Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 20:36

6
آبان
تأثير ورزش بر شادابی پوست

تأثير ورزش بر شادابی پوست

قلب ارگانی که کل حیات ما بدان وابسته است و بدون هیچ استراحتی دائما در حال کار کردن است.

دكتر امید صالحیان؛ دكترای تخصصی فیزیولوژی و تغذیه ورزشی


ورزش منظم  تاثیرات شگفت‌انگیزی  بر تمامی ارگان‌‌‌های بدن دارد 

قلب ارگانی که کل حیات ما بدان وابسته است و بدون هیچ استراحتی دائما در حال کار کردن است. تا بحال کسانی که مشکلات قلبی دارند را دیده‌اید؟ صورتی بی‌رنگ چروکیده خسته و... علت آن کاهش خونرسانی درست به ارگان‌‌های مربوطه از جمله پوست است  اجرای هر  نوع فعالیت ورزشی مخصوصا استقامتی  باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر شود  در نتیجه پوست ما را دائم تغذیه می‌‌کند و بعلت آنکه خونرسانی مرتب انجام می‌‌شود افراد ورزشکار پوستی همیشه شاداب دارند.

این جریان منظم خون سبب  رشد منظم موها نیز می‌‌گردد (به اصطلاح مو‌‌ها آبیاری می‌‌گردند) شما تصور کنید به  یک گل آب کافی داده نشود و یا در مسیر آبرسانی آن اختلال ایجاد شود همین مساله در مورد بدن انسان نیز وجود دارد. فعالیت ورزشی با آزاد‌سازی هورمون ملاتونین از غده صنوبری سبب شفاف سازی پوست می‌‌گردد. این هورمون صرفا در نیمه شب آزاد می‌‌گردد. به کسانی که صبح زود قبل از طلوع خورشید به فعالیت ورزشی می‌‌پردازند یا نماز شب می‌‌خوانند  دقت کنید؟! صورت‌‌های شفاف، حافظه قوی، همیشه سرحال، و... دانشمندان علت این عامل را آزادسازی این هورمون می‌‌دانند. اجرای فعالیت ورزشی سبب آزاد‌سازی پیوسته این هورمون می‌‌شود.

خواب مناسب

یک علت دیگری که سبب تغییر چهره و قامت می‌‌باشد خواب نامناسب است. علت تنظیم کننده خواب یا باصطلاح ریتم شبانه‌روزی نیز همین هورمون است. هورمون موثر دیگر بر خواب و بر رشد عضلات و استخوان‌‌های بدن هورمون رشد است بسیاری از افراد که از کوتاهی قد رنج می‌‌برند میلیون‌‌ها تومان هزینه می‌‌کنند و فریب تبلیغات کاذب را می‌‌خورند قدشان چند سانت بلند شود  اگرچه برخی ممکن است به نتیجه دلخواه خود برسند ولی عواقبی همچون رشد بی‌رویه سایر ارگان‌‌ها را نیز تجربه می‌‌کنند همچنین این هورمون سبب افزایش قد بدون هیچ عارضه یا بازگشتی می‌‌شود. این هورمون در انجام فعالیت‌‌های شدید به سرعت آزاد می‌‌شود و تاثیرات شگرف خود را بر اندام‌‌ها  می‌‌گذارد.

در ضمن این هورمون به عنوان یک چربی سوز طبیعی نیز عمل می‌‌کند که این روز‌‌ها بسیاری از افراد از آمپول‌‌های مصنوعی آن جهت آب کردن چربی‌‌های ناحیه پهلوی خود استفاده می‌‌کنند و غافل از اینکه بدن خودآنها منبع بالقوه‌ای از  این هورمون است. جالب آنکه این هورمون در دو ساعت اولیه خواب آزاد می‌‌گردد و همانطور که قبلا ذکر شد تنظیم کننده اصلی خواب هورمون ملاتونین است!!! هورمون موثر دیگر در رشد عضلات تستسترون است که سبب زیبایی عضلات و تناسب اندام می‌‌گردد  این هورمون سبب شفافیت پوست و مانع از  ریزش مو می‌‌شود. به همین  منظور در درمان ریزش مو از نوع مصنوعی آن استفاده می‌‌کنند. اجرای فعالیت‌‌های قدرتی سبب افزایش این هورمون می‌‌گردد.

 مشكلات كم‌آبی

کم‌آبی نیز سبب تخریب سلول‌های پوستی می‌‌شود و این عارضه در ایام گرما بیشتر دیده می‌‌شود. اجرای فعالیت منظم با فعال‌سازی هرمون‌‌های تنظیم کننده آب مثل هورمون ضد ادرار سبب حبس آب در بدن شده و سلامت پوست و مخاط را حفظ می‌‌کند. خیلی از افراد از داشتن صورت و یا اندامی پف کرده رنج می‌‌برند علت آن اختلال در سیستم لنفاوی است که  به عنوان  تنظیم کننده مایعات بدن عمل می‌‌کند. اجرای منظم  فعالیت ورزشی دراز مدت  سبب  بهبود عملکرد  سیستم لنفاوی بدن و  جلوگیری از تجمع آب در بدن می‌‌شود که نتیجه آن کم شدن و ناپدید شدن تدریجی  پف در اندام‌‌ها و ‌‌هاله سیاه اطراف  چشم‌‌ها می‌‌شود.  ماده سازنده پوست کلاژن است که به پوست خاصیت ارتجاعی و صاف بودن می‌‌دهد با افزایش سن، کلاژن این خاصیت خود را از دست می‌‌دهد مطالعات  نشان داده‌اند که فعالیت ورزشی مستمر و طولانی مدت، با کلاژن سازی بیشتر  افزایش خاصیت کشسانی پوست را افزایش  و به کاهش چین و  چروک‌‌های پوست  منجر خواهد شد.

همچنین با افزایش خونرسانی به مویرگ‌‌های پوستی مواد غذایی لازم کلاژن‌‌ها را فراهم می‌‌آورد. مهمترین دشمن پوست و همچنین عامل اصلی كاهش طول عمر و پیری ارگان‌‌ها وجود رادیکال‌‌های آزاد است (گونه‌‌های فعال اکسیژن) که  علت آن شرایط بد آب و هوایی و آلودگی‌‌های محیطی  است ولی بدن بطور خدادادی سیتم دفاع آنتی‌اکسیدانی را دارد اجرای فعالیت ورزشی منظم سبب افزایش قدرت دفاعی این سیستم شده  و به سرعت این گونه‌‌های مخرب را از بین می‌‌برد. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات خانوادگی یا کاری خود چهره‌ای در هم کشیده دارند یعنی به اصطلاح افسرده هستند و جهت درمان خود رو به دارو‌‌های ضد افسرگی آورده‌اند و برای همین دائما خواب هستند غافل از آنکه در مغز هورمن‌‌های شادی‌آوری مثل آندورفین‌‌ها  وجود دارد که تنها با ورزش آزاد می‌‌شوند و سبب کاهش افسردگی و سبب افزایش شادابی و طراوت پوست می‌‌شوند. این‌‌ها گوشه‌ای از آثار فعالیت ورزشی برای داشتن چهره‌ای زیبا بود بنظر شما بهتر نیست به جای صرف هزینه‌‌های گزاف  با عوارض خطرناک به سوی این درمان  ارزان معجزه‌آسا رو بیاوریم و هزاران آثار آن را در زندگی روزمره خود و خانواده شاهد باشیم.

 

برچسب ها: پوست و مو، پوست و مو و زیبایی، مراقبت های پوستی، ورزش و شادابی پوست، مراقبت از پوست و مو تعداد بازديد: 1570 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز