Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 19:21

9
خرداد
نوشیدنی‌های تابستانی با طعم سلامت (2)

نوشیدنی‌های تابستانی با طعم سلامت (2)

بید مشک گیاهی از خانواده بید می‌‌باشد که گلهای آن بسیار معطر است. این گیاه در شمال ایران، اصفهان، کرمان و میمند می‌‌روید.

 

وقتی از تمیز بودن خاکشیر اطمینان حاصل کردید شکر و گلاب به مقدار کافی بریزید و در یخچال گذاشته تا خنک شود.  این نکته نیز در تهیه خاکشیر حائز اهمیت است که معمولاً بذرهای خاکشیر با رنگ تیره و اندازه درشت تلخ مزه می‌‌باشند و بهتر است جهت مصرف، خاکشیری تهیه گردد که دارای بذر ریز و رنگ روشن باشند.

 بید مشک

 بید مشک گیاهی از خانواده بید می‌‌باشد که گلهای آن بسیار معطر است. این گیاه در شمال ایران، اصفهان، کرمان و میمند می‌‌روید. آشوری‌ها، سومری‌‌ها و مصری‌‌ها از زمان باستان پوست و برگ بید را به عنوان ضد تب و ضد درد استفاده می‌‌کردند. بقراط پزشک یونانی، که پنج قرن قبل از میلاد می‌‌زیست و به پدر علم پزشکی معروف است، از پوست بید بعنوان دارو استفاده می‌‌نمود.

ابن‌سینا در کتاب قانون راجع به بیدمشک چنین گفته است: بید‌مشک یا بهرامج از گیاهان خوشبو است، مالیدن آب و افشره‌اش ورم‌‌ها را فرو می‌‌نشاند. شکوفه‌ بیدمشک و بو کردن برگ آن بادهای متراکم سر را علاج می‌‌کند و شکم را روان می‌‌کند. اسانس این گیاه علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن دیگر شربت‌ها و حتی چای نیز کاربرد دارد.

عرق و شربت این گیاه ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌‌دهد. همچنین جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌‌شود. بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌‌کند.

همچنین عرق بیدمشک آرام‌بخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌‌های عصبی، افسردگی، دردهای عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌‌بخشد. عرق و شربت بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد.

 بهار نارنج

 بهار نارنج همان شكوفه درخت نارنج است كه در فصل بهار درخت را زینت داده، در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌‌‌دهد. در گذشته اردیبهشت ماه در شیراز  به ماه بهار نارنج معروف بوده و دلیل آن هم فراگیر بودن عطر بهار نارنج در سطح شهر بوده است .بهار نارنج بسیار معطر می‌باشد و از آن در صنایع عطرسازی و معطر ساختن غذاهای مختلف استفاده می‌‌کنند.

این گل اگرچه در پخت مربا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، ولی كاربرد اصلی آن به‌ همان صورت گل خشك و به ‌خصوص عرق در طب گیاهی است. آیین سنتی عرق‌گیری بهار نارنج از جمله آیین‌های سنتی مازندرانی‌ها است به طوری که این آیین در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با عنوان جشن بهار نارنج استان مازندران به ثبت ملی رسیده است. مهم‌ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تاثیر آن بر روی سیستم عصبی بدن است.

بهار نارنج آرامش بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌‌دهد و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌‌برد. بهار نارنج در تقویت معده بسیار موثر است. برای کنترل تشنج‌‌ها و حمله قلبی هم بهار نارنج را توصیه می‌‌کنند.

برای رفع مشکل کم‌خوابی و یا بی‌خوابی عرق بهار نارنج بسیار موثر است. عرق و یا شربت بهار نارنج اشتها آور و ضدسرفه است. این عرق دارای طبیعت گرم و مقوی جسم و روح است. انتخاب یک نوشیدنی سرد مناسب گیاهی متناسب با مزاج هر فرد می‌‌تواند اثرات مفیدی بر روی سلامت جسمی و روانی فرد بگذارد.

استفاده از نوشیدنی‌های گیاهی از دو جنبه حائز اهمیت بوده و سبب کمک به سلامتی انسان می‌‌کند که اولین آن استفاده نکردن از نوشیدنی‌های شیمیایی و مصنوعی و جلوگیری از اثرات مضر آنها بر دستگاه بدن می‌‌باشد و دوم اینکه تمامی این نوشیدنی‌های گیاهی طبیعی دارای خواص تقویتی و درمانی مفیدی می‌‌باشند که در حقیقت شما با میل کردن آنها ضمن سیراب کردن خود و پاسخ به نیاز بدنتان به آب از دست رفته، سلامتی را نیز به بدن خود هدیه داده‌اید.

در پایان این نکته قابل ذکر است که جهت تهیه این نوشیدنی‌‌های سرد گیاهی عرق حاصله از گیاهان مذکور با اضافه کردن آب  به آنها به میزان زیادی رقیق می‌‌گردند لذا اگر در یک رژیم درمانی خاص می‌‌بایست از عرق یک گیاه استفاده کنید بهتر است آن را به همان صورت عرق حاصله از گیاه میل نمایید زیرا شربت تهیه شده از آن عرق به میزان زیادی رقیق شده و سبب کاهش مواد موثره آن عرق حاصله گردیده است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- نوشیدنی‌های تابستانی با طعم سلامت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عرق بیدمشک، بید مشک، شربت بیدمشک، خواص بیدمشک، بهار نارنج، خواص شربت بهار نارنج تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز