Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 20:29

13
تیر
دانستنی های سلامتی (2)

دانستنی های سلامتی (2)

بر طبق تحقیقات انجام شده، اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می تواند اثرات مفیدی داشته باشد. این مطالعه نشان داد یک دوز روزانه (حدود پنج فنجان اسپرسو برای یک فرد هفتاد کیلوگرمی) برای این افراد مفید واقع شد.

4- اندازه دور كمر و كبد چرب غیر الكلی

بر طبق تحقیقات انجمن اروپایی جهت بررسی كبد در سال 2016 افرادی كه دارای اندازه كمر چاق هستند به عنوان افراد دارای كبد چرب غیر الكلی محسوب می‌شوند.

برطبق این تحقیق تجمع چربی می‌تواند باعث التهاب كبد شود و در نهایت تبدیل به سیروز کبدی بشود که می‌تواند بطور جدی عملکرد کبد را مختل نماید.

این مشکل می تواند در ابتدا با بیماری چاقی، دیابت، فشارخون و حتی باعث مرگ شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن و بیماریهای قلب و عروق کاملا برگرفته از توده بدنی بالا می‌باشد.

در این مطالعات ثابت شده است که اندازه دور کمر بیش از چاقی یا لاغری فرد را به بیماری کبد چرب مبتلا می‌کند.

5- مصرف فروکتوز و بارداری

بر طبق تحقیقات دانشگاه پزشکی تگزاس در سال 2016 اثرات منفی مصرف فروکتوز در دوران بارداری می‌تواند تا چند نسل ادامه داشته باشد.

بر اساس مطالعات بر روی موشهای آزمایشگاهی باردار آبهای شیرین شده با فروکتوز و نوشاندن آن به موشهای آزمایشگاهی باعث شده که فرزندان آنها در معرض بیماریهای قلبی بیشتر باشند. این یافته به تازگی در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شده‌است.

 

بر همین اساس نوشابه‌‌های گازدار حاوی فروکتوز ودیگر محصولات شیرین شده با فروکتوز می‌تواند میزان شیوع بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت نوع را افزایش دهد.

محققین دریافتند که فرزندان دختر و پسر که از محصولات فروکتوز استفاده نموده بودند، بتدریج دارای بافت چربی شکمی بیشتری شدند و در نهایت آمادگی بیشتری برای داشتن فشارخون بالا، کبدچرب، کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا خواهند شد، که البته این اثر در فرزندان دختر بارزتر می‌باشد.

بر همین اساس محدود کردن مصرف غذاهای غنی شده با فروکتوز بالا و نوشیدنیهای شیرین شده با فروکتوز در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات زیادی برسلامت کودک آینده بگذارد.

6- رژیم غذایی کم چرب در دوران یائسگی

داشتن رژیم غذایی کم چرب در دوران یائسگی زنان می تواند اثرات زیادی در بهبود سرطان پستان داشته باشد. برطبق تحقیقات دانشکده پزشکی UCLA زنانی که برای حدود هشت سال از یک رژیم غذایی کم چرب استفاده کرده‌اند از خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در امان مانده‌اند.

ارتباط بسیار نزدیکی بین مصرف چربی در رژیم غذایی وسرطان پستان وجود دارد. براساس تحقیقاتی  که بر روی 19541 نفر زن بین 50 تا 79 سالگی انجام شده، افرادی که دارای رژیم غذایی کم‌چرب، استفاده از سبزیجات و دانه‌ها و میوه‌‌ها بیشتر بوده‌اند دارای ماموگرافی نرمال و بهتری می‌باشند.

بر طبق همین گزارشات این امر می‌تواند به سلامتی قلب و عروق در زنان یائسه نیز کمک کند.

7- شیرین کننده‌ها و مالیات

بر اساس تحقیقات دانشگاه کویینزلند با اجرای مالیات 20 درصد بر روی نوشابه‌ها که با شکر تولید شده، می‌تواند باعث مصرف کمتر آنها و افزایش بهداشت عمومی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های افراد می‌باشد.

برهمین اساس و با اعمال مالیات 20 درصدی بر روی نوشابه‌‌ها تعداد بسیار زیاد و قابل توجهی افراد دیابت نوع دو کم شده و در طی آن افرادکمتری به سکته مغزی و همچنین بیماریهای قلبی مبتلا شدند.

در واقع با اجرای این نوع مالیات افراد می توانند زندگی سالم وبهتری داشته باشند و از آن لذت ببرند. این نوشیدنیها می‌توانند شامل نوشیدنیهای غیر الکلی از آن جمله نوشابه‌های گازدار، آب معدنی شیرین شده، آب میوه‌‌ها، نوشابه‌‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا و نوشیدنی بر پایه شیر و شیرین شده باشد.

تحقیقات نشان داده میانگین یک کیلو از وزن افراد کاسته شده و 17 دلار هزینه خانواده صرفه‌جویی شد. از این راه کودکان نیز به استفاده از غذاهای سالم تشویق شده و از چاقی آنها جلوگیری می‌شود.

8- قهوه و اثرات آن در بیماریهای کبدی

بر طبق تحقیقات انجام شده، اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می تواند اثرات مفیدی داشته باشد. این مطالعه نشان داد یک دوز روزانه (حدود پنج فنجان اسپرسو برای یک فرد هفتاد کیلوگرمی) برای این افراد مفید واقع شد.

قهوه می‌تواند باعث ترمیم سلول‌های کبد بشود. مردم ایتالیا معروف به خوردن قهوه هستند. مطالعاتی که بر روی افراد ایتالیایی شده، این اصل را تقویت کرده و ارتباط بسیار موثری بین بیماری کبد چرب غیر الکلی و قهوه یافته‌اند.

 

 

برای خواندن بخش اول -دانستنی های سلامتی اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و یائسگی، اندازه دور کمر، علل کبد چرب، کبد چرب غیر الکلی، فروکتوز و بارداری، شیرین کننده ها، قهوه و بیماری های کبدی تعداد بازديد: 845 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز