Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:34

13
فروردین
قدرت جادویی گل و گیاهان سبز

قدرت جادویی گل و گیاهان سبز

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیشتر با گل و گیاه در ارتباط هستند، کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. داشتن گل و گیاه در خانه، به روحیه شادتر افراد خانواده کمک می‌کند.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

داشتن گل و گیاه و پرورش انها چقدر به داشتن روحیه شاد خانواده کمک می‌کند

چند وقت پیش مطلبی می‌خواندم که در آن اشاره شده بود آزمایشی صورت گرفته که در آن، به افرادی که تا حدی افسرده بودند، و همچنین به افراد معمولی یک دسته گل داده شده و هر دو گروه، در همان لحظه‌ی نخست که دسته گل به آنها اهدا می‌شده، خنده بر لب‌هایشان شکفته و شاد شده‌اند.

بعد از خواندن این مطلب دقت بیشتری کردم و افراد مختلف را در زمانی که گل دریافت می‌کردند زیر نظر گرفتم و متوجه شدم که این مطلب، در تجربیات من هم صحت دارد.

یعنی افراد به محض دیدن و دریافت گل خوشحال شده یا اقلاً لبخند می‌زدند. این قدرت جادویی گل و گیاه است که می‌تواند ما انسان‌ها را شاد کند و باعث تقویت روحیه‌مان شود. پس چرا هر چه بیشتر از این قدرت جادویی بهره نبریم؟

گیاهان سبز و شاد کننده!

گمان نکنم کسی باشد که از گل و گیاه خوشش نیاید و دوست نداشته باشد گوشه‌ای از منزلش را به گیاهان سبز و زیبا اختصاص دهد.

اما برخی از ما کمی تنبلی کرده یا گمان می‌کنیم نگهداری گلدان‌های آپارتمانی سخت است و در نتیجه خود و خانواده‌مان را از آن محروم کرده‌ایم.

چه بهتر که با آمدن بهار و زنده شدن طبیعت، ما نیز بخشی از طبیعت را به خانه بیاوریم و به جای خریدن اشیاء و وسایل معمولی منزل، موجودات سبز زنده و هیجان انگیز را به زندگی‌مان راه دهیم و باعث شادی خانواده شویم.

ضمن این که این گیاهان مراقبت چندانی هم لازم ندارند و با کمی آب و نور می‌توانند تا مدت‌ها باقی بمانند و همنشین زیبای منزل ما باشند.

کودکان و گلدان‌های سبز

بیش از بزرگسالان، این کودکان هستند که عاشق گیاهان می‌شوند و ما می‌توانیم ارتباط با طبیعت را از راه ارتباطی که با گلدان‌ها داریم به کودکانمان یاد بدهیم.

برای مثال می‌توانیم برای هر کدام از فرزندانمان یک گلدان جدا بخریم و او را مسئول نگهداری از گلدان کنیم. بدین ترتیب کودکمان یاد می‌گیرد که مراقبت و پرورندگی به چه معناست و روحیه پرورندگی در فرزندمان رشد می‌کند.

همچنین با نگهداری و آب دادن صحیح به گلدان، مسئولیت پذیری را به او یاد می‌دهیم. می‌توانیم از فرزندمان بخواهیم روی گیاهش اسم بگذارد و آن را با اسم جدیدش صدا بزنیم.

همچنین به او یاد بدهیم که با صحبت کردن با گیاهش و ابراز محبت به آن، انرژی مثبت برای گیاه می‌فرستد و در نتیجه گیاه هم او را دوست خواهد داشت و بهتر رشد کرده و انرژی مثبت برای او و همه ما که در منزل هستیم خواهد فرستاد.

به فرزندمان یاد بدهیم که گیاهان زنده‌اند و می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند و بدین ترتیب روحیه علاقمندی و حفظ محیط زیست را در فرزندانمان ایجاد کنیم.

گیاهان حس گرهای طبیعی نیرومند

حال برای این که به قدرت گیاهان پی ببرید نظرتان به آزمایش زیر جلب می‌کنم.

دکتر کن هاشیموتو (2) که در زمینه ارتباط بین گیاهان و انسان مطالعه می‌کرد روزی نظرش به این سؤال جلب شد که آیا می‌توان با گیاهان وارد یك گفتگوی دوستانه‌ی دوطرفه شد؟!

به این منظور، او تصمیم گرفت آزمایشی را با کمک کاکتوس ارزشمند خانوادگی‌شان ترتیب دهد و از همکاری همسرش نیز استفاده کند.

همسر هاشیموتو استعداد و علاقه زیادی به پرورش و نگهداری گل‌ها و گیاهان داشت.

هاشیموتو برای آزمایش خود دستگاه ضبط صوتی با كارایی‌ خاص طراحی کرد، تا عکس‌العمل‌های احتمالی گیاه را ضبط کند.

این سیستم قادر به ردیابی نوسانات صوتی به صورت نمودار بود و او با ترجمه مجدد و تبدیل این نوسانات و تلفیق آنها با طول موج‌هایی خاص می‌توانست به گیاهش صدایی را ارزانی کند.

همسر هاشیموتو به کاکتوس‌شان اطمینان داد که خیلی خیلی دوستش دارد. این ابراز علاقه تاثیری آنی بر روی کاکتوس گذاشت و با کمک دستگاه هاشیموتو، صدای گیاه به صورت زمزمه‌ای با دانگ صدای بالا قابل شنیدن گشت.

شگفت‌انگیز این بود که این آوا بسیار شبیه آواز بود و برخوردار از ریتم و لحنی خاص که آن را متفاوت و دوست‌داشتنی‌تر می‌کرد و می‌توانست با گذشت زمان در فرد شنونده احساسی از شادابی و شعف را بر جای بگذارد. گیاه کاکتوس به ابراز محبت خانم هاشیموتو پاسخ داده بود! آن‌هم چه پاسخ دلنشین و باورنكردنی‌‌ای!

خانواده هاشیموتو از این موضوع چنان به شوق آمدند که ارتباط بسیار قوی بین آنها و کاکتوس محبوب خانوادگی‌شان ایجاد شد، به طوریکه توانستند شمردن اعداد را تا 20 به گیاهشان یاد بدهند باورتان می‌شود كاكتوسی وجود داشته باشد كه بتواند تا 20 بشمارد!

 

برچسب ها: خانواده شاد، درمان افسردگی، اثرات گیاهان آپارتمانی، گیاه و افسردگی، شادی و گیاهان سبز، کودک و گل، فواید گیاهان تعداد بازديد: 1526 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز