Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:50

8
اسفند
مهره مار اينجاست!

مهره مار اينجاست!

برای رشد شخصیت در انسان‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. همه ما می‌توانیم خوب باشیم؛ ولی در عین حال رسیدن به كمال مطلوب غیر ممكن است. ...

مهره مار اينجاست!

 

 

برای رشد شخصیت در انسان‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. همه ما می‌توانیم خوب باشیم؛ ولی در عین حال رسیدن به كمال مطلوب غیر ممكن است. برای خوب بودن، درست مثل هر هدف دیگر، باید گام‌های آهسته و پیوسته‌ای برداشت. همه ما دوست داریم بهتر از آن چیزی كه هستیم، باشیم و این فرایند نیاز به ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی دارد. حتی گاهی اوقات لازم است ریسك كنیم و با برخی خطرات مواجه شویم؛ چرا كه ارزشش را دارد. به این مسأله باید به‌عنوان یك چالش نگاه كنید و وقتی به موفقیت رسیدید، شیرینی آن را با دیگران نیز تقسیم كنید. برای ایجاد برخی تغییرات مثبت در شخصیت خود، به نكات زیر توجه كنید:

 

 

تاثیر حرف‌ها و حركات ما روی دیگران

حرف‌ها و رفتارهای ما بی‌شك روی اطرافیانمان تاثیراتی می‌گذارد. وقتی كه با دیگران با خشونت و تندی برخورد می‌كنیم و آنها را از خودمان آزرده می‌سازیم، پارازیت‌ها و آشفتگی‌هایی در آنها ایجاد می‌كنیم. این مسأله آنها را ناراحت می‌كند و احتمالاً این ناراحتی را به دیگران منتقل می‌كنند. به این ترتیب، تاثیر رفتارها و حرف‌های شما گسترش می‌یابد و روی چرخه بزرگ‌تری اثر می‌گذارد. بنابراین قبل از آنكه دچار خشونت و پرخاشگری شوید و با دیگران رفتار نامناسبی داشته باشید، لحظه‌ای مكث كنید و به این‌كار خود بیندشید. برعكس، اگر كسی با شما تند و ناخوشایند برخورد كرد، با داد و قال جواب او را ندهید. اگر بتوانید با كنترل خودتان رفتار ملایم‌تر و مودبانه‌تری داشته باشید، خشم او نیز فروكش می‌كند. به این ترتیب احساس رضایت‌مندی بیشتری به شما دست می‌دهد و نوعی نظم روحی روانی در شما ایجاد می‌شود.

 

شناخت  ضعف‌هایتان

همان‌‌‌طور كه مهارت‌ها و دانش‌تان به شما اعتماد به نفس و عزت نفس بییشتری می‌دهند و از آنها آگاهی دارید، باید نقاط ضعف خود را نیز بشناسید و آنها را بپذیرید. شناخت ضعف‌ها اولین قدم برای برطرف كردن آنها و بزرگ‌ترین گام برای رسیدن به شخصیت بهتر و سالم‌تر است. شما نباید در جستجوی كمال باشید؛ چرا كه رسیدن به كمال غیرممكن است؛ پس وقت خود را بیهوده هدر ندهید. بهتر است روی ضعف‌ها و ناتوانی‌های خود متمركز شوید و در فكر هدایت كردن آنها و رشد شخصیتی خودتان باشید. گاهی اوقات شناسایی و تشخیص نقطه ضعف‌ها برای‌مان بسیار دشوار است؛ به همین دلیل می‌توان از دیگران كمك گرفت؛ از كسانی كه به شما نزدیك هستند و می‌توانند در مورد نقاط منفی‌تان نظر بدهند و شما را روشن كنند. در چنین مواقعی بهتر است برخورد مثبتی با موضوع داشته باشید و سریع جبهه‌گیری نكنید؛ چرا كه در صدد رشد شخصیتی خود هستید. بهتر است روی یك چیز متمركز شوید و همه چیز را با هم قاطی نكنید. تغییری كه شما در صدد ایجاد آن هستید، نیاز به شكیبایی بیشتر دارد.

 

استعداد ذاتی

اگر در یك رشته ورزشی، هنری، علمی و یا هر كار دیگری كاملاً مهارت داشته باشید، ولی با حیله و زرنگی آن را با دیگران تقسیم نكنید، فایده‌ای از آن نصیب‌تان نمی‌شود. ارزش استعداد ذاتی شما این است كه از آن برای سود رساندن به دیگران و خودتان استفاده كنید. وقتی كه به وجود مهارت یا استعدادی نهفته در خودتان پی بُردید، استفاده درست از آن را نیز یاد بگیرید.

 

 

 از دیگران تشكر و قدردانی كنید

برخی از ما عادت نداریم دیگران را تحسین و از كارهای خوب آنها قدردانی كنیم؛ در حالی كه می‌توان با ساده‌ترین كلمات از دیگران تشكر كرد. اگر والدین، دوستان، همسر و حتی فرزندتان كاری برای شما انجام داده‌اند و از طریق آن عشق و علاقه‌شان را به شما نشان داده‌اند، كمترین كاری كه می‌توانید در قبال خوبی و محبت آنها انجام دهید، تقدیر و تشكر است. خدمتكار خانه، تحصیلدار محل كارتان و تمام كسانی كه برای شما خدمتی را انجام می‌دهند، اگر چه در قبال كارشان پول دریافت می‌كنند، با رفتار با محبت و گرم شما احساس بهتری خواهند داشت. یك لبخند، یك نگاه مهربان، یك حرف یا جمله خوب، یك كارت پستال و یا هر چیز دیگری كه ترجیح می‌دهید، همگی نشان می‌دهند كه شما برای خدمات و زحمات دیگر ارزش و احترام قائلید و همیشه آنها را در نظر می‌گیرید.

 

 

قبل از صحبت كردن مكث كنید

خیلی‌ها معتقدند كه تاثیر و آسیب حرف‌های نیشدار و تند بیشتر از آزار و خشونت فیزیكی است و زخم به جا مانده از آنها گاه تا سال‌های سال از بین نمی‌رود. یك زخم روی دست، پا یا پیشانی بعد از مدتی التیام می‌یابد؛ اما شاید نتوانید تاثیر یك حرف آزار دهنده را تا مدت‌ها فراموش كنید. شاید حرفی كه می‌زنید یا دیگری به شما می‌گوید، درست باشد اما گاه حرف‌های درست بسیار آزار دهنده هستند. پس قبل از حرف زدن بهتر است لحظه‌ای مكث كرده و به تاثیر آن روی طرف مقابل فكر كنید. تصور كنید كه اگر كس دیگری این حرف‌ها را به ما بگوید، چه احساسی خواهیم داشت.

 

 

خود را به معنویات نزدیك‌تر كنید

می‌گویند ایمان می‌تواند كوه را هم جابه‌جا كند. بسیاری از افراد با ایمان خود توانسته‌اند تغییرات بزرگ و اساسی در شخصیت‌شان ایجاد كنند و به معنونیت نزدیك‌تر شوند. عبادت كردن، مدیتیشن، همدردی با دیگران و ... تاثیر زیادی در این زمینه دارد و تغییرات مثبتی را در فرد به وجود می‌آورد. اگر بتوانید این هشت قدم را در زندگی بردارید، شاهد تغییر بزرگی در خوتان خواهید شد. از كنار موفقیت‌های كوچك با بی‌تفاوتی رد نشوید؛ چرا كه آنها شهامت و اشتیاق شما را برای موفقیت‌های بزرگ در این راه افزایش می‌دهند.

 

 

مراقب نیازهای خودتان نیز باشید

برخی از ما آنقدر درگیر روابط، كار، فعالیت‌ها و ... می‌شویم كه فراموش می‌كنیم از جسم و ذهن خودمان هم مراقبت كنیم. این مسأله معمولاً در مورد خانم‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. آنها بسیاری از كارهای خانه و رسیدگی به كودكان گرفته تا مسائل شغلی، اجتماعی و ... را انجام می‌دهند؛ اما نیازهای خود را از یاد می‌برند. این موارد فشار وارده بر آنها را بیشتر می‌كند و گاهی اوقات عواقب بدی به دنبال دارند. بنابراین رسیدگی و توجه به خود نیز ضروری است. اگر از نظر جسمی و ذهنی در موقعیت بهتری باشید، راحت‌تر و بهتر به دیگران كمك می‌كنید و از عهده مسئولیت‌های‌تان نیز بر می‌آیید و حتی در چنین شرایطی دیگران نیز شما را تحسین می‌كنند؛ نه اینكه غرق شدن در برخی وظایف و مسئولیت‌ها شما را از برخی دیگر غافل سازد.

 

 

 به كمك دیگران بشتابید

وقتی كه به كمك دیگران می‌رویم، نه تنها تصویر ذهنی آنها را نسبت به خودمان بهتر می‌كنیم، بلكه از نظر درونی احساس خوبی به خودمان هم دست می‌دهد. گاهی اوقات برخی از نوجوانان و كودكان با كمك كردن به اطرافیان خود، همچون افراد بالغ و بزرگسالان به نظر می‌رسند. وقتی كه این اتفاق چند بار تكرار می‌شود، احساس آنها نسبت به خودشان بهتر و بهتر می‌شود و دیگر نمی‌توانند در بحران‌ها به دیگران كمك نكنند. چیزی كه ماهیت واقعی شما را نشان می‌دهد، مدرك تحصیلی، پول و ثروت، پست و مقام، شرایط ظاهری و ... نیست، بلكه به داد دیگران رسیدن در زمانی است كه نیاز به كمك شما دارند. كمك به دیگران احساس رضایت‌مندی و با ارزش بودن به شما می‌دهد و این حساس را نمی‌توانید از هیچ طریق دیگری به دست آورید.

 

برچسب ها: استعداد ذاتی، زندگی آنلاین، خشونت فیزیكی تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز