Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:33

23
آذر
ايروبيك، ورزش جامعه سالم ( بخش دوم )

ايروبيك، ورزش جامعه سالم ( بخش دوم )

افرادی كه ایروبیك را به عنوان یك اصل بهداشتی در زندگی روزانه خود دارند، اغلب سن ظاهری آنان كمتر از سن شناسنامه‌ای‌شان است.

حركت دوم ( گام آسان )

به حالت ایستاده، هر دو پا روی زمین، در كنار هم و به موازات هم. شروع حركت: 

1- با پای راست یك گام به جلو برمی‌داریم. 

2- در ضرب دوم، پای چپ به جلو می‌رود (پهلوی پای راست قرار می‌گیرد). 

3- پای راست مجددا به عقب برمی‌گردد (سر جای اول خود) 

4- پای چپ مجددا به عقب برمی‌گردد (سر جای اول خود) 

توجه داشته باشید، در حركات ایروبیك همواره قرینه كار شود، تا هر دو طرف بدن همزمان كار كند. 

هر پا كه حركتی با پای راست شروع كردیم، انجام حركت قرینه، سبب می‌شود تمام عضلات بدن به صورت یكسان درگیر باشند، (ضرورت انجام دقیق همان حركت با پای چپ) 

با توجه به اینكه، گفتیم شعرهای ایروبیكی هشت حركتی هستند، می‌توانیم گام آسان را هشت بار با پای پای راست شروع كنیم. سپس هشت بار با پای چپ این حركت را انجام می‌دهیم. در حقیقت 16 بار گام آسان انجام می‌شود. در صورتی كه تمایل داشته باشید، تعداد دفعات حركات كمتر باشد، سعی كنید با مضرب‌های 4، 8، 16 و 32 باشند. عدد 32 در ایروبیك عددی مهم است. زیرا هر حركت ایروبیك باید 4 ضربی باشد. پس با كنار هم قرار گرفتن 8 حركت اشعار ایروبیكی (32=8×4) سروده می‌شود. 

در واقع ایروبیك مثل فرمول ریاضی است، هرگز نمی‌توانیم از چارچوب ایروبیك خارج شویم این شرط در قانون بین‌المللی همواره باید رعایت شود. ما ایرانیان جزو اولین مللی هستیم كه قانونمند و ضرب آهنگ‌دار ورزش كرده‌ایم، لذا ورزش‌های سنتی ما یكی از پایه‌های این ورزش برای جهانیان می‌باشد. ولی طبق نظر متخصصان ورزش یك قانون استاندارد بین‌المللی طراحی شده و كلیه سازما‌ن‌ها نیز عضو فدراسیون ملی و بین‌المللی یا تشكل‌های مشابه هستند كه در آنها رعایت قانون 32 اجباری است. 

حركت سوم ( گام هفت ) 

نحوه انجام حركت: شبیه گام آسان است. با تفاوت اینكه در گام آسان در حركت به جلو، هر دو پا در كنار هم قرار می‌گیرند، ولی در گام هفت پاها به اندازه عرض شانه یا كمی بیشتر به حالت هفت باز می‌شوند. 

در حركت پای راست به جلو، پا با زاویه 45 درجه باز می‌شود. 

1- پای راست به سمت جلو و با زاویه 45 درجه. 

2- حركت پای چپ به سمت جلو و با زاویه 45 درجه. 

3- برگشت پای راست به حالت اول. 

4- برگشت پای چپ به حالت اول (به موازات پای راست) 

توجه كنید: در برگشت به حالت اول 3 و 4 پاها به موازات هم و در كنار هم قرار دارند ولی در حركت به جلو 1 و 2 پاها به اندازه عرض شانه باز می‌شود. 

باز باز، جمع جمع 

پاها به موازات هم: 

1- پای راست به سمت راست 

2- پای راست به چپ (به اندازه عرض شانه) 

3- پای راست به جای اول باز می‌گردد. 

4- پای چپ به جای اول باز می‌گردد.  

سرودن شعر ایروبیكی

برای شروع و ایجاد یك زنجیره حركتی، زنجیره چهارخانه‌ای درست می‌كنیم تا فشاری زیادی به بدن وارد نشود. هر 4 خانه، 16 ضرب را شامل می‌شود. طراحی جدول مقابل، كاملا ابتكاری است. گام آسان- گام درجا- گام آسان- گام درجا .در صورتی كه تمایل داشته باشید تكرار حركات را بیشتر كنید، جدولی هشت خانه‌ای طراحی كنید. می‌توانید هر چهارخانه ابتدایی، حركات را به سلیقه خود تغییر دهید. فقط توجه داشته باشید خانه‌های جدول همواره مضربی از 4 باشد، ولی اجبارا بیت اول شعر 16 ضرب دارد، یعنی در هر زنجیره باید چهار تا چهار تا خانه‌ها اضافه شود. 

پیشنهاد

 می‌توانید جدولی 8 خانه‌ای طراحی كنید، مثلا یك حركت گام درجا و 7 حركت گام آسان. 

ایجاد تنوع در انجام حركات ورزشی روزانه 

با توجه به اینكه افراد عموما از حركات ورزشی تكراری خسته می‌شوند، این احساس نیز گاهی سبب ترك ورزش می‌شود. فرد اظهار می‌دارد، از دولا و راست شدن روزانه خسته شده‌ام. طراحی جدول‌های متنوع و انجام حركات گوناگون سبب می‌شود از لحاظ روحی و جسمی سرحال و شاداب باشیم.


برچسب ها: ایروبیک، ورزش ایروبیک، حرکات ایروبیک، تمرینات ایروبیک، حرکات ورزشی ایروبیک تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز