Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:54

4
آبان
چند گام به سوی جوانسازی چهره

چند گام به سوی جوانسازی چهره

با افزایش سن، تغییراتی از قبیل چین و چروک، لکه‌ها و ... بر روی پوست ظاهر می‌شوند. روش‌هایی برای جوان سازی پوست وجود دارد که می‌توان به درمان‌های جراحی و امواج رادیویی اشاره نمود.

دکتر محمد گلشنی؛ متخصص پوست و مو

 

دانش تخصصی پوست و اصول نوین تشخیص، درمان و جوانسازی 

روند پیری پوست علل مختلف دارد و در واقع مجموعه‌ای از عوامل در این روند با هم دخیل می‌باشند.

کلاژن پوست در اثر افزایش سن به تدریج کاهش یافته، نازک‌تر شده و بافت نگه دارنده آن که شامل چربی زیر جلدی است نیز تضعیف می‌شود و با گذشت زمان چروک‌های ریزی که در ابتدا فقط در زمان اخم، خندیدن و یا تحرکات عضلات صورت ایجاد شده به صورت چروک‌های عمیق‌تر نمایان گردیده که در حالت استراحت پوست نیز وجود دارند.

به جز چروک تغییرات دیگری شامل لکه‌های حاصل از آفتاب و بروز عروق برجسته (تلانژکتازی) نیز از علائم دیگر پیری پوست است.

متخصصان بیماری‌های پوستی و جراحان، آموزش‌های پزشکی و تجارب مورد نیاز برای استفاده از روش‌های گوناگون جراحی و یا غیر جراحی در درمان مشکلات پوستی را دارا هستند.

این پزشکان به عنوان متخصص در سالم نگه داشتن و جوان به نظر رسیدن پوست بسیار توانمند می‌باشند. با توجه به اهمیت و پر مخاطب بودن رشته تخصصی پوست، گفتگوی اختصاصی با دکتر محمد گلشنی متخصص پوست و مو که سالهاست در سمت دبیر انجمن متخصصین پوست ایران و مدرس دوره‌های نوین جوانسازی پوست و چهره  نیز فعالیت می‌کند، انجام داده‌ایم.

در ادامه موضوعاتی چون، کلیات جوانسازی پوست، نقش لیزرها در بازسازی پوست، بهره گیری از تکنیک امواج رادیویی، رفع جای جوش و پیوند مو به عنوان روش‌های کمکی جوانسازی چهره را می‌خوانید... .

جناب دکتر لطفا بفرمایید مهمترین اثرات جوان سازی پوست  چه خواهد بود و آیا خطر نیز دارد؟

کاهش چین و چروک، درمان لک‌های حاصل از نور خورشید، سفت کردن پوست‌های شل، بهبود رنگ پوست، از بین بردن جوش‌های چرکین از بین بردن رگ‌های خونی برجسته تلانژکتازی، از بین بردن جای جوش مهمترین آثار اقدامات جوانسازی توسط متخصصین پوست است.

البته کلیه روش‌های پزشکی یک سری خطر‌های وابسته به خود را دارند. به طور کلی هر چه روش هجومی‌تر باشد، خطر وابسته به آن بیشتر است. این خطرات با انتخاب درست بیمار و تجربه و علم متخصصین پوست قابل پیشگیری است.

بیمارانی که جوان‌سازی پوست را انجام می‌دهند ممکن است عوارض جانبی موقتی را تجربه کنند مانند قرمزی، تورم، کبودی و ناراحتی اندک.

اسکار، قرمزی مداوم، تغییر رنگ پوست در شیوه‌های هجومی‌تر بیشتر به وجود می‌آید.

دانش آناتومی ‌صورت و تغییراتی که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود برای ارزیابی و درمان صحیح بیماران لازم و ضروری است درمان معمولا در مطب متخصص پوست و یا کلینیک تخصصی پوست انجام می‌شود که به بیمار روش صحیح و مناسبی را بدون هیچ اتلاف وقت پیشنهاد می‌دهد.

عوامل بسیار زیادی شامل سن، بیماری، نوع پوست و میزان آسیب‌های نور خورشید، زمان لازم برای بهبودی برای نوع و روش درمانی که متخصص برای جوان‌سازی پوست صورت پیشنهاد می‌دهد تاثیر می‌گذارد.

متخصصین شیوه‌های جوان‌سازی را برای سایر نواحی مانند پوست گردن، شانه‌ها و دست‌ها پیشنهاد می‌دهد. در برخی موارد، بیشتر از یک درمان برای داشتن نتایج بهتر و بادوام تر می‌تواند استفاده شود.

معمولاً بهترین نتایج در استفاده تلفیقی و همزمان از چند روش درمانی حاصل می‌شود.

متداول‌ترین روشهای جوان‌سازی پوست کدام‌اند؟

روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی وجود دارد در یک سر این طیف محصولات موضعی مانند AHA و Tretinoin لایه‌برداری شیمیایی سطحی تجویز می‌شود که برای پیشگیری علایم افزایش سن مانند خطوط ریز و چروک‌های ظاهری استفاده می‌شوند.

محصولات موضعی یکی از روش‌های جلوگیری از ایجاد چین و چروک است و می‌تواند ضرورت تکرار شیوه‌ها را کاهش دهد و یا زمان بین آنها را افزایش داده ولی پر واضح است کرم ها و محصولات موضعی توان زیادی در درمان پیری پوست ندارند.

پرکننده‌های بافت نرم  مانند چربی، تزریق بوتاکس( botulinum toxin ) و ژل ها برای پر کردن شیارها و گودال‌های روی صورت به کار می‌رود و باعث کاهش چروک ها می‌شود و به پوست ظاهر جوان‌تر و نرم‌تری می‌بخشد.

آنها همچنین در فرم دادن قسمت‌های خاصی از صورت مانند اطراف لب‌ها و دهان موثر هستند و اسکارها و تو رفتگی‌ها را از بین می‌برند.

می‌توان از آنها برای شکل دادن به لبها و گونه‌ها استفاده نمود.انواع مختلفی از پر کننده‌ها وجود دارند که بر اساس نوع بیمار و تجربه پزشک بهترین نوع برای بیمار خاص انتخاب می‌شود.

انواع دستگاه‌ها و لیزرهای مختلف در جوان‌سازی پوست کاربرد دارند از آن جمله لیزر‌های non-ablative مانند PDL لیزر Ablative  مانندco2، لیزرهای فرکشنال مانند co2وAffirm، خراشیدگی میکرودرمی ‌(Microdermabrasion)، تکنولوژی LED، تکنولوژی IPL، تکنولوژی RF و Fractional R.F، تکنولوژی دابلو که بر اساس نیاز پوست بیمار بهترین روش توسط متخص پوست جهت بیمار به کار برده می‌شود.

آکنه عامل مخرب و تهدیدی بر طراوت پوست

آکنه به عنوان عارضه شایع پوستی قابل درمان و رفع اثر است. بی‌شک اثرات مخرب آکنه موجب تغییرات دائمی ‌بر پوست شده و چهره را دستخوش کهولت می‌کند.

خلل و فرج و فرورفتگی‌های پوستی حاکی از عمق فاجعه و تخریب یا از بین رفتن بافت سطحی پوست است. آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که حدود 80 درصد از مردم در طول عمر خودبه آن مبتلا می‌شوند.

هورمون تستسترون که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد، حین بلوغ افزایش می‌یابد این افزایش باعث تحریک بزرگی ورشد غدد سبابه، تولید چربی وبسته شدن منافذ پوست می‌شود که در نوجوانان باعث ایجاد جوشهای سر سیاه وسفید (کومدونهای باز و بسته) و جوشهای چرکی می‌شود.

لطفا بفرمایید که آکنه چه انواعی دارد  و مهمترین علل بروز آن چیست؟

آکنه‌ای که اغلب  قبل از اولین پریود شروع شود آکنه قبل از بلوغ  یا آکنه زودرس خوانده می‌شود.

وقتی آکنه شدید و شامل توده‌های بزرگ حاوی چرک وعمیق باشد، آکنه کیستیک خوانده می‌شود که  این وضیعت در مردان شایع‌تر است.

آکنه بالغین آکنه‌ای است که دیرتر از سن شایع آکنه رخ می‌دهد و ممکن است مربوط به هورمون دوران بارداری، یائسگی یا قطع داروهای پیشگیری از بارداری باشد زنان با آکنه ممکن است در طی کل دوره قاعدگی آکنه بزنند یا تنها در موقع پریود یا تخمک‌گذاری این اتفاق رخ دهد. آکنه بالغین با آکنه روزاسه که در آن جوش سر سفید و سر سیاه وجود ندارد، متفاوت است.

تولید بیش از حد چربی، افزایش شاخه‌ای شدن سلول‌های برای خروجی چربی، رشد باکتری، التهاب اطراف غدد سبابه (چربی) مهمترین علل ایجاد آکنه محسوب می‌شود.

مهمترین گزینه‌های درمانی آکنه چیست؟

تعدادی از محصولات موضعی که می‌تواند آکنه اسکارها را بهبود بخشد و روند کلاژن‌سازی را نیز سرعت دهد محصولاتی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها و ترتینوئین، که نه تنها سبب تحریک کلاژن‌سازی می‌شود بلکه آکنه اسکارها را نیز بهبود می‌بخشد. آلفا هیدوکسی اسیدها سبب لایه برداری و کاهش آکنه اسکار می‌شود.

هیچ روشی به تنهایی بهبود قابل ملاحظه‌ای در اسکارها (جای جوش و زخم) ایجاد نمی‌کند، بهترین درمان ترکیبی از درمان‌ها به شمار می‌رود.

روش‌های درمانی که به طور معمول استفاده می‌شود برای حذف و یا کاهش آکنه اسکارها عبارتند از: لیزر درمانی که برای برداشتن بافت‌های آسیب دیده کاربرد دارد واین کار به تحریک رشد کلاژن‌سازی کمک می‌کند.

Affirm (افیرم) که به عنوان نوعی از لیزر سلولهای فیبروپلاست را تحریک کرده و با تولید کلاژن جدید باعث پوستی بدون آکنه خواهد شد.

لیزر دی اکسید کربن که این نوع لیزر، لایه سطحی پوست یعنی اپیدرم و قسمتی از درم  (لایه میانی ) را بر می‌دارد. به دنبال لیزر در عرض چند روز پوست شروع به بازسازی خود می‌کند که پوست جدید، نمای بهتر و جای جوش کمتری دارد. لیزر در این ناحیه باعث تشکیل کلاژنهای جدید می‌شود و آکنه اسکارها بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

درمان‌های شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی طیف گسترده‌ای از درمانهای شیمیایی را شامل می‌شود، استفاده از محلول شیمیایی اختصاصی که به پوست مالیده می‌شود سبب ریختن سلولهای مرده و تحریک برای رشد سلولها و بافت جدید شده ودر نتیجه سبب بهبود آکنه اسکارها خواهد شد.

درمان‌های جراحی

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریشن نوعی تکنیک جهت حذف یک بخش بسیار سطحی از پوست شامل حذف سلولهای لایه شاخی پوست است.

متخصص پوست با استفاده از ابزار مخصوص که قابلیت سایش سطحی پوست را دارد اقدام به لایه‌برداری فیزیکی می‌کند که بدین ترتیب پوست ملزم به تولید سلولهای سطحی جدید خواهد شد.

سابسیژن

این درمان، شامل جدا کردن بافت زیر پوستی، از پوست است. در این روش پزشک متخصص پوست با تجربه و تبحری که دارد نسبت به جداسازی بافت زیرین جای جوش از سطح آن می‌شود.

تکنیک پانچ

معمولا برای آکنه اسکارهای عمیق استفاده می‌شود این روش شامل حذف فیزیکی و یا جابه جایی سطح اسکارها می‌شود سه روش اصلی عبارتند از:Punch Excision , Punch Graft, Punch Elevation

تزریق فیلر (پرکننده‌های بافت نرم)

تزریق پر کننده‌های پوستی از جمله  هیالورنیک اسید و یا بافت چربی می‌تواند کمک شایانی به رفع گودی‌ها و ناهمواری‌های پوستی بویژه نواحی آسیب دیده در اثر آکنه شود.

با استفاده از این مواد اغلب آکنه اسکارها یا همان اثر جای جوش تا حدودی بهبود می‌یابد. باید توجه داشت که استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام طول درمان آکنه اسکارها ضروری است.

متخصصان پوست بهترین پزشکان در کمک به رفع این عارضه محسوب می‌شوند.

کاربرد امواج رادیویی در جوانسازی پوست

یکی از تکنیکهای جوانسازی، بازسازی پوست با فناوری امواج رادیویی است

عبور امواج رادیویی از بافت‌های بدن موجب نوسان مولکول ها با فرکانس بالا (چند میلیون  در ثانیه)  و چرخش مولکول‌های دو قطبی در بافت می‌گردد.

این کار موجب اعمال یک تحریک مکانیکی میکرونی  (سلولی – مولکولی ) به فیبر‌های تکنولوژی کلاژن و الاستین موجود و تحریک و انقباض آنها و در ادامه روند درمان موجب برگشت استحکام و انعطاف پذیری آنها می‌گردد.

همچنین  اتفاقات مذکور موجب تولید گرما دردرون موضع عبور امواج می‌شود بطوریکه کاربر می‌تواند بدون آسیب رساندن به سطح پوست، میزان گرما و عمق تقریبی تمرکز آن گرما را به دلخواه تنظیم نماید.

این کار ضمن اعمال تحریک حرارتی به فیبرهای کلاژن و الاستین موجود و تحریک شروع یک فاز التهابی، منجر به تحریک فرایند تولید کلاژن تازه و ایجاد ساختار پایه جدید برای پوست ظرف حداکثر 6 ماه خواهد شد.

همراه شدن اثرات فوق با اثرات فیزیولوژیک حرارت به عنوان ترموتراپی نظیر افزایش گردش خون مویرگی، نتایج درمانی  آن را ارتقا داده بازسازی واقعی پوست را تحقق می‌بخشد.

این فناوری نوین با استفاده از انرژی رادیو فرکوئنسی با درد قابل تحمل گرمای بسیار مناسبی در پوست ایجاد می‌کند و بلافاصله شروع به صاف کردن و سفت کردن پوست می‌کند، حتی فقط پس از یک بار درمان سفتی پوست قابل مشاهده است.

از نظر پزشکی ثابت شده که در انواع پوستها کلاژن ها را باسازی می‌کند و باعث سفتی و قوام پوست می‌شود و تمام بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

RF با تکنیک جدید و بالای خود بافت‌های سطحی و عمیق را همزمان تحت تاثیر قرار داده و باعث انقباض آن می‌شود. به علاوه مثل روش‌های پیشین احتیاجی به کولینگ (سیستم خنک کننده) نیست.

از آن رو تمام انرژی را به بهترین و سریع ترین نتیجه‌اش ممکن به کار می‌برد. سر انجام نتیجه درمانی مطمئن‌تر با تاثیرات قابل مشاهده فوری پس از اولین درمان است.

امواج رادیویی از هیچ اشعه‌ای استفاده نمی‌کند و روش درمان فقط شامل گرم کردن بافت زیر پوست می‌شود.

کلاژن‌ها را بازآرایی می‌کند و بلافاصله با اولین جلسه درمان با نتایج قابل توجهی بافت پوست را سفت و محکم می‌کند و بهبود می‌بخشد.

تکنولوژی RF، صورت، گردن، بازو‌ها و شکم را به آرامی ‌و به طور موثر درمان می‌کند و راه حل مناسبی برای درمان سلولیت است و حتی ناحیه باسن را سفت می‌کند.

با ایجاد گرمای مناسب و با استفاده از انرژی متمرکز، درمان بدون درد RF همراه با صاف و سفت کردن فوری پوست آغاز می‌شود و پس از اولین درمان پوستی سفت تر قابل مشاهده است.

از نظر پزشکی ثابت شده است که درمان RF در انواع  پوستها کلاژنها را بازسازی و سفت می‌کند. درمان RF  گزینه مناسب‌تری نسبت به جراحی است تا پوستتان را از علائم  پیری رها کنید.

عملکرد این فناوری به چه شکل است؟

این تکنولوژی نوین در حالیکه به طور همزمان از لایه‌های سطحی پوست محافظت می‌کند، انرژی RF را به لایه‌های عمیق پوست هدایت می‌کند.

در روش‌های پیشین احتیاجی به کولینگ (سیستم خنک کننده) نیست. از آن رو تمام انرژی را برای بهترین و سریعترین نتیجه ممکن به کار می‌برد. 

سرانجام نتیجه‌اش درمانی مطمئن تر با تاثیرات قابل مشاهده فوری پس از اولین درمان است.

ارائه درمانی که به مراجعات کمتری نیاز دارد صرفه جویی در وقت و هزینه است.

این روش برای چه افرادی مفید است؟

با توجه به اینکه برای توقف کامل تاثیرات جاذبه و زمان بر پوست هیچ راهی نیست، درمان RF راه حل مناسبی برای مبارزه با پیری محسوب می‌شود.RF کم درد و غیر تهاجمی ‌با اثرات قابل سنجش فوری برای شرایط مختلف است.

عضلات یا پوستی که بر اثر حاملگی و یا لیپوساکشن شل شده است سفت می‌کند، نواحی صورت و گردن را متناسب و بازسازی می‌کند و خطوط ریز و چین و چروک را صاف تر می‌کند.

از آنجایی کهRF  از هیچ اشعه مضری استفاده نمی‌کند و روش درمان فقط شامل گرم کردن بافت زیر پوست می‌شود،  خانم‌ها در هر سن و سال با هر نوع پوستی، تیره یا روشن می‌توانند از این درمان  بهره ببرند.

جلسات درمانی چه مدت است؟ پس از درمان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

یک دوره درمان شامل 3 تا 8 جلسه است. هر جلسه حداکثر به 20 دقیقه زمان نیاز دارد (با توجه به ناحیه درمان) البته برای تداوم اثرات درمانی هر 4 تا 8 هفته یک جلسه درمان نگهدارنده نیاز است.

باید دانست که بلافاصله پس از درمان اندکی  التهاب و قرمزی روی پوست دیده و احساس می‌شود که پس از درمان این علائم معمولا در عرض چند ساعت تا حداکثر 1 یا 2 روز ناپدید می‌شود.

آیا با همین فرایند، روش دیگری هم امروزه مطرح است؟

(FRF(Fractional radio frequencyاف .آر .اف به عنوان سیستم جدیدی از فناوری RFمطرح است که با انتقال انرژی به لایه‌های پایین پوست بدون آسیب به اپیدرم، درمان موثرتری را ارائه می‌کند.

این دستگاه دارای سوزن‌های بسیار ظریفی می‌باشد که انرژی RFرا برای ایجاد اثر حرارتی در بافت هدف به درم می‌رساند.

سیستم فرکشنال رادیو فرکانسی به طور مکانیکی و حرارتی ستون‌های آسیب دیده‌ای در درم عمقی ایجاد می‌کند.

از آنجایی که نواحی اطراف ستون‌های ایجاد شده جهت انتقال حرارت آسیبی ندیده‌اند فرایند بهبود بسیار سریعتر خواهد بود و التهاب و تورم کمتری پس از درمان وجود دارد.

نقش احیای مو در جوان نشان دادن چهره 

موی سر نیز نقش موثری در جوان نشان دادن چهره دارد. در این خصوص چه روشهایی برای احیا و بازگرداندن مو مطرح است؟

 حدود 90- 85درصد موها در هر برهه زمانی درحال رشد هستندآناژن و فاز رشد بین 2- 6 سال طول می‌کشد.

15- 10درصد موها در فاز استراحت هستند که 2 تا3 ماه به طول می‌انجامد و در انتهای این فاز موها می‌ریزند (کاتاژن و تلوژن).

وقتی موها می‌ریزند، موی جدید از همان فولیکول‌ها جایگزین می‌شوند و سیکل رشد مجدد آغاز می‌شود.

با افزایش سن، سرعت رشد مو کاهش می‌یابد. اکثر ریزش موها به علت سیکل نرمال موهاست که حدود 50 تا 100 تار مو در روز مورد انتظار است و نشانه هشدار نیست.

علل ریزش موی افزایش یافته چیست؟

افزایش ریزش مو علل مختلفی دارد، دربرخی انواع موها خود به خود مجددا رشد خواهند کرد در حالیکه در انواع دیگر ریزش باید توسط متخصص پوست درمان گردد.

برای انواعی از ریزش مو در حال حاضر درمان قطعی وجود ندارد هر چند تحقیقات در حال انجام نتایج امیدوار کننده‌ای در آینده به ارمغان خواهد آورد.

آیا ریزش مو به عوامل  شیمیایی نیز ارتباط دارد؟

زنان و مردان بسیاری انواع مواد شیمیایی روی موی سر خود استفاده می‌کنند مثل انواع رنگ‌ها، بی‌رنگ کننده‌ها (مش)، صاف کننده‌ها و فرهای دایمی‌ مو.

این پروسه‌ها اگر به طور صحیح انجام شوند، به ندرت باعث آسیب مو می‌شوند. و اگر به صورت متناوب استفاده شوند باعث ضعیف شدن و شکستن (شکنندگی) موها می‌شوند.

اگر مو به علت استفاده از این مواد شیمیایی شکننده شوند بهترین درمان قطع استفاده از این مواد است تا زمانیکه مو مجدد رشد کند.

نازک شدگی و ریزش موی ارثی در چه افرادی شیوع دارد؟

ریزش موی ارثی یا “ آلوپسی اندروژنتیک “ یا “ریزش موی مردانه” شایع ترین علت ریزش مو است که می‌تواند هم از خانواده مادری و هم از خانواده پدری به ارث برسد.

زنان که این صفت را به ارث می‌برند دچار نازک شدگی تار موها می‌شوند اما به طور کامل طاس  نمی‌شوند. ریزش موی آندروژنتیک ممکن است در نوجوانی، سنین دهه 3یا4 شروع شود.

آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای) به چه دلیل رخ می‌دهد؟

علت این ریزش مو ناشناخته است اما یک وضعیت خود ایمنی است که بدن خود فرد علیه فولیکول‌های مو آنتی بادی تولید می‌کنند، این وضعیت هم در بالغین و هم در کودکان رخ می‌دهند.

افراد متاثر از ریزش موی سکه‌ای معمولا از سلامت نرمال برخوردارند. موها به شکل یک ناحیه گرد به اندازه یک سکه یا بزرگتر می‌ریزند.

هر چند نادر اما ممکن است حتی باعث ریزش موی تمام سر یا بدن شود.

در اکثریت موارد مو دوباره رشد می‌کند، هر چند درماتولوژیست‌ها خیلی از این بیماران را برای تسریع رشد مجدد مو مورد درمان قرار می‌دهند.

آیا ریزش مو به علل دیگری هم بوجود می‌آید؟

بیماری، استرس و دیگر عوامل می‌توانند تعداد زیادی از موها را وارد فاز استراحت (تلوژن) کنند که باعث افزایش ناگهانی مقدار مقدار ریزش مو می‌شود که معمولا همراه یک قسمت مشخص بدون مو (مثل ریزش موی سکه‌ای)نیست.

معمولا این نوع ریزش مو طی چند ماه به طور خود به خود برطرف می‌شود.

قارچ سر نیز در سال‌های دور موجب کچلی می‌شد. در این خصوص هم بفرمایید.

توسط عفونت قارچ ایجاد می‌شود که منجر به پیدایش تکه‌هایی از پوسته‌ریزی، تورم، قرمزی و حتی سبب تراوش روی پوست ما گردد که اگر پیشرفت کند باعث شکسته شدن موها می‌گردد.

این بیماری واگیر دار بین کودکان شایع است و احتیاج به درمان خوراکی دارد. عارضه دیگری به نام کندن مو مطرح است.

در این عارضه کودکان و یا حتی بالغین با دستکاری، پیچاندن و کشیدن موها باعث بیرون کشیده شدن آنها می‌شوند.

خیلی از اوقات این کار فقط یک عادت بد است که وقتی مضرات آن برای فرد توضیح داده می‌شود بهبود خواهد یافت اما گاهی نشانه‌ای از یک استرس زمینه‌ای ناخوشایند یا بیماری روانی جدی است.

ریزش موی غیر قابل برگشت نیز نوع دیگری از مشکلات است.

این اختلال نادر باعث تکه‌های ریزش مو همراه خارش یا درد می‌شود که علت آن التهاب اطراف فولیکول مو می‌باشد که منجر به تخریب فولیکول، ایجاد اسکار و ریزش موی دائم در منطقه مورد نظر می‌گردد.

علت یا عامل محرک این ریزش مو نا معلوم است. درمان بر پایه متوقف کردن روند التهاب است.

جراحی ترمیم مو امروزه به روشی قطعی و نهایی درمان  فقدان مو مطرح است. در این خصوص بفرمایید.

متخصصین پوست و جراحان پوست، جراحی ترمیم مو را برای اصلاح ریزش مو و ایجاد خط رویش مو با ظاهر طبیعی انجام می‌دهند.

بیماران با طاسی با حدود مشخص، نازک شدگی موها و افراد با ریزش موی محدود به یک منطقه سربه علت آسیب یا سوختگی  کاندید مناسبی برای این قبیل جراحی ها هستند.

نوع درمان انتخاب شده بستگی به وسعت و الگوی ریزش مو متفاوت است، برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن است متخصص یک یا چند روش را استفاده کند.

کشیدن پوست مودار به سمت نواحی بدون مو روشی برای افراد با طاسی وسیع است که در آن مناطق بدون مو حذف یا کاهش داده می‌شوند.

یعنی با برداشتن چند اینچ از پوست بدون مو و کشیدن دو طرف آن و بخیه زدن و به هم رساندن دو طرف از مساحت منطقه بدون مو کم خواهد شد.

این روش را می‌توان به تنهایی یا ترکیب نقاط  کاهش یافته مو استفاده کرد. ترمیم مو را می‌توان تحت بی حسی موضعی در مطب متخصص  یا یک مرکز جراحی سر پایی انجام داد.

عوارض خفیف شامل مواردی از جمله تورم و کبودی مختصر اطراف چشم‌ها 2 تا 3 روز بعد که می‌توان آن را با کمپرس یخ و خوابیدن در حالت نیمه دراز کش به حداقل رساند و یا کرختی مختصر در مناطق گیرنده و دهنده که ظرف 2 تا 3 ماه ناپدید می‌شود.

کل پروسه ممکن است چند ماه تا سال طول بکشد تا کامل شود چون ممکن است چند جلسه با فواصل زمانی مختلف مورد نیاز باشد.

مثل تمام روش‌های جراحی، ریسک‌هایی همراه ترمیم مو وجود دارد، هر چند این عوارض معمولا نادر و اغلب جزئی هستند.

درماتولوژیست با بررسی علت ریزش موی فرد به این نتیجه خواهد رسید که آیا پروسه ریزش موی فرد احتیاج به درمان طبی خواهد داشت یا خود به خود برطرف خواهد شد.

علل ریزش موی افزایش یافته چیست؟

افزایش ریزش مو علل مختلفی دارد. در برخی انواع موها خود به خود مجددا رشد خواهند کرد در حالیکه در انواع دیگر ریزش باید توسط درماتولوژیست درمان شود.

برای انواعی از ریزش مو در حال حاضر درمان قطعی وجود ندارد هر چند تحقیقات در حال انجام، نتایج امیدوار کننده‌ای در آینده به ارمغان خواهد آورد.

در خصوص تکنیک عملی  پیوند مو و ابرو (کاشت مو) بیشتر توضیح بفرمایید.

جراحی کاشت مو بر اساس نفوذ و غلبه موی دهنده صورت می‌پذیرد به این معنی که موی ناحیه سالم وقتی به ناحیه بدون مو در منطقه گیرنده پیوند، کاشته شود ریشه خواهد گرفت و رشد می‌کند. کاشت مو شامل اقدامات زیر است:

برداشتن مو به صورت نوارهایی از نواحی حاوی مو در پشت سر که به عنوان منطقه دهنده خوانده می‌شود و در تمام طول عمر مو در این مناطق رشد خواهد کرد.

ترمیم منطقه دهنده که معمولا ایجاد یک اسکار باریک می‌کند که با موی رویش پوشانده و پنهان خواهد شد. برداشت کردن از نوار حاوی مو و تقسیم کردن به صورت گرافت‌هایی برای جایگزینی در مناطق بدون مو.

میزان پوشاندن وابسته به وسعت منطقه بدون مو و روش خاص مورد استفاده متفاوت است.

ظرف یک ماه اکثریت موهای کاشته شده بطور طبیعی می‌ریزند ولی حدود دو ماه بعد مو با یک سرعت نرمال شروع به رشد می‌کند، بعد از 6 ماه موهای کاشته شده رشد طبیعی می‌کنند. ابرو نیز به همین ترتیب است... .

در پایان باید اذعان کرد که گاهی یک تکنیک و گاهی چند روش با همدیگر میتوانند به یک فرد کمک کند تا چهره‌ای جوانتر داشته باشد.

تشخیص این مساله به دانش و تجربه متخصص پوست بستگی دارد. اینکه کدام روش و روشها برای هر فرد تا میزان کارایی و  ماندگاری داشته و انجام آن منطقی و بصرفه است، نیاز به معاینات بالینی و مشاوره هر فرد دارد.

در این بین متخصصان پوست، مو و زیبایی افرادی دانش آموخته  و آکادمیک محسوب شده که راهنمای قابل اعتماد و مناسبی هستند. 

 

 

برچسب ها: درمان آکنه، جوانسازی پوست، علل آکنه، رفع چروک پوست، لایه برداری پوست، روش های جوان‌سازی پوست، میکرودرم ابریژن، سابسیژن، تکنیک پانچ، تزریق فیلر تعداد بازديد: 1061 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز