Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:20

11
تیر
غذاهايی كه به سلامت مو كمك می كنند

غذاهايی كه به سلامت مو كمك می كنند

هنگامي كه در مورد موهاي سالم و ايده‌آل صحبت مي‌‌‌‌‌‌كنيم. در واقع، اولين ...

غذاهايی كه به سلامت مو كمك می كنند

 

 

هنگامی كه در مورد موهای سالم و ایده‌آل صحبت می‌‌‌‌‌‌كنیم. در واقع، اولین موضوعی كه باید به آن اهمیت بدهید، تغذیه است. اگرچه شستشو و شامپو كردن موها در سلامت آنها بسیار مؤثرند، ولی به تنهایی نمی‌توانند موجب سلامتی و درخشندگی موها شوند. برای داشتن موهایی سالم باید قدم در آشپزخانه بگذارید و از غذاهایی كه موجب سلامت موها می‌شوند، تغذیه كنید. موها حدود 3 - 5/3 سانت در ماه رشد می‌كنند و عامل رشد مو، پوست و ناخن مواد غذائی مصرفی است. اگر از یك رژیم غذایی سالم پیروی كنید، سلول‌های قوی و سالم در تمام بدن شما رشد خواهند كرد. مهم نیست كه موهای شما در هنگام تولد نازك یا كم پشت باشد و در واقع مهم نیست با چه نوع مویی متولد شده‌اید؛ آنچه اهمیت دارد، تغذیه شما در طول زندگی است و اگر به مقدار لازم پروتئین و آهن دریافت كنید، به راحتی موهایی شاداب و سالم خواهید داشت. در مورد مصرف مكمل‌های غذایی موجود در بازار كه ادعا می‌كنند به رشد مو سرعت بخشیده و موجب ضخیم شدن موها می‌شوند، احتیاط كنید؛ زیرا بعضی از آنها واقعاً نتیجه عكس دارند؛ پس تا آنجا كه ممكن است، مواد مغذی و مورد نیاز خود را از غذاها تأمین كنید نه از مواد مصنوعی و مكمل‌های موجود در فروشگاه‌ها.

 

ماهی سالمون

وقتی صحبت از غذاهای مفید برای سلامت موهاست، به سختی می‌توان ماهی سالمون را نادیده گرفت. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3، ویتامین B12، آهن و منبع عالی پروتئین است. امگا 3 و اسیدهای چرب در سلامت پوست سر بسیار مؤثرند و كمبود آنها می‌تواندموجب خشكی پوست سر و در نتیجه ریزش مو شود. گیاهخواران برای تأمین امگا3 و چربی‌های ضروری، كافی است روزانه یك یا دو قاشق غذاخوری بذر كتان را در رژیم غذایی خود بگنجانند. از دیگر منابع امگا 3 می‌توان به روغن كانولا، روغن سویا، گردو و انواع ماهی های چرب اشاره نمود نظیر قزل آلا، ماهی تن و‌ ساردین.

 

سبزیجات سبز تیره: اسفناج، كلم براكلی، چغندر، منبع عالی ویتامین A و C هستند كه بدن برای تولید سبوم به آن نیاز دارد و همانگونه كه می‌‌دانید، سبوم، ماده روغنی است كه توسط فولیكول‌های مو ترشح می‌شود و به سلامت موها كمك می‌كند. همچنین سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و كلسیم می‌باشند.

 

 لوبیا و حبوبات: حبوباتی همچون لوبیا و عدس، بخش مهمی از رژیم غذایی و مراقبت از موها هستند كه نه تنها سرشار از روی و بیوتین می‌باشند، بلكه پروتئین آنها به رشد موها كمك می‌كند؛ زیرا كمبود پروتئین و آهن موجب شكنندگی موها می‌شود. در هفته دست‌‌كم سه فنجان لوبیا یا عدس بخورید.

 

آجیل: خوردن آجیل، موها را پر و البته براق می‌كند. آجیل یكی از بهترین منابع طبیعی سلنیوم است كه یك ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر است. گردو حاوی اسید‌ آلفالینولئیك، یعنی نوعی اسیدچرب می‌باشد كه در سلامت موها بسیار مؤثر است. املاح دیگری مانند مس و روی در مغز ها به وفور یافت می شوند و جالب است كه بدانیم كمبود روی موجب ریزش مو می‌شود؛ بنابراین به طور منظم در برنامه غذایی خود آجیل را بگنجانید.

 

گوشت ماكیان: جوجه و مرغ و بوقلمون، سرشار از پروتئین با كیفیت هستند و به داشتن موهای خوب و سالم كمك می‌كنند. بدون مصرف پروتئین و یا با مصرف پروتئین‌های بی‌كیفیت، موها شكننده و ضعیف می‌شوند و حتی رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند.

 

 تخم‌مرغ: مهم نیست كه تخم مرغ آب پز، عسلی یا سرخ‌شده باشد، آنچه اهمیت دارد این است كه خوردن آن را به عنوان بهترین منبع پروتئین فراموش نكنید. تخم‌مرغ حاوی بیوتین و ویتامین B13 است كه به زیبایی موها كمك می‌كند.

 

 غلات: غلاتی همچون نان گندم و غلات سبوس‌دار، یك گزینه عالی برای صبحانه هستند كه حاوی روی، آهن و ویتامین های گروه B می‌باشند. اگر آنها را به عنوان یك میان وعده سالم میل كنید، انرژی مورد نیاز شما را در طول روز تأمین خواهند كرد.

 

 فرآورده‌های لبنی كم‌چرب: محصولات لبنی كم‌چرب، همچون شیر و ماست كم‌چرب، منبع عالی كلسیم هستند و كلسیم یك ماده معدنی مهم در حفظ سلامت موهاست. علاوه بر كلسیم آنها حاوی دو منبع پروتئینی با كیفیت، همچون آب پنیر و كازئین می‌باشند. پس حتماً لبنیات كم‌چرب را در یكی از وعده‌های غذایی خود بگنجانید. اضافه كردن دو قاشق غذاخوری تخم‌‌كتان و یا گردو، خاصیت آنها را افزایش دهید.

 

 هویج: هویج منبع عالی پیش سازهای ویتامین A است كه سلامت مو و پوست را به ارمغان می‌آورد. می‌توانید روزانه آن را به سالاد خود بیفزایید. توجه داشته باشید كه هر یك از مشكلات مربوط به مو ناشی از نوعی كمبود مواد غذایی است كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

 

 

 سفید شدن یك شبه موها

همه ما داستان‌های عجیب و غریب افرادی را شنیده‌ایم كه بر اثر یك اتفاق بد موهای آنها یكشبه سفید یا خاكستری شده است؛ اما اصلاً نگران این موضوع نباشید، این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد. هیچ اتفاق زیست‌شناسی به خودی خود و مستقیماً نمی‌تواند رنگدانه‌های مو را به طور كلی از بین ببرد. اگرچه مشكلات روحی و استرس و بیماری‌های فیزیكی ممكن است روی موها تأثیر بگذارد و آنها را در فاز یا مرحله استراحت قرار دهد؛ ولی چند ماه بعد، از این مرحله گذر خواهند كرد و در واقع وجود موهای خاكستری در میان موهای مشكی، به گونه‌ای به نظر می‌رسد كه تمامی آنها یك‌دفعه سفید شده‌اند. برخی افراد از سن 20 سالگی موهای‌شان شروع به تغییر رنگ می‌كند؛ در حالی كه برخی از افراد تا سن چهل سالگی رنگ موهای‌شان طبیعی است. این امر می‌تواند ناشی از سلامتی یا عدم سلامتی و یا مسأله ژنتیكی وراثت باشد. با افزایش سن، ملانین‌های مو ضعیف شده و رنگدانه آنها خاكستری رنگ می‌شوند، بیش از 50 درصد سفیدپوستان، در سن پنجاه سالگی نیمی از موهای‌شان خاكستری است؛ حال آنكه می‌توان با مصرف ویتامین B6 و اسیدپانتوتنیك، از سفید شدن زود رس موها پیشگیری كرد. منبع عالی این ویتامین زرده تخم‌مرغ، جگر، غلات و دانه‌ها هستند. كلسیم، مس، تیروزین و اسیدفولیك نیز در حفظ رنگدانه‌های مو، مؤثرند.

 

 ریزش موی شدید

دیدن تارهای مو، روی بالش یا درون حمام لزوماً به معنای هشدار و زنگ خطر ریزش مو نیست. ریزش 100 عدد مود در روز كاملاً طبیعی است. در سر شما دست‌‌كم

100 هزار فولیكول مو وجود دارد. فقط زمانی باید این موضوع را جدی بگیرید كه متوجه طاسی و نازكی بیش از حد موهای‌تان شوید. نازك شدن موها می‌تواند نشانه كمبود آهن و پروتئین باشد؛ زیرا تمامی سلول‌های بدن برای حفظ سلامتی خود به پروتئین نیاز دارند. پركاری یا كم‌كاری تیروئید نیز یكی از علل اصلی ریزش موهاست كه با كنترل بیماری، معمولاً رشد موها كنترل می‌شود و سلامتی آنها مجدداً باز خواهد گشت. ریزش شدید موها می‌تواند نشانه تمایل ژنتیكی بدن به طاسی یا وجود یك مشكل بزرگ پزشكی باشد. كمبود پروتئین و اسیدهای چرب ضروری نیز موجب خشكی و شكنندگی موها می‌شود؛ بنابراین اگر رژیم غذایی شما فاقد هر یك از این مواد است، آنها را مصرف كنید و تأثیر سریع آن را ببینید.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 599 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز