Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:09

7
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

دانشمندان چینی ادعا می‌كنند نانوكره‌های شبه‌‌حفره‌ای توخالی می‌توانند رسانش داروهای لوسمی ...

خواندنی های پزشكی

 

 

 

ساخت قفس‌های هوشمند برای آنزیم‌های ضدسرطان

دانشمندان چینی ادعا می‌كنند نانوكره‌های شبه‌‌حفره‌ای توخالی می‌توانند رسانش داروهای لوسمی (نوعی سرطان خون) را بهبود بخشند. «L-آسپاراژیناز» یك آنزیم ضدتومور بسیار موثر است كه برای درمان لوسمی استفاده می‌شود. با این حال اثرات جانبی منفی این دارو، استفاده از آن را در كاربردهای بالینی محدود می‌كند. تغییر شیمیایی این آنزیم فعالیت آن را تا حد زیادی كاهش داده و سامانه‌های دارورسانی قدیمی نمی‌توانند از نشت آن به جریان خون جلوگیری كنند. گروهی از محققان آكادمی علوم چین یك نانوكپسول حفره‌ای پلیمری برای نگه‌داری «L-آسپاراژیناز» ساخته‌اند. این نانوكره‌ها از خودآرایی واحدهایی از پلیمر زیست‌سازگار تخریب‌پذیر پلی‌اتیلن‌گلیكول و سیكلودكسترین ایجاد شده و حفرات زیادی دارند كه می‌توانند مقدار زیادی آنزیم را در خود جای دهند. خاصیت نیمه‌تراوایی این كپسول‌ها موجب می‌شود مولكول‌های آنزیم تا زمانی كه اجازه داده نشود، نتوانند كپسول‌ها را ترك كنند. این امر موجب می‌شود این مولكول‌ها فعالیت خود را حفظ كرده و بیمار از اثرات جانبی ناشی از نشت این مولكول‌ها به خون در امان بماند.

بانگ جینگ لی، یكی از پژوهشگران اصلی این كار توضیح می‌دهد كه كپسوله كردن مولكول‌های بزرگی همچون پروتئین‌ها و آنزیم‌ها با این روش می‌تواند كاربردهای متنوع دیگری نیز داشته باشد. مثلا می‌توان از این مولكول‌ها به عنوان پایه كاتالیزور و یا در مواد مورد استفاده در بسته‌بندی‌های الكترونیكی استفاده كرد. وی گفت: ما در حال حاضر مشغول مطالعه امكان استفاده از این كره‌های توخالی خودآرا در رسانش DNA و كاربردهای زیستی مربوط به عبور پروتئین‌ها و آنزیم‌ها از غشاها هستیم.

 

شکل مغز نشان‌دهنده شخصیت شما است

نورولوژیست‌های آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که شکل مغز می‌تواند شخصیت درونی ما را نشان دهد. محققان دانشگاه مینه سوتا در تحقیقات خود نشان دادند که شکل مغز نشان می‌دهد که شخصیت افراد چگونه است. این دانشمندان در این بررسی‌ها ارتباط میان شکل بخش‌های مختلف مغز و شخصیت هر فرد را کشف کردند. پژوهشگران آمریکایی با بررسی اشکال فضاهای مختلف مغز با کمک روزنانس مغناطیسی و مقایسه این بررسی‌ها با اطلاعات مربوط به شخصیت افراد داوطلب نشان دادند که برای مثال افرادی که کورتکس جلوپیشانی کناری وسیعی دارند به طور معمول بسیار وظیفه‌شناس و با وجدان هستند این افراد توانایی بالایی در کنترل رفتار خود دارند. این محققان پنج ویژگی شخصیتی در روانشناسی شامل وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، روان رنجورخویی، سازگاری و آزاداندیشی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتایج دست

یافتند.

