Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:02

13
اردیبهشت
نوع راه رفتن خبر مي‌دهد از سر درون!

نوع راه رفتن خبر مي‌دهد از سر درون!

تا به حال چیزهای زیادی در مورد تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و مشكلات درونی از روی دست، صورت، زبان، دندان‌ها، چشم‌ها، موها و ادرار خوانده‌اید!

تحریریه دنیای سلامت

 

 

آیا می‌دانستید كه از روی راه رفتن افراد نیز می‌توان بسیاری حقایق را در مورد سلامت یا عدم سلامت آنها دانست. افرادی كه گشادگشاد راه می‌روند، افرادی كه راه رفتن‌شان شبیه خرامیدن است، افرادی كه بسیار آهسته و موزون حركت می‌كنند و اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد نوع زندگی و سلامت خود برملا می‌سازند. متخصصان مجرب و تیزهوش بسیاری با دیدن راه رفتن مردم در خیابان‌ها نكات مهمی از سلامت یا عدم سلامت آنها درمی‌یابند.

به این موارد توجه كنید:

لاك‌پشتی راه رفتن

سرعت راه رفتن افراد نشان‌دهنده طول عمر آنهاست. این مسأله روی 36 هزار نفر که همگی بالای 65 سال سن داشتند، آزمایش و بررسی شده است. البته سرعت راه رفتن پیش از هر ‌چیز بستگی به جنسیت فرد و سن و سال او دارد. وجود برخی بیماری‌های حاد، سیگار كشیدن، بستریی شدن در بیمارستان برای مدتی، مقدار چربی بدن و... نیز از عواملی هستند كه روی سرعت راه رفتن اثر می‌گذارند.

میانگین سرعت راه رفتن در هر ثانیه، سه قدم است. افرادی كه در هر ثانیه دو قدم برمی دارند، معمولاً عمر كوتاه‌تری نسبت به دیگران دارند؛ البته با در نظر گرفتن عواملی كه روی سرعت گام برداشتن تأثیر می‌گذارند. یعنی اگر فردی در اثر كهولت سن یا بیماری بسیار آهسته راه می‌رود، این مسأله ارتباطی با آن ندارد. افرادی كه در هر ثانیه بیش از 3/3 گام برمی‌دارند و یا سریع‌تر از حالت معمولی راه می‌روند، عموماً بیشتر از دیگران عمر می‌كنند. 

تند راه رفتن و یا كند راه رفتن باعث افزایش یا کاهش سلامتی نمی‌شود؛ فقط نشان می‌دهد كه فرد چقدر مستعد بیماری‌ها و آسیب‌پذیر است. این مدل راه رفتن واقعاً تعجب‌آور است. وقتی كه پای چپ به جلو می‌آید، ستون فقرات به سمت راست می‌چرخد و دست راست نیز به سمت عقبب حركت می‌كند. این هماهنگی میان عضلات در هر دو سمت بدن چیزی است كه به حمایت بخش پایینی كمر نیاز دارد. اگر فردی به هنگام راه رفتن این هماهنگی عضلات برای تكان بازوی راست و چپ چرخش ستون فقرات را به طور كامل نداشته باشد، احتمالاً به برخی مشكلات حركتی در

قسمت كمر، به‌خصوص پایین كمر دچار است و كم‌كم دچار كمردرد نیز می‌شود. تاب خوردن بازو به هنگام راه رفتن نشان‌دهنده عملكرد صحیح كمر است.

کشیده شدن یكی از پاها روی زمین در حال راه رفتن

وقتی كه یكی از پاها در حین راه رفتن روی زمین كشیده می‌شود و یا به ناگاه یكی از پاها تعادلش را از دست می‌دهد، علت آن ضعف عضلات قسمت خارجی ساق پاست. وقتی كه ماهیچه‌ها ناگهان كنترل خود را از دست می‌دهند و پاها نمی‌توانند در حالت عادی و آرام به زمین نزدیك شوند،، می‌توان آن را نشانه‌ای از سكته و یا یك اتفاق عصبی- عضله‌ای دانست.

راه رفتن با گام‌های كوتاه و درهم و برهم

راه رفتن با گام‌های به هم آمیخته و درهم و برهم و عدم توانایی برای حركت در یك مسیر صاف، فقط نشان‌دهنده كهولت سن نیست. افرادی كه به این شکل راه می‌روند، معمولاً دچار بیماری پاركینسون هستند؛ چراکه این گونه‌راه رفتن از نشانه‌های آشكار بیماری پاركینسون (نوعی اختلالل حركتی- عصبی) است. افرادی كه به زوال عقل پیشرفته دچار هستند (آلزایمر) نیز احتمالاً به این شکل راه می‌روند؛ زیرا مغز و عضلات نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. اما وقتی كه فردی در اثر آلزایمر به این وضعیت دچار می‌شود، بیش از هر چیز مهارت‌های فكری‌اش را از دست می‌دهد.

راه رفتن روی پنجه پاها (نوك انگشتان)

افرادی که هنگام راه رفتن نوك انگشتان پای‌شان سریع‌تر از پاشنه پا با زمین برخورد می‌كند، ممكن است به نوعی آسیب در نخاع یا مغز دچار باشند؛ مثل فلج مغزی یا تومور نخاع. گاهی اوقات كودكان نوپا نیز روی پنجه پاهای‌شان راه می‌روند؛ اما نشان‌دهنده وجود مشكل و یا آسیب مغزیی نیست. با این حال اگر نگران هستید، می‌توانید به یك پزشك متخصص مراجعه كنید و از او كمك بخواهید.

راه رفتن با پاهای باز و كمانی

یكی از نشانه‌های بارز پیری این گونه راه رفتن است و علت آن آرتروز زانوهاست. 85 درصد از افرادی كه به استئوآرتریت دچار هستند نیز به همین شكل راه می‌روند؛ زیرا زانوها به درستی از بدن حمایت نمی‌کنند. نرمی استخوان و برخی مسائل ژنتیكی نیز می‌تواند باعث این گونه راه رفتن شودد که بیشتر در كودكان بروز می‌كند و با روش‌های درمانی مخصوص به راحتی برطرف می‌شود.

گشادگشاد ولی كوتاه راه رفتن 

زانوها باید حالت صاف داشته باشند؛ در غیر این صورت احتمالاً فرد به برخی مشكلات حركتی دچار است. گاهی اوقات مفاصل زانوها قادر نیستند به درستی حركت كنند و كم‌كم از بین می‌روند. با برخی روش‌های درمانی می‌توان این مشكل را تا حدودی برطرف كرد. گشادگشاد و با قدم‌های كوتاهه راه رفتن فشار بیشتری روی كمر می‌آورد. این حالت راه رفتن در اثر از بین رفتن زانو و كفل به وجود می‌آید.

به هم خوردن زانوها هنگام راه رفتن 

آرتروز روماتیسمی، نوعی بیماری التهابی است و باعث می‌شود كه هنگام راه رفتن زانوها به هم برخورد كنند. خم شدن زانوها به سمت داخل مسأله‌ای است كه در 85 درصد از افراد مبتلا به آرتروز روماتیسمی دیده می‌شود. در این حالت قسمت پایین‌ پاها صاف نیست و حالت عادی ندارد و بهه سمت داخل خم می‌شود. زانوها هم بسیار به یکدیگر نزدیك و مچ‌ پاها از هم دورتر و دورتر می‌شوند.


گام برداشتن با اطمینان و محكم (در خانم‌ها) 

همیشه بلند و محكم گام برداشتن نشان‌دهنده وجود مشكل نیست، بلكه تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی كه به این شكل راه می‌روند، معمولاً از نظر جنسی و از زندگی زناشویی خود رضایت كافی دارند. رضایت جنسی به خانم‌ها اعتماد به نفس و احترام به نفس می‌‌دهد و این وضعیت حتیی در راه رفتن‌شان نیز اثر می‌گذارد.

سقوط ناگهانی لگن یا شانه در یك سمت بدن

عضلاتی به نام «اُبداكتور» در قسمت خارجی كفل‌ها میزان حركت لگن را در هر گام كنترل می‌كنند. وقتی كه این عضلات به خوبی كار نكنند، در حین راه رفتن لگن به طور ناگهانی به پایین سقوط می‌كند و در همان حال شانه و یك طرف بدن نیز پایین می‌افتد. گاهی اوقات شدت این پایین آمدنن بسیار زیاد است؛ تا جایی كه تمام شانه آویزان می‌شود. علت نهایی ضعف عضله ابداكتور، مشكلات مربوط به پشت نیز می‌باشد.

راه رفتن روی پنجه پا (فقط یكی از پاها)

 وقتی كه کسی روی پنجه پایش راه می‌رود، دقت كنید كه این اتفاق روی یك پای او رخ می‌دهد یا هر دو پا. اگر فقط روی پنجه یك پایش راه برود، می‌توان آن را نشان‌دهنده سكته دانست. سكته معمولاً روی یك طرف بدن اثر می‌گذارد و این در حین راه رفتن كاملاً بروز می‌كند.

برچسب ها: راه رفتن، لاك‌پشتی راه رفتن، سرعت راه رفتن، میانگین سرعت راه رفتن، راه رفتن با گام‌های كوتاه، راه رفتن روی پنجه پاها، به هم خوردن زانوها، گام برداشتن تعداد بازديد: 701 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز