Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:27

23
اردیبهشت
تـزریق چربی و ژل

تـزریق چربی و ژل

فیلرها موادی هستند که باعث افزایش حجم بافت نرم بدن می‌شوند و آثار پیری ...

تـزریق چربی و ژل

 

 

فیلرها موادی هستند که باعث افزایش حجم بافت نرم بدن می‌شوند و آثار پیری را به‌طور موقت از بین می‌برند. آنها می‌توانند چربی گرفته شده از بدن خود فرد، کلاژن انسانی یا حیوانی، وهیالورونیک اسید و یا انواع مختلف ژل‌های دائمی یا قابل جذب باشند. جوانسازی صورت با حجم‌دهنده‌های تزریقی (فیلرها) یکی از رایج‌‌ترین پروسیجرهای قابل انجام در مطب جراحان پلاستیک ودرماتولوژیست‌هاست. یک ماده قابل تزریق باید ارزان، استفاده از آن آسان، نتایج آن قابل پیش‌بینی و طولانی‌مدت، فاقد اجزای آلرژیک و دارای عوارض بسیار كمی باشد. یک صورت جوان ظاهری پر دارد؛ چیزی که به آسانی با اعمال جراحی مرسوم حاصل نمی‌شود. از طرفی هزینه وزمان و تهاجمی بودن اعمال جراحی تمایل به استفاده از فیلرهای تزریقی را افزایش داده است.

 

 

مسائل بیشتر در مورد فیلر‌ها

 

داشتن مهارت

همیشه فرد متخصص ماهری را انتخاب کنید که هم در زمینه تزریق مهارت داشته و هم شناخت کاملی از آناتومی و جراحی محل مورد نظر داشته باشد تا اگر عارضه‌ای برای شما پیش آمد، بتواند به شما کمک کند.

 

دوره نقاحت

نتایج بلافاصله ظاهر می‌شود. البته بعد از تزریق ممکن است مختصری تورم یا کبودی، قرمزی و بی‌حسی گذرا احساس شود. معمولا بیمار فکر می‌کنند که بیش از حد تزریق شده است. این مسائل تا 72 ساعت طبیعی است و با گذاشتن یخ بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود. البته اگر چربی تزریق شود، این مشکلات ممکن است تا چند هفته باقی بماند.

یادتان باشد نتایج دائمی نیستزیرا با گذشت زمان فیلر‌ها جذب می‌شوند و اگر مجددا تزریق نکنید، به شکل اول بر می‌گردید. فیلرها به مرورو زمان جا به جا می‌شوند و حتی شاید لازم باشد با جراحی خارج شوند که البته در این صورت بافت نرم صورت نیز فرم اولیه خود را هم از دست می‌دهد؛ لذا اکیدا توصیه می‌شود از تزریق فیلر‌های دائمی و غیرقابل جذب خودداری نمایید.

هزینه عمل:بسته به تجربه جراح و محل انجام آن و نوع فیلر به کار رفته، هزینه انجام كار متفاوت است.

 

 

  ضخیم کردن لب‌ها بهبود طرح صورت

  كاهش خطوط و چین و چروک‌های پوست صورت، پشت دست‌ها و...

  اصلاح و بهبود اسکار‌های فرو رفته

یادمان باشد که فیلر‌ها نمی‌توانند جلوی مراحل پیری صورت را بگیرند، پس اگر تمایل دارید عناصر صورت جابه جا شوند، باید جراحی کنید (لیفت صورت)، ولی فیلرها می‌توانند زمان انجام جراحی را به تأخیر بیندازند.

 

مواد حجم‌دهنده تزریقی

  چربی بدن خود فرد

  کلاژن انسانی یا گاوی

  محصولات هیالورونیک اسید

لذا برای استفاده درست از فیلرها لازم است پزشك اولاً شناخت کافی از فیلرها و ثانیاً آگاهی کافی از مشکلات آناتومیکی که لازم است اصلاح شوند، داشته باشد. علل عمده پیری صورت و پوست، اشعه خورشید، وراثت و روش زندگی است. علائم عمده پیری صورت و پوست: چین و چروک و کاهش حجم پوست است که با تزریق فیلرها (ژل و چربی) به‌صورت غیر جراحی می‌توان آن را جبران کرد.

 

اقدامات جراح

  بررسی وضعیت قبلی و فعلی سلامت بیمار

  توضیح در مورد روش‌های مختلف جوانسازی پوست

  معاینه و اندازه‌گیری صورت بیمار

  گرفتن عکس

  بحث در مورد انتخاب‌های بیمار و توصیه پزشک  و نتایج و خطرات احتمالی

 

 

پزشك باید بداند

بیمار باید انتظار خود از نتیجه نهایی، وضعیت طبی شامل مصرف دارو‌ها، آلرژی، مصرف داروهای  ویتامینی و گیاهی، الکل، تنباکو سابقه استفاده از فیلرها، بوتاکس و دیگر جوان‌کننده‌های صورت را به پزشك اطلاع دهد.

 

 

تزریق فیلر

فردی که از لحاظ فیزیکی سالم باشد، سیگار نکشد، واقع‌گرا باشد و دارای چین و چروک‌هایی در پوست و یاکمبود بافت نرم  باشد که چهره وی راپیر جلوه داده و هنوز چروك‌ها آنقدر زیاد نیستند و می‌توان با تزریق فیلر چهره جذاب و جوانی را به وی برگرداند،كاندید خوبی برای تزریق فیلر است.

علائم پیری معمولاً بعد از 30سالگی به تدریج بروز می‌كنند؛ بنابراین تزریق فیلرها معمولاًبعد از این سنین انجام می‌شود؛ مگر اینکه فرد به صورت ارثی کمبود بافت نرم داشته باشد.

 

 

انواع فیلتر ها

  چربی از بدن خود فرد

سابقه تزریق چربی تقریبا به یک قرن می‌رسد. مشکل اساسی، جذب قسمت اعظم چربی پس از مدتی است. اگر چه از هر جایی که چربی زیرپوستی قابل گرفتن باشد می‌توان چربی را ساکشن کرد، ولی بهترین مناطق، شکم و ران‌ها هستند. لب‌ها و ناحیه اطراف دهان رایج‌ترین نواحی برای حجم دادن با چربی می باشند. خطوط ظریف لب بالا و همچنین چین‌های عمیق‌تر مثل چین نازولبیال، بخوبی به این روش جواب داده و می‌توانند نمای جوان‌تری به لب‌ها بدهند.در نگاه از روبه‌رو ایده‌آل آن است كه ارتفاع عمودی لب بالا قدری از ارتفاع لب پایین کمتر، اما جلو آمدگی لب بالا از لب پایین بیشتر باشد، لذا بنابراین باید این نسبت‌ها در طی تزریق حفظ شود. در جاهایی از بدن که تحرک زیاد است، میزان جذب بیشتر است. ،مثل هر موجود زنده‌ای که برای حیات به تغذیه نیاز دارد، سلول‌های چربی تزریقی هم برای ماندگاری نیاز به تغذیه دارند که از طریق جریان خون فراهم می‌شود؛ لذا هرجایی که خون‌رسانی خوب فراهم شود، جذب چربی به حداقل می‌رسد. اخیرا با روش PRP مواد محرک خونرسانی را از خون خود فرد گرفته و با چربی تزریقی مخلوط و تزریق می‌كنند و ادعا شده که این اقدام سبب ماندگاری بیشتر چربی می‌شود. در کل، به علت جذب چربی، همیشه لازم است قدری بیش از حد مورد نیاز تزریق شود و همین غیر قابل پیش‌بینی بودن ماندگاری، گرایش به دیگر حجم دهنده‌ها شده است.

  کلاژن

پروتیین طبیعی بدن است که از قدیم به عنوان حجم‌دهنده بافت نرم وصورت مورد استفاده قرار می‌گرفت. کلاژن انسانی درسال 1980 معرفی شد. از هر 10سانتی مترمربع پوست بیمار که به کارخانه فرستاده می‌شود، 1 میلی‌لیترکلاژن تهیه می‌شود. هزینه بالا، دردهنگام تزریق و مشخص نبودن نتیجه از نظر ماندگاری درازمدت و نیاز به پوست خود بیمار، استفاده از این نوع كلاژن را محدود کرد. لذا انواع دیگر، مثل کلاژن گرفته شده از بافت‌های بانک شده یا کاداور  و یا  کلاژن گاوی عرضه شد، ولی  بر خلاف انواع انسانی، در انواع حیوانی نیاز به تست آلرژی قبل از تجویز می‌باشد. طول ماندگاری بسته به مشخصات بیمار و محل تزریق متفاوت وبین 2 تا 12 ماه است. به علت عوارض محصولات فوق، نوع فرآوری شده با مهندسی ژنتیک کلاژن که از یک دهنده منفرد انسانی به‌دست می‌آید، توسط یکی از شرکت‌ها عرضه شدکه نیاز به تست پوستی ندارد و احتمال انتقال ویروس‌ها هم کمتر است.

  هیالورونیک اسید

در سال 2003 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا فروش و استفاده از RESTYLANE مجاز شمرده شد. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی بدن است و توسط بسیاری از سلول‌ها در دیواره سلولی تولید می‌شود. همچنین نیاز به تست پوستی ندارد، تزریق پوستی آن ساده و در مقایسه با کلاژن نیاز به مقدار کمتری از آن برای یک محل خاص می‌باشد، ماندگاری آن هم شش ماه یا بیشتر است. این محصول امروزه با اسامی مختلفی در بازار وجود دارد و تقریباً پرمصرف‌ترین فیلر با كمترین عوارض است.

  هیدروکسیل آپاتیت

یک ماده معمولی بدن است که بیشتر در استخوان‌ها وجود دارد. هیدوركسیل آپاتیت سنگین‌ترین فیلر و برای چین و چروک عمقی مناسب است. البته برای مناطق دیگر صورت هم استفاده می‌شود. فیلر‌های ذکر شده مورد تایید اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA) است و اغلب جراحان پلاستیک آمریکا از آن  استفاده می‌كنند.

 

موارد استفاده از فیلرها

1- همیشه فرد متخصص ماهری را انتخاب کنید که هم در زمینه تزریق مهارت داشته و هم شناخت کاملی از آناتومی و جراحی محل مورد نظر داشته باشد تا اگر عارضه‌ای برای شما پیش آمد، بتواند به شما کمک کند.

2- دوره نقاحت: نتایج بلافاصله ظاهر می‌شود. البته بعد از تزریق ممکن است مختصری تورم یا کبودی، قرمزی و بی‌حسی گذرا احساس شود. معمولا بیمار فکر می‌کنند که بیش از حد تزریق شده است. این مسائل تا 72 ساعت طبیعی است و با گذاشتن یخ بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود. البته اگر چربی تزریق شود، این مشکلات ممکن است تا چند هفته باقی بماند.

3- یادتان باشد نتایج دائمی نیست؛ زیرا با گذشت زمان فیلر‌ها جذب می‌شوند و اگر مجددا تزریق نکنید، به شکل اول بر می‌گردید. فیلرها به مرورو زمان جا به جا می‌شوند و حتی شاید لازم باشد با جراحی خارج شوند که البته در این صورت بافت نرم صورت نیز فرم اولیه خود را هم از دست می‌دهد؛ لذا اکیدا توصیه می‌شود از تزریق فیلر‌های دائمی و غیرقابل جذب خودداری نمایید.

4- هزینه عمل: بسته به تجربه جراح و محل انجام آن و نوع فیلر به کار رفته، هزینه انجام كار متفاوت است.

 

 

مراقبت‌های بعد از تزریق

1- تا سه روز کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم باعث تسریع جذب و رفع کبودی و ورم می‌شود.

2- برای کاهش تورم در هنگام استراحت، بهتر است  محل تزریق شده  بالاتر از حد معمول باشد.

3- محل تزریق را تا چند هفته مطابق دستور پزشک‌ به سمت بالا ماساژ دهید.

4- آناناس تازه حاوی «بروملین» و ویتامین C است که سبب تسریع جذب و رفع کبودی و تورم می‌شود.

5- مصرف میوه‌، ماهی، میگو و امگا 3 به وفور توصیه می‌گردد.

6- تا 10 روز مصرف نمک را تا حد امکان کم کنید.

7- مقدار ورم تا 72 ساعت ممکن است زیاد شود که طبیعی است. این تورم در هنگام صبح‌ بیشتر است. در هر صورت اگر تورم بیشتر از حد معمول بود، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

8- د رچند روز اول از کار سنگین در منزل و خم شدن خودداری کنید و تا چند هفته فعالیت سنگین را کنار بگذارید

9- مانند هر عملی ممکن است بعدا نیاز به اصلاحات جزیی (روتوش) باشد.

10- حد اقل شش هفته و در بهترین حالت شش ماه پس از عمل، نسبت به عمل جراحی اصلاحی تصمیم گرفته می‌شود.

امروزه متاسفانه ژل‌های پوستی، به خصوص نوع دائمی آن، طرفداران زیادی پیدا کرده است که تزریق آن علاوه بر پزشک توسط بسیاری از غیر متخصص‌ها و حتی در سالن‌های زیبایی (آرایشگاه‌ها) هم انجام می‌شود. این در حالی است که تزریق این نوع ژل‌ها حتی توسط متخصص هم  خطرناک است و توصیه نمی‌شود. ژل‌های دائمی با مارک‌ها و اسامی مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین آنها که متاسفانه در کشور ما هم  باعث عوارض زیادی شده، ژل پاژ است. این ژل‌ها ممکن است پس از یک ماه تا 10 سال بعد از تزریق باعث واکنش‌هایی در بدن فرد شوند که به دنبال آن عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری ایجاد می‌گردد. لذا هنگام تزریق ژل از نام، موقت یا دائم بودن، بی‌ضرر بودن و تایید آن توسط FDA اطمینان حاصل نمایید.  

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 575 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز