جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:55

مهر
دانستنی های پزشکی

بررسي‌ها به دنبال درمانهاي مؤثر سرطان ممكن است بزودي قدرت شفابخش گل...

دانستنی های پزشکی

بمب جدید ضد سرطان را بشناسید

بررسی‌ها به دنبال درمانهای مؤثر سرطان ممكن است بزودی قدرت شفابخش گل زعفران پاییزی را تحت اختیار خود قرار دهد.  محققان موسسه درمان سرطان دانشگاه برادفورد در حال آغاز دوره آزمایش بالینی یك درمان جدید بمب هوشمند برای مبارزه با سرطان هستند كه پایه آن بر اساس  گل زعفران است.‌این درمان كه « کلشیسین» نام دارد، در آزمایشات بر روی موشها توانسته رشد طیف متفاوتی از سرطانها را كند كرده یا حتی آنها را كاملا از بین ببرد.‌این پژوهش كه در جشنواره علمی‌انگلیس در برادفورد مورد بازبینی قرار گرفته، در مجله «كنسر ریسرچ» نیز منتشر شده است. زعفران پاییزی محلی انگلیس كه به زعفران علفزار نیز موسوم است، در راهنماهای گیاهی اولیه به عنوان درمان عفونت معرفی شده است.‌این امر به دلیل برخورداری‌این گیاه از ماده شیمیایی قوی کلشیسین بوده كه به داشتن ویژگی‌های دارویی از جمله تاثیرات ضدسرطانی مشهور است؛ اما کلشیسین برای دیگر بافت‌های بدن هم سمی‌بوده، از‌این رو تا كنون استفاده از آن بسیار محدود بوده است.

محققان دانشگاه برادفورد اكنون توانسته‌اند مولكول کلشیسین را اصلاح كنند؛ بطوری كه در بدن بطور غیرفعال حضور داشته تا به یك تومور برسد.‌این ماده شیمیایی به محض دستیابی به تومور، فعال شده و رگ‌های خونی تامین‌كننده آن را از بین برده و بطور موثری آن را می‌كشد.‌این تاثیر بدلیل وجود آنزیم‌هایی ممكن شده كه تمام تومورها تولید می‌كنند و كاربری رایج آنها، تجزیه سلول‌های عادی اطراف و گسترش تومور است.مولكول اصلاح شده کلشیسین از پروتئینی متصل به خود برخوردار است كه آن را بی‌ضرر می‌كند؛ اما آنزیم تومور بطور خاص‌این پروتئین را هدف قرار داده و آن را از بین می‌برد. با‌این كار، کلشیسین فعال شده و فرآیند از بین بردن رگ‌های خونی و خشك كردن تومور آغاز می‌شود. به گفته‌این محققان، از جمله چیزهایی كه‌این درمان را موثر واقع می‌كند، فعال بودن آن تنها در مجاورت تومور بوده كه به دیگر بافت‌ها آسیب نخواهد زد. آزمایشهای پیش‌بالینی‌این دارو بر روی موشها نتایج جالب و موفقیت‌آمیزی را نشان داده است. محققان امیدوارند كه‌این درمان طی 18 ماه‌اینده وارد مرحله ابتدایی آزمایشهای بالینی در بیمارستان «سنت جیمز» در «لیدز» شود.

اعتیاد به‌اینترنت، توانایی‌های ذهنی را ضعیف می‌كند

یك روانشناس برجسته در انگلیس هشدار داده است كه كار كردن با ‌اینترنت، روش فعالیت مغز را تغییر می‌دهد و در نتیجه می‌تواند موجب كاهش توانایی كاربران در تفكر و تمركز كردن شود. دكتر شیلا كیگان از متخصصان معروف علوم روانشناسی در انگلیس تاكید كرد: استفاده طولانی مدت از‌اینترنت حتی می‌تواند موجب نقص عملكرد مغزی شود.كیگان تصریح كرد: ما ساعات بسیار زیادی از عمر خود را صرف كار با‌اینترنت می‌كنیم و در نتیجه مغز ما در شیوه تفكر و تمركز دستخوش تغییرات جدی می‌شود. ‌این مشكل به‌اندازه‌ای گسترده شده كه به گفته پزشكان، اعتیاد به استفاده طولانی مدت از ‌اینترنت حتی موجب آسیب مزمن مغزی می‌شود. كیگان می‌گویند: طبق مطالعات آماری در آمریكا، برخی از كودكان زیر 5 سال، روزانه بیش از 6 ساعت مقابل صفحه مونیتور یا تلویزیون می‌نشینند.‌این كودكان معمولا در سنین بالاتر فاقد مهارت‌های اجتماعی مورد نیازشان خواهند شد و ‌این مهارت‌ها به درستی در آنها رشد نخواهد كرد.

قرص‌های ضدبارداری روی حافظه تاثیر می‌گذارند

متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه كالیفرنیا هشدار دادند: زنانی كه از داروهای كنترل بارداری استفاده می‌كنند، دچار تغییرات حافظه‌ای می‌شوند. شوآن نیلسن از متخصصان اصلی در ‌این مطالعه تاكید كرد: ‌این بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد استفاده از قرص‌های ضدبارداری موجود در بازار كه روی ترشحات هورمونی تاثیر می‌گذارند، حافظه را دستخوش تغییر می‌كند. وی تصریح كرد: تاكنون مطالعات محدودی در زمینه بررسی تاثیرات مصرف‌ این دارو روی عملكردهای ذهنی انجام گرفته است، ‌این در حالی است كه امروزه بیش از 100 میلیون زن در جهان از‌این داروها استفاده می‌كنند. به گزارش روزنامه بلومبرگ، نیلسن متذكر شد: هر چند كه‌این داروها موجب آسیب دیدن حافظه نمی‌شوند اما در واقع نحوه عملكرد حافظه را در به یادآوردن اطلاعات تغییر می‌دهند و به همین دلیل ممكن است فرد را با مشكل مواجه كند. شرح ‌این بررسی در مجله «نوروبیولوژی یادگیری و حافظه» منتشر شده است.

جنین در هفته 35 بارداری درد را احساس می‌كند

جنین انسان در هفته سی‌پنجم تا سی‌هفتم بارداری می‌تواند احساس درد را از حس تماس عادی تشخیص دهد. متخصصان در‌این آزمایشات دریافته‌اند كه از هفته سی‌پنجم بارداری به بعد فعالیت عصبی سلول‌های مغزی به تدریج از وضعیت نابالغ به وضعیتی شبیه به بلوغ تبدیل می‌شود. این تغییر به مدار عصبی جنین امكان می‌دهد تا احساس درد را به‌عنوان یك حس جداگانه از لامسه درك و دریافت كند. به گزارش شبكه خبری‌ای بی‌ی، ‌ربكا اسلاتر، ‌متخصص اعصاب در دانشگاه كالج لندن می‌گوید: نوزادان زودرس كه قبل از هفته سی‌پنجم متولد می‌شوند در هنگام تجربه حس لامسه یا درد، واكنش‌های مغزی یكسانی دارند. این متخصصان در آزمایش اخیر روی فعالیت مغزی 46 جنین در بیمارستان دانشگاه كالج مطالعه كرده و نتیجه مطالعات خود را در مجله «كرنت بیولوژی» به چاپ رسانده‌اند. به‌این ترتیب معلوم شد كه بین هفته 35 تا 37 بارداری، مغز جنین به طور مشخص می‌تواند محرك‌های درد را دریافت كند و تفاوت‌ ین محرك را از حس لامسه تشخیص دهد.

تولید قرص ضد آفتاب تا 5 سال آینده

پزشكان انگلیسی می‌گویند مطالعه روی چگونگی استقامت مرجانها در برابر تشعشعات مضر فرابنفش به تولید یك قرص جدید با قابلیت محافظت از انسان در برابر آفتاب سوختگی تا 5 سال آینده منجر خواهد شد. به گفته پزشكان كالج كینگ لندن، مرجانها در نواحی گرم و حاره‌ای آفتاب سوخته نمی‌شوند و علت آن تولید تركیبی است كه در واقع یك ضد آفتاب طبیعی است.آنها معتقدند كه این یافته به تولید نوعی قرص ضد آفتاب منجر خواهد شد كه از پوست و چشم‌های انسان بدون نیاز به كرم ضد آفتاب و عینك محافظت خواهد كرد. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، مرجان‌های دریایی تركیبات تولید شده توسط جلبك‌هایی را كه روی آنها زندگی می‌كنند به ماده‌ای تبدیل می‌كنند كه از خود مرجان، جلبك‌ها و حتی ماهی‌های اطراف آنها در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت می‌كند. در حال حاضر این تركیب پس از مصرف در دستگاه گوارش انسان هضم می‌شود و نمی‌تواند تاثیر حفاظتی خود را اعمال كند اما متخصصان در تلاش هستند با روش‌های آزمایشگاهی نوع مقاومتر این تركیب را تولید كنند كه تا وارد شدن به جریان خود دوام پیدا كند و در نتیجه بتواند خاصیت ضدآفتابی خود را در بدن انسان نیز حفظ كند.

گسترش سریع نوعی سل مقاوم به دارو در اروپا

زمانی که آنا واترسون به شدت وزن خود را از دست داده و دچار سرفه شد نگران بود که به یک بیماری مرموز دچار شده باشد.کارشناسان هشدار می‌دهند که نوعی از بیماری سل مقاوم در برابر دارو به سرعت دراروپا در حال گسترش است.پس از مراجعات مکرر به پزشک و ماه‌ها پس از شروع بیماری در سال 2004 سرانجام اعلام شد که این وکیل ساکن لندن به مرض سل مقاوم در برابر دارو مبتلا شده است. وی مطمئن نیست که کجا به این بیماری مبتلا شده است اما کارشناسان معتقدند که بیمارانی مانند واترسون به شدت درا روپا در حال زیاد شدن هستند.اوگاتی گوژلاو از نیروهای سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: هیچ کس در اروپا به طور 100درصد در برابر مرض سل مقاوم در برابر دارو حفظ شده نیست. سطح گسترش این بیماری در اروپا هشدار دهنده است و اقدامات قبلی برای مهار این اپیدمی کافی نبوده است.سازمان بهداشت جهانی در روز سه‌شنبه طرح جدیدی را برای مبارزه با این بیماری در سراسر اروپا منتشر کرده که هدف آن شناسایی 85درصد همه بیماران و دست کم درمان 75درصد آنان تا پایان سال 2015 است.

به نوشته آسوشیتدپرس فقط حدود 32درصد بیماران مبتلا به سل مقاوم در برابر دارو در اروپای غربی به طور مناسب تحت درمان قرار می‌گیرند و بسیاری قبل از اتمام دوره درمان از خوردن داروها خودداری می‌کنند که به بیماری کمک می‌کند در برابر دارو مقاوم شود.بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 9 کشور اروپایی با بیشترین میزان این نوع از سل در جهان روبه‌رو هستند که از جمله می‌توان به آذربایجان، مولداوی، روسیه و اوکراین اشاره کرد.این سازمان قصد دارد تا با هزینه‌ای 5 میلیارد دلاری جان حدود 120 هزار نفر نجات دهد و 12 میلیون دلار را هزینه شناسایی و درمان تا سال 2015 کند.واترسون معتقد است که آگاهی همه کارکنان عرصه بهداشت از این بیماری نیز به گسترش آن کمک می‌کند. وی افزود: شناسایی بیماری من ناموفق بود چرا که من یک سفیدپوست طبقه متوسط بودم و پزشکان این آزمایش را در مورد من تجویز نکردند چرا که اکثر مبتلایان به این بیماری مهاجران کشورهای فقیر و مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل هستند.

پس از ابتلا هم واترسون 4 ماه در بیمارستان در انزوا به سر می برد و هر کس به ملاقات وی می‌آمد مجبور به استفاده از ماسک بود. وی برای دو سال مجبور به استفاده از ترکیبی از داروها بود که وی را در برابر نور خورشید بسیار حساس کرده و مجبور است در تابستان برای حفاظت در برابر خورشید دستکش بپوشد.برخی کارشناسان معتقدند مقامها باید به انگ زدن مبتلایان به این بیماری توجه کرده و تلاش بیشتری را برای شناسایی بیماران قبل از گسترش بیماری انجام دهند.رو مک نرنی از متخصصان سل در دانشگاه‌هایژین لندن با اشاره به طرح سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که در آینده می‌تواند خطر و بحران بزرگترین برای اروپا به وجود آید. وی گفت: اگر ما این مشکل را زود حل نکنیم سل ماهیت مقاوم تری را پیدا می‌کند که انگار به دوران ویکتوریایی بازگشته ایم و هیچ درمانی برای سل وجود ندارد.

کمی خنده با دوستان باعث تسکین آلام جسمی می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد کمی خنده با دوستان با تولید مواد شیمیایی مسکن دار در مغز می‌تواند به کاهش آلام افراد کمک کند. پژوهشگران با انجام تحقیقات آزمایشگاهی که در آن داوطلبان به تماشای کلیپ‌های کمدی از مستر بین و سایر فیلم‌های خنده دار می‌پرداختند یا حتی برنامه‌هایی مانند گلف و حیات وحش به ارزیابی میزان مقاومت آنها در برابر درد ملایم پرداختند. آزمایش دیگری هم در فستیوال ادینبورو انجام شد.بر اساس این تحقیقات فقط 15 دقیقه خنده سطح مقاومت در برابر درد را تا حدود 10 درصد افزایش می دهد.در محیط آزمایشگاهی برنامه‌های غیر خنده دار به هیچ وجه تأثیری بر مقاومت در برابر درد نداشت اما با این حال دو موضوع مهم را نشان داد.تنها نوع خنده‌ای که مفید واقع می‌شد خنده در حال راحتی و بدون اجبار بود این خنده باعث تنگ شدن چشم‌ها می‌شود و نه خنده مودبانه‌ای که خورده شود.به نوشته خبرگزاری فرانسه احتمال این نوع خنده زمانی که شما با دیگران هستید بیشتر است تا زمانی که تنها باشید.به گفته رابین دونبار از انستیتو انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آکسفورد شرکت کنندگان در یک نمایش کمدی بیش از یک سوم زمان را در حال خندیدن راحت هستند و در نتیجه آن مقاومت آنها در برابر درد افزایش می‌یابد. گفته می شود این میزان راحتی ناشی از هورمون‌اندروفین یک ماده شیمیایی پیچیده است.‌اندروفین‌ها معروفترین تولیدی فعالیتهای بدنی هستند و احساس خوب بعد از دویدن، شنا، پاروزنی و یوگا و ... ناشی از آن است.دانشمندان معتقدند هنگام خندیدن این هورمون بر اثر انقباض‌های عضلانی بر اثر خنده‌هایی که بدون تنفس ادامه می‌یابد، تولید می‌شود.

ژنتیك در پر انرژی  بودن افراد نقش دارد

گروهی از متخصصان دانشگاه مك مستر در كانادا ادعا كرده‌اند كه اگر همیشه در شگفت هستید كه چرا برخی افراد انرژی بی‌پایان و تمام نشدنی دارند باید بدانید این ویژگی ریشه در ژنتیك آنها دارد.  این متخصصان می‌گویند دو ژن را شناسایی كرده‌اند كه آنزیمی موسوم به كیناز AMP را در طول مدت ورزش كردن در عضلات انسان تولید می‌كنند. این آنزیم در واقع نحوه تبدیل غذا به انرژی را در بدن كنترل می‌كند. برهمین اساس افرادی كه در بدن آنها مقادیر زیادی از AMPK تولید می‌شود، انرژی بیشتری دارند درحالی كه در افرادی كه مقدار تولید این آنزیم كمتر است فورا احساس خستگی بروز می‌كند. به گزارش شبكه خبری سی بی اس نیوز، این یافته می‌تواند به روش‌های درمانی جدید برای افرادی منجر شود كه ورزش كردن برای آنها دشوار است مانند اشخاص چاق و افرادی كه به بیماری آسم مبتلا هستند. هرچند تاكنون این آزمایشات روی موش‌ها انجام گرفته اما متخصصان معتقد هستند كه همین تاثیر را در انسانها هم شاهد خواهند بود. آنزیم AMPK در سلول‌های بدن انسان وجود دارد و وظیفه آن افزایش تعداد میتوكندری‌ها در سلول است. میتوكندری‌ها نیز باتری‌های بسیار ریزی در داخل سلول هستند كه غذا را به انرژی تبدیل می‌كنند.

ویتامین‌ها در برابر زیان‌های دخانیات مؤثر نیستند

مطالعات جدید نشان می‌دهد بیشتر سیگاری‌هایی که مکمل مولتی ویتامین مصرف می‌کنند معتقدند که این قرص‌ها آنها را در برابر اثرات توتون و تنباکو محافظت می‌کند.  پژوهشگران در دو مطالعه جداگانه، 154 سیگاری را تحت بررسی قرار دادند. در اولین مطالعه به 74 سیگاری دارونما داده شد و به بقیه گفته شد که قرص‌های ویتامین C مصرف کنند‌. بعد از مصرف قرص‌ها به سیگاری‌ها اجازه داده شد که آزادانه سیگار بکشند. نتایج نشان داد سیگاری‌هایی که فکر می‌کردند قرص ویتامین مصرف کرده‌اند نسبت به سیگاری‌هایی که دارونما مصرف کرده بودند تقریبا دو برابر سیگار می‌کشیدند. همچنین سیگاری‌هایی که ویتامین C مصرف کرده بودند اعلام کردند که احساسی از آسیب ناپذیری در مقابل سرطان دارند و بنابراین بیشتر سیگار کشیده‌اند. در مطالعه دوم که شامل 80 شرکت کننده بود به هر کدام دارونما داده شد. نیمی از آنها از واقعیت این دارو آگاه بودند، در حالی که به نیمی دیگر گفته شده بود که این قرص‌ها شامل مولتی ویتامین هستند. بعد از آن به سیگاری‌ها اجازه داده شد که سیگار بکشند و نگرش خود را نسبت به مولتی ویتامین دریافتی بگویند. طبق نتایج و مشابه با مطالعه قبل، آنهایی که فکر می کردند مولتی ویتامین مصرف کرده‌اند بیشتر سیگار می‌کشیدند‌. با این حال آنهایی که معتقد بودند ویتامین‌ها آنها را در برابر اثرات توتون و تنباکو محافظت می‌کند احساس قوی‌تری از ایمنی داشتند و نسبت به آنهایی که درباره‌ مولتی ویتامین کمتر خوشبین بودند بیشتر سیگار می‌کشیدند. یکی از پژوهشگران این تحقیق در این باره گفت: سیگاری‌هایی که از مکمل‌های مربوط به رژیم غذایی استفاده می‌کنند با تصور اینکه این مکمل‌ها آنها را در برابر سرطان و بیماری‌های دیگر مصون می‌کند خود را فریب می‌دهند. وی تصریح کرد: مولتی ویتامین‌ها تأثیری در جلوگیری از سرطان ندارند اما این تصور ممکن است به سیگاری‌ها کمک کند تا سیگار کشیدن خود را کنترل کنند یا حتی آنها را تشویق کند تا سیگار را ترک کنند.

جمعیت دیابتی‌های جهان به 366 میلیون نفر رسید

فدراسیون بین‌المللی دیابت طی نشستی در لیسبون اعلام كرد تعداد افراد مبتلا به دیابت در سال جاری میلادی در سراسر جهان به حدود 366 میلیون نفر رسیده است. پروفسور جین كلائود مبانیا از كارشناسان اصلی فدراسیون بین‌المللی دیابت در انجمن اروپایی مطالعات دیابت تاكید كرد مجموع هزینه‌های درمان و كنترل بیماری دیابت به 465 میلیارد دلار رسیده است و در حال حاضر از هر 20 نفر در جهان یك نفر مبتلا به دیابت است. این كارشناس رسمی دیابت هم‌چنین متذكر شد: ‌آخرین اطلس داده‌های دیابت از سوی این فدراسیون ثابت می‌كند كه این بیماری هم اكنون به چالش مهمی در جهان تبدیل شده كه نمی‌توان از آن چشم پوشی كرد. مبانیا یادآور شد: در سال 2011 میلادی در هر 7 ثانیه یك نفر جان خود را بر اثر دیابت از دست می‌دهد. عقربه‌های این ساعت هم‌چنان به جلو می‌روند و ما انتظار داریم كه در نشست بلندپایه هفته آینده در سازمان ملل و در حضور سران جهان برای جلوگیری از پیشروی این تراژدی نگران كننده، چاره‌ای اندیشیده شود. به گزارش شبكه خبری سی ان ان، در نشست سازمان ملل در زمینه بیماری‌های غیرواگیردار كه برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده، قرار است بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و امراض قلبی و تنفسی مزمن مورد بررسی قرار بگیرند.

برچسب ها: دانستنی های پزشکی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0