Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:11

31
مرداد
درباره خمیر و نخ دندان (2)

درباره خمیر و نخ دندان (2)

بخش دوم- با اینكه تنوع محصولات بهداشتی، آرایش بسیار زیاد است، ولی گاه محصولات بظاهر جدید، همان محصولات قدیمی هستند كه با بسته‌بندی جدید به بازار عرضه شده‌اند.

 

برخی مزایای داشتن

 دندان‌های سالم عبارتند از:

دندان‌های سالم موجب ثبات در قندخون می‌شود

حفظ سلامت دندان‌ها در مبتلایان به دیابت بسیار مهم است اگر از بالا بودن قندخون خود رنج می‌برید، بدانید كه بیماری‌های دندان، تأثیر بدی بر افزایش قندخون دارد.

جلوگیری از مشكلات هضم

هضم با فرایندهای فیزیكی و شیمیایی در دهان آغاز می‌شود. دندان‌ها غذا را به قطعات كوچك تقسیم و هضم غذا را در روده و معده آسان می‌كنند. هرگونه مشكلی در این روند می‌تواند به نارسایی روده، سندرم روده و دیگر اختلالات گوارشی منجر ‌شود.

 افزایش قدرت حافظه

با توجه به گزارش مجله مغز و اعصاب، بزرگسالان مبتلا به التهاب لثه نسبت به همتایان خود در تست‌های حافظه و دیگر مهارت‌های شناختی ضعیف‌ترند و افراد بالای 60 سال كه به بیماری‌های لثه مبتلا هستند، سه برابر بیش از سایرین به مشكلات حافظه دچار می‌شوند و دوبرابر بیش از دیگران در آزمون‌های كلامی ناموفق خواهند بود.

كاهش التهاب و عفونت در بدن رعایت بهداشت دهان و دندان باعث كاهش التهاب و عفونت به همراه دارد. ارتباط قوی میان بیماری‌های لثه و آرتریت روماتوئید وجود دارد كه یك بیماری خود ایمنی است و موجب التهاب لثه‌‌ها می‌شود. به گفته كارشناسان ترسیم و تخریب بافت‌های پیوندی در بیماری‌های در لثه و آرتریت به یك شكل انجام می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس

لبخند، اولین واكنش مثبتی است كه مردم متوجه آن می‌شوند. داشتن دندان‌های سالم، ظاهر فیزیكی را زیباتر و اعتماد به نفس و عزت‌نفس را در شما تقویت می‌كند. قطعاً با دانستن این نكات بیشتر به سلامت دندان‌های خود توجه خواهید كرد. تنها مسواك زدن دندان‌ها نمی‌تواند روشی مناسب برای مراقبت از دندان‌ها باشد.

اگرچه مسواك زدن برای از بین بردن ذرات باقیمانده غذاها موثر است، ولی گاه مواد غذایی بین دندان‌ها و خط لثه گیر می‌كنند و با مسواك خارج نمی‌شوند. نخ دندان پاسخ مناسبی برای رفع این مشكل است. در هند حدود 87 درصد از افراد یا اصلاً از نخ دندان استفاده نمی‌كنند و یا به ندرت این كار را انجام می‌دهند.

در ایالات متحده نشان می‌دهد كه 49درصد افراد روزانه از نخ دندان استفاده می‌كنند و 10درصد تا به حال از آن استفاده نكرده‌اند. به اعتقاد دندانپزشكان، نخ دندان در پیشگیری از بیماری‌های لثه حتی مهم‌تر از مسواك است.

مزایای استفاده از نخ‌ دندان

تمیز كردن دندان‌ها: با مسواك زدن نمی‌‌توان تمام ذرات غذا را كه در بین دندان‌ها گیر كرده است، تمیز كرد. حدود 30درصد از ذرات مواد غذایی باقی می‌مانند كه می‌توانند موجب پوسیدگی دندان شوند و با استفاده از نخ دندان احتمال پوسیدگی دندان‌ها كاهش می‌یابد.

علاوه بر این، نخ دندان با سطوح تماس پیدا می‌كند كه برای مسواك غیر قابل دسترس است و پلاك‌های آن را از بین می‌برد. اگر پلاك سخت و سفت شده باشد، فقط دندانپزشك با متخصص دهان و دندان می‌تواند آن را از بین ببرد.

رفع بوی دهان

بسیاری از ذرات مواد غذایی كه بین دندان‌ها گیر می‌كنند، باعث پوسیدگی و بوی بد دهان می‌شوند. نخ دندان در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. این ذرات در دهان موجب خارش، تحریك و ناراحتی دهان می‌شوند.

در ضمن وجود پلاك‌ها در دهان و باكتری‌های مضر كه به جریان خون راه می‌یابند، موجب انسداد عروق و سكته مغزی می‌شود. افرادی كه از نخ دندان استفاده می‌كنند، كمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

صرفه‌جویی در هزینه

اگر به صورت منظم از نخ دندان استفاده كنید، مراجعه شما به دندانپزشكی و هزینه‌های آن كمتر می‌شود.  نخ دندان را بعد از هر وعده غذا استفاده كنید.  در هنگام استفاده از آن محتاط باشید، چرا كه ممكن است به بافت لثه آسیب برسانید.

 

برچسب ها: دیابت، قند خون، بیماری های دندان، دندان های سالم، حفظ سلامت دندان ها، مزایای نخ دندان، رفع بوی دهان تعداد بازديد: 688 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز