Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:53

11
آبان
درمان عفونت گوش به كمك طب مكمل

درمان عفونت گوش به كمك طب مكمل

عفونت گوش می‌‌‌تواند نتیجه انسداد ساختاری بدن یا عكس‌العمل حساسیتی به غذا، هوا، گرده گیاهان، كپك یا گرد و غبار باشد.

مریم اسلامی امیرآبادی؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

التهاب و عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) در نتیجه انسداد شیپور استاش (كه از پشت گلو به گوش میانی راه دارد)، ایجاد می‌‌‌شود. تجمع مایع و فشار ناشی از آن موجب درد می‌‌‌شود. علائم عبارتند از: درد ضرباندار و گاهی اوقات تب. اگر درد تیز ناگهانی و تخلیه چرك از گوش وجود دارد، پرده گوش پاره شده است. عفونت گوش می‌‌‌تواند علت باكتریایی، ویروسی یا قارچی داشته باشد. همچنین می‌‌‌تواند نتیجه انسداد ساختاری بدن یا عكس‌العمل حساسیتی به غذا، هوا، گرده گیاهان، كپك یا گرد و غبار باشد. 
مطالعات نشان داده‌اند در 86 درصد از كودكان مبتلا به عفونت گوش، زمانی كه غذاهای حساسیت‌زا از رژیم غذایی حذف شدند، درد کاهش یافت و پس از چند ماه عفونت کاملاً از بین رفت. متداول‌ترین غذاهای حساسیت‌زا عبارتند از شیر، گندم، تخم مرغ، بادام زمینی و محصولات سویا. حساسیت باعث التهاب و تورم گوش میانی و تجمع مایع در آن شده و عفونت و چرك ایجاد می‌‌‌شود. 

معاینه مربوط به جمجمه و استخوان خاجی توسط پزشك متخصص آسیب شناسی استخوان انجام می‌شود و می‌‌‌تواند عفونت گوش میانی را كه به علت محدودیت دستگاه تنفسی ایجاد شده درمان نماید. زمانی كه مایع به دلیل محدودیت نمی‌‌‌تواند از گوش خارج شود، در آنجا باقی می‌ماند و باكتری‌ها در آن تكثیر می‌‌‌یابند. ثابت شده است كه تغذیه با شیر مادر از عفونت گوش میانی پیشگیری می‌‌‌كند و تغذیه طولانی‌تر نوزاد با شیر مادر، حمایت بیشتری را در بردارد. این امر احتمالاً به علت آنتی‌بیوتیك‌های موجود در شیر است.

گیاه درمانی در عفونت گوش

گل ماهور یا روغن سیر: آن را گرم كنید و درون گوش بچكانید و با پنبه روی آن را نگاه دارید. چنانچه پرده صماخ گوش خراش یا پارگی دارد، روغن را درون گوش نریزید. كپسول‌های روغن سیر را از راه دهان مصرف نمایید. 
اكیناسه: 1 تا 2 میلی‌‌لیتر تنتور، 5/0 تا 1 گرم ریشه خشك شده یا 2 تا 4 میلی‌‌لیتر عصاره سه بار در روز با قطره‌های گوش، یك آنتی‌بیوتیك حمایت كننده سیستم ایمنی است.
هیدراستیس: چای یا تنتور، روزی سه بار، یك آنتی‌بیوتیك
چای سوسنبر: مسكن درد و ضدعفونی كننده است.

هومیوپاتی در عفونت گوش

درمان بر اساس نشانه‌ها انجام می‌گیرد.
اقونیتون
مهر گیاه
بابونه
فسفات آهن
كلسیم سولفید ناخالص
فسفات منیزیم
جیوه
شقایق نعمانی
سیلیس خالص

مواد مغذی مفید برای عفونت گوش

ویتامین  500C میلی‌گرم تا 1 گرم، سیستم ایمنی را در برابر عفونت حمایت می‌‌‌كند. 
بیوفلاونوییدها با ویتامین C به صورت هم‌افزا (Synergistic) عمل می‌‌‌كند.

رایحه درمانی در عفونت گوش

اکلیل کوهی، سوسنبر: آنها را مخلوط كرده و ناحیه اطراف گوش را ماساژ دهید (سراسر گره‌های لنفی تا پایین گردن).
اسطوخودوس: چندین قطره در گوش بریزید. 
درخت چای، اسطوخودوس: در دستگاه بخور استفاده شود، دارای خواص ضدعفونی كننده است.

طب چینی در عفونت گوش

جنتیانا، پیچ‌امین‌الدوله و یاس زرد: اگر همه را به شكل پودر‌ تركیب كنید و به عصاره سیب یا سس سیب بیفزایید، دارای خواص آنتی بیوتیكی است.

طب فیزیكی در عفونت گوش

ماساژ: در منطقه گوش، به باز شدن شیپور استاش كمك می‌‌‌كند.

طب آیورودیك در عفونت گوش

درمان‌ها بر اساس تخلیه مایعات لنفی می‌‌‌باشند. 
سیر؛
ویتامین C.  

درمان كایروپراكتیك در عفونت گوش

شامل تداخلات در ستون فقرات.

نكته: درمان‌های ذكر شده در این مقاله از قبیل طب فیزیكی، درمان كایروپراكتیك، اختلاط داروهای گیاهی و... باید زیر نظر متخصص و با احتیاط انجام شود.

 

برچسب ها: گیاه درمانی در عفونت گوش، مواد مغذی مفید برای عفونت گوش، درمان عفونت گوش، عفونت گوش و طب سنتی، رایحه درمانی در عفونت گوش، درمان كایروپراكتیك در عفونت گوش، درمان عفونت گوش به كمك طب مكمل تعداد بازديد: 2424 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز