Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:14

10
اسفند
پاك كردن تاتـو با ليزر

پاك كردن تاتـو با ليزر

قرار گرفتن مواد رنگي با منشا خارجي در زير پوست باعث تغيير رنگ مي‌شود كه ...

پاك كردن تاتـو با ليزر

 

 

 

قرار گرفتن مواد رنگی با منشا خارجی در زیر پوست باعث تغییر رنگ می‌شود كه این تغییر را خالكوبی یا تاتو می‌گویند. خالكوبی گاهی به صورت اتفاقی، تفریحی و به شكل نقاشی روی پوست با ایجاد خط لب و خط ابرو و بعضی اوقات نیز با تجویز پزشك و به منظور اصلاح منظره ناخوشایند جای زخم در بعضی نقاط بدن انجام می‌شود. برخی از افراد نوعی از تاتو یا همان خالكوبی را روی بدنشان دارند كه  بیش از 50 درصد آنها تمایل دارند این خالكوبی از روی بدن‌شان پاك شود. خبر خوب برای این گروه از افراد پاك كردن تاتوها با لیزر است كه نسبت به روش‌های دیگر، عوارض جانبی كمتری دارد. در حذف خالكوبی با لیزر، رنگدانه‌های رنگ تاتو با پرتو نور با شدت بالا شكسته خواهند شد و به مرور آنها را كمرنگ و محو می‌كند. از آنجا كه در ایجاد خالكوبی از متدهای گوناگونی استفاده می‌شود، تكنیك‌های حذف و پاك كردن تاتو نیز متناسب با هر مورد منحصر به فرد است. در گذشته از روش‌های گوناگونی برای پاك كردن تاتو استفاده می‌كردند كه در بسیاری از موارد، زخم فوق‌العاده ناخوشایندی روی پوست ایجاد می‌شد. معمولاً درمان‌های خانگی برای پاك كردن تاتو از روی بدن موثر نخواهد بود.

 

 علل به وجود آمدن

در تصادف‌ها و به دنبال زخم و جراحت ممكن است سنگریزه یا بعضی مواد رنگی در زیر پوست كاشته شود و یك نوع خالكوبی اتفاقی را به وجود آورد. مثال دیگر آن، وجود تركش و باروت به دنبال انفجارها و جراحت‌های جنگی است. در بیمارانی كه بنا به هر دلیل موهای ابرو و مژه خود را از دست داده‌اند، گاهی با توصیه پزشك برای بهبود وضعیت ظاهری، اقدام به خالكوبی می‌شود و به طور مصنوعی منظره‌ای شبیه ابروها درست می‌كند، حتی با انجام خالكوبی روی لبه پلك تا حدودی می‌توان نبودن موهای مژه را جبران كرد. در بیشتر مواد خالكوبی با خواسته و میل فرد انجام می‌گیرد كه با مسائل فرهنگی و نژادی بی‌ارتباط نیست.

 

 مراجعه به متخصصین

برای برداشتن تاتو، حتماً باید به یك متخصص پوست و یا مركز زیبایی مراجعه كنید تا از روش درمانی مناسب و مراقبت‌های ویژه بهره‌مند شوید. در صورت امكان بهتر است از پزشك خود سوال كنید تا به نصایح افراد معمولی گوش دهید. در طی حذف تاتو با لیزر، بسته به اندازه و رنگ خالكوبی، درمان متفاوت خواهد بود و ممكن است گاها برای پاك كردن یك تاتوی كوچك، مجبور باشید چندین بار به مطب پزشك مراجعه كنید. گاهی حتی به مشاوره و برنامه‌ریزی و مراقبت‌های پس از حذف نیز نیاز خواهید داشت. درمان با لیزر از بیماری به بیمار دیگر و با توجه به شرایط بیمار متفاوت خواهد بود، سن، اندازه و نوع خالكوبی (آماتور و یا حرفه‌ای)، رنگ پوست بیمار و عمق رنگدانه‌ها بر انتخاب نوع درمان موثرند.

 

از بین بردن تاتو

 

استفاده از لیزر ساده‌ترین، كم عارض‌ترین و بهترین روش است كه در صورت موثر بودن معمولاً جای زخم و اسكار به جا نمی‌گذارد. استفاده از لیزر محدودیت‌هایی دارد:  نتایج آن غیر قابل پیش‌بینی و در بعضی از خالكوبی‌ها بی‌اثر است.  گران است. از آنجایی كه بعضی خالكوبی‌ها به لیزر جواب نمی‌دهند و یا حتی با لیزر تشدید می‌شوند، لازم است قبل از انجام لیزر منطقه كوچكی از ضایعه تست و در صورت مطلوب، برای بقیه قسمت‌ها اقدام شود.

 

 پاك كردن تاتو

ولی به طور كلی آنچه در جریان پاك كردن تاتو از بدن انجام می‌شود، شامل مراحل زیر است:  یك عینك محافظ از اشعه جلوی چشمان بیمار قرار داده می‌شود.  واكنش پوست بیمار به لیزر آزمایش و تاثیر اشعه بر روی قسمت كوچكی از خالكوبی اندازه گرفته می‌شود.  سپس نور لیزر فعال شده و بر روی محل خالكوبی تابیده می‌شود.  خالكوبی‌های كوچك‌تر به پالس كمتر و خالكوبی‌های بزرگ‌تر به پالس بیشتری نیاز دارند. در هر جلسه مراجعه، خالكوبی، به تدریج كمرنگ‌تر می‌شود تا به طور كامل محو شود. بلافاصله پس از درمان، یك كیسه یخ برای تسكین بر روی محل تحت درمان قرار می‌گیرد و یك كرم آنتی‌بیوتیك و یا پماد موضعی تجویز و روی خالكوبی‌ پانسمان می‌شود تا در برابر نور خورشید محافظت شود. برای پاك كردن تاتو با این روش معمولا نیازی به بی‌هوشی نیست، ولی اگر محل خالكوبی در قسمت نامناسبی بوده و یا آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد، پزشك از كرم‌های موضعی و یا تزریق داروی مسكن و بی‌حس كننده استفاده می‌كند.

 

عوارض جانبی استفاده از لیزر

در استفاده از لیزر برای پاك كردن خالكوبی عوارض جانبی كمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد، ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:  پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و حتی ممكن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند و یا به طور كامل پاك نشوند.  در صورت محو شدن خالكوبی از روی پوست نیز ممكن است پوست محل خالكوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق كمرنگ‌تر یا تیره شود كه به مرور زمان بهبود می‌یابد.  در پاك كردن خالكوبی‌های زیبایی، همچون خالكوبی لب‌ها، خط چشم، ابرو و ... نیز ممكن است رنگدانه‌ها به طور كامل محو نشوند و جای خالكوبی به صورت یك سایه روی بدن باقی بماند. امروزه پاك كردن خالكوبی با لیزر، یكی از بهترین و بی‌خطرترین روش‌ها است و استفاده از آنها انقلابی در از بین بردن خالكوبی ایجاد كرده است، ولی از آنجا كه در خالكوبی از رنگ‌های متعدد استفاده می‌شود و رنگدانه‌ها نیز در عمق پوست نفوذ می‌كنند، برای تخریب آنها به جلسات متعدد و طول موج‌های متفاوت نیاز است.  در حدود نیمی از بیماران تحت درمان با لیزر، معمولا تغییرات گذرای رنگدانه‌های طبیعی پوست در مدت شش الی دوازده ماه برطرف می‌شود و به ندرت ممكن است این اثر دائمی باشد.  مطالعات انجام شده بر روی رنگدانه‌های تاتو نشان می‌دهد برخی از رنگدانه‌ها كه حاوی اكسید آهن و بادی اكسید تیتانیوم هستند، با انجام لیزر تغییر رنگ می‌دهند؛ بنابراین برای درمان این نوع خالكوبی‌ها به جلسات درمانی بیشتری نیاز است.

مثلا رنگ‌های قرمز، سفید به قهوه‌ای روشن تغییر می‌یابند و یا حتی برخی از رنگ‌ها به سبز و آبی تبدیل شده و رنگ سیاه به خاكستری مبدل می‌گردد.  در برخی موارد نیز واكنش‌های آلرژیكی گزارش می‌شوند، به خصوص در مواردی كه جوهر خالكوبی حاوی سولفید جیوه بوده باشد. واكنش‌ها به شكل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌كنند. برای جلوگیری از واكنش‌های احتمالی، اغلب آنتی‌هیستامین‌های خوراكی و نستروئیدهای ضد التهاب تجویز و به بیمار توصیه می‌شود حتماً از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری كند.  برخی از رنگدانه‌های تاتو حاوی موادی هستند كه اگر در معرض نور قرار بگیرند، به مواد شیمیایی سمی تجزیه می‌شوند؛ بنابراین سلامت لیزر تا حد زیادی به نوع رنگدانه‌ها و جوهر خالكوبی بستگی دارد.

 

موارد منع استفاده از تاتو

صلیب سرخ امریكا، اهدای عضو و خون كسانی كه خالكوبی كرده‌اند را حداقل تا یك سال پس از تاتو ممنوع كرده است. استفاده از رنگدانه‌های تاتو در زنان باردار موجب نقص مادرزادی در نوزادان و سرطان‌ در مادران می‌شود. آكادمی پوست امریكا به طور بالقوه جوهر خالكوبی را مضر و غیر استاندارد می‌شناسد و از آنجا كه هیچ یك از تولیدكنندگان این جوهرها ملزم به فاش كردن مواد و رنگدانه‌های جوهرها نیستند و آنها را اسرار تجاری خود می‌دانند، به طور كامل مطمئن نیستیم استفاده از این جوهرها چه عوارض جانبی دیگری به همراه دارد. رنگدانه‌های كارخانه‌ای ممكن است از گیاهان، پلاستیك، اكسیدهای آهن و نمك‌های فلزی تهیه شده باشند و جوهرهای دست ساز خانگی را معمولاً از خاك، دوده، گیاهان، جوهر قلم و مواد ناشناخته تهیه می‌كنند. برخی از موادی كه عموماً در جوهر خالكوبی وجود دارند، عبارتند از: فلزات سنگین، آلومینیوم، باریم، كادمیوم، كروم، كبالت، مس، آهن، سرب، نیكل، تیتانیوم، اكسیدهای فلزی، مواد شیمیایی آلی، مشتقات كربن، آرسنیك، كلسیم، لیتیم، فسفر، سلنیوم، سیلیس، گوگرد، دی‌اكسید و مواد شیمیایی AZO.

 

 واكنش‌های پوستی

بیشترین واكنش‌های نامطلوب، مربوط به رنگ قرمز و زرد هستند. واكنش‌های آلرژیك به جوهر قرمز و زرد و گاها سفید به نسبت سایر رنگ‌ها بیشتر است و جیوه و مواد شیمیایی Azo، نا سالم‌ترین مواد تشكیل دهنده این جوهرها هستند. واكنش های حساسیتی پوستی معمولا ناشی از كبالت و رنگ آبی است. برای اینكه رنگدانه‌ها به راحتی وارد سوزن شده و از طریق سوزن به پوست تزریق بشوند، معمولا در نوعی حلال حل می‌شوند این حلال معمولاً الكل است. مشتقات الكل به عنوان ناقل شناسخته شده نفوذپذیری در پوست را افزایش می‌دهند؛ به همین دلیل مواد شیمیایی به راحتی به پوست جذب شده و وارد خون می‌شوند كه در این صورت احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. معمولا رنگ‌ها در موادی همچون آب، الكل اتیلیك، الكل دناتوره، متانول، فرمالدئید، آلدئیدها و پروپیلن گلیگول و گلیسیرین، حل می‌شوند. روش‌های زیادی برای پاك كردن تاتو از روی بدن وجود دارد؛ مثل جراحی یا خراش دادن پوست و استفاده از اكسید آلومینیوم برای خراشیدن پوست، استفاده از نیتروژن مایع و سرما درمانی و خارج كردن رنگ و یا استعمال اسیدهای شیمیایی همچون نیترات نقره ولی تمامی این روش‌ها علاوه بر صرف هزینه و وقت و تحمل درد، ممكن است موثر نیز واقع نشوند.

 

 انجام تاتو توسط افراد با تجربه

به طور كلی هر چقدر از عوارض تاتو بگوییم كم است و حتی اگر توسط افراد حرفه‌ای نیز انجام شود، باز هم خطرات و عوارض جبران ناپذیری در پی دارد. بیشتر افراد پس از خالكوبی پشیمان می‌شوند و به دلیل خستگی و یا عدم نتیجه دلخواه و تنوع طلبی، تمایل به پاك كردن آن دارند. گاهی نیز فرد به اندازه كافی حرفه‌ای نیست و نمی‌تواند به درستی كار خود را انجام دهد؛ مثلا در تاتوهای زیبایی نمی‌تواند دو ابرو را به صورت قرینه و یك شكل طراحی كند. هر چقدر خالكوبی سطحی‌تر و قدیمی‌تر باشد، راحت‌تر پاك می‌شود و البته پاك كردن برخی از رنگ‌ها، همچون سیاه و آبی و قهوه‌ای به نسبت قرمز آسان‌تر است. قبل از هر اقدامی فكر كرده و عوارض و فواید آن ‌را بررسی كنید و سپس تصمیم بگیرید. گاهی آنچه به دست می‌آوریم، در مقابل آنچه كه از دست می‌دهیم، بسیار ناچیز و بی‌ارزش است.

برچسب ها: زندگی آنلاین، تاتـو تعداد بازديد: 689 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز