Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:35

1
تیر
تغذیه مناسب برای روزه اولی‌ها (1)

تغذیه مناسب برای روزه اولی‌ها (1)

برای آنكه بتوانید نوجوان خود را به خوردن سحری ترغیب كنید، مهم‌ترین نكته این است كه تلاش نمایید حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد.

دكتر آزاده نجارزاده

 

 

باز هم بوی خوش ماه رمضان می‌آید و ما را به سوی خود می‌خواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیك‌تر شدن به خدا. برای آنكه بتوانیم از بركات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجات‌ها را داشته باشیم، باید برنامه‌ریز‌ی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.

یكی از گروه‌هایی كه توجه به تغذیه درست آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نوجوانانی هستند كه برای بار اول روزه می‌گیرند. از آنجا كه نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آنها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

 حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید

مهم‌ترین نكته‌ای كه باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی بخصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید را به همراه خواهد داشت.

برای آنكه بتوانید نوجوان خود را به خوردن سحری ترغیب كنید، مهم‌ترین نكته این است كه تلاش نمایید حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد. این كار باعث می‌گردد كه با كمبود خواب مواجه نشده و با رغبت در هنگام سحر بیدار شود.

كمی زودتر بیدار شوید

سحری نباید با عجله خورده شود. كمی زودتر بیدار شدن و مصرف یك میوه یا كمی سالاد می‌تواند باعث تحریك اشتهای فرد گردد. یك وعده سحری مناسب بهتر است شبیه ناهار باشد.

البته این موضوعی است كه برحسب اشتها و ذائقه افراد متفاوت خواهد بود، ولی از آنجا كه دریافت كالری و پروتئین نوجوانان نباید در طول ماه رمضان تغییر نماید، بهترین راه این است كه وعده ناهار در سحر و صبحانه در افطار میل شود و بعد از حدود 2-1 ساعت پس از افطار نیز شام سبكی مصرف شود.

برای پیشگیری از تشنگی

در وعده سحری بهتر است از خوردن غذاهای سرخ‌شده پرهیز گردد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود. ضمناً به خاطر داشته باشید پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت بصورت اوره دفع می‌شوند و دفع اوره مستلزم وجود مقادیر زیاد آب است. به بیان دیگر بدن برای دفع مواد زائد حاصل از هضم پروتئین‌های حیوانی مقدار زیادی آب مصرف می‌كند و بدین ترتیب بدن با تشنگی و كمبود آب مواجه می‌شود.

برای پیشگیری از این مشكل می‌توان از مخلوط پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (گوشت و حبوبات مختلف) استفاده كرد تا میزان گوشت مصرفی كاهش یافته و در عین حال پروتئین مورد نیاز بدن نوجوان فراهم گردد. از سوی دیگر باید به خاطر داشت كه حتماً در وعده سحری به همراه غذا از سالاد و سبزیجات (البته بدون سس) استفاده شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه مناسب برای روزه اولی‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماه رمضان، وعده سحری، تغذیه در رمضان، افت فشار خون، خواب در رمضان، پیشگیری از تشنگی، سالاد و سبزیجات تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز