Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 08:20

17
اردیبهشت
6 فایده بی‌نظیر سیر سیاه برای بدن

6 فایده بی‌نظیر سیر سیاه برای بدن

احتمالاً با سیر تازه، به ویژه بو و طعم قوی آن، به خوبی آشنا هستید. آیا تا به حال در مورد سیر سیاه چیزی شنیده‌اید؟

به قلم : محمدرضا قنبریان ؛ کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی تغذیه ورزشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : احتمالاً با سیر تازه، به ویژه بو و طعم قوی آن، به خوبی آشنا هستید. آیا تا به حال در مورد سیر سیاه چیزی شنیده‌اید؟

سیر سیاه سیر خام تازه است که با استفاده از حرارت کم و رطوبت حدود 70 درصد در مدت 50 تا 90 روز در فرآیندی به نام واکنش میلارد با گذشت زمان تغییر می‌کند. در طی این فرآیند، میخک‌ها به رنگ مشکی مشخص در می‌آیند. بافت و طعم سیر نیز تغییر می‌کند. این سیر نرم‌تر، جویدنی‌تر و شیرین‌تر از سیر خام معمولی است، در حالی که به نظر می‌رسد سیر سیاه یک محصول جدید است، ولی قرن‌ها است که وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت آن این است که سیر سیاه، مانند سیر خام تازه، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی کلیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت شما و جلوگیری از مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کمک کند. در ادامه مهم‌ترین فواید سیر سیاه را بررسی می‌کنیم.

 

سرشار از آنتی اکسیدان است

فرآیند تخمیر و تولید سیر سیاه باعث می‌شود این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به سیر خام باشد. در فرآیند تخمیر، ترکیبی به نام آلیسین که بوی تند سیر را شکل می‌دهد، به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند آلکالوئیدها و فلاونوئیدها تبدیل می‌شود. به همین دلیل، سیر سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک کند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که کل فعالیت آنتی‌اکسیدانی سیر سیاه در طول فرآیند تخمیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در این مطالعه، سیر در 21 روز تخمیر به اوج محتوای آنتی‌اکسیدانی خود رسید.

خلاصه: سیر سیاه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به سیر خام است. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات محافظتی در برابر آسیب سلولی و بیماری دارند.

بیشتربخوانید:

خواص باور نکردنی سیرسیاه برای سلامتی

 

 

 

می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند

قند خون بالا خطرات زیادی برای سلامتی دارد و در افراد مبتلا به دیابت هم می‌تواند منجر به آسیب کلیوی، عفونت و بیماری‌های قلبی شود.

محققان در یک مطالعه حیوانی مشاهده کردند موش‌هایی که سیر سیاه مصرف می‌کردند در مقایسه با موش‌هایی که سیر سیاه مصرف نمی‌کردند، به میزان قابل‌توجهی سطوح گلوکز و انسولین کمتری را در خون خود تجربه کردند.

در یک مطالعه دیگر هم دید شده آنتی‌اکسیدان‌های سیر سیاه به محافظت از بدن در برابر عوارض ناشی از قند خون بالا کمک می‌کنند.

به طور کلی، بیشتر آزمایش‌های جانوری به این نتیجه رسیده‌اند که سیر سیاه برای بهبود مقاومت به انسولین، سطح گلوکز، تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید است. اگرچه برای نتیجه‌گیری قطعی به آزمایش‌های انسانی نیاز است، مصرف سیر سیاه با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند برای بدن مفید باشد و خطر بیماری‌های گوناگون را کاهش دهد.

خلاصه: مطالعات نشان داده‌اند که سیر سیاه ممکن است به تنظیم قند خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و حتی جلوگیری از آسیب دیابت کنترل نشده کمک کند. با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات در انسان انجام دهند.

 

ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که سیر سیاه ممکن است شاخص‌های بیماری قلبی، از جمله سطوح کلسترول تام، LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید را در خون کاهش دهد. همچنین ممکن است کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که عصاره سیر سیاه به کاهش کل چربی خون، تری‌گلیسیرید و کلسترول تام در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، کمک کرد.

در یک مطالعه متفاوت به 60 فرد مبتلا به کلسترول بالا به مدت 12 هفته روزانه 6 گرم عصاره سیر سیاه داده شده و یک گروه هم دارونما دریافت کردند. سیر سیاه کلسترول HDL (خوب) را افزایش داد و نشانگرهای بالقوه بیماری قلبی را کاهش داد. با این حال، هیچ تفاوتی درتری گلیسیرید، LDL، یا کلسترول تام بین گروه‌ها وجود نداشت.

اگرچه تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که سیر سیاه ممکن است به کاهش برخی از نشانگرهای بیماری قلبی کمک کند، مطالعات انسانی متناقض هستند.

خلاصه: سیر سیاه ممکن است به کاهش برخی از نشانگرهای بیماری قلبی مانند تری‌گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) کمک کند. همچنین ممکن است برای برخی افراد کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد.

 

ترکیبات موجود در سیر سیاه ممکن است از سلامت مغز محافظت کند

شکل‌گیری التهاب می‌تواند حافظه را دچار اختلال کرده و کارکرد مغز را با گذر زمان بدتر کند. سیر سیاه به جلوگیری از شکل‌گیری التهاب کمک می‌کند و به همین دلیل برای حفظ سلامت مغز مفید است.

با توجه به پژوهش‌ها، تجمع یک ترکیب پروتئینی به نام بتا آمیلوئید باعث التهاب در مغز می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. یک مطالعه با آزمایش روی موش‌ها نشان داده که سیر سیاه می‌تواند التهاب مغز ناشی از بتا آمیلوئید را کاهش دهد و حتی حافظه کوتاه‌مدت را هم بهبود ببخشد. در مطالعه دیگری هم دیده شده عصاره سیر سیاه از ایجاد اختلال در حافظه پیشگیری می‌کند.

خلاصه: سیر سیاه ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به محافظت از مغز در برابر از دست دادن حافظه و بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر کمک کند. با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات بالقوه در انسان انجام دهند.

 

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

سیر سیاه در مقایسه با سیر خام دارای ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین خواص ضدسرطانی بیشتری است. چندین مطالعه حاکی از تأثیر مثبت سیر سیاه در مبارزه با سلول‌های سرطانی است.

پژوهش‌گران پی برده‌اند که عصاره سیر سیاه می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی ریه، سینه، معده و کبد کارآمد باشد. در مطالعات دیگری هم دیده شده که سیر سیاه باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در روده بزرگ، معده و خون از بین بروند و رشد آن‌ها کاهش پیدا کند. با این حال، سایر مطالعات انسانی قدیمی‌تر تأثیر مثبت سیر سیاه را بر سرطان نشان ندادند، محققان دریافتند که عصاره سیر سیاه تفاوت قابل‌توجهی در کیفیت زندگی بیماران سرطانی ایجاد نمی‌کند، اگرچه در برخی موارد تعداد و فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی (NK) تا حدی بهبود یافته بود. این تحقیقات اولیه است و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد خواص بالقوه سیر سیاه در مبارزه با سرطان انجام دهند.

خلاصه: سیر سیاه برخی از اثرات بالقوه مبارزه با سرطان را در مطالعات در سطح آزمایشگاه نشان داده است، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا می‌تواند به طور مؤثر به مبارزه با سرطان در انسان کمک کند، مورد نیاز است.

 

سیر سیاه می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند

سیر سیاه می‌تواند به محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، داروها، الکل و میکروب‌ها کمک کند. پژوهش‌های جانوری با آزمایش روی موش‌ها نشان داده‌اند که سیر سیاه دارای خواص محافظتی از کبد است و در صورت آسیب دیدن کبد می‌تواند جلوی آسیب‌های بیشتر کبدی را بگیرد. مطالعه دیگری بر روی موش‌های چاق که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند نشان داد که سیر سیاه کهنه شده باعث کاهش ALT و AST (دو ماده شیمیایی در خون که نشان‌دهنده آسیب کبدی است)، می‌شود.

خلاصه: سیر سیاه ممکن است یک اثر پیشگیرانه بر روی کبد داشته باشد و از آن در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی روزانه، دارو یا حتی مصرف مزمن الکل باشد، محافظت کند.

 

عوارض

به نظر نمی‌رسد سیر خام و سیاه عوارض جانبی عمده‌ای داشته باشند. با این حال، سیر خام چند جنبه منفی دارد که سیر سیاه ممکن است به اشتراک بگذارد.

 خوردن سیر خام در مقادیر زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل، افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند نیز ممکن است لازم باشد از مصرف سیر سیاه در مقادیر زیاد، اجتناب کنند.

 افرادی که پس از مصرف سیر خام دچار واکنش آلرژیک می‌شوند، باید از سیر سیاه خودداری کنند.

 

 

سخن پایانی

سیر سیاه همان سیر خام و معمولی است که برای چندین هفته در شرایط خاصی نگهداری شده و سیاه‌رنگ شده است. فرآیند تهیه سیر سیاه باعث می‌شود این ماده خوراکی آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشد و به همین دلیل بتواند به حفظ سلامت قلب، مغز و کبد کمک کند و تا حدودی جلوی بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی را بگیرد.

سیر سیاه به طور کلی ماده‌ای مقوی و مفید است و همه می‌توانند از آن در برنامه غذایی خود استفاده کنند. با وجود این، اگر به سیر حساسیت دارید یا داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر سیاه خودداری کنید.

برچسب ها: محمدرضا قنبریان تعداد بازديد: 40 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز