Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 04:53

11
بهمن
تاثیر ژن كلیوی در بروز نارسایی قلبی

تاثیر ژن كلیوی در بروز نارسایی قلبی

زنانی که رحم خود را به‌دلیلی غیر از سرطان خارج كرده‌اند، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی یا سکته قرار می‌گیرند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

پزشكان موفق به شناسایی یك ژن كلیه شده‌اند كه با افزایش خطر نارسایی قلبی ارتباط دارد. این پزشكان اولین نسخه متفاوت توالی DNA را شناسایی كرده‌اند كه در ژنوم انسان‌ها شایع است و در افزایش خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی نقش كلیدی ایفا می‌كند. به گفته متخصصان؛ این نسخه متفاوت یك ژن كلیوی و پروتئینی است كه حتی در خود قلب هم وجود ندارد.

دكتر جرالد دبلیو دورن دوم در دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، خاطرنشان كرد كه پیش از این هیچ یك از متخصصان حتی تصور هم نمی‌كردند كه یك ژن مخصوص كلیه بتواند انسان را مستعد ابتلا به نارسایی قلبی كند. نارسایی قلبی زمانی تشخیص داده می‌شود كه قلب دیگر قادر نیست خون كافی به بدن برساند.

در این وضعیت قلب به حدی آسیب می‌بیند كه دیگر به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. در این وضعیت در ریه‌های فرد مبتلا مایعات جمع می‌شود،‌ حالت تورم ایجاد شده و نفس كشیدن دشوار می‌شود. به گفته پزشكان، ژن مزبور «CLCNKA» نام دارد كه تنها با یك تغییر منفرد در ترتیب DNA آن، خطر بروز نارسایی قلبی در فرد حامل این ژن تشدید می‌شود.

 پانكراس مصنوعی برای نجات زنان باردار مبتلا به دیابت

متخصصان در آزمایشات جدید خود نشان داده‌اند كه پیوند یك پانكراس مصنوعی به یك زن باردار مبتلا به دیابت می‌تواند جان او را نجات دهد و در عین سلامت نوزاد را نیز بهبود بخشد. در یك بررسی تحت عنوان «مطالعه مراقبت از دیابت» نشان داده شده كه یك پانكراس مصنوعی می‌تواند قند خون را در سطح طبیعی و سالم نگهدارد.

متخصصان و پزشكان آزمایشگاه‌های مطالعه پزشكی در كمبریج، پانكراس‌های مصنوعی را روی بدن 10 زن مبتلا به دیابت نصب كردند. این وسیله مجهز به حسگری است كه دایم میزان قند خون را در كنترل دارد و اطلاعاتی را برای یك رایانه‌ ارسال می‌كند، سپس این رایانه به یك پمپ انسولین دستور می‌دهد كه چه مقدار هورمون تزریق كند.

تولید داروی جدید برای مقابله با سرطان پوست

متخصصان یك شركت داروسازی در سوئیس موفق به تولید داروی جدیدی شده‌اند كه طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این دارو برای مقابله با وخیم‌ترین نوع سرطان پوست تهیه شده است و روند رشد تومور سرطانی را كندتر می‌كند. این دارو یك قرص آزمایشی تولید شركت داروسازی سوئیسی است و در حال حاضر RG7204 نامیده می‌شود كه روی 600 بیمار مبتلا به ملانوم وخیم آزمایش شده و نتایج امیدواركننده‌ای داشته است.

داروی جدید در واقع به یك ژن جهش یافته حمله می‌كند كه این ژن در 50 درصد از بیماران مبتلا به سرطان ملانوم یافت می‌شود. در حال حاضر درمان استاندارد برای سرطان ملانوم دارویی موسوم به «داكار بازین» است. این آزمایشات تایید می‌كند بیمارانی كه با داروی RG7204 تحت درمان قرار می‌گیرند بیشتر از بیمارانی كه داروی داروكاربازین استفاده ‌كرده‌اند، عمر می‌كنند.

کشف پروتئینی برای تقویت حافظه بلندمدت

دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند به تقویت حافظه بلندمدت کمک کند. دانشمندان مدرسه پزشکی «ماونت سینای» نیویورک پروتئینی به نامIGF-II را که نوعی هورمون است یافتند که همانند یک اکسیر تقویت‌کننده حافظه به کار می‌رود. نتایج این کشف می‌تواند راه‌های درمانی جدیدی را برای مبارزه با بیماری‌های چون آلزایمر به ارمغان بیاورد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: ما کشف کردیم که در طول یادگیری، سطوح فاکتور دو رشد انسولین- مانند در هیپوکامپ افزایش می‌یابد، این منطقه مغزی برای تشکیل حافظه بلند مدت بسیار مهم است. زمانی که ما مانع افزایش IGF-II شدیم مشاهده کردیم که حافظه بلندمدت شکل نگرفت.

این محققان با تزریق IGF-II به دستگاه گردش خون موش‌هایی که ترشح این هورمون در مغز آنها متوقف شده بود نشان دادند که IGF-II به این حیوانات اجازه داد که موقعیت‌های خطر را به یاد آورند و از نزدیک شدن به آنها اجتناب کنند. این دانشمندان اظهار داشتند: این پروتئین حافظه تنها زمانی اثر اکسیری دارد که در فازهای فعال یادگیری تزریق شوند، یعنی در لحظه‌ای که در آن یادگیری اتفاق می‌افتد. ما دریافتیم که این اثر اکسیری به دلیل یک گیرنده ویژه مولکول IGF-II ایجاد می‌شود. این گیرنده قادر است بر حضور مواد شیمیایی دیگری که بر روی مغز اثر تحریک‌کننده دارند تاثیر بگذارد.

ارتباط حملات قلبی زنان با خارج كردن رحم

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد زنانی که رحم خود را به‌دلیلی غیر از سرطان خارج كرده‌اند، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی یا سکته قرار می‌گیرند.

به گفته محققان، این خطر، زمانی که تخمدان‌ها نیز برداشته شوند، بیشتر خواهد شد. پژوهشگران زمانی در تحقیقات خود به این نتیجه نگران‌كننده رسیدند كه دریافته‌اند برداشتن یکی از این دو، اختلال در دستگاه گردش خون را به دنبال دارد. در این رابطه دکتر دانیل آلتیمان، پژوهشگر مرکز رولنسیکای کانادا گفت: هیسترکتومی (عمل بیرون آوردن رحم) به خودی خود یک عمل جراحی مفید برای بیماران نیازمند درمان است اما بعضی جراحان آن را با خطراتی که به زودی آشکار نمی‌شوند، ارتباط می‌دهند.

محققان دراین پژوهش، 800 هزار زن با یا بدون عمل هیسترکتومی را به مدت سه دهه مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های پژوهشگران با بررسی چند عامل مانند سن و وضعیت اقتصادی زنان، نشان داد: در زنانی که هم رحم و هم تخمدان‌های خود را برداشته‌اند، علایم بیماری گردش خون بسیار بیشتر دیده می‌شود.

 

برچسب ها: پانکراس مصنوعی، مقابله با سرطان پوست، تقویت حافظه بلندمدت با پروتئین، عمل هیسترکتومی، خطر نارسایی قلبی تعداد بازديد: 778 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز