Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:41

21
آبان
راهكارهايی برای مرطوب نگه داشتن پوست‌های خشك

راهكارهايی برای مرطوب نگه داشتن پوست‌های خشك

هيچ چيزي مانند ماه‌هاي سرد سال، نمي‌‌تواند زيبايي پوست را به خطر بيندازد...

راهكارهايی برای مرطوب نگه داشتن پوست‌های خشك

 

 

هیچ چیزی مانند ماه‌های سرد سال، نمی‌‌تواند زیبایی پوست را به خطر بیندازد. بخاری‌ها، دوش آب گرم و طولانی همچنین خشكی هوا، برف و باد می‌توانند آب پوست را جذب كرده و باعث شوند كه خارجی‌ترین لایه پوست یا همان اپیدرم دچار خارش و ترك شود. حتی در مواردی خارش زیاد می‌‌تواند به اگزما، التهاب و قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست منجر شود.  با درك برخی از علل عمده خشكی پوست و با بكارگیری برخی از درمان‌های طبیعی می‌توانید خشكی پوست را از بین ببرید و پوست خود را نرم كنید.

 

آب و چربی

آنچه كه مانع از ورود آلاینده‌های مضر به درون پوست می‌شود و در حفظ رطوبت پوست موثر است، آب و چربی سطح پوست است. از آنجایی كه هر چقدر هوا سردتر باشد، رطوبت آن كمتر است، به طور طبیعی هوای سرد موجب اختلال در پوست می‌شود و آب و چربی پوست را كاهش می‌دهد. با استفاده از محصولات اسیدمیالورونیك  (ماده روان كننده‌ای كه به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود) می‌توان پوست را انعطاف‌پذیر و از آسیب آن در برابر سرما پیشگیری كرد. وقتی كه پوست آب خود را به دلیل افزایش سن، سرما و . . . از دست می‌دهد، به آب میان سلولی نیاز دارد و برای مرطوب نگه داشتن آن چربی بسیار مهم است.

 

تجدید نظر در مورد شامپو

شامپو و صابون‌های میوه‌ای علاوه بر اینكه آلودگی‌ها را از روی پوست و یا مو پاك می‌كنند، رطوبت پوست را هم از بین می‌برند. شامپوهایی را انتخاب كنید كه عاری از هر گونه مواد نگهدارنده یا اسانس‌‌های مصنوعی باشند زیرا این مواد پوست و مو را خشك می‌كنند.

 

شرایط طبیعی منافذ پوست

این موضوع بسیار مهم است كه مطمئن شوید منافذ پوست شما در شرایط اید‌ه‌ال و طبیعی قرار دارند. با توجه به آب و هوای خشن زمستان، آلودگی هوا به مواد مصنوعی و دیگر عوامل محیطی، پوست متراكم می‌شود در نتیجه نمی‌تواند به درستی مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع كند. پاك كننده‌های ملایم، پوست را از ناخالصی‌ها پاك كرده و بدین ترتیب محصولات مرطوب كننده می‌توانند تاثیر بهتری روی پوست بگذارند و پوست را تغذیه كنند و مرطوب نگه دارند.

 

دوش آب گرم

گرفتن یك دوش گرم به همراه بخار فراوان یكی از عوامل اصلی از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست است؛ اگرچه این‌كار؛ احساس خوبی ایجاد می‌كند و بسیار لذت‌بخش است. ولی در فصل زمستان از حمام و شست‌وشوی بیش از حد بدن خودداری كنید. در این فصل بهتر است از مصرف هر نوع صابون كه حاوی مواد شیمیایی و مصنوعی است بپرهیزید از صابون‌های دست‌سازی استفاده كنید كه از مواد طبیعی تهیه شده‌اند و پس از آن به آرامی پوست را با یك حوله تمیز خشك كنید و از یك مرطوب كننده و یا لوسیون مناسب استفاده نمایید. بهترین زمان استفاده از مرطوب كننده‌ها 2 تا 3 دقیقه بعد از خارج شدن از زیر دوش است و مدت استحمام 5 تا 10 دقیقه باشد.

 

آسیب بخاری‌ها

 در حالی‌كه حضور در خارج از منزل و در هوای سرد می‌تواند پوست را خشن كند، اغلب تأثیر بخاری‌ها در داخل منزل نیز به شدت وحشتناك است. این یكی از مشكلاتی است كه اغلب ما آن را نادیده می‌گیریم. بخاری‌ها موجب از بین رفتن رطوبت منزل و خشكی آن می‌شوند و برای رفع این مشكل توصیه می‌شود كه در طول روز از دستگاه‌های بخار استفاده شود. بهتر است زمانی كه خواب هستید آن را در اتاقی روشن كنید كه بیشتر در طی روز از آن استفاده می‌كنید.

 

نقش تغذیه

رژیم غذایی سالم  جزء حیاتی مراقبت از پوست در كل فصول سال و جز ضروری‌ترین در فصل زمستان است؛ چرا كه پوست در این فصل در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.  مصرف مقدار قابل توجهی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار به همراه امگا 3، پوست و مو را تغذیه می‌كند و هرگونه التهاب را كاهش می‌دهد. آب‌رسانی داخلی پوست و نوشیدن مقادیر زیادی آب را فراموش نكنید كه این موضوع بسیار اهمیت دارد. اغلب مردم در روزهای گرم سال نوشیدن آب را فراموش نمی‌كنند؛ ولی از اهمیت همین كار در روزهای سرد زمستان غافل هستند.

 

شست‌وشوی محتاطانه

شستن مكرر دست‌ها می‌تواند رطوبت و چربی پوست را از بین ببرد و همین امر منجر به ایجاد ترك می‌شود و گاهاً این ترك‌ها بسیار دردآور خواهند بود. در صورت لزوم، در فصل زمستان دست‌ها را با یك صابون ملایم و دست‌ساز بشویید و پس از شست‌وشو نیز با یك مرطوب كننده مناسب چرب كنید. از آنجایی كه پاها در طول فصل زمستان درون چكمه و جوراب‌های كلفت هستند، حتی بیشتر از دست‌ها به مراقبت نیاز دارند. استفاده از یك مرطوب كننده قوی برای پاها همچون روغن آووكادو نیز بسیار موثر خواهد بود. برای جذب بهتر آن می‌توانید این مرطوب كننده را قبل از خوابیدن به پاها بمالید و پس از آن یك جفت جوراب نخی بپوشید.

 الكل: انواع تركیبات بخصوص اتانول، الكل اتیل، موجب خشكی پوست می‌شوند و دقیقاً‌ برعكس مرطوب كننده‌ها عمل می‌كنند و به محض اینكه روی پوست مالیده می‌شوند، بخار می‌شوند.

 رایحه و اسانس‌های مصنوعی: از محصولاتی استفاده كنید كه اسانس آنها از روغن ها و مواد كاملا طبیعی تهیه شده است و بهتر است مرطوب‌كننده‌ها حاوی كمترین میزان افزودنی‌های بودار و مصنوعی باشد.

 میلیكون: این ماده منافذ پوست را مسدود و توانایی پوست را برای جذب مواد زائد و جذب مواد مغذی مختل می‌كند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 550 تعداد نظرات: 0

نظر شمابعد از تایید مدیر منتشر خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز