Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:48

12
مرداد
درمان بیماری های کبد با طب سنتی (2)

درمان بیماری های کبد با طب سنتی (2)

یخش دوم- کبد عضوی است که امروزه توجه بسیاری از دانشمندان را معطوف خود کرده است و دلیل آن شیوع بیماری‌های کبدی در جوامع امروزی است.

 

 جهت تقویت کبد تباشیر هندی کوبیده شده، آب جوشانده ریشه کاسنی، لعاب اسفرزه و سکنجبین را مخلوط کنید و شب قبل از خواب میل نمایید.  در صورتیکه یک فرد سرد  مزاج می‌باشید نارسایی کبد در شما دارای علائمی مانند گرفتگی رنگ چهره، سفیدی رنگ زبان و لب‌ها، کم رنگ بودن ادرار، کم بودن مدفوع و سفیدی رنگ آن و کمی احساس عطش می‌باشد. شما می‌توانید هر صبح و عصر 5 گرم رازیانه را با 5 گرم تاج ریزی بجوشانید، بعد آن را صاف کرده و با مقداری گل قند عسلی مخلوط کرده و بخورید. 

در صورتیکه یک فرد گرم  مزاج می‌باشید برای درمان نارسایی کبد بهترین کار این است که ابتدا مقداری خون کم کنید، دوم با جوشانده هلیله و مغز فلوس عمل پاکسازی را انجام دهید و در گام سوم هر روز 20 گرم عناب نیمکوب شده را بجوشانید، بعد آن را صاف و با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید.

کاسنی

کشت و کار این گیاه از دوران باستان جهت مصرف برگ آن برای سالاد انجام می‌شده است. برگ این گیاه به همراه سرکه و یا روغن‌های مختلف به عنوان سالاد همراه غذا مصرف می‌شده است. در سال‌های دور در اروپا از دم کرده ریشه این گیاه به عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده می‌شده است.

هر چند که قدمت کاربرد دارویی این گیاه بسیار طولانی است اما به طور کلی این گیاه پیش از این که به عنوان یک گیاه با ارزش دارویی بالا مطرح گردد به عنوان یک گیاه خوردنی و غذایی مطرح بوده است.

این گیاه طبیعت سرد و تر دارد. بخش‌های قابل استفاده از این گیاه گل‌ها، برگ‌ها، ریشه و بذر گیاه هستند. برگ‌های این گیاه تا حدودی تلخ مزه هستند که این مزه تلخ در زمان گل دادن گیاه افزایش می‌یابد.

معمولاً با عملیات ویژه‌ای مانند پوشاندن برگ‌ها به وسیله کاغذ‌های ویژه و ایجاد مانع برای رسیدن نور به برگ‌ها  اسباب سفید شدن برگ گیاه و کاهش مزه تلخ برگ‌ها را فراهم می‌کنند اما باید به این مسئله نیز توجه کرد در حالیکه مزه تلخ برگ‌ها کاهش می‌یابد میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی برگ‌ها نیز کاهش می‌یابد. در هر 100 گرم برگ خشک این گیاه 290 کالری انرژی، 6/24 گرم پروتئین، 9/2 گرم چربی، 4/59 گرم کربو هیدرات، 13 گرم فیبر و 13 گرم خاکستر وجود دارد.

مواد معدنی این گیاه شامل کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم و روی می‌باشند. همچنین ویتامین‌های این گیاه شامل ویتامین A، تیامین (B1)، ریبو فلاوین (B2) ،نیاسین و B6 می‌باشند. این گیاه دارای ارزش درمانی و دارویی بالایی بخصوص برای کبد و دستگاه گوارش می‌باشد و همین ویژگی باعث شده است که امروزه دارای جایی ثابت در رژیم‌های دارویی و غذایی داشته باشد.

ریشه و برگ گیاه دارای خاصیت اشتهاآور، ادرارآور، ملین، کمک کننده به هضم غذا، کاهنده قند خون و مقوی است. ثابت شده است که عصاره ریشه این گیاه دارای اثرات درمانی بسیار مفیدی برای درمان یرقان، نقرس و روماتیسم می‌باشد. تركیبات محلول در آب كاسنی، خاصیت مسكن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن دارای خاصیت افرایش میكروب‌‌های مفید و كاهش باكتری‌‌های بیماری‌‌زا در روده می‌باشند.

مطالعات  و تحقیقات جدید بر روی خواص درمانی این گیاه نشان می‌‌دهند كه برخی تركیبات موجود در كاسنی، در مشكلاتی از جمله یبوست، اسهال‌های میكروبی، سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی، می‌توانند موثر باشد. از مهمترین اثرات مفید كاسنی، حفاظت كبد در برابر سموم كبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراكلروكربن به اثبات رسیده است.

ابن‌سینا پزشك بزرگ مسلمان در مورد گیاه كاسنی و خواص آن گفته است كه كاسنی برطرف‌كننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه‌‌كننده خون و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است. گیاه كاسنی، مانند سایر گیاهان ممكن است، عوارض محدودی ایجاد كند كه مصرف آن می‌تواند در مواقعی موجب بروز حساسیت‌های پوستی و ایجاد درماتیت ‌كند و این واكنش‌های پوستی مربوط به تركیبات لاكتونی موجود در كاسنی است.

  

 

برای خواندن بخش اول- درمان بیماری های کبد با طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری های پوستی، کاسنی، ریشه کاسنی، تقویت کبد، خواص کاسنی، جوشانده کاسنی، تصفیه کننده خون تعداد بازديد: 1993 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز