Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 10:24

12
مرداد
ماساژ درمانی در اطفال (1)

ماساژ درمانی در اطفال (1)

بخش اول- راه های مناسب زیادی برای ماساژ کودکان که باعث آرامش آنها می شود وجود و روغن های مناسبی نیز برای این کار وجود دارد. برای آموزش این مقاله را بخوانید.

دكتر الهام اميرآذر؛ متخصص طب سوزنی- ليزرتراپی

 

 

تأثیر ماساژ در دستگاه‌‌های مختلف بدن اطفال

بهبود هضم و بلع كودكان، كاهش ابتلا به اسهال و یبوست، بهبود فرآیند شیر خوردن، ایجاد واكنش عمیق در اطفال، بهبود خواب، كاهش ناآرامی‌ها و زودرنجی اطفال، افزایش مقاومت نسبت به عفونت‌ها، جلوگیری از سرفه، سرماخوردگی، عفونت‌های گوش و مشكلات بینی، تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل به دلیل خونرسانی بیشترتسریع در گردش خون، دفع بیشتر مواد زائد، كاهش مشكلات روحی، درونی و عاطفی در آینده- افزایش اعتماد به نفس- استقلال، امنیت و تعادل روحی، نكاتی كه هنگام ماساژدرمانی كودكان باید رعایت شوند.

1-‌ اتاق ماساژ كودك باید گرم باشد.

2-‌ زمانی را انتخاب كنید كه طفل آرام و سرحال است. هیچ‌وقت كودك گرسنه، خسته، زودرنج و بداخلاق را ماساژ ندهید. 3-‌ حداقل نیم ساعت بعد از غذا، شیر خوردن یا حمام بهترین زمان ماساژ كودك است. 4-‌ در طول ماساژ با او حرف بزنید تا از این حركات لذت ببرد. 

5-‌ خود شما هم باید موقع ماساژ دادن سرحال و بانشاط باشید. 6-‌ توجه و تحمل اطفال كم است و زود خسته می‌شوند و 10 دقیقه ماساژ برای آنها كافی است. 7-‌ تمام وسایل ماساژ مانند حوله، روغن، پتو، زیرانداز تمیز، پارچه و دستمال تمیز را از قبل آماده كنید. 8-‌ برای ماساژ اطفال ناخن‌ها را كوتاه كرده و زیورآلات خود را خارج كنید.

9-‌ ماساژ را از جلوی بدن كودك شروع كنید تا با تلاقی نگاه‌تان احساس آرامش كند و موقع ماساژ با او حرف بزنید. 10-‌ اگر ناف كودك هنوز التیام نیافته است، به آن دست نزنید. 11-‌ برای جلوگیری از خطر سقوط، حوله‌ای را روی زمین بیندازید، نوزاد معمولاً در طول ماساژ، مثانه‌اش را تخلیه می‌كند.

12-‌ موقع ماساژ روی زمین نشسته، پاهای خود را به هم بچسبانید و دراز كنید، زیر زانو یك بالش بگذارید و نوزاد را روی ران‌های خود قرار دهید. یا یك لحاف كلفت روی زمین انداخته و آن را با حوله گرم و نرمی بپوشانید.

روغن مناسب جهت ماساژ اطفال

1 قطره روغن بابونه رومی، 1 قطره روغن اسطوخدوس، 1 قطره بهار نارنج، 1 قطر گل رُز با 10 سی‌سی روغن حامل مخلوط شود.

هشدار

روغن‌های دارویی را هرگز بیشتر از مقدار گفته‌شده استفاده نكنید چون ممكن است خطرناك باشد.

مقدار رقیق كردن روغن دارویی با روغن حامل

نوزادان تا دو ماهگی: 1 قطره روغن دارویی در 15 سی‌سی روغن حامل

نوزادان دو تا دوازده ماهگی: 1 قطره روغن دارویی در 10 سی‌سی روغن حامل

كودكان تا پنج سالگی: 2 قطره روغن دارویی در 10 سی‌سی روغن حامل

كودكان پنج تا دوازده سالگی: 2-3 قطره روغن دارویی در 10 سی‌سی روغن حامل

به خاطر داشته باشید به هیچ وجه از روغن‌های تجاری مخصوص كودكان به عنوان حامل استفاده نكنید؛ چون آنها معدنی هستند و جذب پوست نمی‌شوند.

روغن مناسب برای قولنج: 1 قطره بابونه رومی در 15 سی‌سی روغن حامل (ماساژ روی شكم، كمر و پاهای كودك) با حركات چرخشی

روغن مناسب برای سرفه، سرماخوردگی و مشكلات تنفسی: 1 قطره اسطوخدوس یا كندر- در 20 سی‌سی روغن حامل.

رفع جوش‌های محل پوشك كودك: 3 قطره بابونه رومی + 2 قطره اسطوخدوس را با 60 گرم كرم مخصوص پوست كودك و یا كرم روغن كرچك و روی رقیق كرده روی جوش‌ها بمالید.

رفع درد ناشی از رویش دندان‌ها: 1 قطره بابونه رومی + 1 قطره اسطوخدوس را در 15 سی‌سی روغن حامل مخلوط كرده با آن داخل گونه‌های كودك را ماساژ دهید.

روش ماساژ در اطفال

برای ماساژ اطفال روش خاصی توصیه نشده است و شما می‌توانید خود هر طور كه مایلید ماساژ را شروع كنید. هر حركت را چند بار تكرار نمایید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- ماساژ درمانی در اطفال- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماساژ، روش های ماساژ کودکان، آرام کردن کودک با ماساژ، ماساژ درمانی کودک، روغن ماساژ، تاثیر ماساژ در کودکان، روش ماساژ کودکان، روش ماساژ در اطفال تعداد بازديد: 2323 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز