Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:11

28
شهریور
تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (1)

تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (1)

بخش اول-یك رژیم غذایی مناسب و متعادل از تركیب سبزیجات، میوه‌‌ها، كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تشكیل می‌شود تا هم ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین كند و هم باعث افزایش سلامت پوست شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

یك رژیم غذایی مناسب و متعادل از تركیب سبزیجات، میوه‌‌ها، كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تشكیل می‌شود تا هم ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین كند و هم باعث افزایش سلامت پوست شود. بیشتر مردم روزی سه بار مقداری پروتئین و چربی جذب بدن خود می‌كنند، اما به اندازه كافی به خوردن سبزیجات و میوه‌ها اهمیت نمی‌دهند.

در صورتی كه هر یك از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما تامین نشود، آن ماده به خون نمی‌رسد، پوست اكسیژن كافی دریافت نمی‌كند، حفظ و نگهداری بافت‌های بدن كاهش می‌یابد، رنگ پوست عوض می‌شود و توان بدن برای مقابله با انواع عفونت‌ها كاهش می‌یابد. در عوض، یك رژیم غذایی خوب و متناسب، كمك به انجام تمام موارد فوق می‌كند.

یك رژیم غذایی خوب باعث كاهش سطح استرس بدن و كاهش تولید بیش از اندازه هورمون‌ها می‌شود. این مساله بسیار مهم است؛ زیرا دلیل اصلی ایجاد آكنه همین مورد است. مصرف زیاد، چه از طریق غذا و چه دارو، به پیدایش آكنه روی سطح پوست دامن می‌زند.

برای كاهش میزان ید در رژیم غذایی چه باید كرد؟

وقتی كه ید وارد بدن شده و همراه با خون در تمام بدن پخش می‌شود، مقدار اضافه آن از طریق غدد چربی دفع می‌گردد. به هنگام دفع ید، منافذ پوست دچار سوزش می‌شوند و به همین سادگی آكنه به وجود می‌آید. بنابراین دقت داشته باشید كه مصرف زیاد ید منجر به جوش زدن می‌شود.

نمك

چند سال پیش متخصصان تغذیه از كمبود ید در بدن مردم نگران بودند؛ خصوصا در مناطقی كه كمتر از غذاهای دریایی استفاده می‌شد. آنها می‌خواستند از شیوع گواتر و بزرگ شدن غده تیروئید كه نتیجه كمبود ید در بدن می‌باشد، جلوگیری كنند؛ بنابراین نمك‌های یددار را به فهرست مواد غذایی اضافه كردند.

غذاهای دریایی

آشنه دریایی مقدار زیادی ید در خود دارد؛ بنابراین بهتر است از آن به عنوان یك غذای دریایی استفاده نكنید. میگو، مقدار بسیار كمی ید دارد.

قرص‌های ویتامین و املاح و مكمل‌های غذایی

بیشترین مقدار ید اضافی بدن از این طریق ایجاد می‌شود و شما به راحتی می‌توانید آن را برطرف كنید. هنگام مصرف ویتامین‌ها به برچسب آنها توجه كنید، اگر حاوی ید هستند، آنها را مصرف نكنید. اگر جوش‌های روی سطح پوست‌تان اهمیت زیادی برایتان دارد و به شدت آزارتان می‌دهد و از اعتماد به نفس‌تان كم می‌كند، بهترین كاری كه می‌توانید انجام دهید، كاهش میزان ید دریافتی بدن است.

پس باید به تمام غذاها، داروها و مكمل‌هایی كه مصرف می‌كنید، توجه داشته باشید. خوردن غذاهای آماده و فرآوری شده كه حاوی نمك زیادی هستند نیز برای پوست مضر است. 

 غذاهایی كه حاوی هورمون‌های مختلف هستند

هر غذایی كه هورمون زیادی داشته باشد، می‌تواند مشكل‌ساز شود. روغن بادام‌زمینی، روغن ذرت و روغن ریشه گندم حاوی مقدار زیادی تستسترون و دی‌هیدرو تستسترون است. هورمون‌های مردانه، غدد چربی را تحریك كرده و بدن به طور طبیعی شروع به تولید هورمون بیشتری می‌كند.

غذاها روی پوست تاثیر زیادی می‌گذارند. این موضوع حقیقت دارد كه با خوردن زیاد توت‌فرنگی، جوش‌های پوست صورت افزایش می‌یابند. افراد زیادی به آب میوه‌ها حساسیت دارند (مثل آب پرتقال)، زیرا اسید و قند زیاد آب میوه‌ها می‌تواند حساسیت‌زا باشد. غالبا برنامه‌های غذایی مردم آنقدر صحیح و اصولی نیستند كه به سلامت بیشتر آنها كمك كنند؛ برعكس روز به روز موجب افزایش میزان چاقی می‌شوند.

بیشتر افراد عادت دارند صبح‌ها بدون خوردن صبحانه از خانه بیرون بروند و بعد با نوشیدن چند فنجان قهوه و چای شروع به تحریك بدن خود كنند. از طرفی، آب نبات، شكلات و اسنك و ... را نیز به فهرست چیزهایی كه می‌خورند، اضافه می‌كنند و بیشتر تحریك می‌شوند. با این رژیم‌های ناسالم نه تنها وزن بدن بالا می‌رود، بلكه استرس‌های جسمی و جوش‌های پوستی نیز افزایش می‌یابند؛ زیرا این رژیم‌ها موجب افزایش سطح هورمون‌ها می‌شوند...

 

برچسب ها: پوست، مراقبت از پوست، رژیم غذایی مناسب، سلامت پوست، مواد مغذی، پوست سالم، محافظت از پوست تعداد بازديد: 790 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز