Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 15:27

26
بهمن
ارتباط تعریق بدن با تغذیه (2)

ارتباط تعریق بدن با تغذیه (2)

در برخی موارد تعریق بیش از حد می‌تواند ناشی از یك بیماری زمینه‌ای مثل عفونت، بیماری‌های مزمن، اختلالات اضطرابی و اختلال هورمون‌ها مثل پركاری تیروئید باشد.

 

نوشیدن یك فنجان آب گوجه‌فرنگی در صبح كه غنی از آنتی‌اكسیدان است، تولید عرق را در بدن تنظیم و از تعریق اضافی بدن خودداری می‌كند.

 نوشیدن مخلوط انگور، نمك دریایی و آب لیمو نیز بسیار مناسب است، قبل از رفتن به حمام می‌توانید بدن خود را به آرامی با این مخلوط ماساژ دهید.

 پس از دوش گرفتن برای خلاص شدن از تعریق بیش از حد و بوی بد بدن از پودر تالك استفاده كنید.

 چند سیب‌زمینی را برش دهید و تكه‌‌های آن را قبل از استفاده از اسپری‌های شیمیایی زیر بغل خود قرار داده و ماساژ دهید، دیگر نیازی به استفاده از اسپری‌ها نخواهید داشت.

تغذیه

 نوشیدن مقادیر زیادی آب

 سبزیجات خام مانند هویج، خیار، گوجه‌فرنگی، كلم، تربچه، كاهو و . . . به علت اینكه مقادیر جزئی تركیبات آمینی دارند، در رفع بوی بد بدن موثرند. نوشیدن آب هویج به همراه تخم بادیان رومی كه به صورت ادویه استفاده می‌شود و یا برگ نعناع برای غلبه بر بوی بد بدن موثر است.

 میوه‌های كم كولین همچون سیب، توت‌فرنگی، گلابی، پرتقال، انگور، آناناس، موز، زغال‌اخته و هندوانه.

 نوشیدن یك لیوان آب تربچه قرمز به صورت روزانه.

 همه این تغییرات رژیم غذایی كمك می‌كند تا علاوه بر اینكه كمتر نگران بوی بد بدن خود باشید، مقداری از پول خود را نیز پس‌انداز كنید؛ چرا كه دیگر مجبور نیستید مبالغ زیادی را صرف خرید اسپری و ضد عرق‌ها كنید.

چگونگی ایجاد بوی بد بدن

غدد آپوكرین در حفره زیر بغل، یك ماده غلیظ بودار ترشح می‌كنند كه عملاً به عنوان یك لغزنده عمل كرده و حركت لغزشی سطوح داخلی زیر مفصل شانه را تصحیح می‌كند. این ماده غلیظ در واقع عرق بدبو است. عملكرد این غدد در واقع حذف سموم از بدن است كه این سموم از غذای مصرفی و از محیط زیست وارد بدن می‌شود.

این عرق در تماس با باكتری بر روی پوست، تولید بوی بد می‌كند. هیپوتالاموس یكی از مهم‌ترین بخش‌های مغز است كه درجه حرارت بدن را كنترل و تنظیم می‌كند. در مواردی كه تعریق بدن بیش از حد است، در واقع در پیامی كه از اعصاب به مغز فرستاده می‌شود و میزان عرق تولید شده را تعیین می‌كند، اختلالی به وجود می‌آید.

در برخی موارد تعریق بیش از حد می‌تواند ناشی از یك بیماری زمینه‌ای مثل عفونت، بیماری‌های مزمن، اختلالات اضطرابی و  اختلال هورمون‌ها مثل پركاری تیروئید باشد. عوامل دیگری نیز همچون ژنتیك، اعتیاد به الكل و عوارض جانبی استفاده از برخی داروها می‌تواند موجب افزایش تعریق بدن، به خصوص در شب شود كه این تعریق شبانه موجب اختلال در خواب بسیاری از افراد می‌شود و بسیار آزار دهنده است و حتی می‌تواند زندگی فرد را تهدید كند. توجه داشته باشید كه كمی عرق در شب، تعریق شبانه به حساب نمی‌آید.

 دلیل تعریق شبانه

 یائسگی: شروع یائسگی در زنان موجب گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شود.  سن: به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی و ژنتیكی در افراد بالای چهل سال، در این افراد تعریق بیشتر دیده می‌شود.  سرطان: ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها همچون سرطان غدد لنفاوی، درجه حرارت بدن را افزایش داده و موجب تعریق می‌شود.

عفونت HIV عرق شبانه از علائم مشخص ابتلا به این عفونت است.  عفونت‌های قارچی و یا باكتریایی  مصرف برخی از غذاها همچون سیر، پیاز، گوشت قرمز و غذاهای حاوی كپسایسین زیاد در شب‌هنگام خواب  داروهای ضد افسردگی  ابتلا به تعریق ایدیوپاتیك (ناشناخته) كه در این بیماری بدون هیچ دلیل شناخته شده پزشكی، بدن به صورت مزمن عرق می‌كند.

 

 

برای خواندن بخش اول- ارتباط تعریق بدن با تغذیه- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- ارتباط تعریق بدن با تغذیه- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: تولید عرق، تعریق اضافی بدن، اسپری‌های شیمیایی، چگونگی ایجاد بوی بد بدن، دلیل تعریق شبانه تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز