Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:42

23
آبان
بهداشت و سلامت لب‌ها

بهداشت و سلامت لب‌ها

پوست لب‌ها خصوصیات منحصر به فردی دارد. لب‌ها با یك غشای مخاطی پوشیده شده‌اند كه نسبت به پوست طبیعی، غدد متفاوت و كمتری دارد.

دكتر امیرهوشنگ احسانی؛ متخصص پوست؛ مو و زیبایی

 

 پوست لب‌ها خصوصیات منحصر به فردی دارد. لب‌ها با یك غشای مخاطی پوشیده شده‌اند كه نسبت به پوست طبیعی، غدد متفاوت و كمتری دارد. در لب‌ها، برخلاف پوست، خارجی‌ترین لایه (یعنی لایه شاخی) بسیار نازك است و حتی ممكن است در برخی افراد اصلا وجود نداشته باشد. در نتیجه، رطوبت به سرعت از سطح لب‌ها تبخیر شده و سبب می‌شود آنها به سهولت دچار خشكی شوند. این خشكی اغلب منجر به پوسته پوسته شدن و ایجاد ترك در لب‌ها شده و سبب افزایش احتمال التهاب، عفونت و سوزش می‌شود. تماس با آفتاب، باد و سرما به طور قابل ملاحظه‌ای سرعت از دست دادن رطوبت را افزایش می‌دهد. اما لب‌ها در محیط‌های بسته نیز كاملا درامان نیستند و ممكن است دچار خشكی شوند. مصرف برخی از غذاها، تركیبات آرایشی و كشیدن سیگار از عواملی هستند كه منجر به تحریك لب‌ها می‌شوند.

حساسیت ناشی از محصولات آرایشی و بهداشتی یك واكنش غیرقابل پیش‌بینی به صورت قرمزی و خارش لب‌هاست كه به دنبال مصرف این محصولات ایجاد می‌شود. این حالت ممكن است به صورت تحریك یا واكنش آلرژی باشد. آلرژی آرایشی زمانی اتفاق می‌افتد كه فرد نسبت به یكی از اجزای فرآورده‌های آرایشی نظیر رنگ روژلب یا تركیبات معطر آنها حساس شده باشد. این واكنش ممكن است ناگهان به محصولی ایجاد شود كه سال‌ها مورد استفاده بوده است.
حساسیت به نور: این خاصیت زمانی اتفاق می‌افتد كه ماده مالیده شده به لب‌ها پس از تماس با نور خورشید ایجاد واكنش كند. علائم آن مشابه یك آفتاب سوختگی شدید و ناگهانی شامل قرمزی، درد، سوزش یا تورم است.
التهاب لب‌ها: به التهاب دائمی یك یا هر دو لب گفته می‌شود كه به صورت پوسته پوسته شدن، ترك خوردن و تورم بروز می‌ند. علت التهاب ناشی از آفتاب، كمبود ویتامین می‌باشد. یك نوع التهاب لب، التهاب گوشه لب‌هاست كه نوعی عفونت قارچی محسوب می‌شود و ممكن است به دلیل استفاده از دندان‌های مصنوعی نامناسب ایجاد شود.
آسیب آفتابی: از آنجایی كه لایه خارجی لب‌ها بسیار نازك است و حتی در برخی موارد اصلا وجود ندارد، به طور طبیعی در برابر آفتاب حفاظت كافی نمی‌شوند. لب‌ها (در سفیدپوستان) تقریبا بدون ملانین می‌باشند و به همین دلیل به ندرت برنزه می‌شوند؛ ولی به راحتی می‌سوزند. وقتی لب‌ها دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، آسیب‌های پایدار نیز ممكن است ایجاد گردد. اگر لب‌ها به مدت طولانی بدون محافظ در برابر آفتاب قرار گیرند، كلاژن تغییر پیدا می‌كند و سبب چروك خوردگی لب و ایجاد خطوط ظریف در اطراف دهان می‌شود.
مطالعات نشان داده‌اند كه تماس زیاد با اشعه ماوراء بنفش در 18 سال اول زندگی می‌تواند صدماتی ایجاد كند كه منجر به سرطان پوست در دوران بزرگسالی شود. همچنین تماس با نور خورشید یكی از شایع‌ترین محرك‌های پیدایش تبخال است؛ به همین دلیل در مبتلایان به تب‌خال، حفاظت از لب‌ها می‌تواند احتمال پیدایش ضایعات را كاهش دهد. استفاده روزانه از یك محصول محافظ به منظور مرطوب كردن و حفظ حالت طبیعی لازم است. بنابراین استفاده از یك محصول ضدآفتاب با عیار حفاظتی مناسب برای لب‌ها ضروری است.
یك توصیه به خانم‌ها: پیش از مصرف روژلب از یك محصول محافظ لب استفاده كنید؛ این كار سبب می‌شود كه رنگ به صورت یكنواخت پخش شده و ظاهر صاف‌تری ایجاد شود.

 

برچسب ها: مراقبت پوست و مو، مراقبت از لب ها، پوست لب، خارش و قرمز شدن لب، واکنش آلرژی لب تعداد بازديد: 671 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز