Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:49

27
اردیبهشت
كنترل وزن در دهه‌های مختلف زندگي

كنترل وزن در دهه‌های مختلف زندگي

اگر مادر شما چاق و دارای اضافه وزن است، پس شما نیز در آینده چاقی و اضافه وزن خواهید داشت. البته، به حتم این‌گونه نیست.

منيره نوری فرد

 

اگر مادر شما چاق و دارای اضافه وزن است، پس شما نیز در آینده چاقی و اضافه وزن خواهید داشت. البته، به حتم این‌گونه نیست.

اگرچه بیولوژی هر فرد ساختار بدنی وی را تعیین می‌كند؛ اما، اینكه شما تا چه اندازه به بدن خود می‌پردازید، در واقع یكی از عوامل مهم در داشتن وزنی سالم است.

افراد در دهه‌های مختلف زندگی خود دوره‌هایی را می‌گذرانند كه كم كردن وزن در این زمان‌ها، دشوارتر است.

كارشناسان بر این باورند كه سلول‌های چربی بدن ما به ویژه در زنان، به سبك زندگی و تغییراتی كه در دهه‌های مختلف زندگی رخ می‌دهد، بستگی دارد.

محققان دانشگاه «وست لافایت» می‌گویند: «افراد در دوران نوجوانی و جوانی بیشتر به بدن خود می‌پردازند و مراقب هستند كه اضافه وزن پیدا نكنند، زیرا به خوش‌هیكل بودن خود در این دوره اهمیتی بسیار می‌دهند!

اما، زمانی كه این دوران را پشت سر می‌گذارند و وارد دهه دیگری از زندگی خود می‌شوند، از آن‌جایی كه فعالیت بدنی نیز كمتر می‌شود (15 درصد كم می‌شود)، در 20 تا 30 سالگی 21 درصد به وزن افراد اضافه می‌شود».

حال به چگونگی وزن بدن در دهه‌های مختلف زندگی می‌پردازیم:

اگر 20 تا30 ساله هستید:

ممكن است زمانی كه به سن 20 سالگی می‌رسید، اندام خوبی داشته باشید؛ اما، كم تحركی و كم شدن میزان فعالیت‌ها ذخیره چربی در اندام‌های مختلف را بیشتر كرده و سبب می‌شود اندام نامتناسبی داشته باشید.

محققان استرالیایی می‌گویند: «41 درصد از زنان در دوران 20 تا 300 سالگی اضافه وزن پیدا می‌كنند. برای جلوگیری از این اتفاق هفته‌ای 5 بار و هر بار 30 تا 60 دقیقه ورزش كنید (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ...)».

اگر شما خواهان آن هستید كه اضافه وزن خود را كاهش دهید، باید دست‌كم 300 كالری در هر بار ورزش كردن بسوزانید و برای دستیابی به این هدف باید فعالیت‌های ورزشی خود را بیشتر كنید. 

پژوهش‌ها نشان داده اگر افراد میزان كالری‌ای را كه می‌سوزانند تا 20 درصد افزایش دهند، در سال 7 تا 8 كیلوگرم كاهش وزن خواهند داشت.

از سویی، افرادی هم كه با گرفتن رژیم غذایی می‌كوشند وزن خود را كاهش دهند، اگر میزان كالری بدن خود را تا 20 درصد كاهش دهند، به همین میزانن كاهش وزن (7 تا 8 كیلوگرم در سال) دست می‌یابند. 

در حالی كه در فعالیت‌های ورزشی سوخت و ساز بدن به گونه‌ای است كه بافت ماهیچه‌ای و عضلانی بدن را حفظ كرده و در نتیجه تقویت جسم را در پی دارد، در صورتی كه با رژیم گرفتن این اتفاق نمی‌افتد.

اگر 30 تا 40 ساله هستید:

احتمالاً شما در این دهه از عمر خود، مادر شده‌اید و به دلیل بارداری و زایمان عضلات بدن‌تان ضعیف و شل شده و استحكام پیشین خود را ندارد.

با تحلیل رفتن بافت عضله، سرعت سوخت و ساز در بدن كاهش می‌یابد، ولی، جای نگرانی نیست.

مطمئن باشید كه با ورزش كردن می‌توانید از افزایش چربی بیشتر در بدن خود جلوگیری كنید (كم تحركی و ورزش نكردن، بدن شما را در معرض خطر تحلیل بافت ماهیچه و افزایش بافت چربی قرار می‌دهد).

با انجام ورزش‌های مخصوص تقویت عضله می‌توانید به بافت عضلانی خود دوباره استحكام داده و آن را تقویت كنید. 

بكوشید در هفته 2 بار و هر بار 20 دقیقه به ورزش‌های تقویت عضله بپردازید.

اگر بافت عضله در بدن بیشتر از بافت چربی باشد، از آن‌جایی كه بافت عضله نسبت به بافت چربی كالری بیشتری می‌سوزاند، در نتیجه از اضافه شدن بافت چربی بدن و در نتیجه چاقی جلوگیری خواهد كرد.

بنابراین، كم كردن وزن بدن و آب كردن چربی نه تنها كار ساده‌ای است، بلكه با این روش اندام مناسب‌تری نیز خواهید داشت.

اگر 40 تا 50 ساله هستید:

در این دهه از عمر خود، سطح هورمون استروژن در بدن (زنان) كاهش می‌یابد و چربی‌ها بیشتر در نواحی شكم انباشته می‌شود.

با ورزش كردن و استمرار آن می‌توانید به سوختن چربی‌های انباشته شده در ناحیه شكم كمك كرده و در نتیجه از خطر حملات قلبی نیز در امان باشید. 

اگر اندامی به شكل سیب (Apple- shaped) دارید:

زمانی كه نمای ظاهری اندام شما به شكل سیب است، بیشترین وزن بدن در قسمت میانی بدن (شكم) بوده و همین امر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ زیرا بیشترین بافت چربی اضافه در این ناحیه ذخیره می‌شود.

اگر نمی‌توانید خود را محدود كرده و مصرف غذاهای موردد علاقه را كم كنید، می‌توانید با ورزش مرتب و مداوم از اضافه شدن چربی‌های ناحیه شكمی جلوگیری نمایید.

لازم به یادآوری است كه همواره باید از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری كرد.

چربی‌های انباشته شده در ناحیه امعا و احشاء بدن (چربی‌هایی  كه به دور اندام‌های حیاتی و مهم بدن جمع می‌شود) سبب می‌شود اسیدهای چرب اضافه وارد جریان خون و سپس وارد كبد و در آنجا انباشتهه شود.

از این‌رو، اختلال در كارآیی اندام‌های حیاتی بدن برای تنظیم سطح گلوكز و انسولین را سبب می‌شود. 

از طرفی ترشح بیش از حد انسولین در خون، افزایش فشار خون و همچنین افزایش سطح تری‌گلیسیرید و كلسترول خون را در پی دارد كه در مجموع همه این عوامل می‌توانند به بیماری‌های قلبی و دیابت منجر شوند.

برای از دست دادن چربی‌های ناحیه شكمی و داشتن قلبی سالم بكوشید یك برنامه ورزشی مرتب و مداوم به ویژه ورزش‌هایی كه سبب تعریق فراوان می‌شود داشته باشید.

بنابر نظر پژوهشگران دانشگاه نور كالیفرنیا پیاده‌روی و ورزش دو اگر در روز به طور متوسط 30 دقیقه انجام شود، در طی 88 ماه، حدود 7 درصد از میزان چربی‌های انباشته شده در ناحیه امعا و احشا و كل چربی‌‌های ناحیه شكم می‌كاهد.

به این ترتیب اندازه دور كمر نیز كاهشی قابل ملاحظه‌ خواهد داشت. 

اگر اندام گلابی شكل (pear- shaped) دارید:

در این نوع اندام‌ها، چربی‌های اضافه بیشتر در نواحی باسن و ران انباشته می‌شود. 

از این‌رو چربی‌های انباشته شده در این نواحی محل مناسبی برای افزایش میزان تری‌گلیسیرید و چربی‌های خون است كه افزایش بیش از اندازه آنها در خون برای قلب بسیار مضر است.

در آخر یادآوری می‌كنیم برای داشتن جسمی سالم و تداوم این سلامتی باید در دوره‌های مختلف زندگی خودد وزنی مناسب و نرمال داشته باشید و برای رسیدن به این منظور باید به صورت مستمر و مدام ورزش كنید؛ ورزش‌هایی كه بافت عضله بدن را تقویت كرده و از تحلیل رفتن این بافت جلوگیری می‌كنند.

از طرفی چربی‌های اضافه در اندام‌های مختلف بدن را می‌سوزانند.

برچسب ها: اضافه وزن، سوخت و ساز بدن، بافت عضله، سبك زندگی، اندام متناسب، سرعت سوخت و ساز، اندام‌های حیاتی تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز