Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 05:02

16
خرداد
زندگی را مدیریت كن (2)

زندگی را مدیریت كن (2)

بی‌دلیل واکنش دیگران را منفی تلقی نكنید و هر عمل و رفتار طرف مقابل را اقدامی منفی علیه خود ندانید.

 

با دقت و توجه مشکل را حل کنید و  نگذارید بماند و کهنه شود. گاه برای آنکه از شر روحیه بد خلاص شویم، به تلاش و مداومت زیاد احتیاج داریم. سخت است، اما شدنی است؛ فقط به تمرین و تکرار نیاز دارد. پله پله اما با پشتکار و تلاش و تمرین. چقدر خوب است اگر در خانه جایی به خودمان اختصاص دهیم و هر اتفاق و مشکلی که پیش آمد به آنجا پناه ببریم و خوب فکر و مشکل را از همه جوانب، با هر کس و هر چیزی که هست، بررسی كنیم.

اول برای خودمان و دوم برای طرف مقابل‌ ارزش و احترام قائل شویم و به این چشم نگاه کنیم که او یک انسان است؛ پس قبل از هر چیز به انسانیت خود و طرف مقابل‌مان احترام بگذاریم و قبل از پرخاش، دعوا، خشم و ناسزا موضوع را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم؛ شاید از پس این مشکل یک راه حل و یک نعمت از آن ما شود.

البته در مواقعی هم ممكن است نتیجه خوشحال کننده نباشد مثلا به این نتیجه برسیم که دوست‌مان را ترک كنیم یا از کارمان استعفا دهیم و....اما همین تصمیمی که بظاهر ما را ناراحت می‌کند، در قسمت‌های عمیق زندگی‌مان شادی و نشاطی كلی به وجود می‌آورد.

قلم و کاغذی را بردارید

1.حادثه ناراحت کننده را شرح دهید و تمام و کمال بنویسید. 2.احساسات منفی خود را روی كاغذ بیاورید. 3. افکار منفی، خطاهای شناختی و واکنش‌های منطقی را بنویسید. 4. احساسات مثبت خود را بعد از یک نفس عمیق و سبک شدن بنویسید.

انواع خطاهای شناختی

 خطاهای شناختی:  فکرها و کارهایی را که انجام می دهیم و واقعیتی که از آن خبر نداریم، را تحریف می‌کنیم.

تفکر هیچ یا همه چیز: نباید  با مسائل مطلق برخورد كرد و همه چیز را سفید یا سیاه دید؛ مثلا نمی‌توان گفت «هیچ» شانسی در زندگی ندارم و یا «همه» چیز بر وفق مراد است.

تعمیم مبالغه آمیز: نباید هر حادثه منفی را شکستی همیشگی پنداشت. وقتی روزنه‌ای بسته می‌شود، جایی دیگر روزنه‌ای باز می‌شود. اگر شکستی در زندگی اتفاق افتاد، جای دیگر با تلاش و کوشش به پیروزی خواهیم رسید.

فیلتر ذهنی: در این حالت، فرد به جنبه‌های منفی می‌اندیشید و از کنار جنبه‌های مثبت بی‌تفاوت می‌گذرد؛ مثلا همیشه اشکالات فرزندتان را به رویش نیاورید. اگر در طول روز یک کار خوب و دو کار اشتباه انجام داد، به همان یک کار خوب توجه و اشتباهاتش را نیز بموقع رسیدگی‌کنید.

عدم توجه به امر مثبت: تمامی کارهای انسان ارزشمند است؛ حتی کوچک‌ترین روزمره؛ پس به آن توجه کنید و سپاسگزار خداوند و خودتان باشید و گاهی بر دست خود بوسه زنید.

نتیجه‌گیری شتابزده: ذهن‌خوانی: بی‌دلیل واکنش دیگران را منفی تلقی نكنید و هر عمل و رفتار طرف مقابل را اقدامی منفی علیه خود ندانید؛ مثلا وقتی دوست‌تان جواب تلفن را نداده، فوراً فکرهای منفی در ذهن خود نیاورید تا هم زندگیمان تلخ نشود و هم با فکرهای منفی دوست‌تان را از دست ندهید.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- زندگی را مدیریت كن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خلاص از روحیه بد، پشتکار و تلاش، خطاهای شناختی، فیلتر ذهنی، ذهن‌خوانی، فکرهای منفی تعداد بازديد: 502 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز