Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:09

31
شهریور
كاربرد و عوارض جانبی لایه‌بردارهای شیمیایی (2)

كاربرد و عوارض جانبی لایه‌بردارهای شیمیایی (2)

بخش دوم- مكانیسم عمل فرآورده‌های لایه‌بردار شیمیایی آن‌طور كه در مورد سایر درمان‌ها اشاره شد، مهار ملانوسیت‌ها یا ملانوژنز نیست بلكه زدودن ملانین است.

 

لایه برداری HQ,GA

در یك كارآزمایی تصادفی آینده‌نگر كه ارزیابی‌ها نسبت به نوع درمان آگاهی نداشتن و بر نیمی از صورت 21 زن اسپانیایی انجام شده بود، 4 مرحله لایه‌برداری از صورت با GA (20 و 30درصد) به اضافه HQ روی یك طرف صورت و كرم 4درصد HQ به تنهایی بر طرف دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان از بین 18 بیماری كه مطالعه را به پایان بردند هیچ تفاوت معنی‌داری در درجه روشن شدن پوست یا تفاوت در رتبه‌های MASI نسبت به وضعیت پایه، بین دو گروه مشاهده نشد. ارزیابی كلی پزشكان نشان داد كه در 8 بیمار بهبودی بیشتر در آن سمت از صورت كه لایه‌برداری شده و در 7 بیمار در سمتی كه لایه‌برداری نشده بود، رخ داد. بیشتر بیماران دچار احساس سوزش واریتم خفیف شده بودند.

بر اساس این مطالعه به نظر می‌رسد كه اگرچه لایه‌برداری با GA ممكن است ملاسما را بهبود ببخشد اما به‌طور چشمگیری از HQ به تنهایی موثرتر نیست. به هر جهت توصیه شده كه برای مقایسه اثربخشی لایه‌برداری توسط GA و HQ مطالعات بیشتری باید صورت بگیرد.

یك مطالعه آزمایشی كه به صورت باز طراحی شده بود، روی 40 بیمار مبتلا به ملاسمای متوسط تا خفیف كه پوست آنها طبق مدل Fitzpatrick از نوع III تا V بود به مدت 21 هفته صورت گرفت. لایه‌برداری با GA (3 دوره با 30درصد GA و سه دوره با 40درصد GA) به همراه استفاده از فرمول HQ تغییر یافته Kligmam) MKF)

در مقایسه با كاربرد MKF به تنهایی، به‌طور معنی‌داری منجر به روشن‌تر شدن ضایعات پوستی مبتلایان شد. شدت ملاسما و پاسخ بالینی بر اساس رتبه‌های MASI و نظر خود بیمار (عالی، خوب، متوسط، ضعیف) ارزیابی شد. تمامی 40 نفر مطالعه را به پایان بردند.

میانگین رتبه MASI برای گروه لایه‌بردار از 71/6±12/19 از وضعیت پایه به 17/10 در هفته 12 (89/45درصد) و سپس به 93/3 در هفته 21 (99/77درصد) كاهش یافت. رتبه MASI در گروه MKF در گروه MKF از 43/5±85/18 در وضعیت پایه به 52/12 در هفته 12 (16/33درصد) و سپس به 97/6 (14/63درصد) در هفته 21 كاهش یافت. بین دو گروه درمانی در هفته‌های 12 و 21 از لحاظ آماری تفاوت معنی‌داری وجود داشت به این ترتیب كه در گروه لایه‌برداری پاسخ بهتری مشاهده شد.

عوارض

در پایان مطالعه وضعیت 80 درصد بیماران در گروه لایه‌بردار و 60 درصد بیماران گروه كنترل به حد عالی رسید. عوارض جانبی در هر گروه در كمترین میزان خود بود و اریتم خفیف و پوسته‌ریزی سطحی در همه بیماران گروه لایه‌برداری بروز كرد. دو بیمار گروه لایه‌بردار به PIH مبتلا شدند كه با استفاده از بتامتزون دی پروپیونات 05/0 درصد فروكش كرد. 4 بیمار گروه MKF نیز مبتلا به ضایعات شبه‌آكنه شدند.

 

برچسب ها: ملاسما، لایه برداری، لایه برداری پوست، لایه برداری HQGA، روشن شدن پوست، حساسیت پوست، عوارض لایه برداری تعداد بازديد: 676 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز