Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:01

18
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

مهندسان دانشگاه میسوری حسگر صوتی را در ابعادی کوچکتر از یک تار مو ابداع کرده ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ابداع حسگرهای خانگی برای تشخیص سرطان

مهندسان دانشگاه میسوری حسگر صوتی را در ابعادی کوچکتر از یک تار مو ابداع کرده اند تا با کمک آن بتوانند به انجام آزمایشهای مختلف از بدن انسان برای تشخیص بیماری های متعدد از جمله سرطان سینه و پروستات بپردازند.این حسگرها با استفاده از سیستمهای میکرو و نانو الکترومکانیکی بیماری را در مایعات بدن ردیابی کرده و می توانند با ترکیب با مدارهایی بسیار کوچک به خواندن و پردازش اطلاعات بپردازند. "جی وون" مخترع این حسگرها سال گذشته جایزه 400 هزار دلاری سازمان ملی علوم را برای ادامه این تحقیقات از آن خود کرد.به گفته وی بسیاری از عوامل بیماری زا در مایعات موجود در بدن را نمی توان به سادگی ردیابی کرد زیرا در محیط مایعات بسیاری از حسگرها دچار کاهش کیفیت در سیگنالها می شوند اما با استفاده از این حسگرهای صوتی عوامل بیماری زا را می توان با سرعت و دقتی بالا ردیابی کرد.بر اساس گزارش سی نت، تا کنون آزمایشهای به انجام رسیده توانسته است قابلیتهای این حسگرهای صوتی را در تشخیص مواد بیماری زا در محیطهای آزمایشگاهی به اثبات برساند و "وون" امیدوار است به زودی بتوان از این حسگرها برای تولید کیتهای خانگی برای تشخیص بیماری و نمایش نتایج آزمایشها در زمان واقعی استفاده کرد.

 

امکان درمان دیابت با سلول های بنیادی وجود دارد

پژوهشگران می گویند با توجه به پیشرفت در درمان بیماری های مختلف با استفاده از سلول های بنیادی می توان دیابت را نیز تا 10 سال آینده با همین روش درمان کرد.به گزارش

BBC News،رییس یک انستیتوی تحقیقاتی در کالیفرنیا از انجام پژوهش هایی خبر داده است که در آن با انتقال سلول های بنیادی جنین انسان به سلول های تولید کننده انسولین، دیابت در موش ها درمان شده است.آلن ترونسون گفته است: استفاده از این روش را می توان روی انسان نیز پیاده کرد، ادامه این تحقیقات می تواند به ساخت واکسنی که از سلول بنیادی تهیه شده منتهی شود که حتی برای معالجه ویروس HIV موثر خواهد بود.سازمان جهانی بهداشت می گوید بیش از 220 میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری دیابت رنج می برند و پیش بینی کرده است که در سراسر جهان هر سال پنج درصد مرگ ها ناشی از این بیماری است و پیش بینی می شود که این میزان تا سال 2030 دو برابر شود.در همین حال برخی از کارشناسان می گویند که درباره کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری ها اغراق شده و معالجه دیابت نیز با کمک سلول بنیادی جنینی هنوز قطعی نیست.

 

درمان کوری تدریجی و سرطان با ابداع جدید محقق ایرانی

بابک ضیائی محقق ایرانی و پروفسور مهندسی الکترونیک و رایانه دانشگاه پوردو به کمک همکارانش موفق به ابداع تجهیزاتی شده است که در آینده ای نزدیک می تواند در درمان تعداد زیادی از بیماریها از جمله سرطان و کوری تدریجی حیاتی به شمار رود.بابک ضیائی پروفسور مهندسی الکترونیک و رایانه دانشگاه پوردو زمانی که در مورد زمینه تحقیقات علمی اش تصمیمگیری می کرد بر سر دوراهی مهندسی و پزشکی قرار گرفته بود. راه حل او آغاز فعالیت در مرکز نانوتکنولوژی "بیرک" بود تا ابزارهایی کوچک و پیچیده را برای کمک به ارائه سریعتر و دقیقتر خدمات درمانی ابداع کند.

ضیائی به همراه تیمش در حال حاضر بر روی ابزاری آزمایش می کنند که می تواند شیوه کنونی پرتو درمانی را بهبود بخشد. به این شکل ابزاری الکترونیکی به اندازه یک دانه برنج در بدن بیمار و در حوالی منطقه سرطانی کار گذاشته خواهد شد که می تواند مقادیر پرتوهای دریافت شده منطقه مورد نظر را محاسبه کرده و به تکنسینها گزارش کند.به گفته ضیائی این ابزار می تواند تا اندازه قابل توجهی از آثار جانبی پرتو درمانی بکاهد زیرا مقادیر مختلف پرتو در پرتودرمانی می تواند نسبت به خود بیماری خطر بیشتری برای بیمار در بر داشته باشد. ضیائی می گوید ما تنها گروهی هستیم که بر روی چنین موضوعی مشغول مطالعه هستیم.این ابزار در هنگام جراحی در حفره ای درون چشم قرار گرفته و می تواند فشار اضافی وارد آمده بر روی چشم را از بین ببرد؛ فشاری که در صورت بی توجهی می تواند به اعصاب بینایی که عامل بینایی فرد به شمار می روند آسیب رسانده و به تدریج باعث کوری فرد شود.این ابزار قابل تجزیه می تواند کوچکترین مقادیر فشار را نیز از بین ببرد و پس از دو هفته بدون وارد آوردن کوچکترین آسیبی به بدن بیمار از بین

خواهد رفت.

 

تزریق بوتوكس از میگرن پیشگیری می‌كند

متخصصان می‌گویند: سم بوتوكس كه اغلب برای كاهش چین و چروك‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در پیشگیری از بروز سردردهای آزاردهنده میگرنی موثر باشد.محققان می‌گویند؛ این روش بویژه برای مبتلایانی كه به هنگام بروز این سردردها در سر خود احساس فشار و له شدن دارند، كاربرد دارد.محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند كه تزریق بوتوكس تاثیر فوق‌العاده‌ای در كاهش دردهای فلج كننده و انقباضی دارد. البته این محققان تاكید كردند؛ تاثیر درمانی بوتوكس به نوع سردرد بستگی دارد.سازمان جهانی بهداشت در طبقه‌بندی‌های خود میگرن را در فهرست 20 بیماری ناتوان كننده قرار داده است، چون تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی كیفیت زندگی مبتلایان دارد. حملات میگرن بیشتر صبح‌ها آغاز می‌شود و علایم اولیه آن تار شدن دید یا ظهور نقاط رنگی در خطوط جلوی چشم است. حملات سردرد چند ساعتی به طول می‌انجامد و اغلب پس از خوابیدن بهبود می‌یابد. اما در مواردی به قدری شدید و طولانی می‌شود كه برای بهبود آن نیاز به مسكن‌های قوی است و برای استفاده از داروها، بیمار حتما باید با پزشك خود مشورت كند.این پژوهش در مجله آرشیو درماتولوژی منتشر شده است.

 

فقر با جهش ژنتیکی سرطانزا ارتباط دارد

کارشناسان می گویند ژنتیک می تواند علت اینکه زنان فقیر کمتر احتمال دارد از سرطان سینه جان سالم بدر ببرند را روشن کند.به گزارش BBC؛ شیوه زندگی فقیرانه می تواند باعث بروز یک جهش مهم ژنتیکی شود که با پیش آگهی بدتر این بیماری مرتبط است.

نتایج این تحقیقات در نشریه انگلیسی سرطان منتشر شده است.گروهی از پژوهشگران دانشگاه داندی دریافتند شیوه زندگی زنان را می توان با سلامت ژن P53 در سلول های سرطانی آنها مرتبط دانست.ارتباط بین وضعیت اجتماعی - اقتصادی و نتایج ضعیف سرطانهای مختلف پیشتر کشف شده بود. شیوه های ناسالم زندگی و تشخیص دیرتر بیماری عامل این تفاوتها شناخته شده بود.این پژوهش ها نشان داد که چگونه شیوه زندگی می تواند در توانایی بدن برای حفاظت از خود در برابر سرطانها نقش داشته باشد.بطور معمول ژن p53 یک سرکوبگر تومور است که به سلول های سرطانی و یا پیش سرطانی فرمان می دهد پیش از رشد و نمو ، خودکشی کنند.با این حال زمانی که این ژن جهش می یابد این توانایی نیز کاهش یافته و یا از بین می رود و احتمال بروز سرطان بسیار افزایش می یابد.پژوهشگران با بررسی تومورهای سرطان سینه در زنان دریافتند که احتمال نجات زنانی که دارای ژن جهش یافته p53هستند بسیار کمتر است.آنها متوجه شدند زنان متعلق به خانواده های فقیر بیشتر احتمال دارد دچار جهش در ژن پی 53 شوند و احتمال رهایی از سرطان در آنها کمتر است.این تحقیقات نشان می دهد اگر به افراد فقیر کمک کنیم، احتمالا مشکلات کمتری با ژن P53 خود داشته و کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.به گفته وی شیوه زندگی زنان می تواند ارتباط مستقیمی با ژن P53 آنها داشته باشد. فقر و محرومیت به تنهایی موجب ابتلا به سرطان سینه نمی شود، اما وقتی ژن P53 در نتیجه شیوه زندگی که بطور معمول با فقر مرتبط است آسیب می بیند، بر پیش آگهی سرطان تاثیر می گذارد.

 

عامل ژنتیکی لکنت زبان کشف شد

محققان می گویند: سه ژن مرتبط با نوعی اختلال سوخت وسازی کمیاب می تواند عامل بروز برخی موارد لکنت زبان باشد. این کشف می تواند به ارائه درمانهای جدیدی برای بیماری های گفتاری منجر شود.به گزارش رویترز، دو مورد از این ژنها در سلول های مغزی بعنوان بخشی از فرایند بازیافت زباله مورد استفاده قرار می گیرد. ژن سوم نقش شناخته شده دیگری ندارد.نتایج این تحقیقات در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.دکتر جیمز باتی مدیر موسسه ملی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی می گوید: این نخستین مطالعه و بررسی انجام شده ای است که نشان می دهد جهش های ژنی خاصی عامل بالقوه لکنت زبان است.از حدود سه میلیون آمریکایی مبتلا به لکنت زبان حدود پنج درصد پیش دبستانی و یک درصد بزرگسال هستند.پژوهشگران با بررسی دی ان آ مبتلایان به لکنت زبان و افراد سالم دریافتند افرادی که لکنت زبان ندارند این جهش های ژنتیکی نیز در آنها مشاهده نمی شود. پزشکان از سال ها پیش می دانستند ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به لکنت زبان دارد.به گفته پژوهشگران درصورتی که دو نسخه از یک ژن معیوب وجود داشته باشد فرد به این اختلالات دچار می شود. این در حالی است که تقریبا همه افراد مورد بررسی در این تحقیق فقط یک نسخه از این ژن جهش یافته را داشتند.

 

داروی ضد تهوع برای درمان بیماری قلبی مفید است

دانشمندان آمریكایی تاثیرات جدید داروی ضد تهوع را برای درمان بیماری قلبی شناسایی كرده‌اند.این دانشمندان دریافته‌اند؛ داروی ضد تهوع كه مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا است می‌تواند به انتقال متابولیسم انرژی سلولی كمك كرده و حتی برای درمان بیماریهای قلبی عروقی مفید باشد.یكی از یافته‌های مهم و كلیدی در این پژوهش داروی مكلیسین بوده كه به عنوان داروی ضد تهوع شناخته شده است. محققان دریافتند كه این دارو به درمان بیماری قلبی و سكته مغزی كمك می‌كند.این محققان در نظر دارند، مطالعات خود را روی انواع دیگری از داروهای تایید شده FDA نیز انجام دهند. البته با وجودی كه این مطالعه نشان می‌هد؛ درمان با داروهایی مثل مكلیسین برای كاهش آسیب ناشی از حمله قلبی و سكته مغزی در برخی افراد ممكن است مفید باشد اما محققان تاكید كردند؛ این یافته به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.آنها تاكید كردند: قبل از شروع آزمایشات روی انسان، حتما باید این نتایج را ابتدا روی نمونه‌های حیوانات آزمایشگاهی دقیقا بررسی كرد. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست این یافته‌جدید خود را در مجله نیچر بیوتكنولوژی منتشر كرده‌اند.

 

محققان داروی کم خونی در کشور تولید کردند

پژوهشگران کشور موفق شدند با دستیابی به دانش فنی تولید داروی ارزشمند اریتروپویتین نوترکیب انسانی موسوم به "اپولی رک" آن را به بازار عرضه کنند.این دارو توسط شرکت "فرآورده‌های دارویی نوترکیب" تولید شده و کاملا مشابه داروی استاندارد اروپا است.داروی "epolyrec" داروی کم خونی برای بیماران دیالیزی، مبتلا به ایدز، سرطانی و تحت شیمی درمانی است.پژوهشگران ایرانی موفق شدند به دانش فنی این دارو دست یافته و آن را در کشور تولید کنند.این درحالی است که به دلیل تحریم واردات بخشی از دستگاه های مورد نیاز برای خالص سازی پروتئین های مورد استفاده در این دارو، این بخش از کار در کشور اتریش و با نظارت کارشناسان ایرانی صورتی می گیرد.نمونه مشابه این دارو در کشور توسط یک شرکت سوئیسی تولید می شود که سه برابر نمونه ایرانی خود قیمت دارد.

 

علائم اوتیسم در شش ماهگی آشكار نمی‌شود

محققان آمریكایی در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه علائم اختلال اوتیسم در شش ماهگی آشكار نمی‌شود. اوتیسم نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌كند و علت اصلی ابتلا به آن هنوز ناشناخته است. آمارها نشان می‌دهد كه این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. سالی ازونوف پروفسور روانپزشكی و علوم رفتاری و محقق دانشگاه كالیفرنیا در این تحقیق جدید تاكید كرد كه علائم این بیماری به تدریج بروز می‌كند و تا پیش از یكسال اول پس از تولد این علائم آشكار نمی‌شود. این تحقیق به مدت پنج سال و روی كودكان زیر سه سال انجام گرفت و شرح آن در مجله آكادمی آمریكایی روانپزشكی كودك و نوجوان منتشر شده است. این تحقیق نشان داد: رفتارهای اجتماعی هدفمند و ارتباطی در بین كودكانی كه رشد طبیعی دارند با بالا رفتن سن رشد می‌كند در حالی كه در كودكانی كه مبتلا به اوتیسم هستند، این رشد با افزایش سن كاهش پیدا می‌كند. به گفته متخصصان؛ وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبك زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. به علاوه 50 درصد از كودكان مبتلا به این اختلال قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط  با دیگران استفاده كنند.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 686 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز