Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:05

20
بهمن
خوب بخور؛خوب ببین (1)

خوب بخور؛خوب ببین (1)

مصرف روزانه 10 میلی‌گرم لوتین و 2 میلی‌گرم زاکسانتین توصیه شده است كه به بهبود سلامت چشم‌ها کمک می‌كند.

سعیده نوباوه وطن

 

 

 

سیاهی رفتن و ضعیف شدن چشم ناشی از افزایش سن و تغییر و تحول در ماکیولا (قسمت کوچکی از شبکیه چشم) می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند، بیشتر مشکلات بینایی در افراد بالای 50 سال، مربوط به همین تغییرات است. آب مروارید نیز از مشکلات شایعی است که نشانه آن تار شدن قسمتی از دید می‌باشد. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند یک رژیم غذایی سالم تا چه حد در سلامت بینایی افراد موثر است.

لوتین و زاکسانتین

تا به حال بیش از 600 کاروتنوئید، (نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها) شناسایی شده‌اند؛ اما فقط  لوتین و زاکسانتین، به میزان قابل توجهی در شبکیه چشم جمع می‌شوند. این كاروتنوئیدها با جلوگیری از ورود اشعه‌های خطرناک نور از چشم‌ها مراقبت می‌كنند. بیشتر افراد این مواد مغذی را به میزان لازم مصرف نمی‌كنند.

مصرف روزانه 10 میلی‌گرم لوتین و 2 میلی‌گرم زاکسانتین توصیه شده است كه به بهبود سلامت چشم‌ها کمک می‌كند. با خوردن برگ‌های سبز، مثل اسفناج و کلم پیچ، ذرت، تخم‌مرغ و پرتقال از چشم‌های‌تان محافظت کنید. فراموش نکنید لوتین و زاکسانتین دو ماده محلول در چربی هستند و اگر در کنار چربی‌های سالم، مثل روغن زیتون استفاده شوند، جذب آنها افزایش می‌یابد.

ویتامین‌های Cو E

ویتامین‌های C و E دو آنتی اکسیدان قوی هستند که از سلول‌های چشم در برابر تخریب رادیکال‌های آزاد محافظت كرده و همچنین از پیشرفت آب مروارید و مشکلات شبکیه چشم، ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌كنند. با مصرف مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی، فلفل دلمه‌ای، بروکلی و جوانه‌ها ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کنید. نیاز روزانه به این ویتامین در خانم‌ها 75 میلی‌گرم و در آقایان 90 میلی‌گرم است. ویتامین E مورد نیاز بدن خود را نیز می‌توانید با خوردن گندم، بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی و کره بادام زمینی تامین کنید.

 ویتامین D

ویتامین D، خواص متعددی دارد كه علاوه بر تحکیم استخوان‌ها، روز به روز بیشتر آشکار می‌شوند؛ از جمله کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های مربوط به مجاری قلب و دیابت. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد ویتامین D در کاهش مشکلات شبکیه چشم نیز مؤثر است. با اینكه این نتایج، اولیه و مقدماتی هستند، اما مصرف روزانه مکمل‌های ویتامین D با توجه به خواص متعدد آن، می‌تواند کار عاقلانه‌ای است.

روی

روی ماده‌ای معدنی است که ویتامین A را از کبد به شبکیه چشم می‌رساند؛ جایی که ملانین (یکی از رنگ دانه‌های محافظ چشم) تولید می‌شود. با اینکه نیاز بدن به روی ناچیز است (11 میلی‌گرم برای آقایان و 8 میلی‌گرم برای خانم‌ها)، اما کمبود آن بر دید شب تاثیر منفی می‌گذارد و در ایجاد آب مروارید موثر است. روی در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، گندم، مغزها، سویا، حبوبات و ماست به وفور یافت می‌شود...

 

 

براي خواندن بخش دوم- خوب بخور؛خوب ببین- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: مراقبت از چشم، نقش ويتامين ها در چشم، سياهي رفتن چشم، لوتین و زاکسانتین، شبکیه چشم تعداد بازديد: 881 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز