Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 00:46

29
اسفند
نسخه عیدانه دکتر نیلفروش زاده برای جوان سازی پوست

نسخه عیدانه دکتر نیلفروش زاده برای جوان سازی پوست

موفق شدیم با پروفسور محمدعلی نیلفروش زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مصاحبه‌ای ترتیب دهیم و در مورد پیری پوست و شیوه‌های مختلف جوان‌سازی پوست به گفتگو بنشینیم.

گفتگوی اختصاصی دنیای سلامت با دکتر محمد علی نیلفروش زاده، رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

عکس: محسن بیگلری

 

موفق شدیم با پروفسور محمدعلی نیلفروش زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی، برگزیده 4 سال جشنواره رازی و ریاست کارگروه طب بازساختی، ترمیم و پوست کشور، مصاحبه‌ای ترتیب دهیم و در مورد پیری پوست و شیوه‌های مختلف جوان‌سازی پوست به گفتگو بنشینیم.

اولین تزریق فیبروبلاست در جوانسازی در سال ۲۰۰۵ توسط ایشان انجام شد همزمان با ایزولاژن امریکا و بعدا در ترمیم زخم مزمن و زخم دیابتی و اسکارهای آکنه مقالات ارزشمندی از ایشان چاپ شد.

در مورد سوابق علمی دکتر محمدعلی نیلفروش زاده باید گفت تألیف کتبی از جمله لیشمانیوز جلدی، روش‌های نوین پیوند مو، لیزر موهای ناخواسته، کاربرد سم بوتولینوم در پوست، پزشکی مبتنی بر شواهد، درمان چروک‌های پوستی و دانستنی‌های مو را می‌توان نام برد. کاربر روی سلول‌های بنیادی پوست، فیبروبلاست، کراتینوسیت و ملانوسیت ازجمله مواردی می‌باشد که با همکاری پژوهشکده رویان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تهران از سال 2005 در حال اجرا بوده و منجر به انجام موفقیت‌آمیز استفاده از فیبروبلاست‌ها، سلول‌های بنیادی چربی و SVF در جوان‌سازی و درمان چین‌وچروک پوست، زخم‌های پوستی و سوختگی شده است.

همچنین وی دارای بیش از 150 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی ISI و Pub med می‌باشد. یکی از موفقیت‌های علمی و دارویی کشور که منتسب به دکتر نیلفروش زاده است، تولید انبوه و کارخانه‌ای اولین محصول سلول بنیادی کشور (فیبروبلاست، محصول جدید تولیدشده با أخذ مجوزهای غذاودارو بانام رنیودرم سل) که در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی با حضور وزیر بهداشت و دبیر شورای عالی سلامت رونمایی شد. دکتر محمدعلی نیلفروش زاده یکی از چهره‌های بین‌المللی در زمینه جراحی پوست، لیزر و پیوند مو می‌باشد.

در زمینه جوانسازی پوست، پیوند مو و پروسیجرهای زیبایی، تبحر هم‌زمان، نوآوری، بروز بودن، انتشار تجارب و پیشرفت‌ها باعث یک چهره خاص و محبوب نه‌تنها در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و جذب سلبریتی‌ها و افراد خاص کشورهای همسایه شده است. در مقوله‌های جوانی و زیبایی هم از طرفداران زیبایی طبیعی است.

وی معتقد است همه انسان‌ها، به‌خصوص افرادی که برای خود ارزش قائل هستند به رسیدگی‌های ظاهری نیاز دارند. در اصل، این رفتار نشانه سلامت، شادابی و عزت‌نفس است البته نه اینکه تمام دغدغه و مشغله ذهنی فرد طی روزهای متمادی به رسیدگی‌های ظاهری تبدیل شود و بر این باور تأکید می‌کند که " مراقب زیبایی درونتان باشید که بر زیبایی صورتتان هم تأثیر خواهد گذاشت."

 آقای دکتر لطفاً در ابتدا بفرمایید پیری پوست چگونه اتفاق میافتد و آیا این روند برای همه افراد یکسان است؟

هیچ فردی نمی‌تواند جلوی روند پیر شدن بدن را بگیرد و به عبارتی نمی‌تواند همیشه جوان بماند. به‌تدریج و با افزایش سن، اندام‌های مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شود و قابلیت‌های آن‌ها تغییر می‌کند که منجر به پیری خواهد شد.

در این زمینه پوست نیز مستثنا نیست و در معرض این تغییرات قرار دارد. با افزایش سن، میزان ترشح هورمون‌ها و تولید چربی از غدد سباسه (غدد چربی پوست) به‌تدریج کاهش می‌یابد و منجر به نازک شدن و خشکی بیشتر پوست می‌شود. همچنین پوست استحکام و سفتی خود را از دست می‌دهد. 

اولین تغییرات پوستی که در پیری اتفاق میافتد چیست؟

نخستین چروک‌های پوستی اطراف لب‌ها و چشم‌ها از اواسط دهه سوم زندگی با کاهش تولید کلاژن و الستین ظاهر می‌شوند.

با رسیدن به 40 سالگی خطوط موسوم به پنجه کلاغی کناره‌های چشم ایجاد می‌شود و چروک‌های پوستی عمیق‌تر می‌شوند.

با رسیدن به دوران یائسگی، روند پیر شدن پوست تسریع می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای که به نام لکه‌های پیری شناخته می‌شوند روی پوست ظاهر خواهند شد. 

آیا پیری فقط در پوست مشهود است یا مو و ناخن هم درگیر می‌شوند؟

علاوه بر تغییرات پوست به‌تدریج موها نیز سفید شده و موهای زائد ایجاد می‌شوند. تغییرات ساختار ناخن‌ها مانند نازک شدن، ایجاد خطوط طولی و نازک شدن ناخن‌ها نیز با افزایش سن دیده می‌شود.

این روند تغییرات پوست تقریباً برای همه به همین شکل است اما گاهی بعضی افراد زودتر از هر مرحله دچار علائم پیری پوست می‌شوند و خیلی زودتر از همسالان خود نشاط و شادابی پوست جوان را از دست می‌دهند. 

نقش کدام‌یک از عوامل درونی یا محیطی در بروز پیری پوست مهم‌تر است؟

زمینه ژنتیک یکی از مهم‌ترین علل بروز پیری پوست است که در افراد باهم متفاوت است اما عوامل محیطی نیز تأثیر جدی در این زمینه‌دارند، ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواجهه خیلی زیاد با نور خورشید: چراکه 80 درصد پرتوهای فرابنفش خورشید کاملاً به پوست نفوذ کرده و نوعی پروتئین را فعال می‌کنند که بر حالت الستیته یا کشسانی پوست تأثیر می‌گذارد.

این پروتئین درواقع کلاژن را از بین می‌برد که یکی از وظایف آن پیشگیری از بروز چروک‌های پوستی است.

همچنین تولید مالنین و الستین پوست کاهش می‌یابد، درنتیجه پوست به‌خوبی نمی‌تواند با عوامل تهاجمی پرتوهای خورشید مقابله کند.

به‌جز پرتوهای فرابنفش باید به اشعه‌های مادون‌قرمز نیز اشاره کرد که کاملاً در هیپودرم پوست نفوذ می‌کنند و علاوه بر تولید انرژی زیاد باعث تولید رادیکال‌های آزاد نیز می‌شوند.

همه این پرتوها علاوه بر تأثیر بر ساختار ژنتیکی پوست، مرگ سلول‌ها، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و پیری پوست، می‌توانند زمینه بروز سرطان‌های پوست را نیز تسهیل کند.

در واقع تماس مکرر با نور خورشید می‌تواند توانایی پوست را در تأمین و تقسیم الیاف کلاژن محدود کند و درنتیجه حالتی مانند افتادگی نوک بینی، افتادن پلک‌ها، نازک شدن پوست و... را در پی داشته باشد. 

در مجلات و رسانه‌ها در مورد نقش سیگار در پیری پوست زیاد می‌شنویم. نظر شما در این مقوله چیست؟

استعمال سیگار و دیگر دخانیات علاوه بر آسیب‌های جدی بر اندام‌های داخلی بدن، عوارض جدی بر سلامت و زیبایی پوست دارد و چروک‌های عمیق و واضح، تیرگی پوست و گودی‌های اطراف چشم به‌عنوان علائم پیری زودرس پوست در مصرف‌کنندگان توتون و تنباکو دیده می‌شود که در خانم‌ها این علائم جدی‌تر خواهد بود.

توتون و تنباکو از جهات مختلفی بر پوست تأثیر می‌گذارند؛ مواجهه مستقیم با گازهای سمی در DNA سلول‌های پوست اختلال ایجاد می‌کند و ترکیبات موجود در آن‌ها باعث بروز التهاب می‌شود.

همچنین عملکرد خون‌رسانی و درنتیجه اکسیژن‌رسانی و انتقال ریزمغذی‌ها برای رشد و ترمیم سلول‌ها را کاهش می‌دهد و درنهایت به فیبرهای کلاژن آسیب می‌رساند. 

همان‌طور که می‌دانیم یکی از معضلات شهرهای بزرگ آلودگی هواست. آیا آلودگی هوا هم بر پیری پوست تأثیرگذار است؟

آلودگی‌های محیطی آلودگی‌ها و آلاینده‌های جوی حاوی مولکول‌های معلق بسیاری هستند که از راه تنفس وارد بدن می‌شوند.

مونوکسید کربن، اکسید ازت، دی‌اکسید گوگرد، کربن، ترکیبات هیدروکربن و فلزات سنگین جزء موادی هستند که عامل پیری زودهنگام و تیرگی پوست‌اند. تأثیر این آلاینده هادر صورت مواجهه زیاد با نور خورشید چنین عوارضی را تشدید می‌کند. 

آیا استرس نقشی در پیری پوست دارد؟

همه افراد در زندگی روزمره خود با شرایط استرس‌زای کم‌وبیش جدی روبرو هستند که اگر به‌خوبی مدیریت و کنترل نشود بر جنبه‌های مختلف سلامت تأثیرگذار خواهد بود.

استرس مزمن درواقع باعث کاهش ذخایر آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌ها می‌شود که به‌عنوان ترکیبات محافظ در برابر پیری پوست مطرح هستند.

در نتیجه استرس می‌تواند بروز چروک‌های پوستی، کاهش حالت کشسانی و شفافیت پوست را به‌عنوان علائم پیری زودهنگام تشدید کند. 

آیا مصرف مشروبات الکلی هم منجر به پیری پوست می‌شود؟

الکل هم یکی از موادی است که به عروق خونی آسیب می‌رساند، اختلالات انعقادی ایجاد می‌کند، متابولیسم سلول‌ها را تغییر داده و تولید رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد.

به‌علاوه، الکل بر کبد تأثیر می‌گذارد و مانع نقش این اندام در دفع مواد زائد می‌شود.

در نتیجه مواد سمی در اندام‌های مختلف و به‌خصوص پوست جمع می‌شوند و تیرگی، خشکی و شل شدن بافت‌های پوست را در پی خواهند داشت. 

آیا تغذیه سالم به کند شدن روند پیری کمکی می‌کند؟

تغذیه ناسالم که ناشی از تغییر در جنبه‌های مختلف زندگی است معمولاً با مصرف بیشتر غذاهای چرب و سرخ‌شده، تنقلات شور و شیرینی‌جات همراه است.

مصرف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی و کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در تغذیه امروز موجب کاهش دریافت ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود و درنتیجه تیرگی و خستگی پوست را نشان می‌دهد.

یکی از بهترین روش‌های حفظ سلامت و شادابی پوست توجه به تغذیه درست، گنجاندن مقدار فراوان میوه‌ها، سبزی‌ها و اسیدهای چرب ضروری و به حداقل رساندن غذاهای آماده و صنعتی است.

علاوه بر عوامل ذکرشده باید اشاره کرد حالت بد خوابیدن، اخم کردن و خندیدن نیز زمینه‌ساز چروک‌های پوستی می‌شود، به‌خصوص افرادی که زیاد اخم می‌کنند به دلیل انقباضات عضلات بیشتر دچار چروک‌های پوستی خواهند شد. 

چگونه می‌توان چین‌وچروک‌های ایجادشده در پوست را ترمیم کرد؟

ترمیم کامل چین‌وچروک با امکانات و علم امروز امری ناممکن است ولی بر اساس تقسیم‌بندی شدت چین‌وچروک راهکارهای درمانی متفاوتی وجود دارد، معمولاً در چروک‌های خفیف و متوسط تکنیک‌های موضعی و سایر تکنیک‌های محرک کارایی خواهند داشت ولی در چروک‌های عمیق علاوه بر این روش‌ها باید از تکنیک‌های جراحی نیز کمک گرفت. 

چگونه می‌توان با مراقبت‌های پوستی از پیر شدن پوست جلوگیری کرد؟

اولین مرحله درمان‌های موضعی کرم‌های ضد چروک هستند که بر اساس مواد تشکیل‌دهنده انواع متفاوتی دارد.

سردسته کرم‌های ضد چروک، کرم‌های اسید میوه است. ترکیبات اسید میوه سلول‌های زیرپوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن سازی‌ و ساخت الاستین زیاد شود.

اسیدهای میوه از میوه‌های طبیعی گرفته می‌شوند و نوع دیگر این نوع کرم‌ها ترکیبات ترتینوئین هستند. ترتینوئین شکل تغییریافته ویتامین A است.

ترتینوئین درمان اصلی جوش‌های زیرپوستی است اما می‌تواند در بهبود چروک‌ها نیز بسیار مؤثر باشد، چون در درازمدت روی سنتز کلاژن تأثیر می‌گذارد.

در واقع تأثیر ترتینوئین روی کلاژن سازی‌ 9 ماه بعد از مصرفش اتفاق می‌افتد.

دسته دیگر از کرم‌های ضد چروک، کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک است.

هیالورونیک اسید ماده‌ای است که زیرپوست قرار دارد و کم شدن آن باعث به وجود آمدن چروک می‌شود و این نوع کرم‌ها ساخت این ماده را تحریک می‌کنند تا کلاژن سازی‌ بیشتر شود.

بنابراین تمام کرم‌های ضد چروک به دنبال تحریک کلاژن سازی پوست هستند تا تولید آن در پوست را افزایش دهند.

نقش درمان این کرم‌ها از نقش پیشگیری‌کننده آن‌ها کمتر است و بیشتر این کرم‌ها از به وجود آمدن چروک‌ها پیشگیری می‌کنند.

برای چرو‌ک‌های وسیع و عمیقی که اتفاق افتاده است باید از روش‌های دیگر استفاده کرد، ولی برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن چروک‌ها استفاده از این کرم‌ها می‌تواند مفید باشد. 

در چه مرحله‌ای از چروک‌های پوستی تزریق فیلر لازم است؟

روش‌های تزریقی، شامل تزریق ژل، بوتاکس و چربی است.

ژل‌ها یا به عبارت کلی‌تر پرکننده‌ها موادی هستند که زیرپوست تزریق می‌شود تا فرورفتگی را که ایجاد خط و خطوطی بر پوست‌کرده است، پر کند.

این مواد را برای پر کردن چروک‌های عمیق مانند خط خنده استفاده می‌کنند.

این قبیل پرکننده‌ها کاربرد بیشتری در افراد مسن دارند و در افراد جوان‌تر برای زیبایی بیشتر و افزایش حجم مثل لب یا گونه استفاده می‌شود.

پرکننده‌ها برحسب نوع آن‌ها چند ماه تا چند سال در پوست مانده و پس‌ازآن نیاز به تزریق مکرر دارند.

انواع مختلفی از فیلرها تولیدشده‌اند ولی بیشترین نوع مورداستفاده در دنیا فیلر‌هایی از جنس «اسید هیالورونیک» هستند.

هیالورونیک اسید به‌طور طبیعی و با غلظت بالا در بافت زمینه‌ای پوست و در بافت‌های نگه‌دارنده‌ای مثل غضروف و مایع مفصلی بدن ما وجود دارد که با افزایش سن غلظت و مقدار آن کاهش می‌یابد و این کاهش در پوست مسبب ایجاد شلی و چروک می‌باشد.

بنابراین تزریق فیلرهایی از این جنس می‌تواند باعث‌ترمیم و احیاء چروک‌ها، پر کردن شیار‌های طبیعی مثل خطوط خنده و خطوط لبی چانه‌ای و همچنین سفتی و لیفتینگ پوست شود.

اکثر فیلرهای از جنس اسید هیالورونیک بین شش ماه تا یک سال دوام‌دارند.

نوع دوم فیلر‌ها که امروزه استفاده می‌گردند از جنس «کلسیم هیدروکسی آپاتیت»‌ می‌باشد.

این ماده معدنی که مشابه ترکیب طبیعی موجود در استخوان انسان است از قوی‌ترین فیلر‌های موجود بوده و برای پر کردن شیار‌های عمیق‌تر استفاده می‌گردد.

از این فیلر برای گونه گذاری و پر کردن حاشیه‌های صورت هم استفاده می‌شود. این فیلر نیز دائمی نبوده و به‌طور متوسط بعد از یک و نیم سال تجزیه‌شده و از بین می‌رود.

نوع سوم فیلرهاکه از جنس «پلی لاکتیک اسید» و یا «پلی کربو لاکتون‌ها» هستند، پس از تزریق در محل سبب تحریک تولید کلاً‍‍‍‍ژن‌ها می‌گردند و عمدتاً جهت پر کردن شیار‌های نیمه تحتانی صورت به کار می‌روند.

این مواد برخلاف سایر فیلر‌ها نتایج فوری نداشته و در عرض دوره چندماهه باعث کلاژن سازی گردیده و نتایج اثر خود را نشان می‌دهند. 

تفاوت تزریق چربی با سایر فیلرها چیست؟

نوعی از فیلرها درواقع از جنس «چربی» بدن خود فرد هستند که طی مراحل لیپوساکشن از نواحی چربی‌دار بدن گرفته و پس از خالص‌سازی به‌منظور حجم دهی و یا رفع چروک‌های عمیق در همان جلسه به عمق پوست تزریق می‌گردند که به مجموع این فرایند «لیپوترانسفراتولوگوس» گفته می‌شود.

فیلرهای با ماندگاری طولانی‌تر یا «نیمه ماندگار» هم وجود دارند که از میکرو سفرهای ماده‌ای به نام «پلی متیل متاکریلت» در ترکیب با کلاژن هستند و برای چروک‌های عمیق‌تر و ایجاد حجم در گونه‌ها و لب‌ها بکار می‌روند.

فیلرهای دیگر ماندگار از جنس «سیلیکون» و «پارافین» هم وجود دارند که به دلیل احتمال بالای عوارض جانبی دیگر مقبول نیستند.

لازم به ذکر است که فیلرهایی از جنس کلاژن (شامل نوع گاوی و بیولوژیک) نیز وجود دارند که به دلیل ایجاد واکنش‌های آلرژیک زیاد مورداستفاده نمی‌باشند. 

پس بوتاکس در چه نوع چروک‌هایی کاربرد دارد و چقدر ماندگار است؟

تزریق بوتاکس نیز به‌عنوان یک درمان شناخته‌شده ضد چروک و پیری به کار گرفته می‌شود. این ماده نوعی سم است که از فعالیت فیبرهای عصبی جلوگیری می‌کند.

با تزریق بوتاکس، توکسین بوتولینوم به‌عنوان یک مهارکننده، مانع از تأثیر استیل‌کولین بر عضلاتی می‌گردد که تزریق در آن صورت گرفته و از اسپاسم و انقباض عضلانی تا مقطع زمانی معینی، جلوگیری می‌نماید.

این تأثیر فقط به مدت ۴-‌۶‌ماه فعال بوده و به‌تدریج و پس از گذشت ۳‌ماه، آرام‌آرام سطح سرمی آن کاهش‌یافته و حداکثر بین ۶‌-‌۸‌ ماه غیرفعال می‌گردد.

از‌ همین‌رو است که فواصل تزریق بوتاکس، بین ۴ تا ۶‌ماه تعیین‌شده و به بیانی دیگر در طی ۱‌سال، ۳‌بار تزریق بوتاکس کافی بوده و بیش از آن در طی ۱‌سال، توصیه‌ نمی‌شود.

درصورتی‌که نحوه تزریق آن و یا نوع محصول استاندارد نباشد، می‌تواند باعث عوارض بسیاری ازجمله افتادگی پلک و ورم صورت شود. 

نقش لیزرها در جوان‌سازی پوست چیست و آیا در جوان‌سازی پوست روش مؤثری است؟

محرک‌ها شامل لیزرهای لایه‌بردار، مزولیفت، اندولیفت، رادیوفرکوئنسی، درماپن یا میکرونیدلینگ و امواج اولتراسوند است.

در تمام این روش‌ها گرما ساختارهای قدیمی کلاژن را تخریب می‌کند و کلاژن سازی جدید را در بافت‌های زیرین پوست تحریک خواهد کرد.

البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد؛ مثلاً لیزرها تا حدی عمق نفوذ دارند یا رادیوفرکوئنسی نیاز به درجه گرمایی خاصی دارد و ممکن است عوارضی داشته باشد که البته میزان این عوارض در روش‌های جدیدتر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش‌یافته است.

لیزرها ازجمله لیزرهای CO2 فراکشنال، لیزر Er:YaG، LED که نوعی لیزر Diod است، IPL که نوعی نور متمرکز است و با تکنیک گرم کردن منجر به جوان‌سازی می‌شود.

مزولیفت یک روش مزوتراپی است که به کاهش چروک‌ها و بهبود خاصیت کشسانی پوست و سفتی بافت آن کمک می‌کند.

مزولیفت باعث کاهش افتادگی و چروک‌های پوست صورت و گردن می‌شود. 

لطفاً راجع به اندولیفت توضیح بیشتری دهید.

اندویفت با لیزر روشی نوین به‌منظور تحریک بافت‌های عمقی جهت ساخت کلاژن‌های جدید به‌منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌سازی آن می‌باشد.

در این پروسیجر، فیبری بسیار نازک (بدون نیاز به ایجاد سوراخ در بافت) وارد پوست می‌شود سپس در حدفاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده می‌شود.

لیزر دایود از طریق فیبر دیگری به این فیبر متصل می‌گردد.

با جابجا کردن فیبر در این ناحیه، انرژی لیزر دایود در طیف مادون‌قرمز تابانده می‌شود که منجر به سفت‌سازی سریع پوست، فعال‌سازی ساخت مجدد کلاژن‌ها، اصلاح زوایای صورت، گردن و بازوها، افزایش حرارت و تحریک ساخت عروق و فعال‌سازی عملکرد متابولیک ماتریکس خارج سلولی می‌شود.

نور لیزر تولیدشده پس از عبور از فیبر نوری وارد بافت می‌شود که منجر به سفت‌سازی آنی پوست، ذوب شدن چربی‌های انباشته‌شده موضعی، تحریک سنتز کلاژن‌ها که در اثر آن چند ماه بعد نمایان می‌شود.

این لیزرها در آب و چربی جذب بالایی دارد و هرچه بافت از این نظر غنی‌تر باشد جذب بالاتر و نتیجه بهتری خواهد داشت. بهبود الاستیسیته و سفتی پوست در این روش بارز است. 

یکسری روش‌های جوان‌سازی هستند که با ورود سوزن‌های متعدد به پوست جوان‌سازی می‌کنند این روش‌ها چه نام دارند و چگونه اثر می‌کنند؟

درماپن و آراف فرکشنال هر دو روش‌های هستند که برای جوانسازی پوست بکار می‌رود و هر دو در این نکته مشترک هستند که سوزن‌های متعدد وارد پوست می‌شود.

درماپن از وارد شدن متعدد سوزن‌ها به پوست به‌عنوان مکانیسم استفاده می‌کند و باعث ایجاد زخم‌های بسیار کوچک در پوست می‌شود.

وقتی پوست به ترمیم این نقاط می‌پردازد کلاژن تولیدشده و ناخودآگاه پوست جوان‌تر می‌شود. در مورد آراف فرکشنال وقتی سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند بین سوزن‌ها انرژی رادیویی مبادله می‌شود که باعث گرم شدن پوست و کلاژن سازی می‌شود.

در واقع درماپن صرفاً از وارد شدن سوزن‌های متعدد و مکرر برای جوان‌سازی استفاده می‌کنند ولی آر اف فرکشنال با اینکه سوزن‌ها را وارد پوست می‌کند اما مکانیسم اصلی جوان‌سازی آن ارتباط رادیویی بین سوزن‌ها و ایجاد گرما است.

نکته دیگر عمق نفوذ سوزن‌ها در این دو دستگاه است. در درماپن حداکثر عمق نفوذ دو میلی‌متر است ولی در اکثر دستگاه‌های آراف فرکشنال عمق نفوذ تا سه و نیم. میلی‌متر می‌باشد.

از نظر اثر همین دو دستگاه باهم متفاوت هستند.

آراف فرکشنال اغلب باعث سفت شدن پوست و لیفت پوست می‌شود اما درماپن باعث جوان‌سازی سطحی پوست و شفاف شدن پوست می‌شود.

مصرف خوراکی ترکیباتی ازجمله پلی ساکاریدهای غضروفی که در بعضی از قرص‌ها امروزه در بازار یافت می‌شود نیز در مطالعات در جوان‌سازی پوست اثربخشی داشته‌اند. 

لطفاً در مورد روش هایفوتراپی که اخیراً تبلیغات زیادی می‌شود توضیح بیشتری بدهید.

سازوکار مورداستفاده درروش هایفوتراپی، بر اساس اولتراسوند ساده یا همان امواج صوتی است.

با این تکنولوژی، پزشک انرژی امواج صوتی را در عمق دلخواهی در لایه‌های زیرین پوست متمرکز می‌کند، بدون اینکه آسیبی به سطح پوست برساند.

استفاده از اولتراسوند پیش‌ازاین نیز در علم پزشکی سابقه داشته (به‌عنوان‌مثال دستگاه سونوگرافی) و ازاین‌جهت، از بی‌خطر بودن این سازوکار اطمینان حاصل‌شده است.

این روش در یک جلسه و بدون تحمل درد و زمان و هزینه زیاد، از بهترین شیوه‌های حال حاضر در دنیا برای لیفت صورت است.

اثر هایفوتراپی 3 ماه پس از آغاز درمان مشاهده می‌شود و در از بین بردن پلک‌های افتاده و آویزان، از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت، چروک‌های ریز و چین‌خوردگی‌های باریک اطراف چشم مؤثر است.

این روش شلی پوست گردن و گونه‌ها را تا حدودی برطرف می‌کند و به رفع غبغب، محکم شدن پوست صورت و کاهش عمق خط خنده و رفع افتادگی گوشه‌های لب کمک می‌کند.

مزیت هایفوتراپی نسبت به سایر روش‌ها در این است که بدون اینکه هیچ‌گونه جراحی انجام بگیرد لیفت صورت در چند جلسه انجام می‌شود.

در صورتی‌که تعداد جلسات به‌اندازه لازم باشد، تأثیرگذاری هایفوتراپی تا 1 سال ماندگار خواهد بود. 

نقش سلول‌های بنیادی در جوان‌سازی پوست چیست و آیا در حال حاضر این روش برای عموم افراد امکان‌پذیر است؟

سلول‌های فیبروبلاست نقش مهمی در حفظ داربست بافت پیوندی دارند و عملکرد اصلی آن‌ها تولید پروتئین کلاژن می‌باشد.

جدیدترین تکنیک در جوان‌سازی پوست استفاده از سلول‌های بنیادی پوست خود فرد به‌عنوان یک ماده پرکننده زنده است که توانایی تکثیر و نیز تولید کلاژن را دارد که ماده اصلی قوام ظاهر جوان پوست می‌باشد.

در این روش ابتدا سلول‌های فیبروبلاست از قطعه کوچکی از پوست بیمار استخراج‌شده و در محیط کشت اختصاصی تکثیر می‌شود.

سپس سلول‌های تکثیرشده مجدداً در محل گود شده پوست مانند چین‌وچروک‌ها یا جوشگاه‌های ایجادشده پس از زخم یا محل آکنه یا جوشگاه‌های ناشی از آسیب تزریق می‌گردد.

فیبروبلاست در محل تزریق شروع به تولید کلاژن کرده و محل فرورفتگی یا نقص پوستی را پر می‌کند که این موضوع با میکروسکوپ الکترونی مورد تأیید قرارگرفته است.

از این تکنیک در حال حاضر در کشورهای معدودی استفاده می‌شود و ایران جزو اولین کشورهایی است که این عمل را با موفقیت انجام داده است.

در این روش سلول‌ها به‌طور تدریجی کلاژن سازی می‌کنند و لذا نتیجه در درازمدت قابل‌مشاهده است.

در این روش که درواقع یک روش سلولی خویش سازگار می‌باشد، سلول‌ها متعلق به خود فرد است و لذا سیستم ایمنی فرد تحریک نمی‌شود و اثر درازمدت آن از نکاتی است که ارجحیت این روش را نسبت به سایر روش‌های تزریق مواد پرکننده مثل تزریق اسید هیالورونیک نشان می‌دهند، زیرا پایداری اثر در پرکننده‌هایی مثل اسید هیالورونیک موقتی و در حد چند ماه بوده و همواره خطر تحریک سیستم ایمنی وجود دارد. 

اخیراً در اخبار از تولید محصول سلول بنیادی توسط تیم شما باخبر شدیم. لطفاً اطلاعات کامل‌تری در اختیار ما قرار دهید.

RenuDermCell محصول سلولی اتولوگ است که جهت بهبود خطوط چین‌وچروک خط خنده، دور چشم، خط اخم و خط پیشانی و همچنین اسکار آکنه برخی نواحی با درجه خفیف تا شدید در بزرگ‌سالان به کار می‌رود.

با راه‌اندازی خط تولید این محصول، کشور ایران در رده 13 کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌های بنیادی پوست و محصولات پوستی قرار گرفت.

به دنبال تحقیقاتی که از سال ٢٠٠٥ مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی و پژوهشگران رویان در تولید فیبروبلاست، کراتینوسیت و ملانوسیت و تمام رده‌های پوستی آغاز کردند.

این سلول‌ها در درمان اسکارهای آکنه، اسکارهای اتروفیک، اسکارهای لیشمانیوزیز، زخم‌های مزمن، زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های محدود مورداستفاده گسترده قرارگرفته که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

مقالات منتشرشده از سال‌های ٢٠٠٨ - ٢٠١٥ توسط تیم پژوهشگران مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پوست و سالک و پژوهشکده رویان زیر نظر اینجانب زمینه‌ای را فراهم کرد تا منجر به تولید فراورده‌های سلولی گردد. در حال حاضر مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی جزو معدود مراکزی است که سلول درمانی را در حوزه پوست به‌صورت فعال انجام می‌دهد و دارای دو کلین روم بالینی و تحقیقاتی و در قالب بسیار مجهز و دستگاه‌های بسیار پیشرفته می‌باشد.

همچنین خط تولید این محصول توسط سازمان غذا و دارو تأییدشده و مجوز GMP را دریافت کرده است.

در سلول درمانی، سلول‌های فیبروبلاست از خود بیمار گرفته‌شده، تکثیر می‌شود و سپس به مناطق چین‌وچروک پیوند می‌شوند.

با این روش (سلول درمانی) می‌توان با استفاده از سلول‌های فیبروبلاست خود فرد، بهبودهای مناسبی را درترمیم پوستی مشاهده نمود و از آنجایی‌که از سلول‌های خود شخص استفاده می‌شود، عارضه دفع سلول وجود ندارد.

فیبروبلاست‌های تزریق‌شده موجب افزایش پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی و افزایش سنتز کلاژن شده و از این طریق بازسازی پوست را تحریک می‌کنند.

بنابراین شروع اثر محصول رنیودرم‌سل سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است.

طول مدت اثربخشی این محصول با توجه به مطالعات صورت گرفته 3-4 سال است.

این محصول باکمی اصلاح مشابه LAVIV (azficel-T) محصول شرکت آمریکایی فیبروسل است. از محصول رنیودرم‌سل به‌ویژه برای بهبود چین‌وچروک‌های متوسط تا شدید دور لب بزرگ‌سالان استفاده می‌شود. 

 به نظر شما در جوان‌سازی صورت، روش‌های تهاجمی بهترند یا روش‌های غیرتهاجمی؟

این موضوع به خود فرد بستگی دارد که ترجیح می‌دهد با روش غیرتهاجمی، تغییری نسبی کند یا با جراحی پلاستیک تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد باشد.

جراحی و لیفت صورت به خانم‌ها و آقایان زیر 50 سال توصیه نمی‌شود، زیرا بعد از 5 تا 10 سال نیاز به تکرار دارد و به‌هرحال احتمال ایجاد کلوئید و جوشگاه در این جراحی وجود دارد.

البته میزان عوارض به تکنیک انتخابی و تبحر جراح نیز بستگی دارد.

بیشتر مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند زیبای طبیعی داشته باشند و تکنیک‌هایی را ترجیح می‌دهند که آثار افزایش سن بر روی پوست را با حداقل عوارض و زمان کمرنگ‌تر کنند و من هم به‌عنوان متخصص در این حوزه با زیبایی طبیعی بسیار موافق‌ترم.

 

برچسب ها: تزریق چربی، پوست و مو، پیری پوست، جوان سازی پوست، بوتاکس، تزریق فیلر، مصاحبه با دکتر نیلفروش زاده، دکتر نیلفروش زاده، سلول بنیادی، تغییرات پوستی که در پیری، سیگار و پیری پوست، آلودگی هوا و پیری پوست، استرس و پیری پوست، چین و چروک پوستی، اندولیفت، هایفوتراپی تعداد بازديد: 3280 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز