Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 16:19

7
فروردین
هفت عادت را در سال جدید کنار بگذاریم

هفت عادت را در سال جدید کنار بگذاریم

همه عادت‌ها مثل هم نیستند. برخی را باید ترک کرد، برخی را باید با عادت‌های خوب یا خوب‌تر جایگزین کرد و برخی را بهتر است نگه داریم و هرگز ترک نکنیم.

امسال از بین عادت‌های بد،اهمال کردن و به تعویق انداختن کارها را برایتان انتخاب کرده‌ام و هفت عادت را که زیر مجموعه این عادت بد هستند برایتان توضیح می‌دهم  که بهتر است در سال جدید آنها را کنار گذاشته و با عادات خوب و موثر جایگزین کنیم. تا زنده هستیم این عادات بد گریبان ما را می‌گیرند پس هر چه زودتر، خود را از آنها رها کنیم.

عادت بد اول: عقب انداختن هر کار

برای بعضی از ما، به تعویق انداختن همه كارها  به صورت عادت در آمده و اگر كمی با خودمان روراست باشیم باید بگویم، تا حدی هم همراه با لذت و خوشی است چون انگار، به نوعی فرار از زحمت و كار را در پی دارد! اگر اهمالكاری ما به خاطر عاداتی باشد كه طی زمان پیدا كرده‌ایم، باید به تدریج به ترك آن عادات مشغول شویم.

روانشناس‌ها عقیده دارند برای ترك هر عادتی بهتر است عادتی جدید را جانشین عادت نامناسب كنیم (مثل عادت به انجام سریع و به موقع كاره، به جای عقب انداختن آن، یا عادت به آدامس جویدن به جای جویدن ناخن‌ها) این كار باید به تدریج ولی با انرژی و محكم انجام شود.

عادت به معنی مأنوس شدن با رفتاری خاص است و انس گرفتن با رفتار و پذیرفتن رفتار جدید نیاز به صرف زمان دارد و اگر عادت قبلی موقتاً برگشت، باید با تمرین دوباره، زمینه را برای ترك آن فراهم كرد.

عادت بد دوم : بلد نیستم!

در این حالت. به خاطر ترس از نهایت نداشتن و خراب كردن كار، آن را به تعویق می‌اندازیم! اما راه‌حل، به عقب انداختن كار نیست، بكله بهتر است قبل از هر چیز در مورد آن مطالعه و تحقیق كنیم، ببینیم شرایط آن كار چیست، به چه پیش فرض‌ها و یا زمینه‌‌سازی‌هایی احتیاج دارد؟

چه منابع یا ضررهایی دارد؟ چقدر با توانایی‌ها و استعداد‌های ما هماهنگی دارد؟ و خلاصه بعد از آن كه اطلاعات لازم را به دست آوردیم، تصمیم قطعی برای انجام آن بگیریم و همان تصمیم را عملی كنیم. خوبست از همان اول به این سؤال‌ها جواب بدهیم، چرا لازم است این كار را فوری انجام دهم؟ نتایج انجام دادن یا ندادن آن چه خواهد بود؟ شرایط انجام آن چیست؟

چه كنم تا كار بهتر و بی‌نقص‌تر انجام شود؟ و... این سؤالات را می‌توانید از قبل، در یك دفترچه بنویسید و قبل از انجام هر كاری، به آنها پاسخ دهید.

عادت بد سوم: یادم نیست!

فراموشكاری، اغلب به دلیل توجه نداشتن به هدف یا اهداف در وظایف و كارهایی كه باید انجام دهیم صورت می‌گیرد برای جلوگیری از آن در درجه اول، نیاز به یك برنامه‌ مشخص داریم، البته رفتارهایی هم برای غلبه بر فراموشكاری توصیه می‌شوند كه عبارتند از: تهیه یادداشت و گذاشتن آنها جلوی چشم(روی آینه، روی كمد یا یخچال و...) استفاده از ساعت زنگ‌دار یا ساعت موبایل، كمك خواستن از اطرافیان برای یادآوری انجام كار، ضمناً می‌توان شروع كار را با برنامه‌ تفریحی تطبیق دهیم، مثلاً قبل از آغاز كار، چای شیرینی، بستی یا...بخوریم! لذت ناشی از برنامه‌ تفریحی باعث می‌شود انجام كار در خاطرمان بماند و فراموش نشود.

عادت بد چهارم: حال و حوصله ندارم

در این حال انگار سدی در برابر فعالیت‌ و حركت‌مان ایجاد می‌شود كه ما را از هر حركتی باز می‌دارد.

این سد، با عزم و جزم و تصمیم و پایبندی محكم به كاری كه می‌خواهیم انجام دهیم برداشته می‌شود، ضمناً با ایجاد انگیزه‌ قوی‌تر در خود می‌توان بر آن فائق آمد، بستن عهد با خود و هر روز تكرار آن عهد و انگیزه‌ها، می‌تواند كمك كننده باشد.

عادت بد پنجم: شرایط بدنی مناسبی ندارم!

شرایط فیزیكی و بدنی نامناسب مثل بیماری، سردرد، خستگی، فشار خون و...واقعاً باعث تأخیر دركار می‌شوند اما این‌ها هم راه‌حل دارند. مراجعه به پزشك و روانشناس و كلاً اقدام برای درمان و گاهی هم قرار گرفتن در یك وضعیت دلخواه جدید می‌تواند كمك كننده باشد.

مثل زمانی كه سردرد داریم و ناگهان یك دوست عزیز و صمیمی را ملاقات می‌كنیم و سردرد از یادمان می‌رود.

می‌توان با ایجاد موقعیت‌های لذتبخش و انجام كارهایی كه دوست داریم، دردها  را كاهش دهیم.

عادت بد ششم: مهارت كافی ندارم!

گاهی مهارت نداشتن باعث می‌شود كارمان به موقع انجام نشود. مثل زمانی كه می‌گوییم انشایم خوب نیست تا مثلاً متن را بنویسم، نقاشی‌ام خوب نیست یا...اما این هم بهانه‌ قابل توجهی نیست، چون به راحتی می‌توان در حین كار زمانی را برای یادگیری مهارت‌های جدید در نظر بگیریم، گذراندن روزهای مقدماتی در كار مورد نظر، مشورت با صاحبنظران و مطالعه كتاب‌های مرتبط، می‌توانند كمك كننده باشند.

عادت بد هفتم: كار‌ را عمداً عقب می‌اندازم!

شاید این كار بعضی مواقع مفید باشد مثل زمانی كه كسی كه حافظه‌ ضغیفی دارد درس‌های حفظی را برای یكی دو روز مانده به امتحان نگه می‌دارد تا از یادش نرود اما كلاً این كار باعث انباشته شدن كارها می‌شود و متأسفانه چون ارزیابی صحیحی از زمان صحیح انجام كار نداریم منجر به این می‌شود كه حجم زیادی از كارها روی دست‌مان می‌ماند.

در این زمینه بهترین كار زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق كار است و این كه اصولاً كاری را برای انجام انتخاب كنیم، كه بدان علاقمندیم.

از همین حالا تصمیم بگیرید و  همان زمانی که سفره هفت سین خود را جمع می‌کنید، این هفت عادت را هم از زندگی خود جمع کنید.

 

برچسب ها: تغییر عادات، عادت‌، عادات خوب، ترک عادت، عادت بد، عقب انداختن هر کار، دوری از عادات بد تعداد بازديد: 1208 تعداد نظرات: 2

نظرات

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز