Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:06

15
بهمن
شامپوها و تأثيرات آنها روی مو

شامپوها و تأثيرات آنها روی مو

استحمام مانند هر كار بهداشتي ديگر اصول و قوانيني دارد كه با تو جه به آنها مي‌توان ...

شامپوها و تأثيرات آنها روی مو

 

 

استحمام مانند هر كار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد كه با تو جه به آنها می‌توان از پوست و موی خود محافظت كرد. یكی از مهم‌ترین كارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست كه به طور معمول با شامپو صورت می‌گیرد. در این مقاله سعی شده است در مورد انتخاب شامپوی مناسب و روش صحیح شامپو زدن و تركیبات شامپو صحبت شود. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار بگیرد.

 

 با مو‌های چرب چه باید كرد؟

سعی كنید هر روز موهای خود را نشویید؛ چرا كه شست‌وشوی مداوم باعث افزایش چربی می‌شود. از شامپوها و نرم‌كنندهایی استفاده كنید كه مخصوص موهای چرب ساخته شده‌اند. این محصولات كمك می‌كنند تا از شر چربی اضافی موها خلاص شوید. هنگام شستن موها اینكار را با آرامش انجام دهید. حركات سخت و خشن دست‌های شما روی موها باعث تولید چربی  بیشتر می‌شود. هنگام استفاده از نرم‌كننده، دقت كنید آن‌را به ریشه موهای‌تان نزنید و حجم كمی از آن‌را مصرف كنید. وقتی كه موهای‌تان را آرایش می‌كنید، به آنها دست نكشید، زیاد آنها را لمس نكنید، شانه نزنید و با آنها بازی نكنید؛ این‌كارها نیز باعث افزایش تولید سبیوم می‌شود. برای خلاصی ازچربی موها، باید كمتر از نرم‌كننده مو استفاده كنید و یا اینكه فقط مقداری از آن را فقط به ساقه موهای‌تان بمالید. برای شست‌وشوی موها نیز زمان بیشتری صرف كنید. ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌های بیشتری جذب كنید. سعی كنید كمتر دچار استرس شوید. با آنكه استرس امروزه بخشی از زندگی شده است، اما باید بدانید كه نوسانات هورمونی تأثیر زیادی روی موها می‌گذارند. برعكس، ورزش منظم و مرتب باعث كاهش استرس و افزایش سلامتی می‌شود. بهترین انتخاب برای موهای چرب، استفاده از شامپوها و نرم‌كننده‌های معمولی است.

 

 

تمام تركیبات به كار رفته در شامپوها با هم یكسان نیستند

بیشتر شامپوها حاوی یك نوع ماده كف‌زا مثل سولفات آمونیوم لاوریل، سولفات آمونیوم لاورت و سولفات سدیم لاوریل هستند كه باعث خشكی پوست كف سر می‌شوند. شما باید از مصرف چنین شامپوهایی خودداری كنید. سولفات سدیم لاورت، لاوریل تی و یا سولفات لاورت انتخاب‌های بهتری هستند.

 

همیشه روش‌های درمانی خانگی، بهترین نیستند

وقتی گفته می‌شود شامپوها حاوی مواد تشكیل دهنده طبیعی است، به این معنا نیست كه به تنهایی می‌تواند مشكلات شما را حل كند. مثلاً لیمو با تمام خواصی كه دارد، باعث حساسیت و خارش پوست سر می‌شود و غدد موها را تحریك می‌كند. نعناع و جوهر نعناع خشك (منتول) باعث نرمی موها می‌شوند؛ در عین حال برخی حساسیت‌های بسیار جدی را نیز به وجود می‌آورند. پس بهتر است از شامپوهایی كه متخصصان توصیه می‌كنند و مواد به كار رفته در آنها در حد متعادل است، استفاده كنید.

 

 شامپوی خود را تغییر ندهید

حتماً برای شما هم پیش آمده است كه بعد از مدتی استفاده از یك شامپو، احساس كنید دیگر آن شامپو روی موهای‌تان تأثیر خوشایندی ندارد و تصمیم می‌گیرید از آن استفاده نكنید؛ اما ایراد كار از شامپو نیست، بلكه تغییرات فصلی روی موها اثر می‌گذارند و باعث تغییر در بافت آنها می‌شوند. گاهی به علت استرس شوره سر شما بیشتر می‌شود كه نیاز است شامپو ضدشوره را در كنار شامپوی همیشگی خود استفاده كنید. این موضوع هیچ ارتباطی با شامپوی شما ندارد و نیازی به تغییر آن نیست. حتی بهترین شامپوها هم اگر به مدت طولانی مصرف نشوند، نمی‌توانند تغییر مثبتی در موهای شما ایجاد كنند. شستن موها با یك شامپوی مناسب كار درست و عاقلانه‌ای است. تا زمانی كه این‌كا را انجام می‌دهید، موهایتان خوب و زیبا به نظر می‌رسند، اما وقتی آن شامپو را كنار بگذارید، سه ماه بعد دوباره به جای اول خود بر می‌گردید.

 

 روش صحیح شامپو زدن

ممكن است شما گرانقیمت‌ترین شامپوها را بخرید، اما وقتی ندانید چگونه باید از آنها استفاده كنید. هیچگاه به نتیجه مورد نظرتان نمی‌رسید. ماساژ ملایم كف سر درست به اندازه آبكشی آنها اهمیت دارد. متخصصان می‌گویند: در حین شامپو كردن، با سر انگشتان خود كف سرتان را به نرمی ماساژ دهید تا سبیوم (سبیوم یك ماده روغنی است) بیشتر و موها به‌طور سالم‌تری از كف سر رشد كنند. استفاده زیاد از شامپو برای ایجاد كف بیشتر، كار بیهوده‌ای است و كف زیاد مانع ماساژ دادن موها و كف سر به هنگام شست‌وشو می‌شود.

 

 بهترین  شامپو‌ها

 

 شامپوی مخصوص موهای چرب

همه ما مقداری روغن و چربی در موهای‌مان داریم و این مسأله كاملاً طبیعی است؛ اما زیاد بودن این چربی‌ها باعث بد حالت شدن موها می‌شوند. وقتی كه غدد چربی فوق فعال بیش از حد سبیوم ترشح می‌كنند (یك نوع ماده چرب)، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌های موجود در محیط جذب شده و باعث چرب‌تر به نظر رسیدن موها می‌شوند.

 

 بهترین شامپو برای آقایان

این روزها شامپوهای جدیدی مخصوص آقایان و مخصوص خانم‌ها به بازار عرضه می‌شود. مسلماً بهترین شامپو برای آقایان بستگی به نوع موی آنها دارد.

 

 موهای مجعد

برای چنین موهایی شامپوهای كرمی مناسب هستند. برای فرتر شدن موها بعد از استحمام می‌توانید از روغن مخصوص و برای صاف كردن موهای فر نیز از روغن صاف كننده مو استفاده كنید.

 

 بهترین شامپو برای رفع شوره سر

یكی از علل شوره سر، درماتیت سبورئیك (نوعی التهاب مزمن پوست در مناطق مملو از غدد چربی‌ساز) است. پركاری غدد چربی ساز پوست و تجمع نوعی مخمر به نام مالاسزیا باعث شوره سر می‌شود. شامپوهای ضد شوره برای این منظور تهیه شده‌اند كه حاوی سلنیوم سولفاید، زنیك پریتینیوم و كتوكانازول می‌باشند.

 

 شامپوی مناسب برای موهای خشك و آسیب دیده

وقتی كه موها خشك و آسیب دیده می‌شوند، كدر و بدحالت به نظر می‌رسند. استفاده از محصولات مناسب و نرم‌كننده كم‌كم آنها را نـرم‌تـر مـی‌كنــد و سلــامت و درخشندگی آنها را باز می‌گرداند. فرآیند خشكی موها ممكن است برای هر فرد از هر جنس و سنی به وجود آید، اما جای نگرانی نیست؛ چرا كه می‌توان با مرطوب كردن مناسب‌ موها، آن را برطرف كرد. بعد از شستن موها نباید زیاد آنها را سشوار بكشید؛ چرا كه خشكی موها را بیشتر می‌كند. به هنگام استفاده از سشوار یا سایر دستگاه‌های آرایش مو، آنها را به ریشه موها نزدیك نكنید. قبل از خشك كردن موها از محصولات مرطوب‌كننده مو، مثل سرم كریستال استفاده كنید تا از آسیب‌دیدگی بیشتر آنها جلوگیری شود. از میوه‌جات و سبزیجات و گوشت به اندازه كافی استفاده كنید. شاید تغذیه مناسب بهترین راه برای رفع خشكی موها باشد و اگر این مسأله را رعایت نكنید، حتی بهترین شامپوها نیز تأثیری نخواهند داشت. اگر خشكی و آسیب‌دیدگی موهای‌تان زیاد است، نیاز به نرم كننده بسیار قوی دارید و حتماً بایدموهای خود به صورت عمیق مرطوب كنید. نكته مهم اینكه باید صبور باشید، موها یك‌شبه تغییر نمی‌كنند و به سلامت نمی‌رسند. هنگام استفاده از مرطوب كننده مو، آن‌را فقط به ساقه موها نزنید، بلكه پوست سر نیز خشك است و نیاز به رطوبت دارد. از شستشوی ساقه زیاد مو پرهیز كنید و فقط كف سر را شامپو بزنید. پس از حمام كردن وقتی كمی رطوبت گرفته شود از شانه‌ها و برس‌های چوبی برای شانه كردن استفاده كنید. تا الكتریسته ساكن كمتری تولید شود. و از شكنندگی مو جلوگیری شود و موها را از سمت نوك موها به سمت ریشه شانه بزنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 464 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز