Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 11:56

24
خرداد
روزه داری و کم خونی

روزه داری و کم خونی

کم‌خونی به خصوص نوع فقر آهن عارضه نسبتا شایعی است و ممکن است بسیاری از مبتلایان، آن را جدی نگیرند، اما این اختلال علیرغم شایع بودن قابل چشم‌پوشی نبوده و باید مورد درمان قرار گیرند.

دکتر غلامرضا کردافشاری،‌ دکتر محمود خدادوست، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر مریم مقیمی

 

البته مواردی از کم خونی (مثل بدخیمی‌ها، اختلالات پلاکتی و....) وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارد و بیماران در این موارد باید زیر نظر متخصصین مربوطه تحت اقدامات مقتضی قرار بگیرند.

بهتر است بیماران دچار کم‌خونی قبل از شروع ماه رمضان توصیه‌های زیر را رعایت کنند تا در این ماه با مشکلات کمتری مواجه شوند:

توصیه‌هایی در مورد اصلاح کم‌خونی

- هر شب 40 عدد مویز را در سرکه انگور خانگی بخیسانید به طوری که سرکه روی مویزها را بپوشاند صبح مویزها و سرکه را با هم در پارچه‌ای ریخته و فشار دهید شیره خارج شده از آن میل شود این کار به مدت یک ماه تا چهل روز انجام شود.

-  شربت سرکه شیره روزانه 6-5 مرتبه استفاده شود.

- هفته‌ای 2 بار هر بار 1/5 کیلو استخوان راسته گوسفند را بدون گوشت و مغز حرام با نمک و پیاز و زردچوبه در دیگ زودپز با آب فراوان حدود 8 ساعت بپزید تا استخوان‌ها کاملا نرم شوند.

عصاره آن را بگیرید و تفاله را دور بریزید. 3 استکان تا 3 لیوان در طول روز بنوشید یا در غذاهای خود بریزید.

شربت میوه‌های خونساز

- شربت بذرها: تخم‌ شربتی، بالنگو، فرنجمشک کاشنی،‌ کرفس، اسفرزه جعفری، شوید، سیاه‌دانه، زیره سیاه قدومه، بارهنگ، شبدر، رازیانه، تره، یونجه، ریحان، شنبلیله، شاهی، شلغم و هویج را با عسل مخلوط کرده و معجون بسازید یا با آب جوش و شکر سرخ شربت شود.

- شربت عسل: روزی 2 بار، هر بار یک قاشق غذاخوری عسل مرغوب طبیعی را در یک لیوان آب جوش حلکرده بنوشید.

- انجیر + آلوبخار:  5 عدد انجیر + 10 عدد آلوبخارا شب در آب خیسانده صبح ناشتا میل شود.

- تخم‌شربتی، تخم بالنگو، تخم فرنجمشک و خاکشیر هر کدام یک قاشق چایخوری با گلاب و عرق بیدمشک و شکر سرخ به صورت شربت تهیه شده و صبح‌ها میل شود.

- آب هویج با عسل روزانه 2-1 استکان

- آب انار تازه با ترنجبین (3 قاشق مرباخوری ترنجیبن در یک لیوان آب انار حل شود).

- یک لیوان شیر با 1 قاشق شیره انگور و 1 قاشق مرباخوری بادام پوست کنده آسیاب شده مخلوط و شب هنگام خواب یا قبل از سحری میل شود.

- فالوده سیب اگر در طول روز از 15-10 عدد سیب به صورت فالوده مربا، رب، آب سیب یا لواشک سیب استفاده شود بسیار موثر و کمک کننده است.

- انگور طبیعی گرم و تر دارد و دارای غذاییت بسیار بالایی است و در بین میوه‌ها مغذی‌ترین بوده و چاق کننده بدن است.

همچنین برای افرادی که دوره‌ نقاهت بیماری را می‌گذرانند بسیار مقوی است دکتر نوو (Neveu) با مطالعات متعدد خود ثابت کرده است که آب انگور یکی از مقوی‌ترین غذاها و بهترین مرمت کننده اعضای بدن است و از حیث تولید انرژی در بدن بسیار قابل توجه است به طوری که یک لیتر آب انگور 900 کیلو کالری حرارت تولید می‌کند حال آنکه یک کیلو سیب‌زمینی 660 کیلوکالری و یک لیتر شیر 700 کیلوکالری حرارت ایجاد می‌کند.

خوردن انگور خون با کیفیت خوب و به دور از مواد نامناسب در بدن تولید می‌کند یعنی خون سالم و طبیعی بدون موادی از قبیل ایسد اگزالیک اسید اوریک کلسترول و... که غالبا از سوختن ناقص مواد غذایی به وجود می‌آیند.

«این مواد زاید باعث می‌شوند که خون کثیف و غلیظ شود» علاوه بر این انگور مواد زاید موجود در خون را که باعث ایجاد رسوبات مضر در اعضا می‌شوند دفع می‌کند و به همین خاطر گفته می‌شود که در تصفیه خون نقش دارد.

بنابراین ما می‌توانیم به جای داروهای شیمیایی به اصطلاح مقوی که برای رف کم‌خونی و ضعف عمومی بدن معمول شده است از انگور یا آب آن و در فصولی که انگور وجود ندارد از شیره انگور استفاده کنیم.

انگور رسیده به درخت خشک شده را مویز می‌گویند. بهترین مویز نوع چاق و پرگوشت شیرین و کم دانه آن و بدترین مویز نوع خشک و کم‌گوشت و پردانه آن است طبیعت مویز گرم و مایل به اعتدال است.

مویز صفرا و بلغم را دفع می‌کند. اعصاب و قلب را تقویت می‌کند. غذاییت بالایی دارد. اخلاط و مواد نامناسب و غلیظ را آماده دفع کرده و از بدن خارج می‌کند.

 

برچسب ها: کم خونی و روزه داری، کم خونی و روزه گرفتن، کم خونی روزه گرفتن، کم خونی شدید و روزه داری، کم خونی فقر آهن و روزه داری، کم خونی روزه داری، کم خونی و تغذیه، درمان کم خونی تغذیه، رفع کم خونی با تغذیه تعداد بازديد: 1542 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز