Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:57

18
آذر
نسخه طب سنتی برای سرد مزاج‌ها!

نسخه طب سنتی برای سرد مزاج‌ها!

به جای نمک‌‌های تصفیه شده یددار، از نمک معدن (سنگ) یا نمک دریا استفاده شود.

فرجاد عباسی؛ محقق و مدرس طب سنتی-اسلامی، عضو انجمن حجامت ایران، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

در مورد مردان باید موارد ذیل را بکار بست

1-از مصرف غذاها و نوشیدنی‌‌هایی که از نظر طب سنتی، مزاج خیلی سرد دارند، باید خودداری شود. از میان آنها می‌‌توان به آب خیلی سرد، ماست و دوغ، خیار، هندوانه، گرمک، ماش، عدس، برنج سفید، سیب و... اشاره کرد.

2- به جای نمک‌‌های تصفیه شده یددار، از نمک معدن(سنگ) یا نمک دریا استفاده شود.

3- مصرف مواد غذایی حاوی روی را نباید از نظر دور داشت.لازم بذکر است که میوه‌‌های روغنی  مثل بادام خام، فندق خام، پسته خام و گردو، قارچ، نان سبوس دار وانگور سرشار از روی هستند. در ضمن باید دانست که مصرف مشروبات الکلی موجب از بین رفتن روی می‌‌شود.

4-مردان توجه داشته باشند که تا زمان برطرف شدن این عارضه، از مصرف قهوه، سویا، گلاب، گل سرخ،شوید،رازیانه، نعناع،پونه،چای خودداری کنند.

5-خیساندن یک مشت نخود خام در مقدار کافی از عرق کاسنی به مدت ده ساعت و خوردن آنها به همراه کمی نمک، نقش شایانی در افزایش توان جنسی مردان دارد.

6-در طب اسلامی چنین نسخه مجربی توصیه می‌‌شود: یک پیاز سفید متوسط را خرد کرده و به همراه یک قاشق روغن زیتون تصفیه نشده، روی حرارت ملایم قرار داده و سپس در ظرفی دیگر دو عدد تخم مرغ را به خوبی هم زده و مقداری نمک،آویشن و زنجبیل به آن اضافه کرده و در نهایت محتویات ظرف دوم را در پیاز سفید داغ شده ریخته. با گذشت پنج دقیقه تخم مرغ آماده میل کردن می‌‌باشد.(دقت شود که رنگ پیاز نباید در حین پختن تیره شود).

7-از مصرف غذاهای کنسروی خودداری شود. چونکه باعث از بین رفتن سلنیوم می‌‌شود و سلنیوم نقش مهمی در تقویت دستگاه تناسلی مردان دارد. سلنیوم در جوانه گندم، پیاز و قرص مخمر آبجو به وفور یافت می‌‌شود.

8-در میان انواع گوشت‌‌ها، گوشت گوسفند، شتر، بوقلمون و بلدرچین را خصوصا اگر همراه با تخم مرغ  و پیاز مصرف شوند، مؤثر خواهند بود. ولی گوشت مرغ‌‌های کارخانه‌ای، تضعیف کننده هورمون‌‌های جنسی مردانه و توان جنسی آقایان می‌‌باشد. (این مورد را با حذف پیاز، در مورد زنان سرد مزاج نیز باید بکار بست.)

9-خوردن توأمان خرما با قارچ، خصوصا قارچ دنبلان اثر بخشی فوری دارد.

10-ریختن مقداری پودر حنا در کفش و یا ضماد کردن حنای خیس خورده در آب به سر ودست و همچنین کشیدن سرمه اثمد (پودر سنگ آنتی‌موان) در چشم‌‌ها، مطابق با روایات اسلامی، تقویت کننده قوه باه است. تأثیر شگفت‌انگیز این دو نسخه تجویزی را به کرات از زبان مردان مبتلا به سرد مزاجی شنیده‌ام.

11-حجامت روی استخوان ماستوئید پشت گوش، در این رابطه معجزه می‌‌کند. 

و اما راجع به سردمزاجی زنان باید اظهار کرد که کار معالجه آسان‌تر و کم هزینه‌تر است که مهمترین آنها در ذیل آمده است

1-مصرف لوبیای سویا و فراورده‌‌های حاصل از سویا نظیر شیر سویا، بسیارمؤثر است.

2-زنان سرد مزاج باید هفته ای یک مرتبه قهوه، روزی یک مشت آجیل سویا بدون تیزاب و کم نمک، هفته‌ای دومرتبه شوید، به صورت یک روز در میان دمکرده رازیانه، مریم گلی و نعناع  میل کنند.

3-مصرف سنجد،عناب و همچنین استعمال عطر سنجد از تأثیر فوق العاده‌ای برخوردار هستند.

4-مصرف چند بار در هفته سبزی خرفه یا تخم پودر شده آن، چغندر (لبو) و کاهو به علت داشتن مقدار زیاد اسیدفولیک بسیار مورد تأکید می‌‌باشد.

5-مصرف میوه جات خون ساز مثل زغال اخته تازه،انگور یا خرما یا شیره آن دو.

6- توصیه می‌‌گردد که غذا هفته‌ای دو مرتبه (نه بیشتر) در ظروف برنجی یا مسی خالص(سفید نشده) طبخ شود. البته در میوه‌جاتی نظیر انجیر، سیب قرمز، گردو، هلو، گیلاس، چغندر و زیتون سیاه مقدار قابل توجهی مس وجود دارد.

7-مصرف کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ،خیار و بذر کتان بسیار توصیه می‌‌شود. (البته زنان باردار و شیرده از خوردن بذر کتان باید اجتناب کنند.)

8-گوشت گاو و مرغ و همچنین مصرف زیاد شکر، برای زنان سرد مزاج ممنوع می‌‌باشد. چرا که چنین مواد غذایی کاهنده هورمون استروژن هستند.

دو نکته:

اول اینکه تا می‌‌توانند از استرس دوری کنند زیرا استرس سبب افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌‌شود ومیزان این هورمون با هورمون‌‌های جنسی مردان و زنان رابطه عکس دارد.

دوم اینکه مردان  را به مصرف روغن کنجد و زیتون توصیه می‌‌کنم و زنان را به مصرف روغن کانولا، سویا و پنبه دانه. البته به خوانندگان محترم تأکید می‌‌کنم که چنین روغن‌‌هایی باید کاملا طبیعی و بدون هیچ گونه افزودنی مانند اسید سیتریک باشند. (اسید سیتریک شیمیایی که امروزه به اکثر محصولات کارخانه ای اضافه می‌‌گردد، بسیار بسیار مضر می‌‌دانم.)

 

برچسب ها: طب سنتی و سرد مزاجی، درمان سرد مزاجی، سرد مزاجی زنان، سرد مزاجی مردان، تغذیه و سرد مزاجی تعداد بازديد: 5101 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز