Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 11:43

29
فروردین
گياهان مفيد در آلرژی (1)

گياهان مفيد در آلرژی (1)

افرادی كه دارای طبیعت خشك هستند بیشتر دچار حساسیت فصلی می‌شوند.

بهناز عباسی‌مقدم

 

 

 

آلرژی فصلی یكی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است كه با التهاب مخاط بینی همراه است. این مشكل اگرچه خطرناك نیست، ولی بسیار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم این آلرژی‌ها شایع‌تر می‌شود. خارش بینی، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهیر، تنگی نفس، فشارخون، ضعف غیرطبیعی، بیش‌فعالی و یبوست از مهم‌ترین واكنش‌های حساسیتی می‌باشند. 

طبق طب سنتی، انسان‌ها از نظر خصوصیت روحی و جسمی در چهار گروه با مزاج سرد و گرم، سرد و تر، گرم و خشك و گرم و تر طبقه‌بندی می‌شوند. افرادی كه دارای طبیعت خشك هستند بیشتر دچار حساسیت فصلی می‌شوند. برای جلوگیری از حساسیت فصلی باید از خوردن ادویه‌جات، غذاهایی با طبیعت گرم و ... و قرار گرفتن در هوای آلوده بپرهیزیم و از سبزیجات، سبوس گندم، نان‌های سبوسدار، انواع آش و خاكشیر مصرف كنیم. در این مقاله به بررسی گیاهان دارویی كه از نظر طب سنتی برای رفع حساسیت مفید هستند، اشاره می‌نمائیم.  

آلرژی و چای سبز

چای سبز، داروی مؤثر دیگری است، زیرا ویتامین C موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های فصلی و حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌كند. همچنین تركیبی در چای سبز وجود دارد كه خاصیت آرامبخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی، استرس و هیجان را از بین ببرد. 

آلرژی و بادرنجبویه

یكی از این گیاهان، بادرنجبویه است كه از واژه‌ای یونانی به معنای زنبور گرفته شده است. این گیاه محبوب نوعی زنبور عسل است. وقتی زنبور مسافت زیادی از كندو دور می‌شود، با عطر این گیاه راه بازگشت خود را پیدا می‌كند. از نظر تركیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیك، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد.

این گیاه دارای اسانس تند و لیمویی است كه سیترال نام دارد و در صنعت عطرسازی كاربرد دارد. این گیاه همانند یك داروی مسكن بر روی دستگاه عصبی مركزی عمل می‌كند و به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریكات حساسیتی را كاهش می‌دهد.  

آلرژی و پرتقال

مصرف روزانه یك عدد پرتقال در صبح به علت دارا بودن ویتامین C فراوان یك آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب شده و بدن را در مقابل آلرژی مقاوم می‌كند. در بررسی‌های انجام شده، موارد شبه آسم در افرادی كه مصرف گوشت قرمز در آنها بالا بود بیشتر گزارش شده بود، زیرا دریافتی اسید الایدیك آنها بالاتر می‌باشد كه نوعی چربی ترانس است، بنابراین توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز محدودتر شود.  

آلرژی و عسل

عسل نیز یكی دیگر از موارد مفید برای درمان حساسیت است. سعی كنید عسل را از مقدار كم شروع كنید و هر روز مصرف آن را بیشتر كنید. چك كنید ببینید از زمانی كه عسل مصرف می‌كنید بدن شما به حساسیت‌های محیط بهتر شده است یا نه؟ شاید عسل برای بعضی حساسیت‌زا باشد، ولی اگر حساسیت نداشتید مصرف آن را ادامه دهید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- گياهان مفيد در آلرژی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آلرژی، آلرژی فصلی، آلرژی و گیاهان دارویی، گیاه درمانی آلرژی، گیاهان مفید برای آلرژی، تغذیه و آلرژی، آلرژی و چای سبز تعداد بازديد: 1414 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز