Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:01

12
مرداد
ماساژ درمانی در اطفال (2)

ماساژ درمانی در اطفال (2)

بخش دوم- راه های مناسب زیادی برای ماساژ کودکان که باعث آرامش آنها می شود وجود و روغن های مناسبی نیز برای این کار وجود دارد. برای آموزش این مقاله را بخوانید.

 

ماساژ پاها و جلوی بدن

اطفال دوست دارند با انگشتان پاهایشان بازی كنید و آنها را ماساژ دهید. موقع ماساژ دادن به چشمان شما نگاه می‌كنند. 

كودك را به پشت بخوابانید:

1-‌ مقداری روغن روی دست‌های خود بریزید و آن را به آرامی روی پای نوزاد بمالید. كف پا را نگه داشته و از قوزك تا بالای ران او را نوازش كنید. دست‌های شما فقط باید روی پاهای او بلغزند؛ هیچ فشاری وارد نكنید. 2-‌ به آرامی با دست‌های خود عمل «مارپیچ» را از قوزك تا بالای ران اجرا كنید.

 3-‌ كف پای او را نگه داشته و با شست خود روی كف پایش حركات دایره‌ای شكل را انجام دهید. 4-‌ آهسته و ملایم از مچ تا نوك انگشتان پا را در جهت عقربه‌های ساعت خلاف آن بچرخانید. 5-‌ با یك دست كف پای كودك را نگه دارید و هر یك از انگشتان پا را بین دو انگشت اشاره و شست خود بگیرید و فشار دهید. 6-‌ زانوی نوزاد را به آرامی خم و راست كنید. تمامی این حركات را روی پای دیگر انجام دهید.

ماساژ قفسه سینه و شكم

1-‌ با دست‌های خود آهسته از پایین شكم به بالا را نوازش كنید. در برگشت فقط دست‌های خود را بلغزانید. 2-‌ نوازش ضروری قفسه سینه: هر دو دست خود را پایین شكم طفل بگذارید و با دست راست و از سمت راست شكم (در صورت اریب) به سمت شانه چپ نوازش كنید.

وقتی به بالای شانه چپ رسیدید، با دست چپ از پایین شكم، تا بالای شانه راست را (به صورت اریب) نوازش كنید. این حركات را ملایم و منظم انجام دهید. 3-‌ دست‌های خود را روی سینه نوزاد بگذارید و به آرامی در عرض قسمت بالای سینه و رو به خارج نوازش كنید. 4-‌ با انگشتان باز روی ناحیه سینه حركت‌های دایره‌ای شكل انجام دهید.  

5-‌ دست‌های خود را روی هم گذاشته و آن را روی شكم طفل قرار دهید و در همان حالت نوك انگشتان خود را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

ماساژ دست‌ها و بازوها

طفل را به حالت طاقباز بخوابانید یا اگر احساس می‌كنید خسته شده است، او را به حالت نشسته نگهدارید.1-‌ دست‌های (از مچ تا انگشتان) او را در یك دست بگیرید و آهسته از انگشتان تا سرشانه‌اش را بگیرید نوازش كنید و از سرشانه به سمت خود بلغزانید و به نقطه شروع برگردید. 2-‌ با یك دست مچ او را بگیرید و با دست دیگر محل مارپیچ را از مچ تا شانه انجام دهید.

ماساژ صورت

1-‌دو طرف صورت نوزاد را از پیشانی تا چانه به آرامی نوازش نمایید. 2-‌ با نوك انگشتان خود وسط پیشانی طفل را رو به خارج و به سمت خط رویش موها نوازش كنید. 

3-‌ با شست‌های خود از بینی به سمت گونه‌ها آرام فشار دهید. این عمل را به صورت عرضی ادامه دهید تا گونه‌ها به طور كامل پوشش داده شوند. 4-‌ پشت خود را زیر لب پایینی قرار دهید و به سمت چانه حركت دهید. 5-‌ با انگشتان اشاره دو دست خود حركات دایره‌ای ملایم در اطراف چشم و بعد از آن دور دهان انجام دهید.

ماساژ پشت بدن

نوزاد را دمر بخوابانید (یا در عرض ران‌های خود یا روی یك لحاف) 1-‌ ماساژ را از كفل‌های او شروع كرده و تا بالای كمر و شانه ادامه دهید و در برگشت به نقطه شروع هیچ فشاری اعمال نكنید. 2-‌ دست‌های خود را باز كرده و روی كفل‌های طفل بگذارید و با حركات دایره‌ای روی هر كفل نوازش‌گونه ماساژ دهید. 3-‌ كفل‌ها را ملایم و آهسته فشار دهید. 

4- برای خاتمه ماساژ در پشت او، هر دو دست خود را از بالای سر و رو به پائین بلغزانید تا به كف پا و نوك انگشتان برسید. در نهایت كودك را بلند كرده به خود بچسبانید و او را بغل كنید. كودك بعد از ماساژ به خواب عمیقی فرو می‌رود.

 

 

برای خواندن بخش اول- ماساژ درمانی در اطفال- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماساژ پاهای کودکان، روش ماساژ دادن کودکان، چگونگی ماساژ کودکان، روغن مناسب ماساژ کودکان، ماساژ قفسه سینه کودک، ماساژ دست های کودک، ماساژ صورت کودک تعداد بازديد: 899 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز