جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:55

شهریور
دانستنی های پزشکی

دانستنی های پزشکی

کشف ماده‌ جلوگیری از فساد غذا

دانشمندان موفق به کشف ماده‌ای طبیعی شدند که باکتری‌های موثر بر فساد غذاها را از بین برده و سبب می‌شود تا ساندویچ‌ها و سبزیجات بیش از یک سال سالم باقی بمانند.دانشمندان آمریکایی موفق به کشف یک ماده طبیعی شده‌اند که مسوول کشتن باکتری‌هایی است که سبب فساد در گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی می‌شود.محققان معتقدند این ماده طبیعی که «بیسین» نام دارد، یک ترکیبپ پیچیده‌ای است که به وسیله گروهی از باکتری‌ها ساخته می‌شود.از مزایای «بیسین» می‌توان به طبیعی بودن آن و کمک آن به ماندگاری بیشتر غذاهای داخل یخچال اشاره کرد.این در حالی است که ماده کشف شده سبب کاهش رشد باکتری‌ها در غذاها و مانع فساد آن‌ها می‌شود و همچنین سبب می‌شود تا ساندویچ‌ها و محصولات تازه‌ای مانند؛ سبزیجات و سالاد به ترتیب بیش از یک‌سال و تا چندین سال سالم باقی بمانند.

واکسن ضد فشار خون ساخته می‌شود

محققان چینی موفق به کشف رابطه میان نوعی ویروس و بیماری فشار خون بالا شدند. این کشف می‌تواند به تولید واکسنی منجر شود که از بروز فشار خون عروقی پیشگیری می‌کند. آنها اعلام کردند این احتمال وجود دارد که نوعی ویروس عامل بیماری شایعی باشد که صدها میلیون نفر را در جهان به خود دچار کرده است. گروهی از پزشکان مرکز قلب بیمارستان چائویانگ در پکن برای نخستین بار رابطه‌ای میان نوعی ویروس به نام «سیتومگالو ویروس» (CMV) و شایع‌ترین نوع بیماری فشار خون یافتند. این ویروس که از طریق ترشحات داخلی بدن تکثیر می‌شود، در مراحلی از زندگی انسان باعث ایجاد عفونت می‌شود اما چون عارضه‌ای به همراه ندارد، فرد متوجه آن نمی‌شود. یانگ شین‌چون، رییس مرکز قلب بیمارستان چائویانگ و یکی از اعضای تیم تحقیق تصریح کرد؛ این کشف می‌تواند به تولید واکسنی منجر شود که از بروز فشار خون عروقی پیشگیری کند. وی با اشاره به این‌که تحقیقات حاضر هنوز در مراحل نخست قرار دارد، خاطر نشان کرد: در صورت اثبات وجود ارتباط میان ابتلا به «سیتومگالو ویروس» با فشار خون بالا، واکسن و داروهایی بر این اساس تولید خواهد شد.

مواد آرایشی و شوینده‌ها شما راچاق میکند

محققان آمریکایی معتقدند ماده شیمیایی به نام «فتالات» که در 70 درصد مواد آرایشی_ بهداشتی و مواد شوینده وجود دارد مسوول چاقی انسا‌ن‌هاست.مطالعات جدید نشان داده است دلیل ناتوانی غلبه بر  چاقی، استفاده از کالری‌های شیمیایی است که در محصولات زیبایی و بهداشتی وجود دارد. آزمایشات نشان داده است، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی چون فتالات و استفاده هر روزه از آن‌ها سبب چاقی در کودکان و مشکلات مربوط به این بیماری در جوانی می‌شود. محققان با انجام آزمایش بر یک‌سری از دختران و اندازه‌گیری میزانی که در معرض ماده شیمیایی فتالات بوده‎اند و همچنین تحلیل آزمایش ادرار آن‌ها دریافتند که در چاق‌ترین دختران مورد آزمایش، بیشترین میزان فتالات در ادرارشان مشاهده شده است،همچنین این محققان دریافتند میزان فتالات با افزایش وزن رابطه مستقیم دارد.زمانی که فتالات جذب بدن می‌شود سبب بروز بعضی مشکلات همچون از کار انداختن ترشح غدد درون ریز و تاثیر بر فعالیت هورمون‌ها و غددی می‌شوند که عملکرد اعضای بدن را تنظیم می‌کنند. به گفته پژوهشگران حتی کمترین اختلالی که در سطح هورمون فرد وارد شود فرایند لاغری را سخت می‌کند. فتالات و مواد شیمیایی دیگر در مردان که دارای استعداد و ظرفیت آنتی تستوسترون هستند با چاقی ارتباط مستقیم دارد و در زنان این ماده سبب به هم خوردن تعادل هورمون‌های ژنتیکی اصلی بدن می‎شود.

15دقیقه ورزش روزانه 3 سال بر عمر می‌افزاید

به گفته محققان آمریکایی، 15 دقیقه ورزش در روز سبب افزایش بیش از سه سال امید به زندگی در این افراد نسبت به کسانی می‌شود که ورزش نمی‌کنند. این محققان با تحقیق 13 ساله بر چهارصد و شصت هزار نفر در تایوان، به تحلیل سلامتی این افراد در هر سال پرداختند.این تحقیق که درآن متغیرهای متفاوتی مانند؛ سن، وزن و جنسیت افراد در نظر گرفته شده بود، نشان داد. انجام تمرینات ورزشی ملایم در حداقل میزان آن و به مدت پانزده دقیقه در روز علاوه بر آنکه گزینه مناسبی برای شروع ورزش در کسانی است که اهل ورزش نیستند، سبب افزایش بیش از سه سال امید به زندگی در این افراد نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کنند، می‌شود.انجام ورزش‌های ساده، منظم و روزانه مانند؛ پیاده روی سبب قدرتمندی ماهیچه‌ها،‌ کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های خطرناک و بهبود شرایط روحی و طولانی‌تر شدن زندگی می‌شود.

مشکلات تنفسی در خواب هشداری برای آلزایمر

اختلالات تنفسی در هنگام خواب، هشداری برای بروز مشکلات حافظه‌ای در افراد پیر است، زیرا بروز این مشکل با زوال عقل و مشکلات حافظه‌ای در افراد سال‌خورده همراه خواهد بود. مطالعات جدید نشان داد کسانی که دچار مشکلات تنفسی مانند؛ وقفه تنفسی در خواب می‌شوند، بیشتر از کسانی که این اختلال را ندارند با بیماری کاهش قدرت حافظه روبرو هستند. این درحالیاست که مشکلات تنفسی سالخوردگان در زمان خواب، یک بیماری طبیعی محسوب می‌شود. بر اساس آمار بیش از 60 درصد سالخوردگان به این بیماری مبتلا هستند.به گفته محققان، در ابتلا به مشکلات تنفسی در حین خواب عواملی چون؛ فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت نقش بسزایی دارد.

فهرست داروهای چاق کننده اعلام شد

مشاوران علوم پزشكی دپارتمان طب داخلی در موانتا موی سیتی كشور هند تاكید كردند كه داروها هم می‌توانند فرد را چاق كنند. به عنوان نمونه مصرف استروئیدها، داروهای ضد روان‌پریشی، ضد صرع، ضد افسردگی و داروهای ضدمیگرن هستند. همچنین داروهای دیابت همانند انسولین و برخی قرص‌های خوراكی  می تواند موجب افزایش وزن در افراد شود.علاوه بر این داروهای آلرژی به این دلیل که حاوی «دیفن‌هیدرامین» هستند، مانند بیشتر داروهای سرفه موجب سرگیجه می‌شوند و در نتیجه فعالیت مصرف كننده را كاهش می‌دهد که پیامد آن چاقی است. داروهای میگرن نیز میل به خوردن و اشتهای ار فرد  افزایش می‌دهند. برخی از این داروها مثل «اولین‌زیپین» بیشترین تاثیر را در افزایش وزن دارد. در این موارد توصیه می‌شود با نظر پزشك از داروهایی استفاده كنید كه به كاهش وزن یا حفظ وزن طبیعی كمك می‌كنند.  برخی از داروهای افسردگی هم به این دلیل که روحیه افراد را  می برد، اشتهای آنها را افزایش می‌دهند. البته در این مورد هم تغییر دارو طبق تجویز پزشك می‌تواند كارساز باشد.بسیاری ازداروهای  استروئیدی نیز احساس گرسنگی شدیدی در افراد ایجاد می‌كنند. انها در واقع تقویت‌كننده‌ اشتها هستند و موجب افزایش وزن می‌شوند.

سیب را با پوست بخورید

ماده مومی شکل در پوست سیب از تحلیل رفتن ماهیچه‌های بدن جلوگیری می‌کند. محققان دریافتند ماده مومی شکل موجود در پوست سیب، سبب رشد ماهیچه و مانع از لاغری، تحلیل و از بین رفتن ماهیچه ها می شود. پژوهشگران در آزمایش این ماده مومی شکل ، به صورت محلولی به نام اسید اورسولیک بر روی موش‌ها، دریافتند که محلول مذکور سبب لاغری موش‌ها و پایین آمدن سطح گلوکز خون، کلسترول و تری گلیسیرید در آن‌ها شده‌است. دانشمندان هر چند هنوز این نتایج را درباره انسان تطبیق نداده‌اند ولی پیش بینی کرده‌اند که تحلیل یا لاغری ماهیچه که در اثر پیری یا به دلیل عدم فعالیت فیزیکی رخ می‌دهد را می‌توان از طریق استفاده از این محلول مداوا کرد.این در حالی است که تاپیش از این دارویی برای معالجه بیماری تحلیل ماهیچه ها وجود نداشته است.

علت بیماری ˝ام اس˝ کشف شد

دانشمندان ایتالیایی رگ‌های باریک گردن را عامل بروز بیماری اسکلروز چندگانه در حال حاضر متخصصان کانادایی در حال انجام مطالعات خود روی بیماری «ام اس» MS هستند. آنها در این تحقیقات از فرضیه‌های مطرح شده قبلی توسط محققان ایتالیایی استفاده می‌کنند. پیش از این دانشمندان ایتالیایی اعلام کرده بودند که رگ‌های باریک گردن را عامل بروز بیماری اسکلروز چندگانه یا «ام اس» است. به عنوان نمونه پائولو زامبونی (Paolo Zamboni) این فرضیه را مطرح کرده است که کاهش جریان خون در رگ‌ها موجب رسوب آهن در مغز شده و همین امر منجر به ضایعات عصبی مانند «ام اس» می‌شود. زامبونی بر این باور است که باز کردن رگ‌های گردن با استفاده از بالن آنژیوپلاستی موجب کاهش علایم این بیماری می‌شود. بر این اساس دانشمندان کانادایی در آزمایشات خود در حال بررسی صحت و یا عدم صحت این فرضیه هستند.

طراحی پوست مصنوعی هوشمند

هوشمند‌ترین پوست که به صورت یک دستگاه الکترونیکی پوست‌مانند به پوست بدن می‌چسبد، طراحی شد.دانشمندان دانشگاه ایلینویز یک دستگاه الکترونیکی پوست‌مانند را طراحی کرده‌اند که مانند خالکوبی به پوست بدن می‌چسبد و در خواندن سیگنال‌های مغز بسیار خوب عمل می‌کند. این دستگاه دارای یک لایه سیلیکون بسیار نازک است که به آن توانایی‌‌های نیمه‌رسانایی بسیار بالا می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص بدون درد بیماری، ارتباط برقرار کردن، مراقبت از نوزادان، ورزش‌درمانی و بازی به کار رود. استفاده از آن همچنین برای بیمارانی که اختلال خواب دارند، یا دارای بیماری‌های حنجره هستند بسیار مفید است. این وسیله همچنین برای مراقبت از نوزادانی که قبل از موعد مقرر متولد می‌شوند مناسب است. طراحان این وسیله می‌گویند؛ با قرار دادن این دستگاه روی پای موش‌های آزمایشگاهی، این حیوانات توانستند از طریق شبیه‌سازی الکتریکی پاهای خود را به طرف عقب و جلو حرکت دهند. این در حالی است که شبیه‌سازی کردن ماهیچه در درمان بیمارانی که نیاز به توانبخشی فیزیکی دارند بسیار مهم است.

درد قفسه سینه و پارگی شاهرگ قلبی

به گفته محققان درد شدید قفسه سینه نمی‌تواند فقط نشانه سکته قلبی باشد بلکه ممکن است دلیل بروز بیماری‌های جدی مانند نگرانی، زخم معده و یا پارگی آئورت به عبارتی شاهرگ اصلی قلب باشد. مبر این اساس آمریکایی اعلام کردند احساس درد شدید در قفسه سینه هشداری برای حملات قلبی نیست اما اگر درد سینه شدید نباشد این درد می تواند از سکته قلبی خبر دهد. محققان با بررسی یک ماهه بر روی سه هزار و 300بیمار که به دلیل درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کرده بودند، دریافتند خطر حمله قلبی در بیمارانی که از درد زیاد قفسه سینه شکایت می‌کردند نسبت به بیمارانی که درد کمتری در این منطقه داشتند، کمتر است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، درد قفسه سینه اگر بیش از یک ساعت تداوم داشته باشد، نشانه محکمی برای بروز سکته قلبی نیست. به هر حال بروز درد در این بخش از بدن هشداری مهم برای بررسی برخی امراض است زیرا این درد با هر شدتی می‌تواند نشانه‌ای برای بیماری‌های جدی باشد.از نشانه‌های اصلی حملات قلبی می‌توان به کوتاه شدن تنفس، حالت تهوع، بی‌حالی، همچنین احساس درد در یکی از بخش‌های بدن مانند سینه، بازو، آرواره، کمر یا شکم اشاره کرد.

چین و چروک نشانه ابتلا به پوکی استخوان است

محققان دانشگاه ییل آمریکا اعلام کردند، بروز چین و چروک در دوره میان‌سالی زنان، حاکی از کاهش تراکم و استحکام استخوان‌ها است. آنها برای کشف ارتباط بین بروز چین و چروک در صورت زنان با کاهش تراکم استخوانی آن‌ها، تحقیقی روی زنان 40 الی 50 ساله انجام دادند. در این مطالعه، محققان به مطالعه مدل و محل چروک‌ها در صورت و گردن پرداختند و میزان تراکم استخوان بدن را به کمک دستگاه فوق صوت اندازه گیری کردند.نتایج تحقیقات این دانشمندان،رابطه قوی بین چین و چروک صورت زنان با کاهش تراکم استخوانی و بروز آرتروز در این افراد را تایید کرد.بر این اساس هرچه چین و چروک در صورت مشهودتر می‌شود، از شدت تراکم استخوانی بدن کاسته و بر میزان منافذ و خلل و فرج استخوان‌ها افزوده می‌شود.همچنین طی این تحقیق مشخص شد زنانی که دارای پوست صاف و نرمی هستند، از استخوان‌های سالمی برخوردارند.این در حالی است که استخوان‌ها و پوست هر 2 از گروهی از پروتئین‌هابه نام کلاژن استفاده می‌کنند که با افزایش سن، بروز تغییرات در کلاژن استخوان، سبب تغییر در کلاژن پوست نیز می‌شود.

چرا مردان عصبانی ترند؟

محققان دانشگاه کاردیف انگلستان اعلام کردند کمبود یک نوع ماده شیمیایی در مغز مردان، سبب تندمزاجی و تندخویی می‌شود.مغز مردانی که زود عصبی می‌شوند فاقد یک ماده شیمیایی به نامGABA است که بین سلول‌های مغز نقش پیام رسانی دارد و رفتار فرد را کنترل  می‌کند. در واقع گابا (گاما امینو اسید باتیریک) اصلی‌ترین فرستنده عصبی برای فرو نشاندن سیگنال‌های عصبی است كه از رسیدن پیام‌های مربوط به اضطراب به مغز جلوگیری می‌كنند.این پژوهشگران با بررسی نحوه تصمیم‌گیری گروهی از دانش‌آموزان و اندازه گیری همزمان فعالیت مغزی آن‌ها دریافتند افرادی که فعالیت مغز در آن‌ها کاهش داشته، بیشتر در معرض تصمیم‌گیری‌های بدون فکر و عجولانه هستند. به عقیده محققان، در مغز سالم، تنظیم مواد شیمیایی و تحرکات عصبی و برقراری آرامش به عهده ماده شیمیایی گابا است. اگر سطح گابا از میزان مورد نیاز خیلی كمتر باشد باعث بروز اضطراب، بی‌خوابی و عصبانیت می‌شود. این در حالی است که می‌توان برای تامین این ماده شیمیایی، در رژیم غذایی ماهی، سبوس گندم و یا ویتامین B6 قرار داد.

بدرفتاری با کودک و بروز آرتروز و سردرد در بزرگسالی

کودکانی که در دوره کودکی با فشارهای روحی مواجه می‎شوند در بزرگسالی در معرض بیماری‌های آرتروز، درد ستون فقرات و سردردهای شدید و مداوم قرار می‌گیرند. بر این اساس محققان نیوزلندی اعلام کردند، بد رفتاری با کودک که منجر به بروز افسردگی و استرس شود، سلامت جسمانی فرد را در بزرگسالی به خطر می‌اندازد. آنها با بررسی تعدادی از افراد در 10 کشور مختلف جهان دریافتند که تجربه استرس و افسردگی در دوران کودکی که به دلیل مشکلاتی چون از دست دادن والدین، تجاوز، بی توجهی و یا مشکلات دیگری چون طلاق، رفتار بزهکارانه والدین، خشونت خانگی و فقر رخ می‎دهد، می‎تواند در بزرگسالی منجر به مشکلات جسمی و به طور عمده باعث بروز سه بیماری دردناک مزمن مانند؛ آرتروز، درد ستون فقرات در مهره‌های کمر یا گردن و سردردهای مداوم و شدید شود.

اوتیسم ژنتیکی است

مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکانی که خواهر و یا برادر بزرگترشان مبتلا به اوتیسم است، 19 درصد بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. پیش از این نیز تحقیقات نشان داده بود امکان ابتلا به اوتیسم را برای این کودکان 3 تا 10 درصد است.متخصصان روانپزشکی و علوم رفتاری در موسسه «یو سی دیویس ام آی ان دی» (Davis M.I.N.D. Institute) وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در ساکرامنتو (Sacramento) بر این باورند در صورتی که تعداد خواهر یا برادرهای مبتلا به اوتیسم این کودکان بیش از یک نفر باشد، این احتمال به  32 درصد می‌رسد. دانشمندان نمونه‌های «DNA» بسیاری از کودکانی که در این تحقیق حضور داشتند را جمع‌آوری کرده‌اند. هدف از این کار، مطالعه تفاوت‌های ژنتیکی بین خواهر و برادرهای مبتلا به اوتیسم و همچنین آن‌هایی که به این بیماری مبتلا نیستند، است.این پژوهشگران در نظر دارند ژن‌های موثر در بیماری اوتیسم را مطالعه کنند تا بتوانند میزان خطر ابتلا به آن را پیش‌بینی کنند.

برچسب ها: دانستنی های پزشکی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0