Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:37

12
اردیبهشت
دندانی كه نظم دهان را بهم می‌ریزد (3)

دندانی كه نظم دهان را بهم می‌ریزد (3)

زمانی كه آدامس می‌جویم، ترشح بزاق دهان بیشتر می‌شود و این بزاق به حذف بقایای مواد غذایی از روی دندان‌ها و از طرفی، جایگزین شدن مواد معدنی از دست رفته دندان‌ها كمك می‌كند.

 شیرینی و شكلات: اگر شیرینی و شكلات مورد علاقه شما دارای رنگدانه‌هایی است كه رنگ زبان شما را تغییر می‌دهد، برای سلامت دندان شما مضر است.

حتی بعضی از آدامس‌ها نیز این خاصیت را دارند. از آنجایی كه نمی‌توان مصرف تمامی این مواد را از رژیم غذایی حذف كرد (مثلاً توت‌فرنگی و یا سس گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند و خوردن آنها برای بدن لازم و ضروری است)، آنها را در حد نیاز مصرف كنید و از خوردن بیش از حد آنها بپرهیزید و یا از جایگزین‌هایی همچون گل كلم سیب، گریپ فروت و هندوانه استفاده نمایید.

چای را سرد بنوشید و برای نوشیدن نوشابه از نی استفاده كنید. و به محض استفاده از این مواد دندان‌های‌تان را مسواك بزنید، زیرا 30دقیقه بعد از مصرف هر نوع ماده اسیدی، دندان‌ها شروع به ساییده شدن و تغییر رنگ می‌كنند. در صورتی كه دسترسی به مسواك ندارید، یك آدامس بدون شكر بجوید.

 جویدن آدامس و سلامت دهان

سال‌هاست كه پدر و مادرها كودكانشان را از جویدن آدامس منع می‌كنند، زیرا همواره در كندن آدامس از لابه‌لای موهای كودكشان با مشكل مواجه می‌شوند و دائم سعی می‌كنند به كودكشان یادآوری كنند كه آدامس را قورت ندهد و آن را نبلعد؛ اما امروزه پژوهشگران دریافته‌اند كه جویدن آدامس برای دندان‌ها بد نیست، بلكه در بعضی موارد می‌تواند به سلامت دهان و دندان كمك كند.

زمانی كه آدامس می‌جویم، ترشح بزاق دهان بیشتر می‌شود و این بزاق به حذف بقایای مواد غذایی از روی دندان‌ها و از طرفی، جایگزین شدن مواد معدنی از دست رفته دندان‌ها كمك می‌كند و هر چقدر این جایگزینی سریع‌تر انجام شود، امكان پوسیدگی دندان كمتر می‌شود.

عمل جویدن خود موجب پاك كردن جرم‌های دندان می‌شود و از بین رفتن جرم دندان نیز از چند طریق به سلامت دندان كمك می‌كند. اول اینكه مانع از بدرنگی و پوسیدگی دندان می‌شود. دیگر اینكه تعداد باكتری‌های موجوددر دهان را كاهش می‌دهد و در نهایت از ابتلا به بیماری‌ لثه، مانند التهاب لثه پیشگیری می‌كند.

شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد كسانی كه در طول روز آدامس نمی‌جوند، بیشتر تمایل به خوردن میان وعده‌های غذایی دارند. افراد سیگاری با جویدن آدامس می‌توانند این عادت زشت را كم‌كم از خود دور كنند. سیگار می‌تواند دندان‌ها را لكه‌دار و لثه و دهان را زخم كرده و حتی موجب سرطان شود.

البته به یاد داشته باشید كه همه آدامس‌ها برای سلامت دهان مناسب نیستند و آدامس‌هایی كه دارای قند زیاد و یا رنگدانه می‌باشند، برای سلامت دندان‌ها مضر هم هستند. از طرفی جویدن آدامس به هیچ‌وجه جایگزین مناسبی برای مسواك زدن و نخ دندان نیست. آدامس جویدن برای افراد مسن بسیار مفید است؛ زیرا بیشتر سالمندان از خشكی دهان رنج می‌برند و برای رفع این مشكل مجبورند از داروهای مختلف و متفاوتی استفاده كنند.

خشكی دهان به علت كاهش ترشح بزاق دهان به وجود می‌آید و موجب بوی بد دهان و پوسیدگی دندان خواهد شد؛ اما جویدن آدامس این مشكلات را برطرف می‌كند. علاوه بر آدامس، جویدن سیب نیز موجب افزایش ترشح بزاق شده و دهان را مرطوب نگه می‌دارد. هویج، كرفس، فلفل، سبزیجات تازه، سویا، مواد لبنی و تخم‌مرغ نیز در سلامت دندان نقش مهمی دارند.

 دهان شویه

 از شستشودهنده‌های مصنوعی استفاده نكنید و به جای آن دهان را با آب نمك گرم بشویید. یك‌دوم قاشق چایخوری نمك را در یك فنجان آب ولرم حل كرده و دهان خود را با آن شسته و ضدعفونی كنید. بخیه‌ها دو نوع هستند: نوع اول جذبی كه نیاز به مراجعه به پزشك ندارند و بعد از چند روز خود به خود محو می‌شوند و در نوع دوم كه باید بعد از یك هفته كشیده شوند.

بنابراین بعد از جراحی دندان عقل، حتماً از پزشك خود بپرسید كه بخیه شما از كدام نوع است و آیا نیاز به مراجعه دوباره وجود دارد یا خیر؟

معمولاً در یكی دو هفته اول، جای دندان كشیده شده و زخم آن كاملاً بهبود می‌یابد.

 

برچسب ها: سلامت دهان، سلامت دندان، مسواک زدن، بزاق دهان، دهان شویه، مسواک دندان ها، پوسیدگی دندان ها، جرم های دندان تعداد بازديد: 706 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز