Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:23

18
تیر
دانستنی های پزشكی

دانستنی های پزشكی

انجمن رژیم غذایی آمریکا عنوان كرد‌اندازه 40 اینچی کمر مردان به معنای ورود به منطقه خطر است.

 دانستنی های پزشكی

 

 

اندازه کمر مردان تعیین کننده سلامت آنهاست

انجمن رژیم غذایی آمریکا عنوان كرد‌اندازه 40 اینچی کمر مردان به معنای ورود به منطقه خطر است. دانستن‌اندازه کمر به‌اندازه فشار خون، کلسترول، وزن و قند خون تعیین کننده سلامت افراد است.

متخصصان این انجمن تاکید دارند که‌اندازه کمر 40 اینچی، فرد را در منطقه خطر ابتلا به انواع بیماری قرار می‌دهد. چربی ناحیه کمر و شکم، سلامتی فرد را به خطر‌انداخته و او را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد. افزایش کیفیت مواد غذایی، کاهش استرس، ورزش، خوابیدن به مدت 7 تا 9 ساعت، کاهش مصرف پروتئین و قطع مصرف الکل می‌تواند در کنترل‌اندازه کمر موثر باشد.

 

 عامل اصلی سقط جنین تایید شد

آزمایشات جدید تایید كرده است كه یك مرحله حیاتی و مهم در تقسیم سلولی منجر به سقط جنین در سنین بالا و بروز نواقص مادرزادی مثل سندرم داون می‌شود. متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه واشنگتن در آزمایشات خود شرایطی را بازسازی كرده‌اند كه در آن یك سلول تخم بدون ترتیب مناسب كروموزم‌هایش به تقسیمات سلولی خود ادامه می‌دهد و تعداد قابل توجهی از كروموزوم‌های غیرطبیعی را بوجود می‌آورد. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، در سلول‌های اسپرم (سلول جنسی نر) و سلول‌هایی كه مربوط به سایر بافت‌ها و اعضای بدن هستند اگر این بی‌نظمی در كروموزم‌هایشان بروز كند از تقسیم سلولی باز می‌ایستند تا اینكه كروموزوم‌ها دوباره به طور مناسب و صحیح مرتب شوند اما در مورد سلول تخم این اتفاق نمی‌افتد و در صورتی كه سن مادر بالاتر باشد، این مشكل تشدید می‌شود. این متخصصان می‌گویند: وقتی زنان به سن 40 سالگی می‌رسند حدود نیمی از سلول‌های تخم آنها احتمالا به لحاظ كروموزومی غیرطبیعی می‌شوند. این پدیده عامل اصلی سقط جنین در صورت بالا بودن سن مادر است. اما هنوز معلوم نیست كه چرا با افزایش سن این تغییر قابل توجه در تخمك‌ها بروز می‌كند شرح این آزمایشات در مجله كرنت بیولوژی منتشر شده است.

 

ویروس‌ها قادر به مقابله با سلول‌های سرطانی هستند

برخی ویروس‌ها قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند محققان آمریكایی اكنون به این مساله دست یافته‌اند كه برخی ویروس‌ها قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند. به گزارش روزنامه‌ آلمانی دی ولت، پزشكان و محققان آمریكایی وانگلیسی در معاینه‌ای كه روی برخی حیوانات و از جمله موش‌ها انجام دادند به این نتیجه دست یافتند كه با تغییر ژنتیكی برخی ویروس‌ها، می‌توانند برخی سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. طبق یافته‌های این پزشكان ویروس‌هایی كه از لحاظ ژنتیكی تغییرداده شده‌اند قادر هستند سلول‌های سرطانی پروستات را در موش‌ها از بین ببرند. در این آزمایشات به بافت‌های سالم موشها آسیبی نرسید و عوارض جانبی خاصی نیز بوجود نیامد. یك پزشك آمریكایی كلینیك روچستر نیز در این ارتباط گفت: ما امیدواریم كه بتوانیم بر برخی از مشكلات اصلی كه در تحقیقات سرطانی و درخصوص سیستم ایمنی و مقاوم سازی بدن وجود دارد غلبه كنیم. وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه با تكمیل این تحقیقات بتوان این روش را به بدن انسان نیز منتقل كرد.

 

 

 برشته شدن مواد غذایی از افزایش وزن جلوگیری می‌کند

یک فوق تخصص گوارش گفت: برشته کردن مواد غذایی موجب کمتر شدن انرژی این مواد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. محسن اسماعیلی با اشاره به این که مواد غذایی در اثر حرارت زیاد، بافت و کیفیت خود را از دست می دهد، اظهار کرد: حرارت زیاد ویتامین‌ها، آنتی اكسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات را از بین می‌برد. وی با بیان این که حرارت زیاد منجر به تولید چربی ترانس در روغن‌ها می‌شود، افزود: چربی‌های ترانس عاملی برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است و حرارت زیاد در روغن‌های غیراشباع موجب ایجاد این چربی در روغن می‌شود. نایب رییس انجمن گوارش کبد چرب اصفهان با بیان این که باید از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز کرد، گفت: چربی‌های غیر اشباع روغن‌های مایع به دلیل ماهیت غیراشباعشان به حرارت بالا حساس هستند و با حرارت مستقیم بالا دستخوش تغیرات شده و سرطان زا می‌شوند. اسماعیلی با اشاره به این که مصرف مواد غذایی سوخته عاملی برای ایجاد سرطان کبد است و می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد، بیان کرد: قهوه‌ای یا سیاه شدن انواع گوشت در اثر حرارت بالا می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را مستعد ابتلا به سرطان کند و افراد باید از مصرف قسمت‌های سوخته انواع گوشت‌ها پرهیز کنند.

وی کباب کردن، آب پز و بخارپزکردن مواد غذایی را بهترین شیوه طبخ مواد غذایی عنوان کرد و ادامه داد: البته سرخ كردن در برخی از مواد غذایی و سبزی‌ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند. این فوق تخصص گوارش روغن‌هایی مانند کانولا و زیتون را به دلیل عدم وجود کلسترول و اسیدهای چرب غیراشباع برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر دانست و تصریح کرد: روغن کانولا در بین روغن‌های گیاهی موجود در برابر حرارت دوام بیشتری دارد. اسماعیلی با اشاره به این که روغنهای حیوانی ماهیت بسیار اشباع شده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: این روغن‌ها چربی ترانس ندارند اما بهتر است مصرف روغن‌های حیوانی محدود شوند و از رژیم غذایی افراد کم تحرک حذف شود. وی با بیان این که چربی ترانس هضم غذا در معده را دشوارتر می‌کند، اضافه کرد: این موضوع موجب باقی ماندن بیشتر مواد غذایی در معده می‌شود که خود عامل ایجاد کبد چرب و سرطان‌های روده بزرگ است. نایب رییس انجمن گوارش کبد اصفهان اظهار کرد: مصرف میوه و سبزی و استفاده از رژیم‌های غذایی کم چربی از سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌کند.

 

شیر شكلات، بهترین نوشیدنی بعد از ورزش است

متخصصان علوم تغذیه ادعا كرده‌اند كه شیر شكلات بهترین نوشیدنی تقریبی بعد از ورزش كردن است چون به ساخته شدن بیشتر عضلات، تقویت عملكرد آنها و مقابله با چربی‌ها كمك می‌كند.

پس از یك جلسه تمرینات شدید روی تردمیل (دستگاه دویدن ثابت)، بسیاری از ورزشكاران از نوشابه‌های ورزشی استفاده می‌كنند اما دو مطالعه جدید از سوی متخصصان دانشگاه تگزاس در اوستین نشان داده است كه شیر شكلات بهترین نوشیدنی تقویتی برای این افراد است. روزنامه دیلی میل در گزارشی در این باره آورده است، ورزشكاران تازه كار و كهنه كار می‌توانند به یك اندازه از مزایا و تاثیرات مفید و شفابخش این نوشیدنی كم چرب پس از تمرینات سنگین بهره‌مند شوند. این نوشیدنی به مراتب مفیدتر از نوشابه‌هایی است كه فقط غنی از كربوهیدراتها هستند. این متخصصان با مطالعه روی 10 دوچرخه سوار تعلیم دیده به این نتیجه رسیدند كه ورزشكاران بعد از مصرف شیر شكلات قوی‌تر و سریعتر عمل می‌كنند در صورتی كه این تاثیر سودمند بعد از مصرف نوشابه‌های كربوهیدراتی یا عاری از كالری مشاهده نمی‌شود.

 

فواید مصرف محصولات پروبیوتیك

با توجه به خواص متعددی كه محصولات پروبیوتیك دارد، متخصصان مصرف آن را به همه افراد به خصوص كودكان و سالمندان توصیه می‌كنند.زراتی در این‌باره توضیح می‌دهد: مصرف محصولات پروبیوتیك و باكتری‌های مفید موجود در آن، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و از بروز انواع سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌كند. چون سیستم ایمنی بدن سالمندان ضعیف است مصرف این محصولات برای آنها بسیار مفید به حساب می‌آید.به گفته وی، در فصل‌های گرم سال نیز نباید مصرف فرآورده‌های پروبیوتیك مانند دوغ و ماست پروبیوتیك را فراموش كرد. در حقیقت مصرف این محصولات مانع از ابتلا به اسهال مسافرتی می‌شود بنابراین بهتر است افرادی كه سفری در پیش دارند، بیشتر از این مواد استفاده كنند؛ بخصوص در سفرهای جاده‌ای كه احتمال بروز عفونت‌های دستگاه گوارش و اسهال زیاد است.این كارشناس ارشد تغذیه می‌افزاید: افرادی كه آلرژی‌های فصلی دارند و در فصل بهار و تابستان دچار عطسه، آبریزش بینی و خارش گلو می‌شوند یا كسانی كه آلرژی‌های غذایی دارند نیز نباید مصرف این محصولات را فراموش كنند.وی ادامه می‌دهد: مصرف مقدار زیاد این مواد هیچ‌گونه عوارضی ایجاد نمی‌كند و حتی توصیه می‌شود كسانی كه مشكلات گوارشی مانند التهاب روده، نفخ یا ریفلاكس دارند، حتما از این مواد استفاده كنند.

 

مواد غذایی مختلف از نوع پروبیوتیك

یكی از بهترین مواد غذایی كه این باكتری‌ها می‌توانند در آن رشد كنند، فرآورده‌های لبنی بویژه ماست است، اما امروز این نوع فرآورده‌های غذایی فراتر رفته‌اند و حتی محصولاتی مانند عسل پروبیوتیك، آبلیموی پروبیوتیك یا بیسكویت و شكلات پروبیوتیك نیز در دنیا تولید می‌شود.زراتی می‌افزاید: به دلیل وجود باكتری‌های مفید در این محصولات و برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از خواص آن، این محصولات نباید زیاد حرارت ببیند. همچنین باید دقت داشته باشید محصول زمانی خریداری شود كه به تاریخ تولید نزدیك باشد. چون هر چه به تاریخ انقضای محصول نزدیك‌تر شویم، تعدادی از باكتری‌ها از دست می‌رود و محصول تقریبا همانند نوع عادی آن می‌شود.

 

آنتی‌بیوتیك‌ بی‌رویه، خطرناك‌‌تر از سم

دبیر علمی همایش كنترل عفونت و مقاومت به داروهای ضدمیكروبی گفت: باید در تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیك هوشیارتر برخورد كنیم، چراكه مصرف بی‌رویه آن مانند سم برای بیماران خطرناك است.شیرین افهمی با اشاره به لزوم مهم دانستن كنترل مصرف آنتی‌‌بیوتیك‌ها افزود: استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیك‌ها تنها مشكل كشورهای در حال توسعه نیست، بلكه كشورهای توسعه یافته نیز با این مشكل روبه‌رو هستند و این مساله در دنیا به صورت معضلی بهداشتی درآمده است. وی با بیان این‌كه در بیمارستان‌های آمریكا 60 درصد بیماران یك دوز از آنتی‌بیوتیك را دریافت می‌كنند، افزود: این در حالی است كه در 50 درصد از این افراد، دریافت آنتی‌بیوتیك نابجاست.

دبیر علمی همایش كنترل عفونت و مقاومت به داروهای ضد میكروبی اضافه كرد: عوارض آنتی‌بیوتیك‌ها نگران‌كننده است، این عوارض در بیمارستان‌ها نیز دیده می‌شود تا جایی كه همین مسائل منجر به فوت بیماران می‌شود، به گفته وی در بعضی از موارد به دلیل تجویز نابجای آنتی‌بیوتیك، اقامت بیماران در بیمارستان طولانی می‌شود و همین مساله برای بیمار هزینه‌ساز می‌شود.افهمی با اشاره به این‌كه در بعضی از افراد تجویز یك دوز از آنتی‌بیوتیك موجب مقاوم شدن میكروب‌ها می‌شود، بیان كرد: مقاومت میكروبی یك تهدید جهانی به شمار می‌رود؛ متاسفانه چرخه تولید داروهمپا با مقاومت میكروبی حركت نمی‌كند و این مقاومت میكروبی است كه جلوتر حركت می‌كند.

 

 پانكراس مصنوعی نیاز به تزریق روزانه انسولین را برطرف می‌سازد

دو پزشك آمریكایی هندی تبار در آمریكا در تلاش برای تولید یك غده پانكراس مصنوعی هستند كه بتواند انسولین را به طور خودكار به بدن وارد سازد و این كار را با توجه به ویژگی‌های فردی هر بیمار به شكلی خاص انجام دهد روشی كه پیش از این هرگز امكان‌پذیر نبوده است.این دو متخصص غدد در مركز تخصصی مایوكلینیك به نام‌های یوگیش كودوا و آناندا باسو با این وسیله مفید به زودی 8/25 میلیون بیمار دیابتی در آمریكا را از زحمت تزریق روزانه انسولین خلاص خواهند كرد. این وسیله بویژه مختص مبتلایان به دیابت نوع اول است كه مجبور هستند هر روز انسولین تزریق كنند. دیابت نوع اول یك بیماری مادام العمر است كه در نتیجه آن پانكراس قادر نیست به اندازه كافی و برای كنترل مناسب قند خون، هورمون انسولین تولید كند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پانكراس مصنوعی تحت عنوان «Closed lopp system» مجهز به یك سیستم كنترل قندخون، یك پمپ انسولین خودكار و مجموعه‌ای از مونیتورهای فعال است كه از یك سو به بدن و از سوی دیگر به یك واحد پردازشگر مركزی متصل می‌شوند و عمل كنترل قند خون را انجام می‌دهد.

 

 

باكتری‌هایی برای حفظ سلامت

این روزها وقتی برای خرید محصولات لبنی به فروشگاه‌های مختلف سرمی‌زنیم، انواع متفاوتی از آنها را خواهیم دید. اما نوعی خاص از فرآورده‌های لبنی به نام محصولات پروبیوتیك هم وجود دارد كه معمولا چون زیاد آنها را نمی‌شناسیم، چندان توجهی هم نداریم.اما اگر بدانید مصرف این محصولات تا چه حد برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر مفید است، به طور حتم بیشتر از آنها استفاده خواهید كرد. جالب است بدانید امروز محصولات پروبیوتیك تنها به فرآورده‌های لبنی محدود نمی‌شود و مواد غذایی دیگری نیز با این خاصیت وجود دارد.میترا زراتی، كارشناس ارشد علوم تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف محصولات پروبیوتیك، پروبیوتیك از واژه‌ای یونانی به معنی «برای زندگی» گرفته شده است. در واقع به خانواده‌ باكتری‌های مفید مستقر در روده پروبیوتیك گفته می‌شود و این مجموعه باكتری‌ها برای حفظ سلامت انسان به مواد غذایی اضافه می‌شوند.پروبیوتیك‌ها یا باكتری‌های مفید، به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌كنند و هر چه جمعیت آنها افزایش پیدا كند، خواص بیشتری خواهد داشت. وی در این زمینه می‌افزاید: مصرف این مواد می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی و افزایش طول عمر انسان‌ها شود. به همین دلیل امروز متخصصان تركیباتی به نام پروبیوتیك را ساخته‌اند و به طور صنعتی این باكتری‌ها را به مواد غذایی اضافه می‌كنند تا جمعیت آنها افزایش یابد.

 

نوشیدن آب هندوانه با كمی گلاب گرمازدگی را بهبود می بخشد

كارشناس تغذیه گفت:نوشیدن آب هندوانه با كمی گلاب برای افرادی كه در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، بسیار مفید است. علیرضا ابوالفضلی در خصوص فواید و ارزش غذایی میوه هندوانه، افزود: هندوانه خواص بسیاری دارد و به نوعی ضد عفونی كننده بدن و پاك كننده روده ها است. وی اظهار داشت: هندوانه با داشتن بیش از 90 درصد آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است و برای كسانی كه ناراحتی كلیه دارند، بسیار مؤثر بوده و با نوشیدن آب هندوانه و آب به مقدار زیاد، می توانند این مشكل را به راحتی از بین ببرند. این كارشناس تغذیه تصریح كرد، هنداونه به خاطر داشتن ویتامینC و ویتامینA و بتاكاروتن و لیكوپین، صدماتی را كه در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد بدن می شود، كاهش می دهد. به گفته ابوالفضلی، مصرف هندوانه ابتلا به خیلی از امراض مثل سفت و سخت شدن دیواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پیری مثل آلزایمر و پاركینسون را كاهش می دهد زیرا علت این امراض، رادیكال های آزاد هستند كه ویتامین های هندوانه خطر حمله آن ها را به بدن تضعیف می‌كنند.

صد گرم هندوانه دارای 30 كیلو كالری، 4/0 گرم پروتئین ، 2/0 گرم چربی، 4/6 گرم قند ،3/0 گرم فیبر، 1 میلی گرم سدیم، 7 میلی گرم كلسیم ، 100 میلی گرم پتاسیم، 7 میلی گرم ویتامینC و 590 واحد بین المللی ویتامین A است.

 

درمان ساییدگی زانوبا سلول‌های بنیادی

برای نخستین‌بار در كشور درمان ساییدگی زانو توسط پزشكان متخصص شیرازی با استفاده از سلول‌های بنیادی در بیمارستان مادر و كودك شیراز انجام می‌شود. رئیس مركز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیك بیمارستان مادر و كودك شیراز امروز اظهار داشت: درمان ساییدگی زانو توسط پزشكان متخصص شیرازی با استفاده از سلول‌های بنیادی تا دو ماه آینده آغاز می‌شود و افرادی كه ساییدگی زانو دارند با این روش‌ راحت درمان می‌شوند. نادر تنیده گفت: بر اساس این روش كه امروزه در دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد سلول‌هایی از خود بیمار گرفته و در آزمایشگاه كشت و پس از آن به بدن بیمار پیوند زده می‌شود.

وی اضافه كرد: با توجه به اینكه سلول‌هایی از بدن خود فرد بیمار گرفته می‌شود، به طور قطع موفقیت‌آمیز بوده و بیمار مانند گذشته دیگر احتیاجی به تعویض زانو ندارد. رئیس مركز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیك بیمارستان مادر و كودك شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های درمانی این مركز اشاره كرد و گفت: این مركز كه در بیمارستان مادر و كودك شیراز واقع شده است، درمان با سلول‌های درمانی، درمان سیروز كبدی، ام اس، آلزایمر، بیماری‌های استخوان و مفاصل و آسیب‌های شدید نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی انجام می‌گیرد. عبادالله نامجو مدیر بیمارستان مادر و كودك شیراز نیز به خبرنگار فارس در شیراز گفت: بیمارستان مادر و كودك یكی از پیشروترین و مجهزترین بیمارستان‌های كشور است و هم‌اكنون اعمال جراحی لاپاراسكوپ پیشرفته، درمان ناباروری، مركز ترمیم شكاف كام، زنان و زایمان و زایمان در آب صورت می‌گیرد. نامجو افزود: این بیمارستان سالانه پذیرای بیماران بسیاری از استان فارس، سایر استان‌های همجوار و كشورهای حوزه خلیج فارس است.

 

 

تب و خونریزی شدید ناگهانی از علائم تب کریمه کنگو است

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تب و خونریزی شدید ناگهانی را از علائم ابتلاء احتمالی به بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد. دکتر محمدرضا جویا با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است که از دام به انسان منتقل می شود، گفت: این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی را خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار میشود.

وی تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دامی و انتقال از طریق کنه هیالوما آلوده را از جمله راههای انتقال این بیماری برشمرد و افزود: دامداران، قصابها، بانوان خانه دار و گله داران بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. جویا با اشاره به اینکه 50 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند با خطر مرگ روبرو هستند و اساس درمان این بیماری به صورت حمایتی و تنظیم آب، الکترولیت و رفع اختلال انعقادی درون ‌رگی پیش رونده‌ انجام می گیرد، اظهار داشت: در صورت مشاهده علائم بیماری پیش از هر اقدام خود درمانی، به مراکز درمانی و پزشک مراجعه شود. وی، تهیه محصولات دامی از مراکز بهداشتی دارای مجوز، ذبح دام در کشتارگاه، پوشیدن لباسهای با آسینهای بلند در افراد مرتبط با دام ، جلوگیری از فشاردادن کنه های هیالوما با دست، استفاده توزیع کنندگان محصولات دامی از ماسک ، روپوش و ماسک را از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری برشمرد و گفت: این بیماری در حیوانات هیچگونه علائم بالینی ندارد و بیشتر از طریق دامهای غیر مجازی که از مرزهای مجاور وارد کشور می شوند، منتقل می شود.

 

 

پژوهشگران شیوه موثری برای تخریب سلول‌های سرطانی ابداع كردند

پژوهشگرانی از آزمایشگاه‌های ملی ساندیا، دانشگاه نیومکزیکو، و مرکز پژوهش و معالجه سرطان UNM توانستند با ترکیب فناوری‌ نانو و پژوهش‌های پزشکی یک شیوه موثر برای تخریب سلول‌های سرطانی با استفاده از ترکیب داروهای مناسب ابداع کنند. این پژوهشگران از نانوذرات سیلیکا به عنوان یک شانه عسل یاد می‌کنند که می‌تواند مقادیر زیادی از انواع داروها را در حفره‌های خود ذخیره کند. عکس سمت چپ نشاندهنده فلورسانس سبزی از نفوذ پروتوسل‌ها در سلول کبدی سرطانی است. نقاط قرمز کوچک همان بارپیچ‌های(wrapping) دولایه‌ای لیپیدی هستند. محموله آنها - نانوذرات مملو از دارو که در اینجا حفره‌های آن‌ها با رنگینه فلورسانس سفید برای انجام تصویربرداری پر شده است- به داخل سلول سرطانی نفوذ می‌کند. (در شکل دوم فراند نفوذ به طور خیلی واضح دیده می‌شود.) سلول‌های سالم در شکل سمت راست هیچ نفوذی را نشان نمی‌دهند.

جف برینکر، استاد پژوهشگر ساندیا، می‌گوید: ظرفیت عظیم این هسته نانومتخلخل، با مساحت سطحی بالایی که دارد، در ترکیب با هدف گیری بهبود یافته یک دولایه لیپیدی کپسوله شده به نام لیپوزوم منجر به یک «پروتوسل» واحد می‌شود که مملو از مخلوط دارویی است که می‌تواند سلول سرطانی مقاوم به دارو را تخریب کند. این به معنای افزایش یک میلیون برابری کارآیی نسبت به سایر روش‌هایی است که از لیپوزوم تنها - یعنی بدون نانوذرات - بعنوان حامل دارو استفاده می‌کنند.

این نانوذرات و غشاهای سلول‌ گونه اطراف آنها که از لیپوزوم‌ها تشکیل شده است، ترکیبی به نام پروتوسل ایجاد می‌کنند؛ این غشاء محموله دارویی را در بر دارد و شامل مولکول‌ها یا پپتیدهایی است که بطور ویژه با گیرنده‌هایی که به وفور در سطح سلول سرطانی یافت می‌شوند، پیوند می‌خورد. این نانوذرات باعث پایداری غشای حفاظت شده می‌شوند و نیز محموله دارویی را به داخل سلول برده و آزاد می‌کنند. برینکر و همکارانش با مقایسه شانه به شانه لیپوزوم‌ها و پروتوسل‌های هدف گیری شده با غشاء و ترکیبات پپتیدی یکسان نشان دادند که ظرفیت حمل بیشتر، پایداری و کارآیی هدف گیری بالاتر پروتوسل‌ها منجر به افزایش چندین برابری سیتوتوکسیتی(تخریب) مخصوصاً برای سلول‌های سرطان کبد انسان می‌شود. این روش بر روی سلول سرطان انسانی در حال تست شدن است و بزودی بر روی تومورهای موش در مرکز سرطان UNM تست خواهد شد. پژوهشگران تخمین می‌زنند که این روش در عرض پنج سال بطور تجاری در دسترس قرار گیرد. جزئیات نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ Nature Materials منتشر شده است.

 

مانور رسانه ها روی خطاهای پزشکی باعث افزایش بیماریها می شود

معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که مانور بیش از حد رسانه‌ها بر روی خطاهای پزشکی باعث افزایش خطرات بیماریها و شیوع آن در جامعه می‌شود. دکتر سیدحسن امامی رضوی با بیان این مطلب گفت: حوزه علوم پزشکی مثل همه علوم تجربی آزمون و خطا دارد، در این حوزه مثل بقیه خدمات ممکن است نقص وجود داشته باشد ولی برخی خطاها اجتناب‌ناپذیر است. معاون وزیر بهداشت افزود: آنچه مهم است اینست که برآیند ارائه خدمات در علوم پزشکی مثبت بوده و تحمیل درصدی از عارضه برای بیمارانی که تحت درمان قرار می‌گیرند در همه جای دنیا پذیرفته شده است. وی با اشاره به اینکه برای برخورد با پزشکی که دچار تخلف شود سازوکار قانونی وجود دارد، گفت: راهکار برخورد با فرد خاطی از طریق نظام پزشکی برای همه کسانی که خدمات درمانی می‌گیرند وجود دارد ولی این موارد استثنا نباید در رسانه‌ها به شکل یک قاعده مطرح شود.

امامی رضوی اشکال دیگر مانور بیش از حد رسانه‌ها بر روی خطاهای پزشکی را ایجاد نگرانی در مردم دانست و اظهار داشت: این مانور باعث می‌شود مردم گمان کنند هم اعمال جراحی و پزشکی این مشکلات را دارد و کم شدن مراجعات مردم به پزشکان نتیجه این برداشت است که موجب دیر رسیدن به بیماری یک فرد و حاد شدن وضعیت او می‌شود. معاون درمان وزارت بهداشت افزود: نگرانی جامعه پزشکی از ریسک‌پذیری هم اشکال دیگر این کار است که نتیجه آن بی‌توجهی به بیماری‌ها و بیماران و در کل آسیب به جامعه خواهد بود. وی در عین حال فعالیت رسانه‌ها در حوزه سلامت را یک فرصت و ظرفیت خوب برای اطلاع‌رسانی پزشکی به مردم دانست و گفت: در کنار این فرصت ما مسئولان سلامت باید به انتقادات هم توجه کرده و کاستی‌ها را برطرف کنیم. به شرطی که رسانه‌ها صحت خبر، عدالت در اطلاع‌رسانی، امانتداری و پرهیز از شایعات را مدنظر قرار دهند چون گاهی پیش آمده که یک خبر نادرست قبل از اثبات صحت آن روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفته و مشکلاتی برای مردم و نظام سلامت ایجاد کرده است.

 

فرآورده‌هایی بهتر از مكمل‌های دارویی

امروز نه تنها مواد غذایی پروبیوتیكی در بازارها موجود است، بلكه مكمل‌های پروبیوتیكی نیز در سیستم دارو سازی وجود دارد كه با كمك آنها می‌توانیم میزان جمعیت میكروبی روده را تغییر دهیم. ولی در علم تغذیه مصرف فرآورده‌های غذایی پروبیوتیك توصیه می‌شود و نه مكمل آن.به گفته وی، جمعیت باكتری‌های روده هر انسانی مانند اثر انگشت وی خاص است و از فردی به فرد دیگر تغییر می‌كند. زراتی یادآور می‌شود: این باكتری‌ها در طول عمر فرد و تحت تاثیر رژیم غذایی او می‌توانند تغییر كنند. همچنین چاق یا لاغر بودن افراد هم در تغییر جمعیت میكروبی روده موثر است. علاوه بر این موارد، مصرف مزمن آنتی‌بیوتیك‌ها نیز می‌تواند پروبیوتیك‌های روده را از بین ببرد. به گفته وی، جمعیت پروبیوتیك‌ روده افرادی كه رژیم‌های غذایی پرچرب دارند، كاهش می‌یابد. بنابراین به افراد چاق توصیه می‌شود حتماً از محصولات پروبیوتیكی استفاده كنند.افرادی كه نباید مصرف كنند

مصرف محصولات پروبیوتیك با تمام خواصی كه دارد، باز هم برای گروه‌هایی خاص ممنوع است. میترا زراتی در این‌باره هشدار می‌دهد: بیماری‌هایی وجود دارد كه مصرف محصولات پروبیوتیك در آن ممنوع می‌شود؛ افرادی كه كورتون مصرف می‌كنند، كسانی كه پیوند اعضا داشته‌اند و باید كورتون استفاده كنند و افرادی كه بیماری‌هایی دارند كه ایجاد نقص سیستم ایمنی كرده است، نباید از این محصولات استفاده كنند.

 

 

برچسب ها: سلول‌های سرطانی، زندگی آنلاین، دانستنی های پزشكی تعداد بازديد: 840 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز