Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:46

17
تیر
تيرگی و پف دور چشم‌ها

تيرگی و پف دور چشم‌ها

آيا وقتي از خواب بيدار مي‌شويد، ظاهر شما خسته‌تر از زماني است كه به ...

تيرگی و پف دور چشم‌ها

 

 

آیا وقتی از خواب بیدار می‌شوید، ظاهر شما خسته‌تر از زمانی است كه به رختخواب رفته‌اید؟ آیا بعد از برگشت از تعطیلات هنوز خسته و پژمرده به نظر می‌رسید؟ احتمالا تمامی این مسائل ناشی از چشمان پف كرده و حلقه‌های سیاه زیر چشم‌های شماست كه ظاهر شما را خسته‌تر و مسن‌تر نشان می‌دهد. وجود این حلقه‌های سیاه در افراد جوان 20-30 ساله با گذشت زمان و پیری بیشتر می‌شود.

 

 چرا این حلقه‌ها ایجاد می‌شوند و برای رفع آنها چه باید كرد؟

این مشكل در ابتدا با یك پف كردگی كوچك آغاز می‌شود كه در برخی موارد حتی به سختی می‌توان آن‌را دید؛ اما در صورت عدم درمان كم‌كم به شكل یك موج و به تدریج همچون یك كیسه زیر چشمان شما پدیدار می‌شوند. كارشناسان معتقدند كه دلیل شكل‌گیری آنها معمولا فرایند طبیعی پیری است. مقدار مشخصی از چربی به طور طبیعی زیر چشم وجود دارد كه در جای خود به وسیله رباط‌ها محكم شده‌اند و با افزایش سن این رباط‌ها ضعیف شده و چربی به سمت جلو هدایت و موجب پف كردگی چشم‌ها می‌شود. با گذشت زمان این پف كردگی افزایش می‌یابد و پوست حالت كششی خود را از دست می‌دهد و آنچه را كه ما كیسه‌های چشمی می‌نامیم، به وجود می‌آورد. اینكه افراد در چه سنی به این مشكل مبتلا می‌شوند، به پدر و مادر و وراثت بستگی دارد و این مسئله یك مشكل ساختاری آناتومیك و ژنتیكی است كه موجب می‌شود برخی زودتر از سایر افراد به این مشكل مبتلا شوند. تنها وراثت در این مسئله موثر نیست، بلكه عوامل دیگری مثل شیوه زندگی روی آن نیز تاثیر دارند مقدار غذای شوری كه می‌خورید، مقدار آبی كه می‌نوشید و ساعاتی كه می‌خوابید، حتی میزان فعالیت و ورزش شما در شكل‌گیری این كیسه‌ها موثرند. گاهی اوقات یك بیماری مزمن سینوسی و یا حساسیت بینی می‌تواند موجب پف كردگی چشم‌ها شود. تورم مستمر، پوست را شل و در نتیجه این كیسه‌ها را ایجاد می‌كند. «اگر احساس كردید بینی شما گرفته شده است و روی پیشانی‌تان درد دارید و یا چشمان‌تان خارش دارد و آبكی است، باید نزد متخصص آلرژی بروید، چرا كه در برخی موارد با درمان حساسیت و یا سینوس می‌توان پف زیر چشمان را نیز درمان كرد.

 

 اگزمای پوستی

در برخی موارد هم اگزمای پوستی و كم خونی و خستگی در تیرگی و پف كردن زیر چشم‌ها موثر است. كار چشمی طولانی‌مدت نیز می‌تواند موجب تیرگی دور چشم شود. برخی از كارشناسان معتقدند كه خارش زیر چشم باعث انتقال رنگدانه‌ها به آن منطقه می‌شود و وجود رنگدانه بیشتر تیرگی بیشتری ایجاد می‌كند. كمبود آهن نیز یكی از دلایل تیرگی زیر چشم است. تورم عادی در اطراف چشم به معنی تجمع بیش از حد مایعات است كه آن‌را در بافت اطراف «اِدِم» می‌گویند و از آنجا كه پوست اطراف چشم نازك‌ترین بخش پوست در تمام بدن است، تورم و تغییر رنگ در آن كاملا مشخص می‌شود.

 

 استرس و گریه

گاهی استرس و گریه نیز می‌توانند موجب بروز این حالت شود. شب تا صبح خواب هستید و چشم‌هان‌تان بسته است و پلك نمی‌زنید، پلك نزدن می‌تواند پف زیر چشم را تشدید كند. پلك زدن برای چشم مانند راه رفتن برای پاهاست و اگر آنها فعالیت نداشته باشند، به تدریج عضلات‌شان ضعیف و متورم می‌شود. به همین دلیل است كه در برخی موارد به محض اینكه از خواب بیدار می‌شوید، شروع به پلك زدن می‌كنید. زمانی كه چشم‌ها به طور غیر منتظره پف می‌كنند، آن‌را نادیده نگیرید، زیرا در برخی موارد، نشان از یك مشكل جدی پزشكی هستند؛ مثلا در افراد مبتلا به بیماری تیروئید، چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن متورم می‌شوند. همچنین چاقی و ناراحتی‌های چشمی نیز می‌تواند از علائم اختلال تیروئیدی به نام بیماری گریوز (Graves) باشد. حساسیت چشمی، تب یونجه و برخی از انواع حساسیت‌ها مثل حساسیت‌های غذایی نیز باعث تورم پلك‌ها می‌شوند. ایجاد یك واكنش حساسیتی در بدن سبب ترشح ماده‌ای شیمیایی به نام «هیستامین» می‌شود كه اثرات منفی بر بافت‌های بدن می‌گذارد و یكی از آنها نشت مایعات از عروق خونی است. این مایعات در بافت اطراف چشم تجمع می‌كنند و باعث ادم می‌شوند. هنگامی كه شما به عفونت چشمی مبتلا باشید، این عفونت به شكل پف، تورم پلك و گودی‌های سیاه زیر چشم بروز می‌كند. چشم متورم به طور مستقیم پلك را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. خشكی چشم نیز می‌تواند باعث پف و تورم شود. بیماری‌های سیستمیك همچون نارسایی كلیه نیز موجب تورم در سراسر بدن، به ویژه اطراف چشم‌ها می‌گردد.

 

 درمان و گزینه‌های درمانی

گاهی می‌توان پف چشم را با یك روش ساده مثل قرار دادن یك بالش اضافی روی بالش خود كاهش داد. این كار بظاهر ساده می‌تواند پف چشم را در اوایل صبح از بین ببرد. یكی از بهترین روش‌های كاهش پف چشم قرار دادن یك چای كیسه‌ای سرد شده و یا خیار زیر چشم است كه به طور موقت پف چشم‌ها را كاهش می‌دهد. چای سبز كیسه‌ای حاوی مواد طبیعی است كه به عنوان (EGCG) شناخته شده‌اند و خاصیت ضد التهابی دارند. اگر به دنبال یافتن روشی هستید كه تاثیر طولانی‌تری داشته باشد، می‌توانید از پُركننده‌های چروك چشم به صورت تزریقی استفاده كنید و تاثیر آن را حدود 8-9 ماه داشته باشید. پف و خطوط زیر چشم با این روش از بین می‌روند، ولی بعد از این دوره دوباره همه چیز مثل قبل می‌شود. عمل جراحی لیفتیگ یك جراحی سرپایی است كه حدود 1 ساعت بیشتر طول نمی‌كشد و با یك بی‌حسی موضعی و آرامبخش آغاز می‌شود و در حدود 2 هفته به كلی التیام می‌یابد. این روش نیز در برطرف كردن سیاهی و چروك زیر چشم موثر است و نتیجه ماندگارتری دارد؛ ولی معمولا هزینه آن از عهده همه بر نمی‌آید.

 

 

 درمان با لیزر

 در درمان پف چشم، به خصوص زمانی كه از روش تزریق استفاده می‌گردد، اغلب سایه‌های تیره چشم نیز محو می‌شوند. گاهی اوقات تیرگی زیر چشم ناشی از پیری و نازكی پوست و تجمع عروق خونی است كه در این موارد با انواع خاصی از لیزر و یا IPL (پالس نوری شدید) بهبود می‌یابد. در این روش با استفاده از گرما عروق خونی اضافی را تبخیر می‌كنند و رنگ آنها در زیر پوست محوتر می‌شود. بهترین روش برای درمان چشمان پف آلود و تیره، شناسایی علت زمینه‌ای آن است. خواب ناكافی و استرس می‌تواند موجب پف چشم‌ها شود. لایه‌برداری شیمیایی، روش‌های رایج لیزر پوست و كرم‌های پوستی و یا جراحی و برداشتن بافت اضافی چربی و سفت كردن عضلات به كاهش پف و چین و چروك‌ها كمك می‌كند. اگر تورم چشمان شما ناشی از حساسیت باشد، در صورت لزوم می‌توانید از قطره‌های چشمی استفاده كنید.

 

 كمپرس آب سرد

استفاده از كمپرس سرد نیز می‌تواند به طور موقت ورم پلك را از بین ببرد. سعی كنید نمك را در رژیم غذایی خود كاهش دهید و غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز بخورید كه مایعات اضافی بدن شما را از بین می‌برند. همچنین كرم‌هایی كه حاوی فنیل افرین انقباض رگ‌های خونی شده و قطر آنها را كاهش می‌دهند و علاوه بر كاهش پف آلودگی چشم‌ها، تیرگی آنها را نیز كم می‌كنند. با این حال به این نكته نیز دقت كنید كه اگر به طور ناگهانی ناخواسته این كرم‌ها را وارد چشمان خود كنید، موجب التهاب آن می‌شوید. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشك مشورت كنید. درمان با هیدروكینون نیز می‌تواند در از بین بردن پف‌ها و هاله‌های سیاه زیر چشم موثر باشد.

 

 قبل از خواب آرایش‌تان را پاك كنید

قبل از خوابیدن حتما آرایش خود را پاك كنید؛ زیرا مواد آرایشی و شیمیایی خود می‌تواند یكی از علل حساسیت و پف چشم باشد. نوشیدن آب كافی را فراموش نكنید. گاهی اوقات در طول روز به دلیل داشتن مشغله‌های فراوان از نوشیدن مایعات غافل می‌شویم و زمانی كه به یاد آن می‌افتیم، می‌خواهیم تمام نیاز روزانه خود را به یكباره برطرف كنیم؛ ولی نوشیدن آب به طور تدریجی بسیار موثرتر از نوشیدن حجم زیادی از آب به طور یكجاست. اگر چشمان شما پف‌آلود است، از مصرف لوازم آرایش و مواد شیمیایی خودداری و از محصولات بدون اسانس و در صورت امكان گیاهی استفاده كنید كه بعضی اوقات خود این اسانس‌ها نیز باعث تیره‌تر شدن بیشتر زیر چشم‌ها می‌شوند. محصولاتی كه حاوی اسید گلیكولیك و اسید سالیسیلیك هستند، می‌توانند پوست را حساس و قرمز و متورم كنند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 537 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز