Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:45

7
اردیبهشت
اگر حواس پرت هستید بخوانید! (2)

اگر حواس پرت هستید بخوانید! (2)

در مورد اغلب خانم‌ها، یائسگی به یكباره اتفاق نمی‌افتد. در واقع، یائسگی با قطع، یائسگی با قطع شدن سیكل ماهانه شروع نمی‌شود و قبل از آن مرحله پیش یائسگی را تجربه می‌كنید.

من مسؤولیت‌های بی‌شماری دارم

حتی اگر فشار بیش از حد نباشید، باز هم برخی موارد می‌تواند حواس شما را پرت كند. به‌طور میانگین ذهن انسان‌ها توانایی این را دارد كه در یك زمان واحد 9-3 هدف را مدیریت كند؛ اما اگر فرد این توانایی را به دست نیاورد. باشد و بخواهد در یك زمان به چند كار رسیدگی كند، احتمالا تمركز روی برخی از آنها را از دست می‌دهد. ارزش كار شما وقتی مشخص می‌شود كه آن را به پایان رسانده باشید؛

بنابراین، شروع چند كار به طور هم‌زمان و ناتمام رها كردن آنها، منطقی به نظر نمی‌رسد. بهترین كار این است كه تكنیك تمركز روی یك كار را در خود تقویت كنید. هر چه روی یك كار بیشتر تمركز كنید و آن كار را با هشیاری و دقت انجام دهید، با گذشت زمان آن را ساده‌تر و راحت‌تر انجام می‌دهید و می‌توانید به انجام یك كار دیگر نیز فكر كنید.

احتمالا دوران یائسگی من نزدیك است

در مورد اغلب خانم‌ها، یائسگی به یكباره اتفاق نمی‌افتد. در واقع، یائسگی با قطع، یائسگی با قطع شدن سیكل ماهانه شروع نمی‌شود و قبل از آن مرحله پیش یائسگی را تجربه می‌كنید. حدود 10-5 سال قبل از قطع شدن سیكل ماهانه ممكن است عرق كردن شبانه پریودهای نامنظم، نوسان‌‌های خلقی و... شبانه، پریودهای نامنظم، نوسان‌های خلقی و... شروع شود.

این تغییرات می‌تواند روی توانایی شما در مركز كردن و به خاطر سپردن نیز اثر بگذارد پزشكان هنوز علت واقعی كاهش عملكرد مغز در این دوران را نمی‌دانند. این مساله می‌تواند در اثر كاهش استروژن در بدن رخ دهد یا اینكه اثر كم‌خوابی یا بدخوابی مربوط به این دوران باشد و برای داشتن تمركز كافی، مهم‌ترین مسأله داشتن خواب كافی است این دوران از زندگی خانم‌ها معمولا با افزایش مسوولیت‌ها در زندگی همراه است؛

برای مثال، والدین فرد پیرو سالمند شده‌اند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. كودكان نیز بزرگ‌تر شده‌اند و رسیدگی به آنها سخت‌تر از قبل شده است و به این ترتیب، با افزایش میزان مسؤولیت و تجربه مرحله جدید زندگی (یائسگی) توانایی‌های فرد در عملكرد‌های ذهنی افت می‌كند. با وجود تمام سختی‌های این دوران بهتر است به خودتان استراحتی بدهید، اگر تحمل علایم دوران پیش از یائسگی برای شما دشوار است، از پزشك‌تان بخواهید كه در رابطه با آن به شما دارو بدهد.

من در حال پیر شدن هستم

بله، متخصصان نیز این مسأله را تایید می‌كنند كه با پا گذاشتن در آستانه میانسالی میزان مهارت‌ها و توانایی‌های مغز تا حدودی كاهش می‌یابد این اتفاق معمولا از دهه‌ی 40 زندگی شروع می‌شود و شما احساس می‌كنید كه دیگر بسیاری چیزها را نمی‌توانید به سرعت قبل یاد بگیرید یا اینكه یك كار ذهنی پیچیده‌تر را باید مدت زمان طولانی‌تری در ذهن پردازش كنید.

این وضعیت طبیعی و عادی است؛ اما مسأله اجتناب‌ناپذیر نیست. چرا كه تحقیقات نشان می‌دهد. شما می‌توانید برای تقویت توانایی‌های مغز، عصب‌های جدیدی را رشد دهید؛ برای مثال، فعالیت‌هایی را انجام دهید كه برای شما بسیار سرگرم كننده است برقصید، به سفر بروید و. . . به چالش كشیدن مغز برای فكر كردن به شكل‌ها و روش‌های جدید میزان توجه و تمركز شما را افزایش می‌دهد.

همواره فعال بودن و تحرك كافی داشتن در این زمینه تأثیر بسیاری دارد، حتی پیاده‌روی كردن به صورت ساده و معمولی نیز می‌تواند از خطر زوال مغز و از دست دادن حافظه بكاهد. كاهش توانایی‌های ذهنی و عملكرد مغز افزون بر این موارد می‌تواند نشان دهنده یك وضعیت پزشكی خاص یا یك بیماری باشد، مانند:

ADHD: اگر این مشكل از كودكی تا به حال با شماست و شما همواره درباره تمركز روی اعداد كارهای خانه و محیط كار، روابط اجتماعی با دیگران، دچار مشكل می‌شوید و این مسأله بر زندگی و روابط شما اثر گذاشته است، حتما موضوع را با یك پزشك متخصص در میان  بگذارید.

آلزایمر: اگر تغییر در عملكرد حافظه و تمركز روی فعالیت‌ها و كارهای روزمره به یكباره در شما به وجود آمده است و در سنین نوجوانی و جوانی با این مشكل روبه‌رو نبودید، برای مثال اگر به تازگی هنگام رانندگی كردن تمركز خود را از دست می‌دهید، به هنگام صحبت كردن، نوشتن، انجام امور محاسباتی و. . . مشكل دارید، ممكن است به علایم و نشانه‌های آلزایمر دچار شده باشید و باید هر چه زودتر به پزشك متخصص مراجعه كنید.

افسردگی

اگر درباره فكر كردن دچار مشكل شده‌اید، غمگین و ناراحت هستید، دلهره تشویش زیادی دارید، علاقه خود به انجام فعالیت‌ها و كارهای روزمره را از دست داده‌اید حتی كارهایی كه قبلا دوست‌شان داشتید، یا اینكه برخی علایم و نشانه‌ها را در خود تجربه می‌كنید؛ مانند بدخوابی یا خواب بیش از حد تغییر در میزان اشتها و خستگی مفرط، ممكن است افسرده شده باشید و باید هرچه سریع‌تر به پزشك متخصص مراجعه كنید تا درمان شوید.

 

برای خواندن بخش اول - اگر حواس پرت هستید بخوانید! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: برنامه ریزی، حواس پرتی و گیجی، درمان حواس پرتی، حواس پرتی، دوری از حواس پرتی، گیح تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز