Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 18:36

11
مرداد
طب سنتی و افسردگی (2)

طب سنتی و افسردگی (2)

در قسمت دوم مقاله بیشتر در مورد راهکارهای طب سنتی و طب اسلامی برای پیشگیری و درمان افسردگی توضیح داده شده است. این نکات کاربردی را به هیچ وجه از دست ندهید!

8-اختلال در عملکرد روده‌‌ها: علاوه بر یبوست که در طب سنتی از آن به ام‌الامراض یاد می‌‌شود و گهگاهی فرزند ناخلفی چون افسردگی به دنیا می‌‌آورد؛ نباید از اهمیت میکروب‌‌های مفید روده غافل گشت چراکه میکروب‌‌های مفید روده، هشتاد درصد از سروتونین بدن یک فرد سالم را تولید می‌‌کنند و همچنین روده برای جذب ویتامین‌‌های گروه B (که کمبود آنها سبب اختلالات عصبی- روانی و افسردگی می‌‌شود) نیازمند داشتن میکروب‌‌های مفید متعادلی (فلورطبیعی روده) می‌‌باشد.

بنابراین توصیه می‌‌گردد که از مصرف آنتی بیوتیک‌‌ها مگر در موارد ضرورت خودداری شود و برای بیشتر شدن میکروب‌‌های مفید روده، می‌‌بایست بیش از پیش از محصولات پروبیوتیک، سرکه‌‌های خانگی طبیعی و سایر غذاهای تخمیر شده یا ور آمده مثل نان‌‌های سنتی حاوی خمیرترش، استفاده نمود و همچنین باید انگل‌‌های احتمالی موجود در روده را با جویدن هسته مرکبات و یا با خوردن هفت عدد خرما در صبح ناشتا برطرف نمود.

9-بی تحرکی و ورزش نکردن: تحقیقات حاکی از آن است که ورزش و تحرک کافی در رفع افسردگی مؤثرتر از مصرف داروهای ضد افسردگی می‌‌باشد.

درحقیقت با ورزش کردن نوعی ماده شیمیایی آرام بخش موسوم به اندورفین در بدن ترشح می‌‌شود که علاوه بر داشتن اثر ضد درد، نشاط آور می‌‌باشد.

علاوه بر ورزش، مصرف برخی از گیاهان مثل فلفل تند، خندیدن و در معرض نور ملایم خورشید قرار گرفتن به افزایش تولید اندورفین کمک می‌‌کند.

10-کمبود اسیدهای چرب امگا3: سه نوع اسید چرب امگا3 وجود دارد که دو نوع از آن در ماهی قزل‌آلا و ماهی آزاد به وفور یافت می‌‌شود و نوع دیگر از اسیدچرب امگا3 به حد زیادی در جوانه گندم، بذر کتان، سویا، گردو، بادام، تخم ریحان، کاهو و... وجود دارد.

نکته بسیار مهم در رابطه با امگا3 این است که در کنار مصرف غذاهای حاوی امگا3 باید از مصرف امگا6 بکاهیم، در غیر اینصورت اثرات مثبت امگا3 در بدن خنثی می‌‌شود. لازم به ذکر است که تخم آفتاب‌گردان و بادام زمینی‌، سرشار از امگا6 هستند و در نتیجه می‌‌بایست مصرف آن دو و فرآورده‌‌هایشان  را کمتر کرد.

11-کمبود اسید فولیک: برای تأمین اسید فولیک مورد نیاز بدن، باید ذرت، فلفل، لوبیا قرمز، سبزیجاتی نظیر اسفناج، انواع کلم، کاهو و نعناع را در برنامه هفتگی مصرفی خود قرار داد.

12- کمبود روی: کمبود روی در بدن می‌‌تواند افسردگی  را در فرد تشدید کند. لذا مصرف بیشتر غذاهای حاوی روی مثل تنقلات خام و غلات کامل پیشنهاد می‌‌شود.

13-کمبود تستسترون: کمتر از حد طبیعی ترشح شدن هورمون تستسترون هم در مردان و هم در زنان می‌‌تواند منجر به افسردگی واضطراب شود. خوشبختانه می‌توان با مصرف بیشتر برخی مواد غذایی همچون عسل، سیر(خصوصا خام)، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، بادام، انگورقرمز و انار ترشح تستسترون را در بدن افزایش داد.

در ضمن باید دانست که میزان ترشح هورمون تستسترون با مقدار ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) رابطه عکس و با ورزش کردن رابطه مستقیم دارد.

لذا هر چه بیشتر از استرس و عصبانیت دوری کنیم و بیشتر ورزش کنیم، به تولید بیشتر هورمون تستسترون کمک کرده‌ایم.

در ضمن باید توجه داشت که نوعی افسردگی در اثرکمبود استروژن در زنان (به خصوص آنهایی که یائسه شده‌اند) ایجاد می‌‌شود که زنان برای رفع آن باید یک قاشق چایخوری پودر رازیانه به صورت یک روز در میان به غذای خود اضافه کنند و یک شب در میان، نصف قاشق چایخوری پودر گل بابونه، دم کرده و میل نمایند.

راهکارهای طب سنتی و طب اسلامی برای پیشگیری و درمان افسردگی

1- عادت به نوشیدن دمنوش افتیمون و زعفران تأثیر شگرفی در درمان افسردگی دارد.

2- توصیه می‌‌شود که به ازای هر نفر، از گل گاوزبان، پودرسنبل الطیب و پودر لیمو، هرکدام نصف قاشق چایخوری مخلوط و سپس دم شود. چنین دمنوشی بسیار نشاط آور و انرژی‌زا می‌‌باشد.

3- کسانی که از افسردگی رنج می‌‌برند، بهتر است تا حصول بهبودی، هر شب نصف لیوان عرق بهارنارنج یا نصف قاشق چایخوری پودر بهار نارنج در یک استکان آب، دم کرده و میل نمایند. در ضمن می‌‌توان از مربای بهارنارنج در وعده شام تناول کرد.

4-روایات اسلامی و تحقیقات جدید حاکی از آن است که بوییدن گل نرگس و یا عطر نرگس تأثیری اعجاب برانگیز در جلوگیری از ابتلا به افسردگی دارد. لذا توصیه می‌‌شود که حداقل سالی یکمرتبه گل نرگس را بو کرده یا عطر طبیعی آن استعمال گردد.

5- در احادیث از انگور سیاه و مویز به عنوان غذا و دارویی ضد افسردگی و ضد غم یاد شده است.

6- استعمال گلاب خالص به عنوان عطر، تأثیر قابل توجهی در کاهش افسردگی دارد.

7- گاهی اوقات افسردگی ریشه در ضایع کردن حقوق دیگران و ظلم به اطرافیان دارد که در اینصورت هیچکدام از راهکارهای فوق‌الذکر یا شیوه‌‌های درمانی روانپزشکان کارگر نیست. در حقیقت این نوع افسردگی، درمانی بجز جبران حقوق از دست رفته دیگران ندارد.

در پایان تأکید می‌‌کنم که یکی ازعلل دیگر افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی، سردی روابط در میان خویشاوندان، خانواده و دوستان می‌‌باشد.

شواهد نشان می‌‌دهد که افراد مقید به داشتن روابط نزدیک و صمیمانه با خویشان و دوستان، از نشاط بیشتری برخوردار بوده و کمتر دچار افسردگی می‌‌شوند.

در همین رابطه  به نسخه‌ای ارزشمند ازحضرت امیر(ع) در باب صله رحم اشاره می‌‌نمایم که می‌‌فرمایند:

به خویشان خود اکرام کن، بردباران ایشان را تعظیم کن، در مقابل بی‌خردان بردباری نشان ده و بر گرفتاران آنها آسان گیر؛ چون آنها بهترین حامیان تو به هنگام سختی‌‌ها و مشکلات و خوشی‌‌ها و آسودگی‌‌ها خواهند بود.

 

 

برای خواندن بخش اول -طب سنتی و افسردگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت روان، علل افسردگی، اختلالات روانی، درمان افسردگی، تغذیه و افسردگی، افسردگی و طب سنتی، افسردگی و طب اسلامی تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز