Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:43

12
بهمن
عوارض مصرف زیاد ویتامین B

عوارض مصرف زیاد ویتامین B

اگر بدن شما دچار كمبود این ویتامین باشد، لازم است غذاهای حاوی ویتامین B بیشتر بخورید و با دستور پزشك یا متخصص تغذیه مكمل‌های حاوی این ویتامین را به برنامه غذایی روزانه‌ خود اضافه كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

ویتامین‌ها دیگر نیاز به معرفی ندارند و آنقدر درباره آنها صحبت شده است كه بسیاری از ما اطلاعات به نسبت خوبی درباره‌شان داریم. بدن ما بدون ویتامین‌ها و مواد معدنی نمی‌تواند بسیاری از فرآیندهایش را درست انجام دهد و بسیاری از بیماری‌ها در اثر كمبود ویتامین بروز می‌كنند و با اصلاح رژیم غذایی و دریافت مكمل‌های مناسب هم درمان می شوند. بدن به تنهایی نمی‌تواند ویتامین‌ها را بسازد و باید این مواد حیاتی را از منابع خارجی و در درجه اول از غذاهای مصرفی تامین كند. درباره غذ‌اهایی كه انواع ویتامین‌ها را در خود دارند هم زیاد شنیده‌ایم و تقریبا همه می‌دانیم كه میوه ها و سبزی‌ها منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها هستند.

با اینكه وجود ویتامین‌ها برای بدن لازم و حیاتی است، ولی مانند هر ماده غذایی دیگر مصرف بیش از اندازه آنها خطراتی به دنبال دارد. به عبارتی، اگر كسانی كه مكمل‌های ویتامینی می‌خورند، بدون مشورت با پزشك و سرخود بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف كنند، ممكن است دچار عوارضی شوند كه گاه خطرناك است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اعضای بدن می‌رساند.

ویتامین B
فواید مصرف غذاها و مكمل‌های حاوی ویتامین‌های گروه B‌ بسیار زیاد است؛ ولی آیا می دانید اگر بیش از اندازه مجاز ویتامین B‌ به بدن‌تان تحمیل كنید، چه عواقبی در انتظارتان خواهد بود؟ آیا نشانه‌های مصرف بیش از حد این ویتامین را می‌شناسید؟ آیا تا به حال بدون دستور پزشك و سرخود مكمل ویتامین B‌ خورده‌اید؟

 

اگر بدن شما دچار كمبود این ویتامین باشد، لازم است غذاهای حاوی ویتامین B‌ بیشتر بخورید و با دستور پزشك یا متخصص تغذیه مكمل‌های حاوی این ویتامین را به برنامه غذایی روزانه‌ خود اضافه كنید؛ ولی نكته مهم این است كه باید مراقب باشید و با این خیال كه هرچه بیشتر ویتامین B‌ وارد بدن‌تان شود زودتر بهبود می‌یابید یا سرحال‌تر خواهید شد، بیش از اندازه مصرف نكنید.

برخی مكمل‌های حاوی ویتامین B‌ تنها یك نوع از این ویتامین را در خود دارند و این قرص‌ها یا كپسول‌ها می‌توانند هركدام به تنهایی حاوی ویتامین B1(تیامین)، ویتامین B2(ریبوفلاوین)، B6(پیریدوكسین) و B12(كوبالامین) باشند.

اینها پرمصرف‌ترین انواع ویتامین B هستند. شكل دیگر مكمل‌های این ویتامین به صورت مجموعه‌ای از ویتامین‌های گروه B‌ تهیه شده‌اند كه ما آنها را به نام ویتامین B كمپلكس می‌شناسیم. اگر بخواهید مقادیر كافی از هر نوع ویتامینی به بدن‌تان برسد، باید در درجه اول رژیم غذایی صحیحی در پیش گیرید و این ویتامین‌ها را به طور طبیعی و از غذاهای معمول دریافت كنید.

مكمل‌ها به تنهایی چاره‌ساز نیستند و در كنار مصرف غذاهای مناسب است كه می‌توانند كمك‌كننده باشند. هر شكلی از مكمل‌های ویتامین B را همیشه باید مطابق دستور پزشك مصرف كنید. شاید گاه احساس كنید علائمی در بدن‌تان ظاهر شده كه قدری عجیب هستند و قبلا نبوده‌اند و ممكن است اصلا این احتمال به ذهن‌‌تان خطور نكرده باشد كه شاید بیش از حد ویتامین خورده‌اید و این نشانه‌ها به خاطر مصرف زیاده از حد آنهاست. 

 

برچسب ها: مکمل های غذایی، عوارض مصرف زیاد ویتامین B، مسمومیت ویتامین ها، مصرف زیاد ویتامین ها تعداد بازديد: 12829 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز