Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:56

19
بهمن
كشف رابطه ابتلا به افسردگی با DNA افراد

كشف رابطه ابتلا به افسردگی با DNA افراد

اغلب افسردگی‌ها علل شایع و متنوع دارند. تقریباً 20درصد مردم در طول زندگی خود گاهی دچار پریشانی و افسردگی می‌شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

محققان دانشگاهی به وجود ارتباطی بین كروموزم 3 با ابتلا به افسردگی پی‌بردند. به گزارش دیلی ساینس، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و دانشگاه كینگر لندن به صورت مستقل با بررسی بر روی DNA متوجه شدند كروموزم3 با افسردگی و پریشانی ارتباط دارد.

اغلب افسردگی‌ها علل شایع و متنوع دارند. تقریباً 20درصد مردم در طول زندگی خود گاهی دچار پریشانی و افسردگی می‌شوند. بعضی هم مدت زیادی دچار بیماری افسردگی می‌شوند كه با توجه به مطالعات انجام شده خطر ابتلا به افسردگی به مسائل ژنتیكی نیز ارتباط دارد.

دانشمندان با مطالعه بر روی DNA افراد نواحی از آن را مشخص كردند كه بیش از 90 ژن در آن قسمت حضور دارد و این ناحیه در افسردگی افراد و خطر ابتلا به این بیماری نقش دارد. «مددن» استاد روانپزشكی دانشگاه واشنگتن و سایر محققان وهمكاران وی بر این باورند كه تعداد زیادی ژن در ابتلا به افسردگی در افراد دخیل هستند و این كشف تنها گامی رو به جلو در جهت مطالعات ژنتیكی و مولكولی پیرامون ابتلا به افسردگی است.

در این تحقیق دانشگاه كینگز 800 خانواده را كه دچار افسردگی بودند را مورد بررسی قرار داد، دانشگاه واشنگتن نیز به صورت مستقل 91 خانواده استرالیایی و 25خانواده فنلاندی را كه حداقل خواهر و برادری در آن به افسردگی مبتلا باشند را مورد مطالعه قرار داد. علت انتخاب این دو كشور نیز به دلیل بالا بودن آمار مصرف سیگار در میان مردم آن دو كشور است.

«پاگالیا» دانشیار روانپزشكی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد كه شیوع افسردگی در میان سیگاری‌ها بیشتر است. این نتایج نشان می‌دهد كه 60 درصد سیگاری ها به دنبال درمان افسردگی هستند. اختلال افسردگی یكی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانپزشكی است كه مشخصه آن خلق افسرده است و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود.

افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است كه از احساس خفیف ملال تا سكوت و دوری از فعالیت‌ روزمره بروز می‌كند. افسردگی ممكن است عملكردهای روزمره فرد همچون خوردن وخوابیدن وسلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

بروز آب سیاه با مصرف كورتون در درازمدت 

یك چشم پزشك گفت: ضربه خوردن و وجود برخی بیماری‌ها چشمی می‌تواند عامل بروز آب سیاه در چشم باشد. وی گفت: مصرف داروهایی همچون كورتون و بتامتازون در درازمدت به صورت خوراكی، حتی اشتنشاقی،‌ تزریقی و... می‌تواند موجبات بیماری آب مروارید و یا آب سیاه در برخی افراد شود. وی تاكید كرد:‌ این داروها در همه افراد این عوارض را در بر ندارد بلكه درصدی از افراد با میزان متفاوتی تحت تاثیر چنین عوارضی هستند.

وی در ادامه گفت: نور آفتاب نمی‌تواند عامل بروز آب سیاه باشد. عوامل بسیاری همچون فاكتورهای ارثی، بعضی بیماری‌های چشمی، ضربه و ... زمینه ساز ابتلا به این بیماری هستند. ضمن این كه بیشتر عوارض بیماری آب سیاه چشم ناشناخته هستند. وی همچنین بیشترین سن در معرض خطر ابتلا به بیماری آب سیاه چشم را در افراد بالای 45 سال ذكر كرد.

یك روش عجیب برای محافظت از قلب

پزشكان دانشگاه سینسیناتی ادعا كرده‌اند كه خوردن دونات پس از مصرف تنقلات و فست فود می‌تواند روشی برای محافظت از قلب باشد. به گزارش ایسنا، شاید تاكنون بارها و بارها از زبان پزشكان شنیده‌اید كه خوردن فست فود و تنقلات مثل چیپس و ژامبون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد.

اما در واقع اگر پس از این خوردنی‌ها، دونات بخورید در واقع بهترین روش برای محافظت از قلب است. به گزارش روزنامه دیلی میل، این پزشكان می‌گویند این روش درمانی عجیب و چرب تا حدودی ماهیچه قلب را تقویت می‌كند و از میزان آسیب دیدگی قلب در هنگام وقوع سكته قلبی می‌كاهد. دكتر لائورن‌هار، متخصص دانشگاه سینسیناتی در این باره اظهار داشت: این یافته نشان می‌دهد كه رژیم غذایی پرچرب زیاد یا كوتاه مدت در حیوانات آزمایشگاهی از عملكرد قلب حفاظت می‌كند. با وجود این یافته، پزشكان تاكید كردند كه انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است و باید احتیاط‌های لازم طبق دستورات پزشكی معمول صورت بگیرد.

تعویض دریچه آئورت بدون عمل جراحی

یکی از دستاوردهای جدید علوم پزشکی در حوزه قلب و عروق که در هفدهمین کنگره سالانه انجمن قلب ایران مطرح شد تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی است. این تکنیک در یک ماه گذشته در دو مرکز درمانی ایران به کار گرفته شده است و در این روش دریچه آئورت قلب بدون عمل جراحی باز، تعویض و دریچه از طریق شریان پوستی به وسیله سیستمی  وارد قلب می‌شود ؛پس از باز شدن دریچه تنگ با بالن از طریق پوست جا داده می‌شود.

بر اساس این گزارش بهره‌گیری از این روش برای افراد مسن و بیمارانی که مشکلات مختلف دیابت، بیماری‌های ریوی و یا نارسایی‌های شدید دارند به کار نمی رود. هم اکنون ایران در میان کشورهای منطقه پیشتاز استفاده از این روش است.

 

برچسب ها: آب سیاه، تعویض دریچه آئورت، محافظت از قلب، مصرف كورتون، شیوع افسردگی تعداد بازديد: 777 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز