Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 05:38

12
بهمن
هشدار در مورد قند دریافتی روزانه (1)

هشدار در مورد قند دریافتی روزانه (1)

غذاهای فرآوری شده معمولا قند بیشتری دارند، ولی قندهای طبیعی در كنار ویتامین‌ها، املاح و سایر مواد مغذی به مقدار كمتری در مواد غذایی و میوه‌ها یافت می‌شوند.

تحریریه دنیای زنان

 

 

این‌روزها مردم از خواص و خطرات مواد غذایی مفید و مضر اطلاعات بیشتری دارند؛ به همین دلیل تلاش می‌كنند مصرف مواد خطرساز را محدود كنند. یكی از این مواد قند است. رژیم غذایی USDA كاهش مصرف شیرین كننده‌های مصنوعی را توصیه می‌كند.

در واقع قند دو نوع اصلی دارد: نوع افزودنی و نوع طبیعی، قندهای افزودنی همانطور كه از نام‌شان نیز پیداست، به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شوند: مثل آب‌نبات‌ها، شیرینی‌ها، انواع نوشابه‌ها، كیك‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای. این نوع قندها، شكل‌های گوناگونی دارند و میزان آنها روی برچسب مواد غذایی درج می‌شود.

قندهای طبیعی تقریبا در تمام مواد غذایی وجود دارند كه مهم‌ترین آنها میوه‌ها و شیر هستند (طعم شیرین در میوه‌ها قابل تشخیص است، اما معمولا شیر به دلیل وجود قند لاكتوز (قند شیر) چندان مشخص نیست. بدن ما می‌تواند تفاوت بین قندهای طبیعی و قندهای افزودنی را تشخیص دهد.

غذاهای فرآوری شده معمولا قند بیشتری دارند، ولی قندهای طبیعی در كنار ویتامین‌ها، املاح و سایر مواد مغذی به مقدار كمتری در مواد غذایی و میوه‌ها یافت می‌شوند. بدن ما به این‌همه كالری قند نیاز ندارد و توانایی سوزاندن آنها را هم نخواهد داشت؛ به همین دلیل مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده با محتویات بالای قندهای افزودنی باعث ازدیاد چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود.

تفاوت انواع قندها

قند سفید، قند قهوه‌ای، ساكاروز، عسل، شربت‌ها و حتی شربت ذرت همگی حاوی قندهای ساده‌ای به نام‌های گلوكز و فروكتوز هستند.

این نوع از قندها در هر قاشق غذاخوری 60 كیلو كالری و در هر قاشق چایخوری 20 كیلو كالری دارند و تاثیر آنها روی بدن كمتر از چربی‌های مضر نیست. این قندها باعث افزایش قندخون و وزن بدن می‌شوند و البته به دندان‌ها نیز آسیب می‌رسانند و باعث فساد آنها می‌شوند.

فروكتوز باعث افزایش قندخون نمی‌شود (برعكس سایر قندها)، بنابراین بهترین قند برای افرادی كه به دیابت و هایپوگلیسمی دچار هستند، فروكتوز است.

 اما فروكتوز بسیار زیاد نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و كبدی را افزایش می‌دهد. افزایش میزان فروكتوز باعث افزایش جذب تری گلیسیریدها می‌شود. تری گلیسیریدها چربی‌هایی هستند كه در خون حمل و در كبد ذخیره می‌شوند.

چقدر قند دارد؟

برچسب مواد غذایی تا حدودی مشخص می‌كند كه میزان قند دریافتی شما به‌طور روزانه چقدر است. معمولا میزان قند در برچسب‌ها زیر«Total carbohydrate» قید می‌شود.

 به خاطر داشته باشید كه هر 1 قاشق چایخوری شكر 4 گرم است؛‌ بنابراین اگر یك ماده غذایی در هر یك فنجان حاوی 12 گرم قند باشد، حدود 3 قاشق چایخوری شكر مصرف كرده‌اید. توجه داشته باشید كه میوه‌ها و محصولات لبنی هر دو حاوی قند طبیعی هستند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- هشدار در مورد قند دریافتی روزانه -اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تفاوت انواع قندها، قندهای طبیعی، كالری قند، قند قهوه ای، قندهای ساده تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز