Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:22

17
تیر
عجيب اما واقعی!

عجيب اما واقعی!

پوست خراشي روشي است كه طي آن با يك برس سيمي و يا چرخ الماس ...

عجيب اما واقعی!

 

 

پوست خراشی روشی است كه طی آن با یك برس سیمی و یا چرخ الماس با لبه‌های خشن و زبر، لایه فوقانی پوست برداشته می‌شود. قلم مو و یا چرخ الماس به سرعت می‌چرخد و لایه فوقانی پوست را برمی‌دارد. این روند با ایجاد زخم‌های پوستی و خونریزی همراه است و وقتی كه زخم‌ها بهبود می‌یابند، پوست جدید به جای پوست آسیب دیده رشد می‌كند. مقدار و عمق برداشتن لایه‌های پوستی به مقدار سرعت چرخش قلم‌مو و فشار اعمال شده بر آن بستگی دارد. ابتدا منطقه مورد نظر تمیز و علامتگذاری می‌شود. سپس با یك ماده بی‌حس كننده مثل لیدوكائین، پوست را به صورت موضعی بی‌حس می‌كنند و حداقل به مدت 30 دقیقه روی آن كیسه‌های یخ می‌گذارند. اگر كیسه‌های یخ موثر واقع نشوند و پوست را سفت نكنند، برای خراش‌های عمیق‌تر و سفت‌تر شدن بیشتر پوست از اسپری انجماد استفاده می‌گردد. اگر كل پوست صورت باید ترمیم شود، ممكن است به بی‌حسی قوی‌تر و آرامبخش و یا حتی بی‌هوشی عمومی نیاز باشد و سپس با استفاده از این برس‌های سیمی لایه فوقانی پوست برداشته می‌شود. برای جلوگیری از هر گونه خونریزی، منطقه مورد نظر را با پانسمان تمیز و گاز می‌پوشانند. پوست خراشی تقریبا همیشه در مطب پزشك به صورت سرپایی انجام می‌شود.

 

بعد از جراحی

مدت زمان بهبودی به عمق و اندازه منطقه‌ای كه تحت درمان قرار گرفته است، بستگی دارد. مثلا كسی كه كل پوست او تحت درمان قرار گرفته به نسبت فردی كه فقط قسمت كوچكی از پوست او درمان شده، به مدت طولانی‌تری نیاز دارد. خراش عمیق‌تر باشد، رخم‌ها نیز دیرتر التیام می‌یابد. این پوست جدید صورتی و یا قرمز رنگ است و طی 6-12 بعد هفته شبیه رنگ طبیعی پوست خواهد شد. تا آن زمان می‌توانید با لوازم آرایشی رنگ پوست را به حالت طبیعی در بیاورید. بسیاری از افراد درد بسیار كمی دارند و در مدت كوتاهی پس از جراحی می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. بعضی از افراد نیز برای كاهش درد به مسكن نیاز دارند و در صورت تورم، كورتیكو استروئید تجویز می‌شود.

 مراقبت از محل تحت درمان برای بهبودی بسیار مهم است و این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  روزی چند بار پوست را تمیز و پانسمان آن‌را عوض كرده و آن‌را با پماد مخصوص كه پزشك تجویز كرده، چرب كنید. رطوبت پوست به سرعت بهبود زخم كمك و تمیز نگه داشتن آن از عفونت جلوگیری می‌كند.

 تا زمانی كه عمل لایه‌برداری پوست به انتها نرسیده است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری كنید و بعد از آن نیز هر روز از كرم ضد آفتاب استفاده نمایید. پوست تازه به تخریب‌های نور خورشید حساس‌تر است.

اگر سابقه ابتلا به عفونت‌ با ویروس هرپس سیمپلكس را داشته باشید، پزشك داروی ضد ویروسی به نام آسیكلو ویر را تجویز می‌كند. بعد از جراحی لازم است هر چند روز یكبار برای بررسی رشد و ترمیم پوست و شناسایی و درمان علائم اولیه عفونت و یا سایر عوارض به پزشك مراجعه كنید.

 

موارد استفاده از این روش

یكی از شایع‌ترین موارد استفاده پوست خراشی درمان جای جوش است. زخم‌های ناشی از جراحی و یا ضربه نیز در صورتی كه خیلی عمیق نباشند، با این روش درمان می‌شوند.  در مورد نادر از این شیوه برای درمان كیست‌های كوچك، خال اپیدرمال، برخی از سلول‌های سرطانی استفاده می‌گردد.  اگر چه راه‌های بهتری نیز برای از بین بردن خالكوبی وجود دارد كه یكی از آنها لیزر درمانی است، ولی پوست خراشی نیز یكی از راه‌های مرسوم برای حذف این طرح‌ها می‌باشد.  برای تغییر رنگ پوست معمولا از لیزر درمانی و لایه‌بردای شیمیایی استفاده می‌شود؛ ولی در موارد نادری این مشكل را می‌توان با پوست خراشی نیز درمان كرد.  برای از بین چین و چروك اطراف لب و دهان هم استفاده می‌شود. در موارد زیر بهتر است از این روش استفاده نكنید و احتمالا شما كاندیدای خوبی برای انجام این جراحی نخواهید بود:  اگر در 6-12 ماه گذشته از داروی ایزوترتینوئین (داروی درمان آكنه) استفاده كرده‌اید.   اگر به تازگی پوست صورت و یا ابروی خود را كشیده‌اید.  اگر سابقه ابتلا به زخم‌های غیرطبیعی و هیپرتروفیك دارید و یا مبتلا به عفونت پوستی و یا عفونت تبخالی هستید.  بیش از حد به سرما حساسید و نمی‌توانید اسپری انجماد را تحمل كنید.  مبتلا به اختلال در سیستم ایمنی، پوست و یا جریان خون هستید و بهبودی در شما به سختی انجام می‌شود.

 

نوع و شرایط پوست

میزان تجربه پزشك و نوع قلمی كه استفاده می‌شود و همچنین شیوه زندگی، از جمله عواملی هستند كه در تاثیر پوست خراشی نقش دارند و نتیجه حاصل را ماندگار و بلندمدت یا برعكس كوتاه‌مدت و موقتی می‌كنند. برخی از انواع مشكلات پوستی و بعضی از پوست‌ها به نسبت سایرین، پاسخ بهتری به جراحی می‌دهند. مسلما پوست‌هایی كه كمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و پوست‌شان روشن‌تر است، نتیجه بهتری خواهند گرفت.  توجه داشته باشید كه تاثیر پوست خراشی بر روی چین و چروك‌های عمیق بسیار محدود است و تنها چین و چروك‌های سطحی را از بین می‌برد؛ ولی برای محو كردن جای جوش و آكنه و زخم‌های سطحی بسیار موثر است. همچنین تغییر رنگ پوست را با استفاده از عامل سفیدكننده و ترتینوئین درمان می‌كند. تاثیر آن روی برداشتن زخم‌ها و طرح‌های تاتو دائمی است؛ اگر چه تغییر رنگ پوست ناشی از افزایش سن و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب ممكن است پس از پوست خراشی نیز اتفاق بیفتد.

 

 خطرات و عوارض جانبی

قرمزی پوست كه معمولا 6-12 هفته بعد محو می‌شود.  زخم و تورم  تیره‌تر شدن احتمالی پوست تا چند هفته پس از درمان و حساسیت بیشتر به نور

 

عوارضی كه كمتر شایع هستند عبارتند‌از:

 ایجاد زخم‌های عمیق، به خصوص در مناطق استخوانی و به ویژه در افرادی كه از داروهای درمان آكنه استفاده می‌كنند.  قرمزی همیشگی   از دست دادن طولانی مدت رنگ پوست كه این مشكل بیشتر در افراد تیره پوست ایجاد می‌شود.  آسیب‌دیدگی بافت پوست در اثر یخ‌زدگی و استفاده زیاد از اسپری انجماد  عفونت: این موضوع نیز به ندرت پیش می‌آید. داروهای ضد ویروسی كه اغلب قبل از عمل جراحی داده می‌شوند، گاها موثر واقع نمی‌شوند و فرد به عفونت‌های شدید مبتلا می‌گردد.

 

 انتظارات فرد پس از عمل جراحی

خراش پوست در ابتدا با زخم و تورم همراه است؛ بنابراین باید پس از جراحی انتظار آنها را داشته باشید و بلافاصله پس از درمان با مراقبت از پوست و رعایت دستورالعمل‌های پزشك از عفونت جلوگیری كنید و التیام زخم‌ها را تسریع ببخشید. لایه‌برداری شیمیایی و لیزر درمانی پوست و خراش پوست، همگی از شیوه‌هایی هستند كه برای از بین بردن لایه‌های بالایی پوست و رشد مجدد آنها استفاده می‌شوند. ولی امروزه لیزر درمانی جایگزین مناسب‌تری برای خراش پوست است و برای درمان مناطق كوچك معمولا از خراش پوست و برای مناطق بزرگ‌تر از لیزر استفاده می‌شود؛ اگر چه تشخیص نوع روش درمانی به عهده پزشك است و پزشك با توجه به نوع پوست و وضعیت پزشكی بیمار، روش مناسب درمانی را توصیه می‌كند. تا یك هفته پس از جراحی، از داروهایی كه حاوی آسپرین و یا ایبوپروفن هستند خودداری كنید و سیگار نكشید.  سعی كنید به پشت بخوابید زیرا خوابیدن به صورت دمر، موجب ایجاد و افزایش چین و چروك‌ها می‌شود.  خوردن میوه‌ها و سبزی‌های متنوع از آسیب سلول‌های پوست در اثر آسیب رادیكال‌های آزاد، پیشگیری می‌كند.

 ویتامین C، ضمن افزایش تولید كلاژن، آسیب‌های ناشی از نور خورشید را كاهش می‌دهد و التهاب را درمان می‌كند. برخی پژوهشگران بر این باورند كه ویتامین C از ایجاد چین و چروك‌ها پیشگیری و آنها را درمان می‌كند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز