقمه بعدی را به سمت دهان ببریم.

دلسوز خودتان باشید

واقع‌بین باشید. مسلماً نمی‌توانید این انتظار را داشته باشید كه در طول تعطیلات وزن كم كنید مگر آنكه دچار بیماری شوید، اما تعطیلات نیز روزهایی همانند سایر روزها هستند و هر روز برای شما بهترین فرصت برای رسیدن به سلامت بیشتر محسوب می‌شود.

خودتان غذا درست كنید

معمولا در تعطیلات استفاده از غذاهای رستوران و غذاهای آماده با نمك، چربی، قند و ... .

فراوان بیشتر در میان مردم رواج پیدا می‌كند ولی اگر شما بتوانید با برنامه‌ریزی كاری كنید كه وعده‌های غذایی‌تان را خودتان تهیه كنید، خود را از شر این خطرات محفوظ نگه می‌دارید. 

پرخوری نكنید

مقدار كمی از غذاهایی كه دوست دارید را انتخاب كنید و بقیه بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر كنید.

اگر شیرینی را بسیار دوست دارید، خود را از خوردن آن محروم نكنید بلكه آن را به اعتدال بخورید و قبل از رفتن به میهمانی سعی كنید یك عدد سیب بخورید تا سر میز غذا دچار پرخوری نشوید.

ورزش را رها نكنید

در این روزها می‌توانید زمان ورزش كردن را كم كنید اما به شدت ورزش‌های خود اضافه كنید مثلا در خانه درازنشست بروید یا اینكه به جای پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای، 15 دقیقه بدوید.

به خود گرسنگی ندهید

وقتی كه می‌دانید هنگام غروب، قرار است شام مفصلی بخورید، خود را از غذا خوردن در طول روز محروم نكنید، زیرا در این صورت شب هنگام در خوردن زیاده‌روی خواهید كرد و معمولا از غذاهایی كه كالری و كربوهیدرات بالا دارند استفاده خواهید كرد.

از قبل برنامه‌ریزی كنید

اگر می‌دانید كه در یك مهمانی شبانه حضور خواهید داشت و در مصرف غذاهایی كه چندان سالم نیستند، احتمالاً دچار زیاده‌روی خواهید شد، در طول روز قبل از رفتن به مهمانی، سعی كنید غذاهای كم‌كالری‌تر دریافت كنید، ورزش كنید تا كالری‌های بیشتری را بسوزانید و از این راه بتوانید تعادل را برقرار كنید.

دستورالعمل پخت غذاها را كمی تغییر دهید

برخی غذاهای سنتی كه معمولاً در تعطیلات پخته می‌شود را با مواد غذایی سالمتر تهیه كنید. مثلاً‌ به هنگام تهیه پوره سیب‌زمینی به جای شیر پرچرب از شیر كم‌چرب استفاده كنید و یا از غذاهای كنسروی كم‌نمك استفاده كنید، یا به جای خوراك گوشت و لوبیا سبز آب‌پز از لوبیا سبز بخارپز استفاده كنید.

با جایگزین كردن مواد غذایی سالم، چربی و كالری و سدیم دریافتی شما كاهش یافته و به شما كمك می‌شود تا در تعطیلات قدم بزرگتری در حفظ سلامت خود بردارید.

هنگام غذاخوردن از بشقاب‌های كوچك‌تر استفاده كنید

مغز انسان به گونه‌ای عمل می‌كند كه با دیدن یك ظرف پر از غذا به صورت اتوماتیك ثبت می‌كند كه تنها زمانی كه تمام غذای موجود در ظرف را بخورید، سیر خواهید شد و در واقع سایز ظرف را در نظر نخواهد گرفت و تنها به غذای موجود در آن توجه خواهد كرد.

به همین دلیل بهتر است كه از بشقاب‌های كوچك‌تر استفاده كنید. مطالعات نشان می‌دهند كه تنها نوع مواد غذایی كه می‌خوریم، بر نحوه سوزاندن كالری و ذخیره چربی در بدن تأثیر نمی‌گذارد بلكه زمان مصرف مواد غذایی نیز تأثیر زیادی در سوخت‌و‌نیاز بدن دارد.

افرادی كه دائم در حال سفر به مكان‌های متفاوت هستند و افرادی كه به صورت شیفتی كار می‌كنند و به دلیل بر هم خوردن ساعت غذا در بدنشان، بیشتر از سایرین مستعد پرخوری می‌شوند.

تحقیقات انجام شده روی موشها نشان می‌دهد، تغییرات در زمان صرف غذا سبب می‌شود كه بدن آنها به جای سوزاندن انرژی شروع به ذخیره انرژی و چربی می‌كند.

ساعت غذای درونی در بدن انسان‌ها و حتی حیوانات وجود دارد تا باعث جذب حداكثر مقدار مواد مغذی شود.

این ساعت ژن‌هایی را كه به جذب مواد مغذی كمك می‌كنند را كنترل كرده و همچنین الگوی صرف غذایی ما را پیش‌بینی می‌كند. این شبكه ژنتیكی دقیق وارد عمل می‌شود و ژن‌های خاصی را روشن و خاموش می‌كند در عین‌حال بدن را برای خوردن آماده می‌كند و به مغز پیام فرا رسیدن زمان غذا خوردن را می‌دهد.

در واقع این شبكه به كنترل تعادل سوخت‌وساز بدن كمك می‌كند. در طول تعطیلات معمولا ساعت غذای درونی دچار اختلال می‌شود و فرد در اثر آن دچار افزایش وزن می‌شود.

این افزایش وزن تنها در اثر پرخوری و جذب كالری بیشتر، به وجود نیامده است بلكه تغییر در زمان صرف غذا عامل آن بوده است.

دانشمندان توانسته‌‌اند ژنی را كشف كنند كه جزئی از این شبكه ژنتیكی است و به عقب برگرداندن ساعت غذا به زمان معمولی آن كمك می‌كند و سوخت‌وساز طبیعی بدن را به حال اول باز می‌گرداند.

 

برچسب ها: پرخوری در نوروز، تغذیه در نوروز، کنترل وزن در نوروز، تغذیه و نوروز، تغذیه در تعطیلات نوروز تعداد بازديد: 900 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.

فیلم روز
تصویر روز