تبدیل بافت‌های چربی و ماهیچه‌ها به استخوان و غضروف

محققان می‌گویند: بافت چربی و ماهیچه‌ای كه از بدن خود بیمار گرفته می‌شود می‌تواند به استخوان و غضروف تبدیل شود تا سرعت بهبود و ترمیم جراحات را افزایش دهد. محققان در یك پژوهش جدید توانسته‌اند با وارد كردن یك ژن به درون سلول‌های ماهیچه‌ای و چربی، استخوان و غضروف را دوباره رشد دهند و سپس آنها را در محل جراحت پیوند بزنند. به گفته پژوهشگران امید می‌رود كه این فن‌آوری‌ بتواند به میزان چشمگیری مقدار زمانی را كه بیماران لازم دارند تا پس از شكستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی برای ترمیم استخوان‌هایشان انتظار بكشند، كاهش دهد و همچنین به بهبود آسیب‌های غضروفی مثلا در موارد جراحات زانو، كمك كند. دانشمند‌ان در دانشكده پزشكی هاروارد در بوستون توانستند سلول‌های ماهیچه‌ای و چربی را ترغیب كنند كه به غضروف و سپس استخوان تغییر یابند. آنها با استفاده از نوعی ژن درمانی موفق به انجام این كار شدند. آزمایشات انجام شده روی موش‌ها نشان داد كه ماهیچه و چربی پیوند زده سبب ایجاد پلی بین استخوان‌های شكستگی در ظرف چند روز می‌شود.

 

ابداع تست تشخیص سرطان مثانه

دانشمندان موفق به ابداع روش جدیدی برای تشخیص سرطان مثانه در مراحل اولیه بیماری شده‌اند. این تست تشخیص می‌تواند نشانگرهای چندگانه تومورهای سرطان مثانه را شناسایی كند. به گفته دانشمندان؛ این تست جدید موسوم به (MS-MLPA) می‌تواند به طور همزمان و در یك واكنش منفرد چندین تومور را معاینه كرده و به این ترتیب امكان شناسایی سریعتر نشانگرهای تومور فراهم می‌شود. محققان انجمن سرطان دانمارك و بیمارستان دانشگاه هولیوكوپنهاگ، این تست را با استفاده از چند كاوشگر مصنوعی در قالب جدیدی اصلاح و طراحی كرده‌اند. محققان می‌گویند؛ این روش جدید برای تشخیص غیرتهاجمی و نیز كنترل مداوم این سرطان قابل استفاده است.

 

مبتلایان به دیابت نوع اول، كمترین آسیب كلیوی را جدی بگیرند!

محققان دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه پیتزبورگ در پژوهش جدیدی دریافته‌اند كه بیماران مبتلا به دیابت نوع اول كه با حداقل آسیب‌های كلیوی مواجه هستند، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. پژوهشگران می‌گویند؛ این بیماران اگر حتی مقادیر اندكی از پروتئین در ادرارشان مشاهده شود كه حاكی از آسیب خفیف كلیوی است، 6 برابر بیشتر در معرض مرگ و میر در مقایسه با جمعیت كلی هستند. این تحقیق همچنین نشان داده است كه اگر فعالیت كلیه‌ها در بیماران دیابتی به طور طبیعی ادامه پیدا كند، احتمال مرگ ومیر در آنها بیشتر از سایر افراد سالم نخواهد بود. این یافته‌ها حاصل مطالعاتی است كه روی 658 مرد و زن انجام گرفت و این افراد در پژوهش پیچیدگی‌های دیابت در بخش اپیدمیولوژی پیتزبورگ شركت كرده بودند.

 

طالبی بخورید تا استرس نداشته باشید

محققان فرانسوی در تحقیقات خود نشان دادند که خوردن روزانه طالبی می‌تواند از افراد در مقابل استرس محافظت کند. با شروع فصل تابستان میوه‌هایی چون هندوانه و طالبی رواج می‌یابند اکنون گروهی از دانشمندان موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه کشف کردند که خوردن روزانه طالبی می‌تواند از بروز استرس پیشگیری کند. این دانشمندان با انجام آزمایشاتی بر روی مدل‌های حیوانی که به آنها روزانه ماده آنتی اکسیدان سوپر اکسید دیسموتازیس آنزیمی‌(SOD) داده می‌شد، به این نتایج دست یافتند. این ماده به وفور در طالبی یافت می‌شود. نتایج این تحقیقات بر روی 36 خوک آزمایشگاهی که به مدت دو روز به آنها غذا داده نشده بود، انجام شد در این آزمایش خوک‌ها به سه گروه تقسیم‌بندی شدند. به گروه اول پس از دو روز گرسنگی به مدت سه هفته یک رژیم غذایی استاندارد ثابت داده شد. به دو گروه دیگر ترکیبی از رژیمی‌متشکل از 5/12 یا 50 واحد بین‌المللی بر کیلوگرم (IU/Kg) از آنتی اکسیدان‌های SOD با هدف ارزیابی تغییرات سطح پروتئین‌های استرس‌زا در روده این حیوانات داده شد. نتایج این تحقیقات نشان دادند که سطوح SOD در خون با افزایش دوزهای طالبی افزایش یافت. با افزایش این سطوح از تعداد پروتئین‌های استرس زا در روده کاسته و به همین نسبت استرس خوک‌ها کاهش یافت.

 

کشف دور از انتظار «ژن‌های جهنده» فعال در بدن انسان

محققان آمریکایی به تازگی اعلام کردند انبساط یافتن DNA که به ژن‌های جهنده نیز شهرت دارند، بسیار رایج‌تر از چیزی است که در گذشته تصور می‌رفت و تقریبا همه انسان‌ها نمونه‌ای منحصر به فرد از این پدیده را در بدن خود دارند. دانشمندان در عین حال تعداد غیر منتظره و زیادی از این ژن‌های جهنده را که به «ترنسپوزون» نیز مشهورند، در تومورهای ریه مشاهده کرده و اعلام کردند این ژن‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از این سرطان کشنده را در خود داشته باشند.  «ترانسپوزون»ها توالی کد DNA هستند که خود را تکرار می‌کنند و از نقطه‌ای بر روی نقطه‌ای دیگر از کروموزوم‌ها می‌جهند. این جهش‌ها می‌تواند بر عملکرد دیگر ژن‌ها تاثیر بگذارد طولانی شدن DNA درست در مقابل یا در پس یک ژن می‌تواند منجر به خاموش شدن، روشن شدن و یا تاثیراتی خاص بر روی عملکرد ژن شود. آنچه موجب شگفتی دانشمندان شده ژن‌های جهنده‌ای است که در حرکت بوده و هر انسان به صورت میانگین 15 نمونه خاص از آنها را در بدن خود دارد. ژنوم انسان از سه میلیارد (Base Pair) جفت‌های نوکلئوتیدی یا BP که هر یک بر روی یک DNA مکمل قرار داشته و به واسطه

رشته‌های هیدروژنی به هم متصلند کد ژنتیکی A، C، T و G برخوردار است که این رویداد می‌تواند بر روی تمامی‌BP های موجود در جهان هستی تاثیر بگذارد. در واقع دانشمندان معتقدند آنچه این پدیده با انسان‌ها می‌کند، می‌تواند فاجعه‌بار باشد. هر فرد 20 هزار ژن اصلی دارد اما هر ژن از تعداد زیادی BP تشکیل شده تغییرات ظریفی ویژه هر فرد در آنها رخ می‌دهد. همچنین DNA  به تنهایی به شیوه‌های مختلفی بر روی بدن تاثیر دارد که درک این شیوه‌ها به تازگی آغاز شده است.ترنسپوزون‌ها گاه بر روی این مناطق کدگذاری نشده و گاه بر روی ژن‌ها می‌جهند و در صورتی که ژنوم انسان را به عنوان دستورالعملی برای ساخت دستگاهی پیچیده مانند یک هواپیما در نظر بگیریم، تصور نتیجه کپی شدن صفحه مربوط به صندلی مسافران در بخش مربوط به موتور جت چندان سخت و در عین حال خوشایند نخواهد بود. محققان با بررسی تومورهای مغزی و ریوی دریافتند ترنسپوزون‌ها در تومورهای ریوی و نه در تومورهای مغزی حضور داشته و فعالند که این یافته نیز می‌تواند به هدفی برای مطالعات بعدی بر روی دلیل حضور این پدیده در تومورهای سرطانی تبدیل شود.

 

نوشیدن قهوه خطر سرطان دهان و حلق را کاهش می‌دهد

محققان یک کنسرسیوم بین‌المللی در بررسی‌های خود نشان دادند که قهوه خطر سرطان‌های سر، حفره دهانی و حلق را کاهش می‌دهد. محققان «کنسرسیوم بین‌المللی همه‌گیری‌شناسی سرطان سر و گردن (INHANCE)» در این خصوص اظهار داشتند: «تاکنون اطلاعات مربوط به اثرات مثبت قهوه بر روی سرطان‌های حفره دهان و حلق تایید نشده بود اما اکنون نتایج بررسی‌های ما اطلاعات مستندتری از فرضیه نقش محافظتی قهوه ارایه می‌کنند.» این محققان در 9 تحقیق مجزا در مراکز تحقیقاتی عضو این کنسرسیوم بین‌المللی نشان دادند که خطر بروز سرطانهای حفره دهانی، سر و گلو در افرادی که حداقل چهار فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند 39 درصد کمتر از کسانی است که عادت به نوشیدن قهوه ندارند.» این دانشمندان توضیح داد: «این نتایجی بسیار مهمی ‌است چراکه با استفاده از تعداد بسیار زیادی از افراد و در یک دوره طولانی به دست آمده است.» در این تحقیقات عادت نوشیدن قهوه به مدت 13 سال در پنج هزار بیمار مبتلا به این سرطان‌ها و 9 هزار فرد سالم بررسی شد و در پایان به این نتایج رسید.

 

ابداع آنتی‌بادی‌های پلاستیكی برای مبارزه با آنتی‌ژن‌ها

دانشمند‌ان برای اولین بار توانستند برای مقابله با آنتی‌ژن‌ها، آنتی‌بادی‌های پلاستیكی ابداع كنند.

محققان دانشگاه كالیفرنیا اولین آنتی‌بادی‌های پلاستیكی را تولید كرده و موفق شدند با وارد كردن و معرفی آنها در خون موش‌های آزمایشگاهی میزان انتشار زهر كشنده زنبور در خون این موش‌ها را تا 50 درصد كاهش دهند.

این محققان با همكاری گروهی از پژوهشگران دانشگاه استانفورد و دانشگاه ژاپنی شیزوكا، پلیمرهای پلاستیكی در ابعاد نانو خلق كردند تا ماده‌ای موسوم به ملیتین را در بر می‌گیرد.  ملیتین، یك پپتید سمی در زهر زنبور است كه باعث پاره شدن و تخریب سلول‌ها می‌شود.  مقادیر زیاد این ماده می‌تواند منجر به از كار افتادگی اعضا و در نتیجه مرگ جاندار گزیده شده شود. این نانوذرات تحت عنوان آنتی‌بادی‌های پلاستیكی می‌توانند آنتی‌ژن‌های حاصل از زهر زنبور را پیش از اینكه منتشر شوند، صید كنند و در نتیجه میزان مرگ و میر در بین موش‌های گزیده، كاهش می‌یابد. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند كه از طریقه سیستم‌ ایمنی بدن تولید می‌شوند تا تهدیدات خارجی مثل عفونت‌ها، مواد آلرژی‌زا، ویروس‌ها و باكتری‌ها را خنثی كنند.

 

تماشای زیاد تلویزیون برای قلب مضر است

متخصصان هشدار دادند كه تماشای زیاد تلویزیون خطر بروز مشكلات قلبی را افزایش می‌دهد. پژوهشگران در یك تحقیق جدید ادعا كرده‌اند؛ در ازای هر یك ساعت نشستن در مقابل تلویزیون و تماشای برنامه‌های این جعبه جادویی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی تا هفت درصد افزایش پیدا می‌كند. بر اساس این پژوهش، كسانی هم كه در روز 4 ساعت به تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌شان می‌پردازند، 28 درصد بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه هستند. این تحقیق از سوی متخصصان شورای تحقیقات پزشكی نشان می‌دهد؛ تغییر در الگوی زندگی در عصر حاضر سبب افزایش نرخ مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی شده است. در این تحقیق پژوهشگران واحد همه‌گیر شناسی این شورا تقریبا به مدت یك دهه روی 13 هزار و 197 مرد و زن سالم میان‌سال مطالعه كردند. این تحقیق نشان داد كه از این شركت‌كنندگان، 373 نفر بر اثر بیماری قلبی جان باختند. محققان محاسبه كردند كه اگر میزان و زمان تماشای تلویزیون از چهار ساعت به یك ساعت در روز كاهش یابد، نرخ تلفات و قربانیان بیماری‌های قلبی كاهش پیدا می‌كند.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، ژن‌های جهنده، دیابت نوع اول تعداد بازديد: 844 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز