Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:40

2
فروردین
تعطیلاتی شاد کنار خانواده

تعطیلاتی شاد کنار خانواده

تعطیلات بهترین زمان جمع شدن اعضاء خانواده دور هم و گذراندن لحظاتی شاد به ویژه برای کودکان است. معمولاً والدین در این روزها فرصت می‌کنند برای کودکان روزهای خاطره انگیزی رقم بزنند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

در اینجا چند بازی که خانوادگی می‌توان آنها را انجام داد، معرفی شده است. از تعطیلات خود تا جایی که می‌توانید لذت ببرید.

1- هر چقدر می‌توانید شکلات شکار کنید

برای انجام دادن این بازی چند عدد چوب و شکلات‌های متعددی لازم دارید.

در واقع شکلات‌هایتان باید از نوع شکلات‌هایی باشند که به شکل عصا درست شده‌اند.

انتهای هر کدام از چوب‌ها را یک نخ بلند ببندید و طرف دیگر نخ را به شکلات (مدل عصایی)، محکم گره بزنید.

سپس هر بار از 2 بازیکن یا بیشتر بخواهید که با قرار دادن یک طرف چوب در دهان خود، شکلات عصایی را مانند قلاب ماهیگیری حرکت داده و از درون ظرف، شکلات‌های دیگری بردارد.

البته اولین نفری که بتواند یک شکلات بردارد، بازی را برده است (تصاویر 1،2،3).

 

 

2- توپ‌های پینگ پنگ را درون سبد بیندازید

این بازی در عین راحت و ساده بودن، بسیار جذاب است. بازیکنان یک لوله مقوایی برداشته و سعی می‌کنند با دمیدن درون آن، توپ‌های پینگ پنگ را به درون لیوان‌هایی که کنار میز چسبانده‌اند، بیندازند.

هرکس بتواند بیش از دیگر توپ راهی لیوان کند، برنده است (تصویر 4).

3- مراقب باشید از روی سرتان نیفتد

در این بازی می‌توانید دانه‌های برف و یا ستاره‌های زیبای کاغذی درست کنید.

سپس آنها را روی سرتان بگذارید و از یک طرف اتاق به طرف دیگر بروید و البته مراقب باشید تا کاغذهای سبک روی سرتان بر اثر باد ناشی از حرکتتان روی زمین نیفتند.

این بازی بهترین بازی برای کودکان دبستانی و کوچکتر است (تصویر 5).

4- یخ‌ها را آب کنید

برای این بازی تعدادی قالب‌های کوچک یخی لازم دارید.

اولین بازیکن باید یک قالب کوچک یخ برداشته و در کمترین زمان، آن را آب کند. مثلاً او می‌تواند با قرار دادن آن میان دست‌ها و یا درون لباسش، یخ را زود آب کند.

اما نمی‌توانند قالب یخ را در دهان بگذارد و یا از وسایلی مانند فندک استفاده کند.

هرکس توانست قالب یخ‌های بیشتری در مدت زمان کمتری آب کند، برنده است. این بازی برای کودکان 4 یا 5 ساله بی نظیر است (تصویر 6).

5- حدس بزنید

درون یک کیسه پارچه‌ای یا یک لنگه جوراب بزرگ، وسایل مختلفی بگذارید و از کودکان بخواهید که حدس بزنند، درون کیسه یا جوراب چه چیزی هست (تصویر 7).

آن‌ها می‌توانند با بو کردن، تکان دادن و یا لمس کردن شی از بیرون کیسه، نوع وسیله را حدس بزنند.

6- هدیه را بیرون بیاورید

این بازی برای کودکان بسیار هیجان انگیز است. قبل از شروع بازی باید هدیه‌ای کوچک را درون جعبه‌ای کوچک قرار دهید و آن جعبه را در جعبه‌ای بزرگتر بگذارید.

از هر تعداد جعبه‌ای که دوست دارید، می‌توانید استفاده کنید.

سپس یک عدد انتخاب کنید و از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا به اندازه عدد گفته شده، جعبه را بچرخاند و پس از پایان چرخاندن، یکی از جعبه‌ها را باز کند.

اما قبل از اینکه بتواند به سراغ جعبه بعدی که درون اولی است برود، کسی که بازی را هدایت می‌کند باید از او انجام دادن کاری را بخواهد.

مثلاً او برود و دستکش‌های فر در آشپزخانه را به دست کند و بیاید و کار را ادامه دهد.

اما در این میان نفر بعدی کار را با چرخاندن جعبه بعدی به تعداد شماره گفته شده، ادامه می‌دهد و اگر فرصت کرد، جعبه را باز کند، او هم باید کار خواسته شده را انجام دهد.

هر بازیکن وقتی بتواند، کار مورد نظر را با سرعت انجام دهد و به بازی برگردد، می‌تواند به باز کردن جعبه‌ها ادامه دهد.

برنده کسی است که بتواند به جعبه‌ای دست یابد که هدیه درون آن قرار دارد.

او می‌تواند هدیه را به عنوان جایزه برای خود بردارد. با داشتن چند هدیه کوچک می‌توانید این بازی را بارها تکرار کنید. (تصویر 8).

7- رسم و رسوم نوروز را تعریف کنید

آیا تمام اعضاء خانواده، همه چیز در مورد رسم و رسومات نوروز را می‌دانند؟ این می‌تواند یک بازی جذاب برای اعضاء خانواده‌تان باشد.

یکسری سؤال درباره نوروز و همه اطلاعات مربوط به آن آماده کنید و برای برنده، چند جایزه کوچک – مثل شکلات‌های خوشمزه – درنظر بگیرید.

برنده کسی است که بتواند به تعداد سؤال‌های بیشتری، پاسخ صحیح بدهد (تصویر 9).

8- همدیگر را بهتر بشناسید

این بازی برای مهمانی‌های نوروزی وقتی تمام اقوام به دور هم جمع می‌شوند، بسیار جالب است. با این بازی افراد همدیگر را بهتر می‌شناسند.

همه اعضاء به دور هم نشسته و یک نفر به قید قرعه انتخاب می‌شود و سپس او از هر کس که دوست دارد، سؤال‌های مختلف از علایق، تجربه‌ها و خاطراتش می‌پرسد.

معمولاً پاسخ‌ها بسیار جذاب و سرگرم کننده می‌شوند (تصویر 10).

9- هم گروهی‌هایتان را راهنمایی کنید

برای این بازی باید چند عدد سکه، یک کلاه، چند عدد کارت و ماژیک داشته باشید. برای بازی، ابتدا هرکدام از بازیکنان، روی یکی از کارت‌ها، عبارتی/ اسمی/ عنوانی و یا ترانه‌ای می‌نویسد.

سپس کارت را درون کلاه می‌گذارد. تمام بازیکنان را باید در دو گروه قرار داد. هر گروه هم باید برای خود یک سرگروه انتخاب کند. سپس با استفاده از سکه، قرعه کشی کرده و یکی از گروه‌ها، بازی را شروع می‌کند.

اولین فرد بدون اینکه به نوشته‌های کارت نگاه کند، یکی از کارت‌ها را بر می‌دارد، سپس به آن نگاهی انداخته و به هم گروهی‌هایش با انجام دادن حرکاتی، سر نخ می‌دهد تا آنها بتوانند حدس بزنند که نوشته روی کارت چیست.

مثلاً اگر عنوان کتابی را دیده باشد، با بازی کردن حرکات و رفتار کسی که در حال خواندن کتاب است، به هم گروهی‌هایش در حدس زدن نوشته روی کارت کمک می‌کند.

این کار را باید گروهها به تعداد کارت‌های درون کلاه انجام دهند و هر گروه که به عبارت روی تعداد بیشتری از کارت‌ها پی ببرد، برنده است.

این بازی سرگرمی بسیار خوبی در مهمانی‌هاست (تصویر 11).

10- نمایش سایه‌ها را اجرا کنید

نمایش سایه، تفریحی است که بزرگسالان و کوچکترها از آن استقبال می‌کنند. می‌توانید کودک خود را تشویق کنید تا با استفاده از اسباب بازی‌هایش و سایه، نمایشی جالب اجرا کند.

این سرگرمی بسیار جذاب است. برای درست کردن صحنه نمایش سایه‌ها، یک جعبه مقوایی متوسطی را انتخاب کنید. ته و سر جعبه‌تان را برش زده و دو بریزید.

یک پرده نازک – مثلاً یک کاغذ رسم و یا الگو- به یک طرف جعبه وصل کنید.

آن را روی لبه میز بگذارید و طرف دیگر جعبه – که در واقع قسمت درونی جعبه می‌باشد، یک لامپ بگذارید و اجازه دهید مستقیماً به روی پرده کاغذی‌تان بتابد.

اکنون هر وسیله‌ای مانند عروسک‌های خیمه شب بازی و یا دیگر اسباب بازی‌های کودک را که جلوی لامپ، قرار دهید، سایه‌اش به روی پرده می افتد و می‌توانید، اجرای نمایشتان را شروع کنید (تصاویر 12 و 13).

با کمک بازی‌های فوق می‌توانید از لحظه لحظه تعطیلات‌تان (و البته بدون وسایل دیجیتالی)، لذت ببرید و کنار خانواده‌تان خوش باشید.

 

برچسب ها: خانواده شاد، بازی با کودک، عید نوروز، رسوم نوروز، تعطیلات نوروز، بازی خانوادگی، سرگرمی تعطیلات، هدیه کودک، بازی با سایه ها تعداد بازديد: 1206 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز